Dopravci Železnice

Ústecký kraj hledá dopravce pro další tratě včetně spojení do Liberce. Chce lepší vlaky i nová spojení

Jednotka Pesa RegioShark na lince L2 mezi Děčínem a Libercem na libereckém nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pesa RegioShark na lince L2 mezi Děčínem a Libercem na libereckém nádraží. Foto: Jan Sůra

Ústecký kraj zahájil další poptávkové řízení, kterým chce vybrat dopravce pro provoz na velké části neelektrifikovaných tratích v Ústeckém a částečně i Libereckém kraji. Dosud tyto vlaky zajišťují České dráhy.

Dopravcům už rozeslal výzvu k podání nabídky, čas mají do konce září. Oproti první soutěži na provoz na části elektrifikovaných tratích, kterou vyhrál RegioJet, je teď ve hře více výkonů i peněz: celkem jde 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtina toho, co Ústecký kraj ročně objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun. 

Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jedná se o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Vyplývá to z dokumentů, které Ústecký kraj rozeslal dopravcům a redakce je má k dispozici. Ústecký kraj už dříve potvrdil, že cestou přímého zadání přes poptávkové řízení chce vybírat dopravce na většině tratí.

Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.

Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už příští prosinec. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo jen lehce zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení jejich provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky na dobíjení nebo wifi připojení k internetu.

„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ uvádí se v dokumentu. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.

Právě krátký termín zahájení smlouvy může být pro některé dopravce problematický, protože se jim nemusí tak rychle podařit sehnat nová vozidla. Počtem vlaků může vyhovovat například soukromému Leo Express, který nedávno oznámil zajištění patnácti motorových vlaků Alstom Lint, které podmínky kraje splňují.

Pro cestující půjde o kvalitativní skok jen částečně: už dnes například České dráhy na osobní vlaky z Děčína do Liberce nasazují soupravy RegioShark od Pesy, které by se do podmínek soutěže vešly. Jinde musí cestující jezdit většinou méně pohodlnými a pomalejšími regionovami.

Ústecký kraj je v Česku průkopníkem v přímém zadávání dopravcům pomocí poptávkového řízení. To nahrazuje klasickou soutěž podle zákona o veřejných zakázkách. Už dříve mluvčí kraje Lucie Dosedělová uvedla, že tento postup je jednodušší a v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byly oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb a až dle toho vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová. Způsob, jakým kraj dopravce vybírá, se nelíbí především některým železničním odborářům i Českým drahám. 

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějak mi ve výčtu spojení chybí linka Lovosice – Litoměřice horní nádraží. Nebo je to obsaženo v U 11?

  • Přijde mi nelogické rozdělovat osobní vlaky a rychlíky mezi různé dopravce, dokud se nedá jet na jednu jízdenku všemi dopravci. Krásný příklad je jízdenka na léto od ČD. Když chcete jet na tuto jízdenku z Mostu do Plzně, tak nemůžete jet přímým rychlikem, který tuto trasu ujede za 3 hodiny, které provozuje GW Těšín, ale musíte jet o 90 minut delší cestou s přestupem v Chebu.

  • čtvrtit takto malý kraj mi přijde zcestné. Rozdělil bych maximálně elektrickou a dieslovou trakci

    • Hlavně bude protismyslné, když na jedné stejné trati budou zase provozovat různé druhy vlaků dva různí dopravci (jako je tomu už teď na Plzeňsku) …

      • bohužel toto u nás nikoho netrápí a je potřeba lidi z vlaků vyhnat.. konec výhodných celodenních či skupinových víkendových jízdenek, protože ty budou ztrácet smysl (platí pouze pro čd), takže zůstanou jen krajské varianty pro vyvolené a pro mimokrajské cestování nepoužitelné..

      • No jo, nebudou tam platit ty správné průkazky, „jenom“ integrovaný tarifní systém DÚK (platný i v autobusech atd.).
        P.S. Než začne flašinet o jednotném státním tarifu: bohužel, u nás to očividně jinak než jako „důkaz průserem“ nejde – ministerstvo doposud dělalo dlouhé roky všechno pro ochranu ČD bojkotováním jeho přípravy (nicneděláním).
        Prostě se to mělo zase nabagrovat na bianko šek Českým drahám, že.

        • Proč „jenom“ krajský tarif síťových jízdenek? Všechny krajské 24 hodinové jízdenky jsou mnohem levnější jak ČD a platí u všech dopravců, čili i v autobusech. Příklad ODIS – 200 Kč – o víkendu platí pro 2 osoby a 3 děti, ČD ale 209 Kč jen pro 1 osobu, víkendová až 279 Kč s mnohem menším polem půsovbnosti. Podobně IDS JMK – jsou v něm zaintegrovány téměř všechny rychlíky a rozsah mnohem větší než ČD – ta je ještě levnější jak ODIS – jen 190 Kč, ČD stejně drahé jak v MS kraji. Obdobně výhodné jsou i PID (160), IREDO (160), IDOL (120) a DÚK (130 Kč), i když v těchto krajích nevím, zda platí o víkendu pro 2 osoby s dětmi nebo jen pro jednu osobu. Taktéž i v nezaintegrovaných jižních Čechách je jízdenka JIKORD za 250 Kč výhodnější než celodenní síťovka ČD.
          Takže to „jenom“ je mnohem výhodnější jak síťovky ČD, nejen cenou, ale hlavně rozsahem působnosti, tak se není třeba vůbec více dopravců obávat.
          Nyní síťovky ĆD jsou výhodně už jen v nezaintegrovaných krajích (Karlovy Vary, Vysočina, Zlín), kde je ale rozsah dopravy velmi malý. Jediný kraj, kde se síťovka ĆD vyplatí, je už jen plzeňský kraj a možná olomoucký, který má sice velmi levný plně přestupní tarif, ale jako jedinému IDS chybí zde 24 hod. jízdenka.
          Takže ĆD je výhodné jen v síťovkách platných na celém území ČR, ale ty jsou hlavně na dlouhé tratě, na ty lokálkami asi se s nima moc jezdit nebude, většinou se na ně jezdí dálkovými vlaky. Lokálkou maximálně do nějaké rychlíkové stanice, ale to zase nijak velká položka nebude vůči ceně celosíťové jízdenky (579 Kč, 679 víkendová).

          A co týká běžného jednorázového jízdného, každý krajský tarif je levnější jak ČD, i ty nepřestupní. Jen třeba na pokladny ČD tlačit, aby prodali jízdenku dle krajského tarifu a ne svého. To totiž ČD dělá velmi nerado…..

  • Ta nová linka U52 je něco systémového, nebo půjde jen o nějaké posilové nebo okrajové vlaky? Asi to není myšleno přes Most, tam už je to rozdané mezi ČD a asi RJ, a zase přes Lovosice to z velké části kopíruje trasu U11 v tom samém balíčku.

    • Pokud vím, tak ÚK chce zřídit přímé vlaky relace Ústí nad Labem – Louny přes Lovosice a Libochovice (po rekonstrukci libochovické trati), ale do toho ten Žatec příliš nezapadá …

      • Proč do toho Žatec nezapadá?Žatec bude mít přímé spojení se svým bývalým okresním městem,navíc vlaky budou projíždět centrem Loun(zastávky Louny střed a Louny město),což využijí cestující z obou stran linky.

        • Protože jezdit ze Žatce do Ústí nad Labem přes Lovosice mi připadá tak trochu jako škrábat se pravou rukou za levým uchem, zejména při zvyšování TR na „podkrušnohorské magistrále“ v poslední době – ale možná to po zrychlení trati Lovosice – Louny nakonec tak špatné nebude, protože na kilometry je to skoro totéž jako přes Obrnice a Teplice v Čechách. Navíc dost dobře nerozumím tomu, že když tam dnes jezdí (a jsou i nadále „v poptávce“) vlaky spojující Žatec a Most (jak přes Chomutov, tak i přes Postoloprty) + vlaky relace (Česká Lípa -) Lovosice – Postoloprty a vlaky relace Ústí nad Labem – Lovosice – Roudnice nad Labem, tak na celé trase by vlastně byly novou linkou „zdvojované“ – ale při dvouhodinovém intervalu a jeho vzájemném „půlení“ by to vlastně i nějak fungovat mohlo.

          „Žatec bude mít přímé spojení se svým bývalým okresním městem“
          Proč „bývalým“? Okresy ještě stále pro mnoho agend fungují – zrušeny byly v podstatě jen okresní úřady (a úředníci se se svými agendami jen přesunuli do jiných institucí, navíc nezřídka i beze změn kanceláří) …

          „navíc vlaky budou projíždět centrem Loun (zastávky Louny střed a Louny město)“
          No, má-li to ovšem být skutečně „rychlé“ spojení Žatce a Ústí nad Labem, tak tomu asi ty zastávky příliš nepomohou – a budou-li je ty vlaky projíždět, tak zase budou z pohledu těch vlaků k ničemu …

          • To asi nebude primárně sloužit pro rychlé spojení Žatec-Ústí(to je přes Most ,kde Os navazuje na R),ale pro úsekovku.

            • Ale pro „úsekovku“ je tam přece relativně dost vlaků už dnes -leda by chtěli přejít celodenně a celotýdenně na proložený hodinový interval: nic proti tomu, ale bude tam na to frekvence?.

              • Možná ta U52 bude jen „posila“ ve špičkách,jako U51 Ústí-Chomutov.Ta jezdí ráno 3x ve směru hlavního proudu do Ústí a odpoledne zase 3x z Ústí do Chomutova/K.Varů.Uvidíme za rok,až budou nové návrhy.

                • To mě také napadlo, že by to mohla být jen nějaká špičková posila, ale i tak mi tam ten Žatec příliš nesedí – ale když to kraj tak chce, tak asi (snad) ví, proč …

    • A proč by ty vlaky nemohly jezdit přes Počerady a Most. Je to v celém úseku elektrifikováno, třeba mezi Bílinou a Trmicemi přes Úpořiny, aby si nepřekážely s linkou U51 (z Kadaně) a zároveň tím nahradila neefektivní Regionovy U5, i takhle by to stále bylo celé elektrické. A pokud by byly elektrické jednotky, tak úvrať v Mostu vůbec by nevadila. Je sice fakt, že nyní mezi Žatcem a Mostem elektrický vlak nevidím, možná nějaký nákladní uhlák, ale snad se tam dá elektricky jezdit. Podle čísla linky usuzuji, že to bude zrychlená linka (něco jako kategorie R u PID, IDSJMK nebo ODIS)
      Okres Louny není fáma, je tu skutečně okresní město (LN), pod které patří Žatec i Podbořany, ale přímé spojení ze Žatce nyní neexistuje, jedině s přestupy v Postoloprtech. Takže význam U52 má i tohle alternativní vedení tratě. Ale jsou to většinou jednokolejky, čili potenciální nebezpečí výluk a vynucených přestupů na NAD, tak je otázka, zda o to bude zájem.

  • Hlavní výhoda způsobu použití poptávkového řízení Ústeckého kraje, je, že zjistí ceny, ale nikdo se nemůže odvolat jako v klasickém výběrovém řízení, takže je to pro zadavatele nákladově i časově jednodušší. Podstatné je, oslovit všechny možné dopravce na trhu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora