Za chyby se platí. Boeing odškodnil Alaska Airlines 160 miliony dolarů

Boeing 737 MAX 9 Alaska Airlines po ztrátě části trupu. Foto: NTSBBoeing 737 MAX 9 Alaska Airlines po ztrátě části trupu. Foto: NTSB

Kompenzace je náhradou škod spojených s uzemněním letounů 737 MAX 9 po lednovém incidentu Alaska Airlines. Poskytnuté odškodné ještě není finální, dopravce bude požadovat další.

Americký výrobce letadel Boeing vyplatil letecké společnosti Alaska Airlines odškodné ve výši 160 milionů dolarů. V přepočtu je to 3,7 miliardy korun. Důvodem je kompenzace ztrát způsobených nuceným uzemněním letounů Boeing 737 MAX 9 po incidentu z ledna, kdy jednomu stroji vypadla za letu záslepka nahrazující nouzový východ.

Dopravce uvedl, že částka není finální a dostatečná. Od Boeingu bude podle svého vyjádření požadovat další odškodné. Vyplaceno by mělo být po prvním čtvrtletí.

Kvůli lednovému incidentu musely Alaska Airlines uzemnit a poslat k inspekci všech svých 65 Boeingů 737 MAX 9. To podle jejich vyjádření negativně ovlivnilo hospodářské výsledky za první čtvrtletí, byť poptávka zůstala na vysoké úrovni.

Záběry z vyšetřování incidentu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines.
Zdroj: NTSBZáběry z vyšetřování incidentu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines.
Zdroj: NTSBBoeing 737 MAX 9 Alaska Airlines po ztrátě části trupu. Foto: NTSBBoeing 737 MAX 9 Alaska Airlines po ztrátě části trupu. Foto: NTSB

Chyba výrobce

Vyšetřování ukázalo, že na místě zakrývající záslepku nouzového východu chyběly čtyři šrouby. Podle předběžné vyšetřovací zprávy Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) šlo o chybu výrobce. Boeing později potvrdil, že je za chybu plně zodpovědný a přijímá další kroky ke zvýšení kvality výroby.

Let Alaska Airlines s číslem AS 1282 tehdy nouzově přistál s otvorem v trupu, nikdo nebyl zraněn. Pokud by k události došlo ve vyšší letové hladině, následky mohly být fatálnější.

Potvrzeno: V Boeingu, ze kterého vypadl kus trupu, chyběly čtyři šrouby

 

Boeing v potížích

Stroje americké společnosti Boeing se v poslední době potýkají s problémy opakovaně. Federální úřad pro letectví (FAA) po sérii potíží podnikl ve firmě audit. Zaměřil se na kontrolu procesů na montážních linkách v továrně nedaleko Seattlu, kde společnost vyrábí například právě letadla 737 MAX.

Incident na letu AS 1282 společnosti Alaska Airlines byl pro úřady impulsem. O několik týdnů později pak letadlo typu Boeing 737-800 přistálo na letišti Medford v americkém Oregonu bez části svého vnějšího pláště. I touto událostí se zabývá FAA. NTSB také vyšetřuje incident, při kterém se Boeingu 737 MAX letecké společnosti United Airlines zasekly pedály směrového řízení během přistání na letišti Newark.

Personální zemětřesení

Generální ředitel Boeingu Dave Calhoun na základě série problémů oznámil, že na konci roku odejde ze své funkce. Spolu s ním skončí i předseda představenstva Larry Kellner a vedoucí divize dopravních letadel Stan Deal.

Boeing je pod intenzivním dohledem laické i odborné veřejnosti a médií od chvíle, kdy se v letech 2018 a 2019 zřítila dvojice jeho letadel v Indonésii a Etiopii. Zahynuly při tom stovky lidí.

Série problémů láme vaz vedení Boeingu. Skončí i generální ředitel Calhoun

Tagy 737 MAX 9 Alaska Airlines boeing Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX 9 Boeing MAX
7 komentářů