Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Letiště

Z Prahy odstartuje nová linka do Číny, Bamboo Airways chtějí spojení do Vietnamu

Vizualizace Boeingu 787-9 v barvách Bamboo Airways nad Ha Long Bay. Foto: Boeing
Vizualizace Boeingu 787-9 v barvách Bamboo Airways nad Ha Long Bay. Foto: Boeing

Letecká společnost Sichuan Airlines má ještě letos spustit přímé spojení z Prahy do čínského Šen-čenu. Start nové linky je už jistý, aerolinka zatím jen neoznámila letový řád a nezačala prodávat letenky. Jedná se i o nové lince do Vietnamu.

O obou linkách promluvil jako první premiér Andej Babiš. O spojení do Číny minulý týden, kdy se setkal s čínským předsedou vlády Li Kche-čchiangem. „Máme skvělý náskok v leteckých spojeních a to je samozřejmě základ pro turistiku, byznys i celkové vztahy, ale v exportu se musíme podívat na to, kde to vázne. Ten největší úspěch, který máme, je z hlediska přímých leteckých linek. My už dnes máme 4 letecké linky a pátá se otevírá 1. července. To je spojení Praha – Šen-čen. Nárůst turistů z Číny je skvělý, protože za rok 2018 k nám přišlo na návštěvu 620 000 turistů z Čínské lidové republiky, což je nárůst o 130 tisíc,“ řekl předseda vlády po summitu v Dubrovníku.

Letiště Praha potvrdilo, že jednání s čínským dopravcem jsou u konce. „Jednání o přímé lince do Shenzhenu jsou skutečně ukončena. Momentálně očekáváme oficiální oznámení linky ze strany letecké společnosti, které by mělo přijít velmi brzy,“ řekla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Zatím není jasné, zda se do Šen-čenu bude létat přímo jako nová linka nebo ji Sichuan Airlines spojí se stávající linkou do Čcheng-tu. Šen-čen leží v jižní Číně v těsné blízkosti Hongkongu.

Ve hře jsou i další spojení do Asie. Už dříve Babiš oznámil jednání s Thai Air Asia X o přímé lince do Bangkoku, letiště opět jedná o lince do Vietnamu. Zájem o trasu má letecká společnost Bamboo Airways.

Ta dnes na česko-vietnamském fóru podepsala memorandum o spolupráci s Letištěm Praha. Babiš na tiskové konferenci uvedl, že by byl rád, aby se začalo létat do Vánoc. Bamboo Airways zatím létají jen v Asii, firma má ale objednáno deset Boeingů 787-9 pro dálkové lety.

Start do Vánoc ale není příliš reálný: Boeing a Bamboo Airways při podpisu kontraktu uvedly, že dreamlinery mají začít dodávat od dubna příštího roku. Jiná dálková letadla aerolinka nemá.

O přímém spojení Česka s Vietnamem se mluví dlouho. Kromě spolupráce s Vietnam Airlines v roce 2011 uvažovaly o přímé lince České aerolinie, které na dálkovou trasu chtěly nasadit Airbus A319. Linka by letěla s mezipřistáním v Kazachstánu. Ke spuštění linky ale nikdy nedošlo. Početná vietnamská komunita i rostoucí počty českých turistů zatím létají do Vietnamu s přestupy.

28
Diskuze

avatar
6 Komentáře
22 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
OndřejJen takJakubApexPražák Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Pokud letiště praha bude pořád tak drahé jako doposud, tak stejně budou většinou asiati lítat do německa a jezdit pak do prahy půl dne vlakem, jako doposud. Ryba smrdí od hlavy a dočasné pokusy aerolinek jsou sice fajn, ale dokud se nezmění typicky české manažerské „ano máme vysoké ceny a když nechceš, nech být“ tak se nikam nepohneme ani s Prahou, ani s Ostravou, ani s Českýma Budějovicema. Je škoda, že už i firemní klientela se Českým letištím snaží vyhnout, jelikož letenky odjinud/jinam jsou kolikrát na polovině ceny. Je to můj subjektivní názor založený na řadě zkušeností a pozorování –… Číst vice »

Apex
Host
Apex

Nevím, jaké přesně máte zkušenosti nebo kde jste a co přesně vypozoroval, ale z hlediska letištních poplatků (tj. neřeším ceny některých služeb pro cestující) není PRG ani nejlevnější, ale zdaleka ani nejdražší. Nehledě na to, že v případě dálkových linek je podíl letištních poplatků na celkových nákladech relativně malý. Navíc záležitost poplatků na letišti nemá zcela přímý vztah ke konečné ceně letenek, takhle to prostě nefunguje. Dostupnost nižších cen letenek je často prostě dána větší konkurencí leteckých společností na letištích v zahraničí, větším počtem provozovaných linek a také, na což se dost zapomíná, i skutečností, že letecké společnosti jsou na… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Me by zajimalo, kde se ta fama o tom, ze “prazske letiste je drahe” vzala? 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

… ale kdyz teda jste takovy expert … s jakym letistem (nebo jakymi letisti) porovnavate?

V jakem ohledu je ruzyne draha? Ma drahe handlingove poplatky? Nebo odletovou/tranzitni taxu? Nebo parkovaci poplatek? Nebo poplatek za pouziti autobusu a nastupniho mostu? Nebo jine poplatky?

Nebo se navime o poplatku za navigacni sluzby, priblizovaci poplatky?

Jen tak
Host
Jen tak

Ad byznys… jak se jaky byznys nedela? Ruzyne je vytizena asi na 130% sve kapacity (mozna vice), volne sloty nejsou (jen v neatraktivnich casech)… vse na ruzyni praska ve svech.

Jak se ma ten byznys podle vas delat?

Apex
Host
Apex

No, nevím, ale pokud aerolinka „zatím jen neoznámila letový řád a nezačala prodávat letenky“, tak se obávám, že start nové linky úplně jistý, protože stanovený letový řád a zahájení prodejů jsou dost podstatné faktory ukazující na to, že lety skutečně budou zahájeny (ač ani to není 100% jistota).

Vítek
Host
Vítek

Nevíte někdo náhodou něco o zítřejším letu Praha-Hanoi společnosti Vietnam airways???

Picasso
Host
Picasso

CSA bylo tak blizko, da se rict za 30 sek. 12:00 a opetovne rozhodla politika a novy majitel. Ze NE a NE a NE.

Martin
Host
Martin

Proč se Bureš nesnaží prosadit, aby na lince mohl létat i český dopravce !

Lkprak
Host
Lkprak

Může, ale nechce.

Pražák
Host
Pražák

Vážně nevím za co má Lkprak ty mínusy. ČSA, respektive jiný český dopravce samozřejmě tuto linku létat může, pro letecká spojení ze států mimo EU platí celosvětově jedno obecné pravidlo. Jednu mezinárodní linku může létat vždy jen jeden dopravce z každé dotčené země, tedy pokud např. na lince Šanghaj-Praha létá čínský dopravce, tak ji může létat i jeden český dopravce recipročně linku Praha-Šanghaj. To, že toho v ČR nikdo není schopen, je ovšem věc jiná. Ale právně tomu nic nebrání.

Apex
Host
Apex

To, že jednu mezinárodní linku může létat vždy jen jeden dopravce je samozřejmě hloupost, záleží na mezivládní dohodě, viz. třeba UAE, tj. stát mimo EU a z jejich strany létají tři dopravci, z toho dva z DXB: EK, FZ a navíc G9. Podobně z Ruska, např. z MOW mají povolení SU a FV, navíc z letiště ZIA U6.

Jan Winter
Host
Jan Winter

S Rusákama má EU podepsanou Open Skies.

Apex
Host
Apex

Obávám se, že to opravdu nemá: For various reasons, EU-Russian aviation relations are currently restricted to aviation safety matters at technical level only.

Pražák
Host
Pražák

Proto také píši o „obecném pravidlu“, samozřejmě to lze upravit smluvně mezi konkrétními stranami, viz Vámi zmíněné Rusko, které má s EU smlouvu otevřeném nebi, nicméně to se např. Číny nebo Vietnamu netýká. Z těchto zemí může konkrétní linku létat z každé země vždy jen jeden dopravce.
Takže za hloupost se dá považovat spíše Vaše omezené chápání textu.

Apex
Host
Apex

O moje chápání textu (a problematiky) nemějte obavu. Pokud jde o vámi použitý termín obecné pravidlo, tak se obávám, že tam s takovým pojmem nelze úplně pracovat. V případě mezivládních se zohledňují vzájemné vztahy, požadavky a zejména zájmy smluvních stran. Pokud je přístup těchto stran liberální, tak i v rámci bilaterální dohody je možné dohodnout velmi nerestriktivní vztah a naopak. Některé bilaterální dohody jdou tak daleko, že určují přímo i destinace a počet frekvencí, nejen počet dopravců na jedné lince. Takže něco zobecňovat nebo vyvozovat obecné závěry v této oblasti opravdu moc nejde. Pokud jde o Rusko, tak EU s… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Zadne obecne pravidlo opravdu neexistuje.

Nicky
Host
Nicky

Český dopravce nemá ani zájem ani vhodné letadlo – je to dost rizikový podnik a čínské aerolinky můžou nasadit dumpingové ceny.

Jan Winter
Host
Jan Winter

Ostatně, ty Ovarovy linky do Číny jsou jen obezlička od šikmookých soudruhů, aby nebylo tak do očí bijící co vlastně ty „čínské investice“ v ČR v reálu jsou.

Jakub
Host
Jakub

To je kravina. Dělám v leteckém oddělení nákladních přeprav a je velký objem zásilek v obou směrech a letadla nelétají prázdná ani co se obsazenosti pasažérů týče. Speciálně do Šanghaje je určitě zájem o přímou linku. Zájem by byl i o Hong Kong a Ho Chi Minh.

Hedvábná stezka se rozjela a západní státy, ačkoliv vyzývají k ostražitosti, se rádi k penězovodu připojují. Bylo by hloupé se čínským investicím vyhýbat a pouze malovat čerta na zeď jako to dělají některé politické spolky.

Jan Winter
Host
Jan Winter

Pletete si investice a akvizice. Hloupé je se orientovat na Čínu s jejich vztahem (nejen) k duševnímu vlastnictví, když s Koreou, Japonskem nebo Taiwanem to jde mnohem úspěšněji, na rozdíl od čínských komunistů vytvářejí skutečná pracovní místa a jde to bez nutnosti ostudného patolízalství, které předvádí Zeman, Tvrdík a spol.?

Co se linek do Číny otevíraných bz politických důvodů týče, tak čísla ostatně mluví za vše. Jedna linka Korean Air do Soulu odvezla v roce 2017(?) více cestujících, než čtyři přímé linky do Číny dohromady.

Jakub
Host
Jakub

Hong Kong by se měl začít lítat ve 2020 (Cathay Pacific)

Zdeněk
Host
Zdeněk

A který český dopravce? ČSA už de facto neexistují, a Smrtwings dálkovými letadly nedisponuje. Jiní dopravci tu nejsou. Trochu odbočím: někdejší záměr ČSA létat do Vietnamu A-319 mi přijde dost bizarní. To by už rovnou mohli nasadit turbolety…

Ondřej
Host
Ondřej

O cokoli českého jde Burešovi až v poslední řadě. Kromě našich prachů.

Nicky
Host
Nicky

Je to jako s každou jinou linkou, zavést můžou, ale když to nebude fungovat ekonomicky, tak to zase zruší.
Jen pro informaci Air China prodávala skoro celou zimu letenky z Mnichova do Vietnamu s přestupem v Pekingu a dalo se to koupit i pod 8k RT.

Partneři