Autobusy Doprava ve městě Lidé

Zavřel autobusovou firmu a šel jezdit v MHD. Další už dopravní podnik nebere

Iveco Urbanway v barvách pardubického dopravního podniku. Foto: DPMP
Iveco Urbanway v barvách pardubického dopravního podniku. Foto: DPMP
Dopravní podnik v Pardubicích se ještě předloni potýkal s nedostatkem lidí, pandemie to změnila.

Miloslav Metelka z Moravan na Pardubicku podnikal v autobusové dopravě 18 let. Vozil žáky na plavání, sportovní kluby na zápasy nebo seniory na výlety. Loni skončil se živností kvůli koronavirové pandemii. Nevydělával. Zájem o přepravu nebyl téměř žádný. Teď pracuje jako řidič v pardubickém dopravním podniku. Příklad o dopadech pandemie na autobusové podnikání přinesla ČTK.

„Celé jaro jsem nejezdil, ale musel jsem platit parkovné, silniční daň, sociální, zdravotní pojištění. Jenže jsem nevydělal ani korunu. Jeden autobus jsem prodal, druhý půjde asi do šrotu, není poptávka po autobusech,“ řekl Metelka.

Podnikatel dostal takzvané sedačkovné od státu, které mu ale všechny provozní náklady nepokrylo. Našetřeno moc neměl. „Byl jsem rád, že jsem neskončil v minusu, nezadlužil se. Už jsem zaměstnaný v dopravním podniku. Jsem spokojený, je to jistota,“ řekl Metelka.

Dopravní podnik v Pardubicích se ještě předloni potýkal s nedostatkem lidí, kteří by řídili trolejbusy a autobusy. Personální situace byla dlouhodobě špatná. Kmenoví řidiči měli desítky hodin přesčasů. Pandemie to změnila. Nové řidiče podnik teď nepřijímá, řekl ředitel podniku Tomáš Pelikán.

„Před rokem a víc měli naši lidi dohromady každý měsíc 3500 až 4000 přesčasových hodin, bylo to už na hraně. Pak mávnutím kouzelného proutku jsme se od jara do léta dostali na 100 procent personálního stavu. Když nám teď někdo zavolá, jestli hledáme řidiče, tak ho odmítáme,“ řekl Pelikán.

Veřejná doprava v celém kraji měla loni problémy, najetých kilometrů bylo méně než předloni. Regionální vlaky a autobusy opakovaně musely kvůli úbytku cestujících přejít na prázdninový provoz, hlavně v prvním pololetí. Způsobily je zavřené školy a omezení výroby v podnicích.

Regionální autobusy, které si objednává Pardubický kraj, najely meziročně o milion kilometrů méně, regionální vlaky o 100.000 kilometrů méně. Dopravci přišli proti očekávání na tržbách o 126,5 milionu korun, uvedlo hejtmanství.

„Bylo to docela drama. Zkoušeli jsme omezit dopravu. Nastaly s tím problémy. Dopravci chtěli vědět dopředu, kdy mohou povolat zaměstnance do práce. Ztráty tam jsou enormní,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

Všechny ztráty dopravcům kraj nezaplatí. Například s Českými drahami má hejtmanství smlouvu, že zisky má státní dopravce zahrnuté v jízdném. S rizikem pandemie smlouva nepočítala. „Železnici hradíme méně. Ztrátu jízdného Českým drahám zaplatit nemůžeme, nejsme za ni zodpovědní. Budou muset brečet na jiném hrobě,“ řekl Kortyš.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloň

Jelikož i železničních výlukách se čím dál častěji vyžaduje nízkopodlažnost, široké dveře, místo pro kočárky a nízký věk vozidel, tak už si zájezďáci neškrtnou ani zde. 🙁

Libor

Přesně, pochopil to pán velice správně…historiko busek nechat ekologicky zlikvidovat a nechat se zaměstnat…ještě je možné např.vozit štěrk vanou na stavbu D11 nebo R35, ale na to je potřeba trochu jiné noty…o řidiče je stále zájem…

ABC

tak jestli je pán ze staré školy tak C a E asi mít bude, ne

hopa

Pana Metelku znám osobně.
Autobusák tělem i duší, ochotný, usměvavý pohodář. Několikrát pro nás dělal zájezd ze vsi do divadla, za truňkem, vozil prcky na fotbalové zápasy, školy na plavání….
Cike chlap.

Přeju hodně zdaru v nové práci!

Zbyněk

Jo jo, bohužel je to realita, díky tomu k nám do čtvrti jezdí o víkendu o trochu více spojů, pět let to chtěli udělat, ale neměli personál, stav lidí to nedovoloval a tak namísto hodinového intervalu jsme se dočkali nyní dočkali 40 minutového, jako to bylo v devadesátých letech. Majitelé těch soukromých firem všechny propustili i když kompenzace za zaměstnance by dostali. Mají mít podporu jako většina národa, tj. podpora v nezaměstnanosti, což je max. 15000Kč měsíčně na hlavu, to by mělo stačit ne? Většině musí.

Kalina

Beru to jako příběh vhodný následování, vozidlo nebezpečné životnímu prostředí i cestujícím se zlikviduje, pán začal dělat prospěšnější práci i sám je spokojenější. Řidiči mhd mají více času na odpočinek. Díky zklidnění dopravy zaplatí daňový poplatník méně.

navratp

Co vy jste z toho nevyčetl.

jura

A bez te totalitni ideologie by to neslo?

Petr

Spíš ideolog

Honza D.

Kalino, Kalino, že jsi četl vzdělávací brožuru ÚV KSČ k potírání živnostníků „Naše jedovatá slina dopadne na každého buržoje“?… 😁

Kalina

Nepochopil jste fakta uvedená v článku nebo panu Metelkovi nepřejete spokojenost a jistotu, které získal. To je váš osobní problém.

ABC

místo aby šotouši jásali ze bude o gumokol méně

Bmo

🙂 🙂 🙂

Honza

Ten bus z roku 1997 je možné koupit: https://auto.bazos.cz/inzerat/132282328/renault-iliade-rtx.php 🙂

Jan Hojsák

Jednu takovou Iljádu jsem vídal zaparkovanou paralelně podél tratě z Chocně do Pardubic, kousek od Pardubek. Sám sebe se ptám, jestlipak to nebyl vůz právě tohoto řidiče… Jen tak pro zajímavost.

glosátor

Tam bude asi největší potíž v té emisní třídě EURO 2 – s tím se v současnosti už asi mnoho parády dělat nedá a mít to jen jako nějaký muzejně veteránský kus by byl přílišný luxus. A je-li to vozidlo v dobrém stavu, tak jen na náhradní díly by jej zase byla škoda – takže to asi bude dost těžko řešitelný problém.

glosátor

Tam bude asi největší potíž v té emisní třídě EURO 2 – s tím se v současnosti už asi mnoho parády dělat nedá a mít to jen jako nějaký muzejně veteránský kus by byl přílišný luxus. A je-li to vozidlo v dobrém stavu, tak jen na náhradní díly by jej zase byla škoda – takže to asi bude dost těžko řešitelný problém.

ABC

tak pro okresní přebor kde se nebude moc jezdit po zpoplatěných komunikacích….

kulhán

Tak na to ten bus sloužil. Vozil děti na plavání, důchodce na akce….
Ten daleko za svůj okres nejezdil a po dálnicích minimum. Ani měsíční nájezd nebyl extra velký, jinak by furt opravoval.
Škoda i takových dopravců pokud byl seriózní. Po uvolnění restrikcí, sice dostane školka nabídku jet pár km na plavání s novou Setrou, ale zase na to nebudou mít peníze.

Kernteriér

Ono to nemusí být novou Setrou, ale ten autobus nebude parkovat poblíž, takže se prodraží přistavení.

LiborV

Moje zkušenost při pořádání výletů pro seniory je, že lze za přijatelné peníze objednat Yorku, kterou provozuje firma, kte v okolí provozuje linkovou dopravu. I když jejich garáže mohou být až v nějakém větším městě (třeba okresním). Jsou města/ regiony kde si školky a spolky objednávají tradičně autobus od DP (Ústecko…).

Kernteriér

Což jsem nikdy nepochopil, protože DP je v drtivé většině dražší než soukromník, a odpovídající vozidlo taky zrovna často nevede.
V „mých“ krajích (JM a OL) se vždy najimali soukromníci, kolchozníci, fabriky, a až pak ČSAD, o DP nemluvě. Když tedy nebudu brát jako výlet plavání či hvězdárnu v rámci Brna, kde je cena v podstatě stejná u všech dopravců.

Miroslav

To mohu potvrdit, na Ústecku je taková mentalita. Objednávám pravidelně dopravu pro cca 20 lidí, dříve jsme jezdili pouze s místním DP, cena za minibus (24 míst) cca 30 Kč/km a 60 Kč za 15 minut čekání bez DPH. Pak jsme zkusili místního soukromníka, autobus pro 55 lidí za 24 Kč/km a 150 kč/hod čekání, takže asi tak

Miloš

,,Dopravní podnik v Pardubicích se ještě předloni potýkal s nedostatkem lidí, kteří by řídili trolejbusy a autobusy. Personální situace byla dlouhodobě špatná. ,,

Panu Pelikánovi zřejmě nedošlo, že za 20 hrubého tuto práci nikdo dělat nebude.

,,Železnici hradíme méně. Ztrátu jízdného Českým drahám zaplatit nemůžeme, nejsme za ni zodpovědní. Budou muset brečet na jiném hrobě,,

To že je pan Kortyš zaměřen proti ČD, asi víme všichni. Protože normálně se to dá řešit omezením vložených spojů a nasazením menších souprav, ale pan Kortyš by fuj fuj hnusný Regiomouse nerozdýchal. To radši bude dráze objednávat velké soupravy nebo spoje zruší zcela.

svojsin

Ano, nebo mohl KU ještě ušetřit na zrušení naprostých vzduchovozičů MT – Dzbel.

Miloš

Kolik myslíte že by tím kraj ušetřil ?

svojsin

Tolik, aby nemusel rušit cca4x víc km u busů, zejména tam, kde jinou veř. dop. nemají
Takže dost.

Kernteriér

Určitě víc jak nahrazením kapacitnější jednotky šukafonem.

Miloš

A čím kraj ušetří více? Zrušením šukafonu vozící vzduch nebo zrušením třívozové soupravy vozící vzduch ?

Kernteriér

Nejvíc obojím.

švestka

A nejvtipnější je toto modré uvažování. Když ČD chtějí od kraje dosyp a kraj jim to v souladu se smlouvou, tak je náměstek zaměřen proti ČD a ubližuje jim, protože ČD přece ty peníze dostat mají a když se stejným požadavkem na kraj přijde LE, tak dle slov modrých gum „kvičí“, jak to tu nedávno bylo prezentováno.

Marek Kováč

A není problém náhodou takhle ve způsobu kterým to Kortyš podal? A že v článku o autobusech najednou z ničeho nic vypíchnul ČD? Nikdo totiž nikde nebrečel. Jednání proběhlo, to ano, ale normální jednání co s daným stavem dělat. Tam logicky padla i otázka tržeb. Kraj řekl, že neproplatí, v pořádku. Byl to jeden z bodů jednání, který Kortyš takto vypíchnul a zveličil. Kortyš je mimochodem opravdu dopravní analfabet. Několikrát jsem s ním za samosprávu obce ležící na poměrně vytížené trati jednal a jeho první reakce po mém představení zájmové lokace byla „Tam jsme to ještě nerušili?“ 🤦🏻‍♂️ Ale Vy… Číst vice »

Kernteriér

Ale ten článek nepsal Kortyš, takže těžko mohl něco vypíchnout, ty hlavo.

Marek Kováč

Rozhovor poskytl Kortyš nebo Franta Vomáčka? Takže to vypíchnul Kortyš. Jako správný politik neměl konkrétní firmu vůbec jmenovat. Zvláště v případě, kdy na kraji brečí dle informací kolegů z jiných obcí spíše LET.

Kernteriér

Ano. Redaktor se zeptá, jestli kompenzují výpadky příjmů všem. A politik si vzpomene na Marka Kováče a řekne, že na to neodpoví, protože by to mohlo být dopravci líto.

Leinad

Má kraj nějak řešit zisk dopravce, když už je uzavřená smlouva? Jestli dopravce chce víc, než chtěli ostatní ve výběrku, není to fér.
A brutto smlouvy zkoušel jmk, nejvíce řvali modrogumáci a režimkáři.

Jaaa

Sám jste režiMkář. 😀

Leinad

Režijka je benefit, který poskytuje zaměstnancům jejich zaměstnavatel k platu. Běžný u soukromých dopravců. Jiní zaměstnavatelé dávají jiné výhody nebo deputát.
Režimka je důvod odborů dělat konflikty se zákazníky, zasahovat do smluvních podmínek zákazník – zaměstnavatel, odmítat brutto smlouvy JMK.

Diesel

Ono otázka bude také reálná potřeba spojů a spojů co jsou v této době opravdu zbytečně vypravované. Vyrábět na sklad se taky nechá aby byla zaměstnanost, ale jak dlouho….

V.N.

Tak to je Tomáš Pelikán šťastný muž , když má plný stav řidičů. V Mladé Boleslavi sehnat kamioňáka na krátké přepravy po Boleslavsku je i nyní zhola nemožné.. a to si troufnu si říci, že je ty firmy platí lépe , než platí DP Pardubice své řidiče…

kulhán

No ono pendlovat mezi sklady a Škodovkou je spiš práce skladníka než řidiče. To je na úkáčko spíš.

ČSAD Střední Čechy

Nechci být zlý, ale s takto historickým vozovým parkem mi to nepřijde jako nějaká velká škoda. Však má ročníky 2011 a 1997. To je vcelku jasné, že ten druhý autobus půjde do šrotu bez ohledu na to, jaká je poptávka po autobusech.

V.N.

Řada firem byla před krachem ještě před koronavirem. Koronavirus vše urychlil…

Kubrt

Nemám dojem, že by to článek nebo ten pán sám prezentoval jako národohospodářskou tragédii. Je to prostě příběh.

Baraba

Nejste zlý, ale bohužel je velmi mnoho „podnikatelů v dopravě“, kteří si koupili ojetý autobus a vozili s ním školáky a důchodce na výlety. Já osobně vždy škole přidal tisícovku, aby objednali alespoň slušný autobus a ne úplný vrak, protože cena vyhrávala…
Ale není to jen u autobusů, velké množství takových osob, co mají jeden kamion, náklaďák, nebo dodávku, protože to tak před pandemií „vycházelo dobře“

Kernteriér

A ono je na tom něco špatného, že člověk vydělává tak akorát, nehoní se do zemdlení, živí jen sám sebe? Že si někdo neudělal rezervy na víc jak rok, to se dá asi těžko vyčítat.

Jan Sova

No někteří „malí“ silniční nákladní dopravci neměli slovo „rezerva“ vůbec ve slovníku. Osobní zkušenost. U autobusových tuto zkušenost nemám.

Kernteriér

Ale to snad neznamená, že byli před krachem, ne? Měli třeba svou stálou klientelu a vydělávali tak, aby pokryli náklady na podnikání a na živobytí.

kulhán

To si jeden z mála co by přidal tisícovku.
Mnohé rodiny mají sotva na obědy pro děti.

Leinad

Třeba ty děti, jejichž rodiče vykučují jedno cigáro za druhým

ABC

Za daně z cigár může stát přidat školám a ty si za to můžou objednat lepší autobus 🙂

ABC

připlatím tisícovku za lepší autobus na výlet a děti mi stejně budou jezdit každý den domů nějakým PID vrakem

Ondros

Já už zlý budu. Berete si stále nové linky a nemáte dost busů ani na pokrytí stávajících. Viz linka 302, kde smluvní dopravce, co jezdí za ČSAD SČ vypravuje ojeté busy podobného stáří. Nemluvě o tom, že i vaše 12m Solarisy vlivem zanedbané údržby mají už také to nejlepší za sebou. Vyjet s takovým vozovým parkem na linku 103, tak končíte. Bohužel na 302 vám to zatím prochází, ale dlouho to nebude, protože už jsou na to stížnosti.

ČSAD Střední Čechy

ČSAD Střední Čechy je nejlepší dopravce v PID. Díky tomu, že nemusí utrácet za svůj vozový park a profesionální řidiče, tak může jezdit strašně levně. Také dává práci mnoha nejen ukrajinským řidičům, ale díky 103 i rumunským a bulharským. Buďte rád, že autobus jede a neřešte blbosti.

Ondros

Tak to jo 😀

PIDofil

„ČSAD Střední Čechy je nejlepší dopravce v PID.“
Poslední dostupné vyhodnocení „standardů kvality“ (za rok 2019) na www stránkách PID ( https://pid.cz/category/standardy-kvality/ ) ovšem tvrdí něco úplně přesně opačného …

Miroslav

Tak zcela evidentně je to troll

Martin

Spíš bych řekl, že to měla být ironie

Partneři


Czechtoll

pst
podcast