Zavřel autobusovou firmu a šel jezdit v MHD. Další už dopravní podnik nebere

Iveco Urbanway v barvách pardubického dopravního podniku. Foto: DPMPIveco Urbanway v barvách pardubického dopravního podniku. Foto: DPMP

Dopravní podnik v Pardubicích se ještě předloni potýkal s nedostatkem lidí, pandemie to změnila.

Miloslav Metelka z Moravan na Pardubicku podnikal v autobusové dopravě 18 let. Vozil žáky na plavání, sportovní kluby na zápasy nebo seniory na výlety. Loni skončil se živností kvůli koronavirové pandemii. Nevydělával. Zájem o přepravu nebyl téměř žádný. Teď pracuje jako řidič v pardubickém dopravním podniku. Příklad o dopadech pandemie na autobusové podnikání přinesla ČTK.

„Celé jaro jsem nejezdil, ale musel jsem platit parkovné, silniční daň, sociální, zdravotní pojištění. Jenže jsem nevydělal ani korunu. Jeden autobus jsem prodal, druhý půjde asi do šrotu, není poptávka po autobusech,“ řekl Metelka.

Podnikatel dostal takzvané sedačkovné od státu, které mu ale všechny provozní náklady nepokrylo. Našetřeno moc neměl. „Byl jsem rád, že jsem neskončil v minusu, nezadlužil se. Už jsem zaměstnaný v dopravním podniku. Jsem spokojený, je to jistota,“ řekl Metelka.

Dopravní podnik v Pardubicích se ještě předloni potýkal s nedostatkem lidí, kteří by řídili trolejbusy a autobusy. Personální situace byla dlouhodobě špatná. Kmenoví řidiči měli desítky hodin přesčasů. Pandemie to změnila. Nové řidiče podnik teď nepřijímá, řekl ředitel podniku Tomáš Pelikán.

„Před rokem a víc měli naši lidi dohromady každý měsíc 3500 až 4000 přesčasových hodin, bylo to už na hraně. Pak mávnutím kouzelného proutku jsme se od jara do léta dostali na 100 procent personálního stavu. Když nám teď někdo zavolá, jestli hledáme řidiče, tak ho odmítáme,“ řekl Pelikán.

Veřejná doprava v celém kraji měla loni problémy, najetých kilometrů bylo méně než předloni. Regionální vlaky a autobusy opakovaně musely kvůli úbytku cestujících přejít na prázdninový provoz, hlavně v prvním pololetí. Způsobily je zavřené školy a omezení výroby v podnicích.

Regionální autobusy, které si objednává Pardubický kraj, najely meziročně o milion kilometrů méně, regionální vlaky o 100.000 kilometrů méně. Dopravci přišli proti očekávání na tržbách o 126,5 milionu korun, uvedlo hejtmanství.

„Bylo to docela drama. Zkoušeli jsme omezit dopravu. Nastaly s tím problémy. Dopravci chtěli vědět dopředu, kdy mohou povolat zaměstnance do práce. Ztráty tam jsou enormní,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

Všechny ztráty dopravcům kraj nezaplatí. Například s Českými drahami má hejtmanství smlouvu, že zisky má státní dopravce zahrnuté v jízdném. S rizikem pandemie smlouva nepočítala. „Železnici hradíme méně. Ztrátu jízdného Českým drahám zaplatit nemůžeme, nejsme za ni zodpovědní. Budou muset brečet na jiném hrobě,“ řekl Kortyš.

ČTK

Tagy dopady koronaviru na dopravu DPMP MHD pardubice seznam Top
58 komentářů