Problémy Západních expresů. Länderbahn nedodala 20 lepších vagónů, ČD si musí pomoci samy

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan SůraZápadní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Více než měsíc po startu nového konceptu dálkových vlaků na trase Praha – Plzeň a dál do Mnichova, Chebu a

Více než měsíc po startu nového konceptu dálkových vlaků na trase Praha – Plzeň a dál do Mnichova, Chebu a Klatov nejezdí soupravy u těchto spojů se slibovanými lepšími vozy.  České dráhy z problémů viní německého dopravce Die Länderbahn (DLB). Kvůli tomu možná ČD přeznačí rychlíky z Prahy do Klatov z kategorie Rx zpět na R.

České dráhy na dotaz deníku Zdopravy.cz ohledně nedodržování slibovaného řazení na lince Ex6 Západní expres a R 16 Praha – Klatovy uvedly, že situaci komplikují především důvody na straně DLB. S ním provozuje spojení Praha – Mnichov. DLB je cestujícím více znám pod značkou Alex.

Do všech spojů v trase Praha – Mnichov měli nasadit dva moderní vozy, z toho jeden vůz 1. a 2. třídy. Bohužel situace je taková, že tyto plánované vozy DLB nejezdí a současně DLB nemá žádné další záložní vozy prakticky k dispozici,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj jde o výpadek zhruba dvaceti vozů, které měl zajistit právě německý partner (DLB patří firmě Netinera, která patří do skupiny italských drah FS).

Výpadek 20 komfortních vozů podle něj nebyl dopředu avizovaný. „Situaci tak řešíme operativně dle našich možností a s DLB situaci průběžně vyhodnocujeme. Poslední informace z počátku tohoto týdne od našeho německého partnera ovšem hovoří o tom, že vozy DLB budeme muset nahrazovat ve větší míře dlouhodobě. Proto aktuálně připravujeme i další opatření,“ dodal Šťáhlavský.

ČD na spojích Praha – Mnichov musí nahradit téměř všechny vozy DLB, tedy jak kombinované vozy 1. a 2. třídy, tak vozy 2. třídy. „Na linku jsme přemístili především vozy ABpee a vozy Bmz,“ upřesnil Šťáhlavský.

Tyto vozy ale chybí jinde, protože ČD jich rozhodně nemá nadbytek. Největší odliv se týká linky R16, tedy pomalejších vlaků Praha – Plzeň – Klatovy. Místo nich jezdí starší vozy AB a B.  „Aktuální informace ze zahraničí nasvědčují, že půjde o dlouhodobější opatření, ke kterému nyní připravujeme další kroky, včetně případné změny kategorie vlaků,“ dodal Šťáhlavský.

Vlaky na lince R16 jsou nyní označované jako rychlíky vyšší kvality Rx, což je v případě nasazení vozů řady B na tyto spoje hodně odvážné. Na rameni linky Ex 6 z Prahy do Chebu je podle ČD situace lepší, došlo ale ke zdržení nasazování modernizovaných vozů Bmz z DPOV. Jezdí zde ale standardně klimatizované vozy. Další zlepšení nastalo tento týden, kdy ČD přesunuly část vozů z Jižních expresů. Na ně ČD nasadily půjčené vozy Bmz od ÖBB.

České dráhy problém s nedostatkem vozů u německého dopravce vnímají i jako dopad výběrových řízení. „Dopravce prakticky nutí omezovat potřebné zálohy na minimum, aby byli schopni ve výběrovém řízení uspět,“ tvrdí Šťáhlavský.

Německá Die Länderbahn na dotazy od čtvrtka neodpověděla. Bavorský objednatel vlaků, společnost Bayern Eisenbahngesellschaft (BEG) na konkrétní dotazy odpověděl zasláním dvou tiskových zpráv k tématu. V nich mluví o tom, že problém řeší a že už došlo ke zlepšení proti stavu na začátku nového grafikonu.

Tagy Alex České dráhy Die Länderbahn Netinera Západní expres
38 komentářů