Za vykolejení rychlíku v Hluboké mohl náhlý lom jazyka výhybky
Správa železnic v reakci na událost vydala pokyn, který řeší cyklickou výměnu jazyků výhybek.
Drážní inspekce dokončila vyšetřování loňské mimořádné události, kdy 19. prosince vykolejil v Hluboké nad Vltavou-Zámostí rychlík Českých drah. Příčinou byl podle závěrečné zprávy náhlý lom levého přímého jazyka výhybky. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, celková škoda dosáhla 3,4 milionu korun.
K vykolejení došlo v 18:23 na dobřejovickém zhlaví. Strojvedoucí rychlíku vypověděl, že při jízdě na zhlaví slyšel silné rázy z oblasti podvozku lokomotivy, v tom okamžiku došlo k vykolejení kvůli svislému lomu levého jazyka výhybky v místě hrany poslední kluzné stoličky. Poté vykolejily i všechny čtyři osobní vozy.
Inspekce konstatovala, že Správa železnic neměla na vadu materiálu šanci přijít. „Výskyt únavové trhliny na spodní stěně paty jazyka byl zjištěn až při pozorování lomových ploch světelným stereomikroskopem při cca desetinásobném zvětšení,“ uvádí se ve zprávě. Jazyk výhybky zkoumali ještě v laboratoři na ČVUT, kde dospěli k závěru, že jazyk byl namáhán cyklickým zatížením.
Správa železnic vydala i v reakci na tuto událost pokyn generálního ředitele, který řeší cyklickou výměnu jazyků výhybek. Měl by zabránit podobným situacím.