Cestovní ruch Vodní doprava

Ještě o píď větší. Royal Caribbean si objednala stavbu největší turistické lodi

Harmony of the Seas během stavby. Autor: By Djoach - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45532702
Harmony of the Seas během stavby. Autor: By Djoach - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45532702

V loděnici Chantiers de l’Atlantique ve francouzském přístavu Saint-Nazaire začala stavba nové obří lodi pro turisty. Loď si objednala světová jednička v oboru turistických plaveb, společnost Royal Caribbean. O prvním slavnostním řezu do oceli informovala v tiskové zprávě.

Firma se omezila na krátké oznámení s tím, že detaily k zatím bezejmenné lodi oznámí později. Půjde o pátou loď třídy Oasis, kterou firma představila poprvé v roce 2009 v podobě lodi Oasis of the Seas. Nová loď má být hotová v roce 2021.

Zahraniční média přitom připomínají dosud platné pravidlo firmy, že každá další loď této třídy je vždy alespoň o trochu větší než starší sestra. Má tomu tak být i u právě zahájené stavby.

Zatím poslední loď z rodiny Oasis, Symphony of the Seas, převzala firma před dvěma lety. Na délku měří 362 metrů (1188 stop), tedy stejně jako starší Harmony of the Seas, mladší Symphony ale o dva roky starší sestru mírně předčí ve velikosti vnitřních prostor. Rozdíl činí méně než jedno procento.

Pro srovnání, délka největších nákladních lodí se pohybuje kolem 400 metrů, Titanic měřil necelých 270 metrů. Symphony of the Seas má ponor devět metrů a na 18 podlažích nabízí 2700 kabin, které pojmou zhruba 8000 osob včetně 2200 členů posádky. Disponuje například kluzištěm, aquaparkem, basketbalovým hřištěm, divadlem nebo horolezeckými stěnami. Nová loď má mít ještě více atrakcí i technologických „vychytávek“.

Paluba lodě Symphony of the Seas. Autor: SBW-Photo
Paluba lodě Symphony of the Seas.
Autor: SBW-Photo

Royal Caribbean provozuje 27 velkých turistických lodí, další má objednané. Zásadou je, že jména všech končí na „of the Seas“, například Anthem of the Seas nebo Legend of the Seas. Firma podle cruisemarketwatch.com (zdroj Wikipedie) ovládá přes 20 procent trhu mořských okružních jízd.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Jestli se nepletu, tak tu společnost vlastní Walt Dysney Company.
Takže taková plavba s myšákem Myckeym.

Tomáš
Host
Tomáš

Málo co je takovým výmluvným symbolem dnešní doby plýtvání, jako tyto obří turistické lodě. Ta urputná snaha dělat je stále větší a větší, tolik materiálu a tolik energie spotřebované na jejich výrobu a provoz… Nehledě na to, že takové Benátky nebo Dubrovník se jistě už nemůžou dočkat, až k nim takováto „lodička“ zavítá.
Myslím, že jednou budou naše děti a vnoučata nad tímto jen nevěřícně kroutit hlavou.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Ale na palubě to je bomba 🙂

David
Host
David

V tom případě ta doba se drží už celkem dlouho, protože začala ještě před érou Titanicu. I tehdy chtěli větší a luxusnější lodě. A dokud ty lodě vydělávají a jsou rentabilní, tak firmy nemají důvod je nestavět. Navíc za každou tou lodí (nebo minimální třídou) stojí technologický pokrok, který je rozhodně důležitý. Jen očividně vy ho nikdy neoceníte.
A pokud se chceme bavit o tom, že lodě znečišťují prostředí, protože jezdí na mazut, tak to je hlavně problém nákladních lodí, kde je obrovský tlak na cenu přepravy a velká konkurence.

Tomáš
Host
Tomáš

Jenomže v éře Titanicu se používaly na zaoceánské plavby, ke kterým tehdy nebyla alternativa, často to byly jednosměrné cesty za lepším životem v Novém světě. Takže funkce čistě dopravní. Dnešní okružní plavby jsou přeci jen o něčem jiném, nemyslíte?
Jinak s těmi nákladními loděmi souhlas. Lodní doprava má často punc velké ekologie, jenomže tyhle kolosy mají výkon menší uhlené elektrárny a zas tak nevinné nejsou. To je problém hlavně v přístavních městech, kde dost trpí kvalita ovzduší, nemluvě o značných emisích skleníkových plynů z globálního hlediska.

Martin V.
Host
Martin V.

Kdyby jenom kvalita ovzduší v přístavních městech… Největším paradoxem je, že nezdravé ovzduší je i na těch lodích samotných, jak vyplynulo z nějakých měření. Takže ti dovolenkáři si sami zaplatí dovolenou se smradem z (dnes už snad nízkosirnatého) topného oleje na vyhlídkové palubě. Některé výletní lodě se už připravují s pohonem na LNG, což by mělo situaci zlepšit.

Oasis class má celkový instalovaný výkon 97 MW v celkem šesti motorech, z toho pro pohon jde max. 60 MW. Je otázka, nakolik je maximálního výkonu využito, ale 15 kW na osobu je podobné jako v osobním autě.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nezakážem autobusy? Osobní automobil žere míň! Totiž takhle, když tu loď nahradíte desítkou menších, tak těch 10 menších lodí spotřebuje ještě víc paliva než jedna velká. Platí totiž totéž co pro auto a autobus.

Neználek
Host
Neználek

Taková loďka už by si zasloužila jaderný pohon.

Jarda V.
Host
Jarda V.

Myslím že ani nejbohatší lodní společnosti nemají dost prostředků na to aby realizovali stavbu výletní lodi na jaderný pohon, jehož pořizovací cena i následný provoz je v řádu několikanásobku konvenčního pohonu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Raději ne. První na ráně by byl zákaz vplutí do německých výsostných vod. Rakousko by se se zákazem zcela jistě přidalo, ale to je irelevantní.
Hned jako druzí v pořadi jsou piráti, kterým by štěpný materiál notně vylepšil rozpočet. Takový Kim by určitě nešetřil dolary.
A třetí jsou různí aktivisté, kteří by v pomatenosti mohli takovou loď potopit třeba v Panamě. A to by byl globální průšvih.

Partneři



CSCARGO
RSD