Vodní doprava

Povodí Vltavy si vyrobilo první remorkér s pontonem, připravuje další

Remorkér s tlačeným pontonem na Orlíku. Autor: Zdopravy.cz
Remorkér s tlačeným pontonem na Orlíku. Autor: Zdopravy.cz

Remorkér Zdeněk s tlačeným pontonem, který si loni samo vyrobilo Povodí Vltavy pro práci na Orlíku, bude mít dvojče. Aktuálně se jeho výroba připravuje a zpracovává se k němu dokumentace. „Nahradíme jím technicky zastaralé plavidlo, jehož generální oprava by byla nerentabilní,“ uvedl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Nové plavidlo v podobě remorkéru a tlačené vany by mělo být hotovo v roce 2022. Podle Roldána výrobce zatím není znám, nicméně je možné, že si Povodí loď vyrobí samo, jako tomu bylo u Zdeňka. „Tlačný remorkér s tlačeným pontonem jsme vyrobili poprvé,“ říká Roldán.

První plavidlo vzniklo v dílnách závodu Horní Vltava v Českých Budějovicích, slouží ale závodu Dolní Vltava na Orlíku, který už je v rajonu dolnovltavských. Dolů po vodě se dostalo po nové vltavské vodní cestě, šlo přitom zřejmě o největší nákladní plavidlo v těchto místech, délka celé sestavy je přes 30 metrů. Větší jsou na horní Vltavě pouze dva hlubocké parníky, které vozí výletníky. Nákladním lodím hornovltavská cesta běžně neslouží.

Plavidlo vybavené hydraulickou rukou slouží na Orlíku mimo jiné i ke zpracování a odvozu dřeva z těžko po souši dostupných míst. I plánované druhé plavidlo má sloužit na Orlíku. Menší pontony vyrobil závod Horní Vltava i pro vodní nádrž Hněvkovice, která leží mezi Hlubokou nad Vltavou a Týnem nad Vltavou.

Remorkér s tlačeným pontonem na Orlíku. Autor: Zdopravy.cz
Remorkér s tlačeným pontonem na Orlíku. Autor: Zdopravy.cz
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
noerf
Host
noerf

Mohl by mi někdo vysvětlit výhodnost tlačeného pontonu oproti taženému. Logicky předpokládám, že tažený ponton má menší odpor vody. Nenapadá mě totiž ani jedna vyjma technického řešení, že by tím byla přetížená záď, kde je pohon.

Pampara
Host
Pampara

Vodní víry. Víří tak mocně, v oblasti za šroubem, že odpor taženého prámu oproti tlačenému vzrůstá o desítky procent. Čím je méně vody pod kýly, tím se situace pochopitelně ještě zhoršuje.

Martin V.
Host
Martin V.

A taky na řekách je u každého vlečného člunu potřeba obsluha, která kormidluje. Naopak tlačné soulodí tvoří tuhý celek a stačí mít obsazený jen remorkér. Tlačné čluny jsou pak jen „vany“. Případné dokormidlovací zařízení na přídi tlačného člunu je ovládáno z remorkéru.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Lodní šrouby a kormidlo na zádi celé sestavy umožňují lepší manévrovací schopností, obdobně jako řízení zadní nápravy u pracovních strojů (kombajn, ještěrky).

Martin V.
Host
Martin V.

Pěkné! A další technické parametry jako šířka, ponor, použitý motor nejsou známé? Vypadá to, že v komorách mají ještě rezervu.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll