Cestovní ruch Vodní doprava

Z francouzské loděnice vyplula obří výletní loď MSC Grandiosa

Výletní loď MSC Grandiosa. Pramen: MSC Croisières
Výletní loď MSC Grandiosa. Pramen: MSC Croisières

Francouzská loděnice Chantiers de l’Atlantique ve čtvrtek slavnostně předala zákazníkovi obří výletní loď MSC Grandiosa. Luxusní plavidlo je 331 metrů dlouhé a 43 metrů široké, pojme 6334 pasažérů a 1704 členů posádky. Loď zamířila do přístavu Le Havre a odtud popluje do Hamburku, kde bude oficiálně uvedena do provozu.

Plavidlo si nechala postavit švýcarská společnost nabízející okružní plavby MSC Croisières. Plovoucí ostrov nabídne restaurace, obchody a divadlo. Chlubí se moderními technologiemi, především čisticím systémem, který podle výrobce o 98 procent omezí emise oxidu siřičitého. Další detaily o lodi jsou na stránkách MSC Cruises.

Největší výletní lodí světa je Symphony of the Seas, kterou vlastní a provozuje společnost Royal Caribbean International. Postavila ji rovněž loděnice Chantiers de l’Atlantique. Měří na délku 361 metrů, je určena pro 5518 cestujících a 2200 členů posádky. Ve výrobě už je ještě o píď větší mladší sestra.

ČTK

20
Diskuze

avatar
5 Komentáře
15 Reakce na komentáře
7 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
Martin V.RaddieJiří KocurekJanjkjk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Raddie
Host
Raddie

A co na to Gréta? 😀

IGCT
Host
IGCT

Cena se neví? Dost by mě to zajímalo. Děkuji.

mikiqex
Host
mikiqex

Google mlčí; ale její menší sestra MSC Bellissima údajně stála miliardu liber. Takže bych Grandiosu tipoval tak na 33-35 miliard korun.

jkjk
Host
jkjk

Objednávka byla na 13 lodí za 14 mld. euro, takže cca. přes 1 mld. eur na jednu loď.

Jan
Host
Jan

Teď se všude mele o letadlech, jak jsou neekologická. O lodích ale nikdo nemluví. Výletní lodě jsou úplně největší zbytečnost co existuje, která nepřináší žádnou přidanou hodnotu v podobě rychlosti, či ekologie, tak jak to je u letadel či vlaků.

Martin V.
Host
Martin V.

Tak to už z definice „výletní lodě“. Když pojedete autem na Okoř, tak to je z tohoto úhlu pohledu taky „zbytečnost která nepřináší žádnou přidanou hodnotu v podobě rychlosti, či ekologie“. Pokud tam pojedete na kole, je to o něco lepší, ale nakonec nejlepší bude, až na tom kole místo na výlet budeme všichni jezdit do práce a na nákupy.

Jen tak
Host
Jen tak

vy jste, s prominutím, exemplární příklad člověka, kterému grétka a její partička dokonale vymyli mozek.

Jan
Host
Jan

Vážně? Já jen, že mě ta samá partička motivuje létat víc, dokud to jen jde… Život je krátký a levné letenky zde nemusí byt věcně… Právě díky té partičce, o které mluvíte…

jkjk
Host
jkjk

S letadly či vlaky je to dost těžké srovnávat, tohle není dopravní prostředek pro přepravu z bodu A do bodu B, ale plovoucí hotel.

Jan
Host
Jan

Právě efektivní doprava z bodu A do B je hlavní přidaná hodnota. Stojící hotel neprodukuje tolik zplodin.

Martin V.
Host
Martin V.

Ale zase nenavštívíte více turistických cílů během jedné dovolené na rozdíl od plovoucího hotelu. Pokud ano, tak se dopravě mezi různými „stojícími hotely“ nevyhnete. Takže to bude dost záležet na itineráři vybrané dovolené.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak faj, zakážeme lůžkové vozy. To je totiž také jedouví hotel. A turistické vláčky. A abych nezapomněl: lyžařské vleky.

mikiqex
Host
mikiqex

Co je proti těmto obrům nyní tak často zmiňovaný flygskam? S kapacitou 1,5M litrů nafty a spotřebou 250k litrů denně vykazují trojnásobné znečištění na pasažéra, než letadla. Takovýto čistící systém by tak měl být povinností každé z nich a ideálně i alternativní způsoby pohonu, byť třeba jen jako sekundární systém.

mikiqex
Host
mikiqex

MSC Cruises prý do budoucna plánují použití palivových článků na bázi LNG (zkapalněný zemní plyn).

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, Grandiosu dokončili, MSC Europa právě začali stavět, tak někdy za 3 roky uvidíme výsledek v provozu: https://www.shippax.com/en/press-releases/chantiers-de-latlantique-to-integrate-the-first-lng-operated-fuel-cell-onboard-an-msc-cruise-ship.aspx

Martin V.
Host
Martin V.

Teď jsem se do toho (a pár dalších článků) ještě začetl, ale až tak optimisticky to nevypadá. LNG lodě mají mít dual-fuel motory, tedy diesely schopné spalovat metan (5% pilotní vstřik nafty + 95 % metanu, který by se sám nevznítil, protože má oktanové číslo 120). Palivové články tam mají být jenom jako „50 kW demonstrátor“, což je na nic, když ta loď má instalovaný výkon 50 MW. Až se jim podaří nahradit palivovými články veškeré pístové motory na lodi, tak to bude jinší kafe.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Napdlo vás, že v té spotřebě je také, ohřev teplé vody do sprchy, mytí nádobí i vaření jídla i chladící zařízení (lednice, mrazáky)?
U letadla je tohle všecho na zemi, dost často živené uhelnou elektrárnou. A samozřejmě také topení/klima pro mnohem větší prostor, neboť ty letecké sedačky se nehodí ani na trajekt.

Martin V.
Host
Martin V.

Tak to snad v rámci kogenerace ohřívají odpadním teplem z motorů. Vy si snad v autě topíte „bufíkem“? Já si topím chladící vodou z motoru. Jenom Tatry 613 měly nezávislé topení. Dokonce i chlazení existuje ve formě trigenerace (obdoba absorpční ledničky).

Martin V.
Host
Martin V.

Pánové Sůro a Šindeláři, nevím, jestli jste udělali dobře s odběrem zpráv od ČTK. Tady je na první pohled naprostá kravina – šířka 67 metrů – to fakt ani omylem. Díval jsem se jak to je, a v St. Nazaire se jedná o třetí loď třídy Meraviglia https://en.wikipedia.org/wiki/MSC_Cruises#Meraviglia_class , jen je o 15 metrů delší, takže ji označují jako Meraviglia Plus class. A ta šířka je 43 m, což je sice taky úctyhodná hodnota, ale přeci jen o dost menší. A co se týká zmíněné loděnice, tak tam právě začali stavbu lodě MSC Europa, která bude mít pohon na LNG… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Díky za upozornění. Koukali jsme, kde na to přišli, v některých zahraničních médiích skutečně to číslo 67 metrů je, nicméně na stránkách MSC Cruises je ta správná.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll