Dopravci Železnice

Zakázka na motoráky v Ústeckém kraji míří k Die Länderbahn

Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra

Ústecký kraj bude jednat o smlouvě na provoz na některých neelektrifikovaných tratích od prosince 2019 se společností Die Länderbahn. Kraj upřesnil informace z počátku týdne o průběhu výběru dopravce, kdy kraj nejprve oznámil jednání se třemi dopravci.

S ohledem na získané informace, které jednotlivé společnosti poskytly v rámci doručených cenových a smluvních podmínek k provozování železniční dopravy v provozním souboru DMU 120 se Rada Ústeckého kraje rozhodla, že finální znění smlouvy o veřejných službách bude vyjednáváno přednostně se společností Länderbahn,“ uvedl Ústecký kraj v tiskové zprávě.

Je ochotna zajistit dopravní obslužnost za nejvýhodnějších podmínek, kdy při okamžité nabídce vysoké kvality (a ve srovnání s ostatními nabídkami nejvyšší počáteční kvality) již při zahájení provozu požaduje druhou nejnižší cenu a závažnost jí vyžadovaných změn či doplnění smluvní dokumentace je relativně nižší,“ napsal kraj v materiálu.

Die Länderbahn v Česku působí na dvou místech. V Libereckém a Ústeckém kraje jezdí pod značkou Trilex s vlaky mezi Libercem a Rybništěm a dál do Saska, pro Liberecký kraj ještě zajišťuje sezónní linku z Liberce do Doks. S Českými drahami se také podílí na projektu vlaků Praha – Mnichov pod značkou Alex, kde měl ale dopravce velké problémy s plněním kvality a výpadky vozů musely zachraňovat České dráhy.

Die Länderbahn patří do skupiny Netinera, kterou z 51 procent ovládají italské železnice Ferrovie dello Stato Italiane (FS), zbytek má lucemburský fond Cube. Pro linky v Ústeckém a Libereckém kraji nabídla firma hlavně jednotky Siemens Desiro a Stadler RS1, kterými dosud jezdí na trasách v pohraničí. O linky má ale přijít, protože v soutěži na další provoz ji porazila DB Regio. Výsledek soutěže ale není ještě pravomocný a může se stát, že firma bude dál jezdit hlavně v Sasku. V takovém případě by se musel kraj obrátit na druhý Leo Express.

Ústecký kraj poptává celkem 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtinu toho, co ročně na železnici objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun. Vlaky by měly vyjet na konci příštího roku

Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jde o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.

Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už v prosinci 2019. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo zánovní vozidla. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky nebo wifi.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No nevím, vloni jsem se s nimi na Liberecku svezl a byl jsem rád, že vystupuji. Bylo to něco jako v tramvaji, tvrdé a nepohodlné sedačky a otřesy taky solidní… Tíémhle bych jezdit pravidelně nechtěl.

    • V tramvaji? Nebyl to RegioSprinter? Pokud ano, tak ten podle mě „nehrozí“ – spíš přijdou ke slovu Desira; zčásti možná Regioshuttle.

  • V Karlovarském kraji spolupracuje Länderbahn na přeshraničních linkách; Zwickau/Plauen – Sokolov pod značkou Vogtlandbahn se společností GW train, na lince Zwickau – Cheb pod značkou Vogtlandbahn s ČD a dále také na významné lince Hof – Aš – Cheb – Marktredwitz pod značkou Oberpfalzbahn také s ČD. A na jeho adresu se v souvislosti s těmito linkami nedá říci téměř žádné negativum.

    • Jen samá pozitiva: ve svých Sudetech, po svých zrekonstruovaných tratích, svými vlaky, se svými dpravci – – – přece…

      • Vystihnul jste to Pavle… děsivé…

        Linky výhradně v Sudetech, kde za dotace z EU (takže z Německa) došlo k rekonstrukci tratí, následně Němci podstřelí cenu ve výběrovém řízení a tak tam naše ČD tam nahradí německá firma a bude tam jezdit s vlaky vyrobenými v Německu… jistě jen náhoda… 🙁

        • Souprava: většina dopravců v osobni dopravě mimo ČD využívá České produkty minimálně. Možná bohužel, ale snad se to zlepší.

          • Jaké nové motorové vozy či jednotky o kapacitách 60 – 180 cestujících nabízejí čeští výrobci? Marně o tom přemýšlím… Ostatně, proč chtějí ČD kupovat Stadlery GTW od DB? Asi proto, že si žádný český produkt koupit nemůžou…

        • Ne to není náhoda, ve skutečnosti se už postupně začíná naplňovat plán postupného osídlení Sudet zpět Němci, ovládnutí tamější dopravní infarastruktury, následného převzetí podniků ať už koupí nebo vydíráním současných majitelů, skupování bytového fondu, které skončí nuceným vysídlením Čechů a připojením Sudet k obnovené Velkoněmecké říši.

          • A možná právě proto někteří zoufalí liberečtí Češi, ačkoli proti té sudetské ofenzivě nemají naději, stále všemožně (a tedy i na tomto věhlasném webu) stále nešťastně a marně volají po zřízení rychlého železničního spojení Liberce se středem a východem Čech: k čemu – snad aby sudetští Němci mohli rychleji a snáze pronikat i do těchto historicky českých prostor (či dokonce je postupně rovněž znovu obsadit)? Hrůza …

  • Nevíte jak to budou mít tito dopravci se zázemím – depa atd.? Má SŽDC na ústecku nějaká depa, která by byla k pronájmu nebo budou volat o tom, že jim ČD jsou povinni uskladnit jejich vozidla? A jak to bude např. s prodejnami jízdenek – budou tito dopravci prodávat jízdenky také v pokladnách nebo jen v automatech ve vlaku? Pokud by zanikly pokladny ve stanicích, tak to může SŽDC/ČD/obce nádražní budovy asi rovnou zavřít úplně a nechat zchátrat (tzn. čekárny, úschovny, wc, …)

    • Možná místo vkládání energie do „dramaticky“ znějících otázek bych se podíval do Libereckého kraje, kde tento dopravce jezdí na linkách L7, L24 a RE2, dále do podmínek, které pro plnění kontraktu požaduje Ústecký a tím pádem i Liberecký kraj. Nápověda: v každoroční anketě o nejoblíbenější průvodčí Libereckého kraje má dopravce několik úspěchů a ceny se automatům fakt nepředávají.

    • Tihle nízkonákladoví dopravci mají většinou zázemí na nějaké průmyslové vlečce, kde se o údržbu stará fíra, důchodce z depa, v případě dopravců jako KŽC také nějaký šotouš. O náročnější opravy se pak starají specializované firmy. Landerbahn má myslím centrály na větší opravy v německém Viechtachu, Neumarku, Schwandorfu a Zwieselu. Nic méně v tomto případě by mohl vítězný dopravce vzkřísit depo v České Lípě, tak jako se Gw Train dohodl na pronájmu Volar, nebo AWT koupilo Lovosice.

  • Ta nová přímá linka Ústí nad Labem – Žatec, ta povede kudy? Ani jedna z možností mi moc nedává logiku:
    – přes Louny + Lovosice: tam bude provoz zajišťován jinou linkou (Postoloprty – Česká Lípa; linka je také součástí tohoto souboru).

    – přes Chomutov: nelogický souběh mj. s rychlíkovou linkou Plzeň – Most i s dalšími.

    – přes Postoloprty/Most/Úpořiny: v úseku Bílina – Úpořiny – Ústí již bylo vysoutěženo (vítěz: Regiojet, viz jiný provozní soubor); ledaže by šlo o druhou linku v téže trase (v přesném prokladu, nebo tato by jela zrychleně?)

    – přes Postoloprty/Most/Teplice: nepřepokládám změny u dosavadního 1 h taktu „EOs“ vlaků Děčín – Most (-výhledově mj. Kadaň „město“); O. K., vlaky z Žatce by mohly být „navíc do prokladu“, ale mezi Teplicemi a Ústím krom toho mají nově jezdit (po elektrizaci posledního úseku tratě č. 134) i přímé vlaky z Litvínova (?)

    • Přes Louny a Lovosice.
      Nejedná se o plnohodnotnou linku, ale pouze o 4 páry vlaků ve špičce pracovních dní. (které zároveň v tyto časy zahustí takt Louny – Lovosice na 30 minut – v prokladu s linkou Postoloprty – Česká Lípa)

  • 14 turnusových vozidel se mi zdá na tak velký rozsah málo. Linka Postoloprty-Česká Lípa je samostatně, nebo v tom jsou zahrnuty i osobáky Litomerice horni-Lovosi e?

    • Připomenu, že od 12/2019 má být zavedena linka Most – Třebívlice – Lovosice – Litoměřice v režii AŽD Praha. Je možné, že v úseku Lovosice – Litoměřice půjde o náhradu dosavadních pendlů ČD.

    • A jinak jsem počítal: Česká Lípa – Postoloprty: při 2 h taktu potřeba 4 vozidel, při posílení na 1 h takt ve špičce X potřeba 6 vozidel (nutno započítat úsporu počtu vozidle vlivem zrychlení t-114 a změny časové polohy do polohy Louny v X:00 h).

      Děčín – Liberec: při výhradně 2 h taktu bez posil (což tam reálně takto je) potřeba 3 vozidel celotýdenně.

      Most – Moldava: předpokládám pouze víkendový provoz; lze použít vozidlo jinak jezdící na ryze všednodenních výkonech.

      Žatec – Ústí n/L.: jestli tedy půjde o 4 páry posilových spojů za den, tak snad se to vejde do počtu dvou souprav.

      Sečteno a podtrženo: pro zajištění všech spojů podle mě bude potřeba 11 jednotek; čímž pádem považuji 14 jednotek celkově (11 do oběhu + 3 záložní) za přiměřený.

    • Umíš číst?
      “ O linky má ale přijít, protože v soutěži na další provoz ji porazila DB Regio. Výsledek soutěže ale není ještě pravomocný a může se stát, že firma bude dál jezdit hlavně v Sasku.“

  • „podílí na projektu vlaků Praha – Mnichov pod značkou Alex“

    Už tato informace by měla evokovat situaci, že s touto společností nikdo neuzavře jakoukoliv smlouvu… je to asi jako se stavebními formami – zfušují co se dá, ale stejně dostanou další zakázku.

  • Tak o vítězství Trilexu bylo známo již dávno. Být na to kurz ve Fortuně, tak by byl kurz 1.05. Pan Komínek se tetelí blahem.

  • „S Českými drahami se také podílí na projektu vlaků Praha – Mnichov pod značkou Alex, kde měl ale dopravce velké problémy s plněním kvality a výpadky vozů musely zachraňovat České dráhy.“
    Výpadky vozů jsou nic oproti chybějícím lokomotivám, které dopravce pořádně ani nemá. Chybí mu záložní lokomotivy na trase Pha – Mnichov. Takže Alex si vesele dojede s hodinou do Plzně, jak je u něj běžné, a ještě větší zpoždění bere nazpátek, protože díky nedostatku lokomotiv má v Plzni ostrý obrat (je tam jen nějakých 10-15 na přeprah z jednoho vlaku na druhý…).

    Teď si ÚK docela hezky zavařil. Stačí se podívat, jak ten dopravce funguje na Praha – Mnichov nebo na svých ostatních tratích… Neustále velká zpoždění, nedostatek vozů, nedostatek lokomotiv, vždyť nemá skoro nic. Doufám, že tam nahoře udělá pořádnou paseku, to bude daň.

    Mj. Jančura neměl zájem? Když už bude jezdit na nějakých tratích, tak by bylo nejlepší, kdyby získal i tyto, aby tam zbytečně nejezdilo xx dopravců. Pokud ale nemá kapacity a nehlásil se, tak to chápu.

    • Ale na trati 089 to zvládají v pohodě, několikrát jsem s nimi jel a nemůžu říct žádné mínus, personál příjemný, vlaky skoro nové. Dokonce to je jeden z mála soukromých dopravců, co uznával celodenní a víkendové jízdenky ČD, ba dokonce i prodával jízdenky ČD.

    • Žádnou paseku neudělá, v Euroregionu NISA funguje TRILEX v pohodě, samosebou má stále co zlepšovat, ale nic zásadního není co by se dalo vytknout.

      • AAA:
        A kde jsem prosím Vás psal, že by měl ÚK řešit nedostatek lokomotiv v Plzni? Nikde.

        Pouze jsem ukazoval na to, jak „výborně“ ten dopravce funguje v jiném kraji.
        Otázkou je, kolik záloh taky bude mít. Ony ty jednotky taky někdy potřebují údržbu, že jo… A když žádnou zálohu nemá, tak ejhle, nemá s čím jet… Tudíž se může stát, že podobný scénář nastane i v ÚK s jednotkami. Tím samozřejmě nechci říct, že se to stane na 99.99%, ale ta možnost tu samozřejmě je.

        • Josef22
          Ta nejistota je u každého dopravce. I u státního.
          V Olomouckém kraji se vlaky ruší bez náhrady každou chvilu.

        • „Pouze jsem ukazoval na to, jak „výborně“ ten dopravce funguje v jiném kraji.“
          A přitom jste si spletl krajskou regionální dopravu s dálkovou mezistátní dopravou (N.B. navíc objednávanou zcela jiným subjektem než „krajem“) – ale to je pro Vás asi jen taková nepatrná drobnost …

        • Hele Josef, včera tahal IC Michael Jordan brejlovec namísto esa, chytli jsme deset minut a úplně zbytečně čadili na drát.
          Co si máme myslet o dopravci, který není schopný udržet v chodu ani poměrně jednoduché a blbvzdorné škodovky 2. generace?

          • „Co si máme myslet o dopravci, který není schopný udržet v chodu ani poměrně jednoduché a blbvzdorné škodovky 2. generace?“
            Myslet si můžete cokoli, ale to samo o sobě nic nezmění na skutečnosti, že tomu dopravci vrcholově velí osoba, která předtím působila nějakou dobu i ve Škodovce a poté i v depu, které jezdí m.j. i s těmito lokomotivami …

    • Josef22: S prominutím vlakem na trati Praha – Mnichov při současném stavu trati normální cestující nejezdí. A tuším, že němci mezinárodní rychlíky nedotoji, na rozdil od našeho MD, takže tomu odpovídá jejich vozba.

      • Na Chebsku a potažmo rychlíky Plzeň – Regensburg sice vozí jiné společnosti, ale pořád se strojvedoucími ČD.
        Takže to je třeba také vědět. Personální stránka u německé firmy je nedostačující.
        Funguje to tak, že strojvedoucí z Německa zavolá, že má neschopné Desiro a v Čechách se ČD postarejte
        o zajištění náhradní dopravy. Němci zájem nemají.

      • Bohužel to tak je – pohledu Němců je vlak do Prahy prodloužením vlaku o významu rychlíku do Rakovníka.

        Nutno ocenit, jak se o kvalitu Západních expresů začínají snažit ČD, nicméně určitě by bylo dobré, aby přeshraniční význam spoje začal chápat i bavorský objednatel.

Newsletter

Partneři


Výběr editora