Zvrat ve sporu o vlaky mezi Prahou a Ostravou. Podle Evropské komise nejezdily České dráhy pod náklady

Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhyPendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy

Rozhodnutí Evropské komise je konečné, druhé řízení běží.

České dráhy se zbavily velké hrozby platit řádově miliardy korun Evropské komisi i svým konkurentům za své chování na trase Praha – Ostrava v době, kdy na trh vstoupily RegioJet a Leo Express.

Oznámila to dnes Evropská komise. „Protisoutěžní jednání, ke kterému mělo dojít ze strany ČD, nebylo shledáno opodstatněným. Velké zadostiučinění po letech vleklé kauzy,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

Evropská komise oznámila, že dnes celé řízení, pojmenované Falcon, zastavila. Trvalo od listopadu 2016 na popud RegioJetu a Leo Express. Pro ně je naopak verdikt Evropské komise nepříjemnou zprávou v jejich boji o náhradu údajné škody.

Loni už přitom Evropská komise uvedla, že dospěla k předběžnému závěru (tzv. sdělení výhrad) o porušení antimonopolních pravidel. „Po důkladném zhodnocení všech důkazů, včetně informací od Českých drah, jsme se rozhodli řízení ukončit,“ uvedla Evropská komise.

České dráhy podle RegioJetu za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha – Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného na 30 % pod cenovou úroveň RegioJetu. „RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů Kč,“ řekl loni tehdejší mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

České dráhy ve svém účetnictvím vyčíslily riziko pokuty na 700 milionů korun. Náhrady dopravcům mohly být ještě větší: jen Leo Express loni škodu vyčíslil na více než miliardu korun. „Prozatím jsme neměli možnost se blíže seznámit s rozhodnutím Evropské komise, z tohoto důvodu jej nemůžeme komentovat,“ reagoval mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. „Patrně se jim úspěšně podařilo EK obelhat s čísly. Přitom bylo prokázáno, že v časech monopolu byli ve ztrátě, po vstupu Regiojetu ČD snížila ceny pod úroveň RJ, čím se ekonomika musela zákonitě výrazně zhoršit,“ reagoval na výsledek Radim Jančura, majitel RegioJetu.

Dnešní verdikt Evropské komise ale neznamená konec možným hrozbám pro České dráhy u této instituce. I nadále běží šetření nazvané Twins. Evropská komise podezírá České dráhy z uzavření kartelové dohody ve věci vzájemného prodeje železničních kolejových vozidel s rakouskými drahami ÖBB a slovenskými ZSSK. Dohoda měla zabránit tomu, aby se k použitým vozům ÖBB ani za lepší cenu nedostal soukromý dopravce.

České dráhy očekávají, že k takzvanému sdělení výhrad v tomto případě dojde letos. Rezerva na případnou pokutu je miliarda korun. V obou případech se České dráhy domnívají, že zákon neporušily. „Záměrem ČD je se v této kauze důrazně hájit, včetně použití všech dostupných cest odvolání, pokud to bude třeba,“ uvedl dopravce.

Tagy České dráhy Evropská komise Falcon soud o podnákladové ceny Praha - Ostrava Twins
109 komentářů