Za vykolejení nákladního vlaku v Bílině mohla špatná výhybka

Vykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekce

Podle inspekce nebyly škody vyšší díky dobré reakci strojvedoucího ČD Cargo.

(aktualizováno 16:59) Drážní inspekce dokončila další závěrečnou zprávu, ze které vyplývá, že za mimořádné události na české železnici může i stav infrastruktury v majetku Správy železnic.

Podle zveřejněné zprávy o vykolejení nákladního vlaku v Bílině loni v březnu byl příčinou mimořádné události stav jedné z výhybek. Její pravý jazyk byl v nevyhovujícím technickém stavu a umožnil vyšplhání kola drážního vozidla na jeho temeno.

Jde v krátké době o druhé podobné zjištění, kdy byl problém s nevyhovujícím stavem infrastruktury. K podobnému závěru došla Drážní inspekce u nehody nákladního vlaku v Kralupech nad Vltavou.

K události v Bílině došlo 14. března 2022. Škoda přesáhla čtyři a půl milionu korun. Vykolejil nákladní vlak ČD Cargo, který vezl prázdné vozy WoodTainer XXL pro nakládku uhlí do Počerad. Podle popisu události probíhala ve stanici výluka některých kolejí.

„Zjistil, že jeho vlaková cesta je postavena ze 6. SK na 1. TK, což bylo neobvyklé, a proto si na stanovišti stoupl, sledoval postavení výhybek a přepnul přepínač z polohy „Jízda“ do polohy „Výběh“. Když se blížil k 1. oddílovému návěstidlu autobloku, ucítil dvakrát „zhoupnutí“ soupravy, proto se vyklonil z okénka a vzadu spatřil bílý dým, který se nacházel přes všechny tři koleje, ale ze svého pohledu nemohl určit jeho příčinu, a proto ihned zavedl rychločinné brzdění vlaku,“ popisuje závěrečná zpráva událost podle výpovědi strojvedoucího.

Pochvala strojvedoucího

K vykolejení došlo na výhybce, u které už Správa železnic věděla, že není v ideálním stavu. Rok před tím bylo nařízeno odstranění defektoskopické závady broušením. To bylo provedeno na podzim 2021. Současně ale došlo k odebrání části materiálu a snížení jazyka, vlivem jízd drážních vozidel docházelo k dalšímu viditelnému bočnímu a svislému ojíždění a tím ubývání materiálu jazyka. „Na tuto skutečnost nebylo v rámci kontrolní činnosti ze strany provozovatele dráhy dostatečně reflektováno a pomocí příslušných měřicích prostředků ověřeno nebo zjištěno, jestli již nedochází k nedovolenému ojetí jazyka,“ konstatovala Drážní inspekce.

Drážní inspekce nechala zkoumat v odborném ústavu i stav dvoukolí železničních vozidel, u nichž nebyl nalezen žádný problém. Proto Drážní inspekce označila jako příčinu stav výhybky. Ve zprávě současně pochválila strojvedoucího za rychlou reakci. „Správným vyhodnocením vzniklé situace a rychlou reakcí na daný stav se mu tak podařilo zabránit vyšším následkům této mimořádné události,“ uvádí se ve zprávě.

Od roku 2010 řešila Drážní inspekce deset podobných případů vykolejení kvůli špatnému stavu železničního svršku.

Vyjádření Správy železnic

Správa železnic vždy věnovala velkou pozornost problematice bezpečného provozování jazyků, a to jak v oblasti diagnostiky, tak v oblasti údržby. V obou směrech sledujeme nové trendy v technologiích a v případě jejich vhodnosti je průběžně zavádíme do praxe. V nedávné době jsme například zavedli diagnostiku pomocí speciálních šablon, včetně jejich následné částečné digitalizace.

V současné době jsme započali kroky k automatizovanému systému hlídání tvaru jazyka založeném na automatickém hodnocení digitálně změřených profilů jazyků.

Aby se v co největší míře zamezilo nežádoucí změně příčného profilu jazyka, byl před osmi lety zaveden systém cyklického broušení jazyků, který přestavuje nejdůležitější součást jejich údržby. Také klademe důraz na kvalitu činnosti zhotovitelů údržby jazyků a jejich certifikaci.

V neposlední řadě jsme zavedli poměrně nákladnou cyklickou výměnu jazyků, jejímž cílem je předcházení enormně opotřebeným stavům a riziku fatálních poruch jazyků.

V předmětnému článku je zmíněno, že „od roku 2010 řešila Drážní inspekce deset podobných případů vykolejení kvůli špatnému stavu železničního svršku“. K tomu je třeba doplnit, že:

  • dvě z těchto mimořádných událostí se staly na infrastruktuře jiného provozovatele, než je Správa železnic;
  • pouze jedna z uvedených mimořádných událostí má reálně obdobnou příčinu, navíc šlo o kombinaci nevyhovujícího tvaru jazyka a závady na voze;
  • ostatní mimořádné události měly odlišnou příčinu, a to v geometrických parametrech koleje. V jednom případě v kombinaci se závadou na voze.

Vykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Bílíně. Foto: Drážní inspekce
Tagy ČD Cargo drážní inspekce Správa železnic vykolejení nákladního vlaku závady na železniční infrastruktuře
19 komentářů