Dopravci

Ve hře o motoráky pro Ústecký kraj je 5 dopravců. Poprvé Länderbahn, RegioJet se nehlásí

Jednotka Pesa RegioShark na lince L2 mezi Děčínem a Libercem na libereckém nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pesa RegioShark na lince L2 mezi Děčínem a Libercem na libereckém nádraží. Foto: Jan Sůra


Z pěti nabídek bude Ústecký kraj vybírat dopravce, který od konce příštího roku zajistí provoz motorových osobních vlaků mezi Postoloprty a Českou Lípou nebo Děčínem a Libercem.

Nabídku do včerejší půlnoci podaly České dráhy, GW Train Regio, Leo Express, Arriva a Länderbahn. Zástupci všech těchto firem potvrdily, že se poptávkového řízení účastní. Kraj konkrétní jména nechce komentovat.

Mohu potvrdit, že jsme dostali několik nabídek od dopravců, kteří mají zájem zajišťovat v našem kraji provoz. Nabídky se nyní budou podrobně zkoumat co do nabízených vozidel, struktury cen a dalších podmínek s tím spojených. Do doby projednání v radě kraje nebudeme o podrobnostech nabídek informovat,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Ústecký kraj jde cestou přímého zadání dopravcům, oslovil ale všechny osobní dopravce, kteří v Česku na železnici podnikají. Mezi zájemci není RegioJet, který vyhrál první zakázku pro Ústecký kraj na provoz některých elektrických vlaků.Připravujeme se zodpovědně na zajištění provozu na tratích v Ústeckém kraji, kde již nabídka RegioJetu byla v rámci předchozího řízení vyhodnocena jako nejlepší,“ vysvětlil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Po dlouhé době je ve hře o zakázku v Česku také společnost Die Länderbahn. Tu obyvatelé obou krajů znají z provozu vlaků mezi Libercem a Rybništěm pod značkou Trilex. Pro firmu by šlo o logické rozšíření byznysu, navíc nepravomocně prohrála soutěž o pokračování provoz na trati z Liberce do Žitavy a dál do Drážďan. Tu má opět získat DB Regio, které má v ústecké soutěži svoji sestru, společnost Arriva vlaky. Verdikt ale ještě není pravomocný.

Ústecký kraj poptává celkem 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtinu toho, co ročně na železnici objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun. 

Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jedná se o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.

Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už příští prosinec. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení jejich provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky na dobíjení nebo wifi připojení k internetu.
„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ uvádí se v dokumentu. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.

Pro cestující půjde o kvalitativní skok jen částečně: už dnes například České dráhy na osobní vlaky z Děčína do Liberce nasazují soupravy RegioShark od Pesy, které by se do podmínek soutěže vešly. Jinde musí cestující jezdit většinou méně pohodlnými a pomalejšími regionovami.

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mezi zájemci není Regiojet? Chudák soudruh Komínek, to asi nerozdejchá.

  • Mno, stejně ať už podobné soutěže vyhrají České dráhy nebo ne, nějak se nám tu pomalu začínají vyhazovat Regionovy… Bude zajímavé sledovat, kam je ČD budou chtít přesouvat… Je už k dispozici nějaké info, co s tím chce národní dopravce dělat? Předpokládám, že je odsunou na odlehlejší tratě buď ve stejném kraji, kde soutěž probíhá, nebo prostě někam jinam… Ale zase mě příjde jako pitomost například nahrazovat výkony, kde se sotva naplní 810 Regionovou…

    • Tak třeba tratě 120 a 173 by zasloužili v některých časech posílit. Na 212 sóla řady 810 jezdí jen velmi brzy ráno a pozdě večer jinak jezdí 2- a 3 vozové soupravy 810+010 nebo 810+010+010, a to je vyloženě express.
      Už jsem tam párkrát jel i přípojným vozem 010 v původním provedením, jen s 20 let starými závěsy na kola a připadal jsem si jak v muzeu. Zejména mě zaujal původní inventární lístek výbavy vozu, již notně vyšisovaný, formulář však měl ještě předtištěnou položku na uhlák a lopatku…

      • Sch: Přes zimu ne, nejčastěji tu jezdí samotná 810. Problémem trati 212 ale pravděpodobně je, že čerčanské depo není na Regionovy stavěné. Jinak by tu určitě využití našly, hlavně přes sezónu.

        • Pražské regionovy i tria, pokud vím, do Čerčan jezdily a snad i stále jezdí po „dolním Pacifiku“, takže by neměl být problém je tudy střídat a v Čerčanech je nechávat pouze „spát“ – spíše je ale asi otázkou, zda jich je v Praze dost, aby byly schopny pokrýt i aspoň část „horního Pacifiku“.

  • od čeho to mají tak špinavý nad těma nápravama?(na té fotce) U nás jsem si toho nikdy nevšim.

        • Já bych řekl, že primární bude špatně fungující mazání nákolků, což je problém na více hnacích vozidel a jednotek u nás. Na to se pak špína chytá snadno…..

  • No, shrňme to. Žádný kvalitativní skok to stejně nebude.
    GWTR nemá co nasadit, maximálně, že by koupil další 810 a udělal z nich 816, takže je ze hry. Pokud tedy nemá v záloze nějaké další 628 nebo 654 navíc, o čem tedy silně pochybuji.
    Länderbahn by tam nasadil RegioSpintery, takže žádný luxus. Klima většinou pořádně ani nefunguje, nemá to uzavřený systém WC, takže ha..l je vždycky cítit pomalu v celém vlaku…
    Arriva by nasadila co? Svoje 845 předpokládám?
    LEO jedině ty nové LINT od Alstomu.
    ČD asi beze změny?

    Budu rád, když mě někdo opraví.

    • Die Läenderbahn tam určitě neuvažuje nasadit Regiosprintery,tedy vozidla řady 654…

          • Die Länderbahn má BR 654 Regiosprinter,BR 659 Regioshuttle a BR 642 Desiro…
            V tomto případě chce DLB nasadit Desira.A hlavně ty Desira má ihned k dispozici,pokuď nevyhraje výběrko na Liberec-Dresden.
            Pokuď bych to shrnul,ČD 14x Pesa nemá,musí tam nabídnout ještě něco jiného.Ale co?
            LEO ty vozidla(14 ks) má?Má je ihned k dispozici?
            GW Train taktéž nemá 14 ks ihned k nasazení….
            Jediný kdo mě napadá je ARRIVA a ta by si jako dceřinná společnost mohl pronajmout Desira od své „matky“ DB

            • Pítrs
              Ad. Leo expres
              Leoš koupil od Hex (Transdev), 11ks dvoudílných Alstom Lint a 4ks jednodílných Alstom Lint.
              Do nich bude zabudován Mirel. Taky interier projde úpravou jako wifi, zásuvky a jiny kravinky.
              Zdroj: Eisenbahn revue 10/2018
              S ohledem na fakt, že by měly nastoupit do služby od prosince 2019, tak se mi termín zprovoznění jednotek jeví jako reálný.
              Spíše mě zaráží skutečnost proč do výběrka nejdou také ČD s ojetinama. Zejména v době kdy je jich po evropě dost k mání.
              Ale holt strategie je strategie. Uvidíme zda se jim vyplatí.

              • Aha – tak tohle tedy „paštikář“ nabídl hejtmanovi Netolickému na tratě na Letohradsko-králicku …

  • Je to celé nesmysl. Každou trať bude mít někdo jiný. Jednotná jízdenka hned tak nebude a až s ní přijdou, typuji, že to bude paskvil, jak se od MD dá očekávat. Kraj bude argumentovat krajským tarifem který je k ničemu, pokud jezdí člověk denně přes hranice kraje. Tak znovu přestup do auta 🙁

    • Dobrý den,

      Jak to děláte s jednotnou při přestupu na autobus nebo MHD a taxi v jiném kraji než je ten Váš? Nezlobte se na mě, ale u Vás mě napadá pořekadlo: „Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.“ Je mi jedno kdo vyhraje, třeba ať vyhrají ČD, ať se snaží…

      Děkuji,

      MK

      • Já jezdím jen autem nebo vlakem, ostatní alternativy pro mě nejsou alternativy 🙂

        • OK, tak to se při použití vlaku dost často projdete když další varianty nejsou na pořadu dne. Bohužel vlaková nádraží nejsou často v centru a ještě méně často blízko destinace kam chce člověk dojet. Já při použití vlaku rád použiji „socku“ nebo taxi neb courat se 4km ve formálním oblečení a obuvi tam a pak 4km zpět není fajn. Fajn je ta vzdálenost jen v případě, když nazuju tenisky a jdu si zaběhat nebo se jdu projít se psem.

      • Tak v taxi asi ne… a jak to kurňa dělejí v tom Švýcarsku? Tam si také cestující kupuje x jízdenek když přestupuje? Va asi moc necestujete že by vám nevadilo si kupovat x jízdenek …

          • to není o ČD mají tam stovky dopravců a na jednu jízdenku to jde a od toho je stát kterýto měl již dávno vyřešit…

        • Ono vadí nebo nevadí je v tomto případě fuk, protože se bavím o konkrétní situaci, kdy cestuji mezi kraji a v cílovém přestupuji na jinou dopravu než je vlak. Řekněte mi jediný případ, kdy je možné koupit v jednom kraji jednu jízdenku, která pokrývá dopravu v cílovém kraji, včetně přestupu na místní MHD nebo autobus. Nemyslím tím to, že když jedu do Prahy, tak si koupím u průvodčí lístek na metro.

          Děkuji

  • Ta nová linka U52 pojede z Ústí přes Bílinu a Obrnice? Pokud ano, proč motoráky?
    Nebo bude jezdit přes Lovosice a Louny, tedy s úvratí v Lovosicích?

    • Podle toho jak se uvádělo v souvislosti s právě prováděnou modernizací trati Louny – Lovosice za miliardu korun, tak to bude právě tudy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora