Za vykolejení rychlíku v Hluboké mohl náhlý lom jazyka výhybky
Vykolejený rychlík R 655 u Hluboké nad Vltavou. Foto: Drážní inspekce
Správa železnic v reakci na událost vydala pokyn, který řeší cyklickou výměnu jazyků výhybek.
Jazyka? Nejsem češtinář, ale on je ten jazyk na výměnách živý? 🤔
Náhlý lom jazyka znamená, že se v celém průřezu náhle zlomí a předchozí defektoskopické kontroly nic neodhalily?
Jinak defektoskopické kontroly v celé délce kolejnic hlavních kolejí a vybraných dalších kolejí se dělají pravidelně. Myslím, že v Hluboké každého půl roku.
Tohle je velmi ošemetná záležitost. Jednak podle zprávy DI byla výhybka sice z roku 97, ale sem ji dali jako užitou v roce 2016. Tudíž je teoretická možnost „nakřupnutí“ i během demontáže/přepravy/montáže. Stejná teoretická možnost je i s několika průjezdy „obutých“ vozidel. Obutý nemusí být jen náklad, klidně to dokáže i osobka. Já už zažil i obutého Pantera a fakt jsem čuměl. Další možností je poloha jazyka a podbití. Když se takových X blbých drobností časem sejde víc, tak kov poťouchle čeká a zákeřně křupne pod tím, kdo za to vůbec nemůže.
Defektoskopie odhalí jakoukoliv trhlinu větší, než malou v kolejnici i tu, která je celá uvnitř.
….přesto neodhalila jazýček namáhaný na křup. Otázka zní, jak tomu zabránit do budoucna. Hromady a mrtvé si nikdo nepřeje, na druhou stranu cyklické výměny stojí peníze. Bude zajímavé sledovat, jak to dopadne.
„Jazyk výhybky zkoumali ještě v laboratoři na ČVUT, kde dospěli k závěru, že jazyk byl namáhán cyklickým zatížením.“
To by jeden neřekl 🙂
Takže Dobrá Správa ? 🙂
Asi by měl být někdo potrestán. Jestli k tomu bude docházet i na VTR, budou mrtví. Nehledě na to, že k této situaci, ale s nákladním vlakem, došlo v minulosti i na koridoru na Ostravu.
Aha. Ten titulek zní jako “Za projetí návěstidla může jízda vlaku kolem červený”. Tak snad cyklické namáhání zná celá Pružnost a pevnost, existuje pro tyto jevy světedivse křivka únavy materiálu, a mimochodem – v letectví se mění komponenty letadel periodicky, a to na základě známých faktů právě ze zmíněný mechaniky. Takže kdo konkrétně (jmenovitě) je viníkem MU? Pozor, traťmistr to nebude. Má SŽ vůbec nějakou systémovou koncepci, nebo nechá všechno zlomit a upadnout, jako třeba ten sloup TV?
Má koncepci, ale je na víte co😭. Třeba výměna trakčních prvků je pouze doporučená po určitých letech a i když nám v pasportu svítí většina trati červeně, tak na to stejně nedostanete peníze. Na pravobrezce jsou původní nosná lana i trolej 1958-1961. A k tomu stožáru -“ vypařila „se ocelová výztuž vlivem dlouholetého působení bludných proudů. Situace v posledních letech na DC trakci je pěkně na ho….,větší výkon lokomotiv, tvrdší koleje, železná lana do tlumivek, no a tak se stává, že se zpětnému proudu nechce jít tou správnou cestou-jo fyzika prostě funguje😃 tu nevokecaš manažerskými pindy. No a nic se… Číst vice »
Má to jeden malý háček. Pokud na to SFDI nedá peníze, resp. komise MD neodsouhlasí spuštění projektu, SŽ s tím nic nezmůže. Tolik o manažerském pindání. Každá nová infrastrukturní stavba si žádá velké náklady na údržbu. Jelikož tady už 30 let s omezenými prostředky doháníme to, co nám bolševik zasel (střídavě úspěšně a střídavě neúspěšně), tak se nelze divit, že v tom objemu potřebné nové výstavby / novostavby něčeho, co bylo už dávno beznadějně nevyhovující prostě nejsou neomezené prostředky ani kapacity. Já bych v tom nehledal žádné manažerské pindání. Někdo prostě musel rozhodnout, že mají přednost výdaje někde jinde, a… Číst vice »
Souhlasím, že si táhneme dluh z minulosti a ne vše se dá udělat hned, jestli jsem se někoho dotknul slovem pindani, ta to se omlouvám, ale když někdo rozhodne, tak je to i o odpovědnosti za svoje rozhodnutí. Je to v praxi tak, že tato „rozhodnutí“ odnesou provozaci, kteří dělají co můžou. Jen pro příklad, pravobrezka se připravuje 15 let a ještě se nezačalo stavět.
Zajímalo by mne, jestli už udělali znovu novou výhybku, nebo jestli už tam zůstane ta provizorní kolej. Ta nová trať z Nemanic do Ševětína je zatím v nedohlednu.
Zhlaví je již několik měsíců opraveno do původní podoby.
Děkuji za odpověď, jen nevím za co ty mínusy, když se jenom ptám na stav trati.
Děkuji za odpověď. Jen nevím, proč ty mínusy, když se jenom ptám na stav trati.
Existuje nějaký maximální počet cyklů součástí výhybek na síti SŽ (asi odstupňovaný podle maximálního zatížení)?
Jazyk vyrobený v roce 97 už přeci jen něco nacykováno měl. A s počtem cyklů automaticky roste pravděpodobnost vzniku trhlin (a lomu). Tak by mě zajímalo, jestli je někde hranice, kdy se má díl vyměnit, i když se zdá být defektoskopicky OK, prostě pro jistotu, že je již ve fázi zvýšené pravděpodobnosti defektoskopické vady.
Přijde mi že SŽ ma najednou velké diveni kvuli lomu jazyka, vždyť je to základní věc o únavě materiálu a cyklickém zatěžování, která se učí na školách technického zaměření.
Pletichy černokněžníka Zababy …
Vždycky je potřeba najít viníka mimo dráhu samotnou, ikdyby byl imaginární.