Žebříček nákladních dopravců: největší hráči loni ztratili, nahoru jde Metrans, IDS Cargo a PKP

Vectron ČD Cargo, foto: SiemensVectron ČD Cargo, foto: Siemens

Nákladní železniční doprava na českých kolejích zaznamenala loni nepatrný růst. V nákladní dopravě došlo k mírnému nárůstu celkových výkonů u vlakokilometrů o

Nákladní železniční doprava na českých kolejích zaznamenala loni nepatrný růst. V nákladní dopravě došlo k mírnému nárůstu celkových výkonů u vlakokilometrů o 1,1 %. Žebříček největších dopravců zůstal loni stejný, jako v roce 2015, přesto ukazuje zajímavé posuny. Klesl podíl největších dvou dopravců, největší skok nahoru zaznamenal Metrans Rail.

Vyplývá to z výroční zprávy Správy železniční dopravní cesty, v ktreré jsou pravidelně zveřejněna data o ujetých vlakokilometrech a hrubých tunových kilometrech prvních deseti největších dopravců.

Největším dopravcem zůstává stále ČD Cargo, jeho podíl ale neustále klesá. Loni jeho podíl klesl na 63,98 % u vlakokilometrů, u hrubých tunových kilometrů je nepatrně vyšší. Letos ale hlásí už nárůst tržeb, jak vyplynulo ze zveřejněných výsledků Českých drah za první pololetí, objem přeprav ale dál nepatrně klesl.

Druhý Advanced World Transport (AWT) zaznamenal loni mírný nárůst vlakokilometrů, objem převezeného nákladu násobený ujetými kilometry loni ale klesl. Firma se potýkala s výpadkem přeprav u svého hlavního zákazníka, společnosti OKD.

Z desítky největších hráčů loni nejvíce rostl třetí Metrans Rail, jeho podíl v hrubých tunových kilometrech stoupl už k sedmi procentům, firma dál roste letos. Velký skok loni vykázalo i IDS Cargo a také polské PKP Cargo.

Podle výroční zprávy zaplatili nákladní dopravci za používání železnice celkem 2,138 miliardy korun, což je pokles oproti 2,31 miliardám korun v roce 2015. Pokles je způsoben především zlevněním dopravní cesty pro vybrané segmenty nákladních vlaků.

„Výrazným stimulem pro nákladní dopravu po železnici jsou nabídkové ceny, které SŽDC poskytuje dopravcům,“ konstatuje SŽDC ve výroční zprávě. Podle ní ujeli nákladní dopravci na české železniční síti přes 36 milionů vlakových kilometrů. Vlaky v osobní dopravě ujely loni přes 126 milionů kilometrů. V hrubých tunových kilometrech ale nákladní doprava vede nad osobní.

Procentní podíl dopravců na výkonech nákladní dopravy (porovnání let 2015 a 2016), zdroj: Výroční zpráva SŽDC

Dopravce/ukazatel, rok vlkm 2015 hrtkm 2015 vlkm 2016 hrtkm 2016
ČD Cargo, a. s. 65,12 66,52 63,98 64,81
Advanced World Transport a.s. 7,57 9,21 7,65 8,99
METRANS Rail s.r.o. 3,90 6,14 4,69 6,96
UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o. 3,55 4,21 3,41 3,73
IDS CARGO a.s. 2,64 2,58 3,38 3,38
Rail Cargo Carrier – Czech Republic s.r.o. 1,63 2,33 1,59 2,22
SD – Kolejová doprava a.s. 1,45 1,95 1,51 2,06
LTE Logistik a Transport Czechia s.r.o. 1,11 1,71 0,90 1,25
PKP CARGO SPÓŁKA AKCYJNA 0,71 0,89 0,90 1,11
BF Logistics s.r.o. 0,82 0,98 0,86 1,14
ostatní dopravci 11,50 3,48 11,13 4,35
Tagy AWT ČD Cargo ids cargo Metrans nákladní doprava PKP Cargo SŽDC
Žádné komentáře