dkv-spojujeme

Odboráři odmítají plány na konzervaci lokálek, novelu začnou řešit poslanci na probíhající schůzi

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077

Podle odborářů návrh ohrožuje stovky kilometrů tratí.

Odborové sdružení železničářů (OSŽ) se postavilo proti plánu poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka, Správy železnic a Ministerstva dopravy umožnit takzvanou konzervaci nevyužívaných tratí. Po Asociaci krajů či Svazu měst a obcí tak plány státu získaly dalšího silného kritika.

Tento návrh ohrožuje řadu železničních tratí v republice, stovky kilometrů tratí, a to všechno v době, kdy Evropa podporuje rozvoj železniční dopravy,“ citují stránky Odborového sdružení železničářů místopředsedu organizace Vladislava Vokouna.

Představenstvo odborářů přijalo usnesení, v němž vyjadřuje zásadní nesouhlas s pozměňovacím návrhem zákona. „V době, kdy se EU rozhodla podpořit rozvoj železniční osobní i nákladní dopravy, považuje Představenstvo OSŽ návrhy pana Kolovratníka za naprosto nepřijatelné,“ uvádí se v textu.

O novele zákona o dráhách mají jednat při probíhající schůzi poslanci. Zatím není rozhodnuto, který den projednávání nastane. Novela zákona o drahách měla původně řešit jen takzvanou transpozici evropských předpisu. Tvořivost některých poslanců ale nakonec do zákona přináší i jiné změny. Nově se bude řešit i protinávrh Ondřeje Polanského (Piráti), který Kolovratníkův plán na konzervaci dráhy ruší. Poslanci hospodářského výboru totiž už tento návrh přijali.

Deník Zdopravy.cz minulý týden zveřejnil tabulku poskytnutou Správou železnic o výši nákladů na údržbu nevyužitých tratí. Návrh zákona o dráhách počítá s tím, že by dlouhodobě nevyužívané tratě mohly být konzervovány.

Správa železnic zaslala tento týden novou tabulku, ve které jsou náklady na údržbu jednotlivých tratích nižší. V původní mělo dojít k chybě. Deník Zdopravy.cz ji zatím nezveřejnil. Potřebuje vyjasnit některé nejasnosti. Například náklady na údržbu tratě Děčín – Oldřichov u Duchcova jsou v nové tabulce zcela odlišné od částky, kterou Správa železnic vykázala v odpovědi na žádost o informaci pro tvůrce dokumentu Záhada lokálek v loňském roce. Stejně tak generální ředitel SŽ Jiří Svoboda uvedl, že nevyužívané tratě stojí ročně desítky milionů, možná i přes sto milionů korun. Z nové tabulky takový údaj ale nevyplývá.

Tagy konzervace dráhy Odborové sdružení železničářů Správa železnic zákon o drahách
88 komentářů