Železnice

Dráhy zvýšily pololetní zisk na 537 milionů, pomohlo refinancování dluhu

Motorová jednotka 844 RegioShark, foto: České dráhy
Motorová jednotka 844 RegioShark, foto: České dráhy

Skupina České dráhy v prvním pololetí letošního roku vykázala podle mezinárodních účetních standardů zisk 537 milionů korun. To je meziroční zlepšení o 127 milionů korun. Zisková byla osobní i nákladní doprava.

České dráhy přepravily za prvních šest měsíců 86,9 milionu zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 1,3 milionu. To se odrazilo ve vyšších tržbách z prodeje jízdních dokladů; ty vzrostly o 3,3 procenta (346 mil.). O kilometr na 42,6 kilometru vzrostla průměrná přepravní vzdálenost.

„Znatelně se podařilo navýšit tržby z mezinárodní přepravy, solidně rostly také tržby z vnitrostátní přepravy, úhrady od objednavatelů veřejné služby (krajů a státu) se navýšily relativně mírně,“ píší dráhy v pololetní prezentaci. Tržby z mezinárodní dopravy se zvýšily o 18 procent. Dotace od objednatelů vzrostla zhruba o sto milionů na 6,864 miliardy.

To by ale na ziskové hospodaření osobní dopravy nestačilo, neboť provozní náklady rostly ještě rychleji (+4,5 procenta, 367 milionů). Nejrychleji rostly náklady na energie a mzdy. Provozní výsledek osobní dopravy (EBITDA) se tak mírně zhoršil, z loňských 2,486 miliardy na letošních 2,465 miliardy.

Do kladného čistého výsledku se tak promítly především finanční položky. V první řadě jde o kurzové zisky a nižší úrokové náklady, kterých firma dosáhla refinancováním části starších dluhopisů loňskou úspěšnou emisí za výhodnějších podmínek. Čistý zisk osobní dopravy (tedy mateřských Českých drah) tak je 29 milionů, což je meziroční zlepšení o 370 milionů.

Paradoxně (a v rozporu s minulými léty) to tak byla osobní doprava, která přispěla k meziročnímu zlepšení hospodaření celé modré skupiny. Dceřinému ČD Cargu klesl v pololetí čistý zisk o 76 milionů na 384 milionů. Firma to připisuje především prudkému růstu odpisů (o 12 procent), což je důsledek nedávných investic.

Zároveň se ale podařilo zvýšit tržby z hlavní činnosti o 60 milionů (1 pct.), což znamená zastavení poklesu výkonů z minulých let. Firma to mimo jiné připisuje expanzi do zahraničí. ČD Cargo za šest měsíců přepravilo 32,2 milionu tun (loni 32,5 milionu).

„Pokračující pokles v dříve pro železniční nákladní dopravu tradičních komoditách jako jsou železo a strojírenské výrobky, černé uhlí anebo chemie se daří kompenzovat přepravami dřeva, stavebnin, automotive a podobně, jež podporuje také pozitivní vývoj tuzemské ekonomiky,“ píše se mimo jiné v prezentaci.

Celkové investice Skupiny ČD dosáhly za první pololetí 2017 výše 2,51 miliardy, což je meziročně o 610 milionů méně. Podstatnější snížení se projevilo u investic do kolejových vozidel osobní dopravy, investice do nákladní dopravy naopak rostly.
S investicemi v osobní dopravě dráhy čekají na náběh nového operačního programu.