Logistika Železnice Zprávy

Na AWT dopadly potíže OKD, téměř zdvojnásobil ztrátu. Místo uhlí vozí auta

Siemens EuroSprinter Taurus 183.714, foto: AWT
Siemens EuroSprinter Taurus 183.714, foto: AWT

Druhý největší nákladní železniční dopravce v Česku loni prohloubil svoji ztrátu. Společnost Advanced World Transport (AWT) loni prodělala 217 milionů korun, v roce 2015 to bylo o 100 milionů korun méně.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou zveřejnila firma ve sbírce listin v obchodním rejstříku. Tržby společnosti stagnovaly na 3,99 miliardách. Ztrátu společnost ovládaná polským státním nákladním dopravcem PKP Cargo vysvětluje hlavně problémy velkého zákazníka, společnosti OKD. „Hospodaření společnosti bylo významně negativně ovlivněno vývojem klíčového zákazníka, společnosti OKD,“ uvedlo vedení ve zprávě představenstva. Firma se proto chce více zaměřit více na mezinárodní přepravy ve střední, východní a jižní Evropě. Současně společnost zahájila reorganizace rozsáhlé vlečkové sítě, která ji patří.

AWT letos oznámil přesun části svého byznysu od uhlí k přepravě aut či chemii. „V AWT věnujeme kombinované dopravě a přepravám produktů automobilového a chemického průmyslu stále větší pozornost. Jen v rámci přeprav automotive zaznamenáváme meziročně téměř trojnásobný nárůst objemu přeprav. Máme ambiciózní cíle, i s využitím synergií s PKP CARGO se chceme mimo jiné stát předním dopravcem automobilů v Evropě,“ říká Arkadiusz Olewnik, generální ředitel skupiny AWT. Strategií AWT je postupně snižovat závislost na přepravách uhlí a dalších tuhých paliv a hledat nové zakázky v přepravách chemie, automotive, agro a intermodal. „Právě s kombinovanou dopravou máme dlouholeté zkušenosti, viz naše pravidelná spojení s přístavy v Jaderském a Severním moři,” říká Viktor Bystrian, obchodní ředitel skupiny AWT. Firma za vozí například auta z automobilky TPCA v Kolíně nebo z PSA v Trnavě. Firma chce také více využít svůj terminál v Paskově pro intermodální přepravu.

„Experti se shodují na tom, že intermodální přepravy a přepravy produktů průmyslových odvětví, jako jsou chemie či automotive, se zakrátko stanou klíčovou součástí železniční nákladní dopravy v Evropě.,“ dodal Bystrian

AWT je v Česku druhým největším nákladním železničním dopravcem podle objemu převezeného nákladu, na prvním místě je ČD Cargo. Firma zaměstnává 1586 lidí. Firmu ovládá PKP Cargo, pětina patří firmě Minezit SE Reného Holečka. Týdeník Euro v květnu uvedl, že René Holeček, který patřil mezi původní privatizátory Třineckých železáren a nyní ovládá výrobce zbraní Českou zbrojovku, chce podíl prodat. Jeho firma Minezit SE informovala polskou burzu, že využila opci na prodej 20 procent akcií v logistické firmě AWT. Akcie bude muset vykoupit největší polský železniční dopravce PKP Cargo, který už ovládá zbylých 80 procent AWT.

Podle smlouvy mezi PKP Cargo, Minezitem SE a AWT z konce roku 2014 by cena za Holečkův podíl měla dosáhnout 27 milionů eur (717 milionů korun).

Štítky

1 komentář

Klikni pro vložení komentáře
  • Do Decina prijizdi v cernem Superbu typek od AWT, chodi mezi strojvedouci a lanari je k nim za 55 tisic mesicne hrubeho za normu. Kdo by ale mel zajem u ztratove firmy, kde penize najednou nejsou problem, krizovat nasi vlast ve starych dieselovych srotech. U Vectrona a Traxxe mam svuj komfort a na jinou popelnici uz nikdy nevlezu. To

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora