Dopravci Železnice

Zájem o šumavské lokálky stoupl víc než o pětinu

První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Počet cestujících na takzvaných šumavských lokálkách stoupl letos v létě meziročně o 20 až 30 procent. Zejména o víkendech je zájem velký a firma GW Train Regio posiluje vlaky o autobusy a dodávky na kola. Přibylo i cestujících na nejstarší elektrifikované trati v Čechách Bechyňka, která spojuje Tábor a Bechyni. Jednodenní jihočeská krajská jízdenka nově platí na větším území. ČTK to řekli dopravce a zástupce kraje.

Doprava na tratích České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary, kterou provozuje GW Train Regio, roste. „Spoje jsou vytížené, praská to tam ve švech. V určitých hodinách je kapacita na maximální možné úrovni. Když je dobré počasí, tak na jednom spoji máme přes 300 lidí a kolem 120 kol. Loni byl tento stav tři neděle, teď je to pořád. Nárůst proti loňským číslům je o 20 až 30 procent,“ řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar. Jak dodal, zejména o víkendech posilují vlakovou dopravu autobusy a dodávky na kola.

Letošní novinkou, která vznikla díky podnětům turistů i ubytovatelů, je cyklovůz mezi Číčenicemi a Novým Údolím. Je zařazen mezi dvěma motorovými vozy, v sobotu, neděli a ve středu. Uvedl to Martin Stach ze společnosti Jikord, jihočeského koordinátora dopravy. Kraj zvažuje, že přidá cyklovozy i v některých vlacích do Volar.

„Od loňska jezdí přes Krumlov dvě soupravy o kapacitě 260 míst k sezení, jsou tam dva delší vlaky z Německa a třetí, kratší, s motorovými vozy RegioSprinter s kapacitou 130 míst k sezení,“ řekl k šumavským lokálkám Stach. V létě také jezdí večerní vlak ve 20:00 z Českých Budějovic do Volar, který podle Stacha může vozit hosty z hotelů či z výletů.

Zájem stoupl i o vlaky na Bechyňce, trati Tábor – Bechyně. „O letních víkendech jezdí každou hodinu. Víkendové vlaky se plní, ve vlaku do Bechyně je i 90 lidí, mám radost, že ten vlak má smysl,“ řekl Stach.

Nově i v pracovních dnech o prázdninách platí jednodenní Jihočeská krajská jízdenka za 250 Kč. Je pro dva dospělé a tři děti. Nově platí na větším území, lze s ní dojet kromě jiného až do Sušice. Díky jízdence je možné získat i slevy ze vstupného do vybraných turistických cílů.

GW Train Regio provozuje dopravu na tratích České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volaryod prosince 2017. Jihočeský kraj zaplatí za služby tohoto dopravce za 15 let 2,25 miliardy Kč. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu.

ČTK

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TomSs

Je fajn, že se vlaky plní, ale má to háček: roste jim zpoždění. Včera jsem dvěma takovými jel a s každou zastávkou jsme nabírali zpoždění. Na vině bylo nakládání kol, které si s sebou cestující vezli.Nevím, zda se to dá zvládnout lépe, ale stálo by to za to.

jan

Jak jsem tam jel já poslední rok s čd, tak jel pohodlný vlak. Na čas. A bez mačkanic. Míst kolem 300.. Bez těch šaškáren.

J.K.

Kolem 300 míst byly ty dvě patra a Bds?

Švestka

Ovšem dvě patra a BDs vs. pohodlný vlak je jasný protimluv.

jan

Ne. Jednou tam byla 842 + x vozů a jednou tuším ty patra.

jan

A kolik kraj musel dosypat?

PAVEL

Jel sem na dovolenou z Č.B.do Černé v P. a teď co tam jezdí je děs běs, málo místa na nohy, vlak přeplněný jak blázen zpoždění klidně i 30 minut, rachot jak na korbě V3S no masakr…..

jan

korona friendly

TomSs

RegioNova mi přijde mnohem horší.

ušatá

Proto je to třeba zavčas zrušit, aby si snad lidi nezvykli!!

libor

prej kraj (JČK) dotuje ubytovací kapacity, takže snižuje cenu pro případné zájemce a tím je láká… já tedy raději pod stan na divoko, ale slyšel jsem to… jinak mi přijde, že v JČK je letos hodně turistů, ale nespojoval bych to s GWTR ani s žádnou lokálkou, kolejema atd….

J.K.

To tam nemůže SŽ udělat pořádnou výluku , aby odradila maximum lidí? Na Rudu se to povedlo, příští týden začíná, nebylo asi jednoduché se trefit do největší sezóny, ale nakonec se to povedlo…

libor

jojo, tuto se POVEDlo 🙂

-TR-

Nepište to sem, nebo se to opravdu stane!

jan

no jo, tam jezdí zatím dráha ne 🙂

Neonym

Na Rudu se toto daří většinu sezon. Já už se naučil před lety vlak na Rudu vůbec nepoužívat, protože jsem většinou skončil v autobuse. Např. s kolem je to super, protože v dodávce Vám ho parádně odřou.

medved

Souprava mi prijde nevhodna pro turistickou trat, kde lze ocekavat hodne lidi. Souprava je hodne stisnena a sedet na vylete zady k oknum je tristni. Chapu kdyz s tim jezdi treba Marianske Lazne – Karlovy Vary, ale Sumava by si zaslouzila lepsi soupravu.

Via Rhetica

Máte pravdu,ale na jihu neví o dopravní koncepci nic,hlavne že mají mezinárodní letiště

Soňa

Příspěvek smazán pro zjevné lži

PetrB

Krigar za minuleho rezimu delal ridice autobusu u CSAD Ceske Budejovice, divize Tyn nad Vltavou a po revoluci v ramci privatizace CSAD Ceske Budejovice se dostal k tomuto podniku, ktery dnes zname obchodni znackou GW (drive CSAD Jihotrans) a CSAD STTRANS

Urban Transport Lover

Fandím GéWéčku – nakopli to tam.
To modří nikdy nepřekousnou.
Co se týče kapacity – jezdí to, co si kraj objednal…
Jak je to s těma pisioama Busem a dodávkama – to iniciativa dopravce nebo kraje směrem k dopravci??

MlB

Možná to tam nakopli, ale to co tam předvádějí má k výletnímu komfortu daleko. Ještě je na čem pracovat.

asdfg

Jojo, 810 a Bmto+BDs, to byl komfort jak hrom…

Dalibor

811-012-012-012-811, to by bylo jiný kafe, žejo!!

ušatá

Až na to že tam u vytížených vlaků byly 4 – 5x Bai + lokomotiva. Takže pohodlné a dobré i s dostatkem WC a míst pro kola i kočárky.

Dalibor

U mnou navrhovanýho vlaku by byly 1. a poslední vozy i klimatizovaný!!!

bohyn

A co nakoplo Bechyňku? Ta regionova žádnej trhák neni. @rtep má pravdu, letos více lidí tráví dovolenou v tuzemsku.

PetrB

Nejspíše vouchery do lázní. Lázně nyní zažívají nápor zájemců, kteří chtějí využít právě vouchery.

Urban Transport Lover

Minulý týden jsem jel poprvé Regionovou – Modrou Regionovou – v trase Praha -Vršovice – Praha Hl.n.
Musím říct, že jsem byl velmi příjemně překvapenej – velmi příjemnej interiér, 100% čistota evidentně to má jinej motor – oproti motoru LIAZ u 810 na trase Slaný – Kralupy to byla velmi tichá jízda, velice profesionální, slušná a milá starší průvodčí…! Utrpěl jsem velmi příjemnej „kulturní šok“ jak se dá z naprostýho vraku udělat v rámci možností příjemnej vláček.
Nijak se to nelišilo od předělávek typu GW nebo Arriva.

bohyn

některé přestavby jsou prý akceptovatelné, ale regionova k nim nepatří.

ušatá

Ano, souhlasím a byl jsem i já několikrát překvapen některými RN tichou a klidnou jízdou. Zatím mně nikdo nevysvětlil, v čem to je. Co se stalo? Nějaká nová úprava??? A proč ne u všech?

michal

Co potřebujete na výletě za komfort? To si trochu protiřečíte, když je to tam v podstatě turistická doprava, alespoň JČ kraj to tak pojmul.

JirkaK

komfort je i si ve vlaku sednout a když stát tak alespoň na své noze a ne na něčí cizí

Jiří Kocurek

A co by tam teda měli provozovat, aby ten výletní komfort byl zajištěn? Předpokládám, že cokoliv, co jezdí na bavorské straně Šumavy, bude automaticky označeno za německý šrot.

ušatá

Vozy s lokomotivami jako v minulosti.

Leinad

Jakou to má výhodu?

Bram

Osmimístné kupé pro pohodlné cestování dvou režistů, kteří se mohou zamknout v kupé, aby je platící cestující stojící na chodbě zbytečně nerušili:-).

Kirak

Nedávno jsem tímto a je to v podstatě jak motorová tramvaj. Pak jsme jely regínou, byla hlučnější ale díky otevíracím oknům tam bylo alespoň ticho. Opravdu mi motorová tramvaj ani regína mě osobně teda nepřijde nějaký luxus. Jde vidět že jste tím nejel jelikož tam bylo tak příšerný vedro takže jsem děkujubohoval za regionovu. Jinak nevím jak na jiných trasách ale na Strakonice – Volary těch 10 lidí s tím že jich několik vystoupí ještě v Hošticích mě ntam teda nával nepřijde.

Kirak

Jednak teda ještě nemluvim o příšerných zpožděních které tam GW Train má.

ABC

Hoštice, ale nezastavujeme, máme zpoždění, vystoupíte si až ve Volyni!

Dalibor

Zkuste mi naznačit souvislost mezi otvíracím oknem a tichem?

rtep

Opravdu modří nemají co překousávat. Díky pandemii prostě velmi výrazně stoupl počet turistů, kteří jezdí na Šumavu i jinam. Nic víc, nic míň. Dopravce GW Train je v tom naprosto nevinně.

PetrB

Tím bych si jistý vážně nebyl, je to stejné jako na trati 195. V letnim obdobi pretizena turisty, v zimnim obdobi by cestujiciho jeden pohledal. Není to žádným dopravcem, je to dáno turisticky lukrativní oblastí. Spousty lidí raději využili dovolenou v ČR a vzali Šumavu útokem a tak se zvedla i poptávka i na šumavských lokálkách.

Dispečer

Naprosto souhlasím , v létě byla poptávka i když jezdily ČD, bohužel vzhledem k voz.parku , který byl v Bulharsku k dispozici (rozuměj v Budějicich =slangové označení), to byla trochu katastrofa. Ale je to pořád o penězích – jestliže si kraj objedná přes léto více vlaků nebo větší kapacitu a zaplatí to, tak se dopravce musi postarat a je jedno, kdo to je . Ale přístup jihočeského kraje známe …

Švestka

To bude nějaká mýlka. Vždyť přece cestující, když zjistili, že tu nebude platit Tr10 a nebudou moct jet na jednu jízdenku z Velký Kraše do Ovesný, měli všichni utéct a jezdit autem, protože soukromníkem nikdo nejezdí.

Leinad

Asi tak. Na co je vlak, kde neplatí režijky?

Kirak

Jsem vlastníkem režijky a jel jsem dopravci RegioJet a nově i Leo expres a GW Train váš komentář je asi chybný

Krušnohorec

Dý Lendrbán má stále na trati 137 deklarovanou kapacitu tři kola .Takže cyklisté strkají kola kam se dá. Naštěstí o sobotách začal jezdit Loko-motiv (M131.1513 + Z ) Z je upravený jako kolovůz.

-TR-

Sprinteři od DLB mají projít modernizací, která ten problém vyřeší. Budou instalovány háky na kola.

Já jsem hlavně rád za to, že i po změně dopravce se podařilo dohodnout mezistátní provoz do Cranzahlu a nedopustil se „púchovský scénář“.

Krušnohorec

30 háků na kola?

-TR-

Tolik jich na jednom vlaku ani nejezdí.

Krušnohorec

Když se zadaří počasí, tak v 8 hodin to přeplní čeští cyklisté a v 16 hodin němečtí.

PetrB

Už procházejí, proto na U12 jezdí zapůjčený RegioSprineter zrovna od GW.

cestující

Doufám, že Landrbán nezapomene na stolečky při rekonstrukci :-))) A na hezčí sedačky, měnší spínu, nějaké rolety na oknech, menší kravál, české názvy, … A hlavně ať vymalujou stěny :-))) Vypadají strašně. Před několika dny jsem jela tímto skleníkem.

ABC

ať si je strčí třeba do řiti řidítkama naštorc. co si kraj zaplatí to má, ne?

Petr Zdobinský

ČD tam kdysi měly, přípojný vůz pro kola, někteří alternativní přepravci vlastnění jinými státy jsou hrůza. DLB např. nemá sem tam ani jedno WC v provozu na úseku Lužná – Chomutov. Odpověď průvodčí – je to kousek ….

Dalibor

na jednu stranu chápu, wc ve velaku je tradice….Pokud někdam jedu půl dne pochopitelná….6e není wc l linkových autobudech nikomu nevadí…

Jiří Kocurek

Ani v Metru. Ale na lokálce z Hradce nad Moravicí do Opavy (12 minut jízdy) je WC nezbytné. Protože to je vlak.

Jan

V metru je v kazde stanici coz je max 2 minuty jizdy a za par minut jede dalsi. Na lokalce siuzu odskocit do krovi ale dalsi vlak jede treba za 2 hodiny.

ABC

ale pikaču v každé stanici a večer jsou vesměs zavřená

Dalibor

přesně tak. Jezdím vlakem často a počet návštěv na wc u jízdy pod 2 hodiny jde k 0

Petr Zdobinský

Až Vám bude 75, tak budete mluvit jinak. Nebo takhle rychlá viróza ze špatné zmrzliny. je vidět, že o skutečném životě nevíte zhola nic …

ušatá

Ale vadí. Přeji vám chtít a nemoci.

Dalibor

pokud neudržíte 1÷2hodiny moč, pak bych zvážil návštěvu lékaře, páč můžete bejt dost vážně nemocnej.

JirkaK

mě by zajímalo, kde vzaly ty údaje, protože na vlaku kterým jezdím, tak jezdili v průměru 2 cestující a nyní v průměru jen 1

michal

Tak to asi jezdíte někde jinde.

Kirak

Není to náhodou šumavská lokálka typu Číčenice – Temelín ?

Haha

Takhle to tam vypadalo vždycky…

Haha

Spíš teď COVID vykompenzovat ztráty vzniklé přechodem ČD -> GW.

ABC

to je nějaký divný. dyť tam nemaj stolečky ani věšáčky ani díru na koleje….

Leinad

Kdo by mohl jezdit něčím horším než 810, v létě bez věšáku na bundy?

Kirak

Ta Motorová tramvaj je dost strašná, zvlášť když v ní nefunguje klimoška.

michal

asi to nebude soukromníkem, ale covidem 😉

Mirek111

Super, funguje to, a mám z toho, prostě, velkou radost. Jen tak dál, ať se práší za kočárem se soukromníky…

Jan Pytela

Práší se hlavně za cestujícími, kteří zůstanou na nástupišti a musí pěšky. Vina je spíš na straně kraje, dostane, co zaplatil…

Mirek111

Bylo napsané, že to Kraj, řeší…GW TRAIN, je v tomto, z obliga…Situace stejná, jako před 2 lety na Slovensku, kdy Jančura, ztrojnásobil počet cestujících, a trvalo, než se ůředníci rozhoupaly s navýšením kapacity….

Leinad

Jako by dopravcům něco bránilo navýšit kapacitu, zvlášť s netto smlouvou.

Leinad

Pro modrogumáky to platí stejně, ČD taky často hledají způsoby jak objednavateli alibisticky vyhovět a při tom cestující fakticky nepřevést.

Kirak

Není to spíše náhodou tím že se v okolí Bratislavy začalo stavět více domů ?

jan

Jo, ale v Praze to čd taky neroste co.

Josef Nový

Kraj nese pouze část viny. Ano dostane co zasmluvnil. Na druhou stranu nejsou tam žádné vědmy . Když by to chtěl kraj okamžitě do hodiny navýšit, tak Landabande, nebo Trajni mají velké kulové co tam poslat. Jsou to takové podfirmy co parazitují a jejich zastoupení v ČR má holej zadek. Podotýkám nejsem zastáncem ČD ,ale dnes jsem se rozhodl vyrazit na vodu na Sázavu, kouk do JŘ a čekal že přijede ta žlutá smrt od ČD. Po příchodu na nástupiště jsem se rozhlédl a bylo jasné že se nevejdeme ani do třech těch žlutých zmarů najednou. Překvapení bylo nevídané. Žlutý… Číst vice »

bohyn

V Praze se to machruje, když tam maj zálohy. Chtěl bych to samé vidět třeba na trati Rybník – Lipno.

Leinad

Není to náhodou tím, že PID má zasmluvněná patra?

prt

Na S8 to je ale plánovaný stav, žádná operativa. Takže pružností ČD to nebude.

Jiří Kocurek

Podfirmy? A podlidi máte v reperotáru taky?

michal

Tyjo, jaké zastoupení v ČR, dyť je to Jihotrans, jste úplně mimo.

jan

spekulace, Třeba to schválně poddimenzovali, aby dopravce pak dostal dosyp, nebo to prostě odvezl někdo jiný.