Autobusy Doprava ve městě Dopravci Železnice

Z české veřejné dopravy loni zmizelo 864 milionů cestujících, ukazují čerstvé statistiky

Infografika ČD k povinnosti nosit roušky. Foto: ČD
Infografika ČD k povinnosti nosit roušky. Jedna už ale stačit nebude. Foto: ČD
Nákladní dopravu pokles prakticky nepostihl.

Pandemie koronaviru vedla loni k celkovému úbytku cestujících ve veřejné dopravě o 864 milionů. Vyplývá to z předběžných statistik dopravy, které zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých stránkách.

Důvodem poklesu jsou především vládní omezení mobility a opatření proti šíření koronaviru. V absolutním vyjádření loni nejvíce klesla letecká doprava, u které počet cestujících v Česku klesl o 84 %. Jde ale jen o cestující u českých dopravců, tedy ČSA a Smartwings.

Většina způsobů osobní veřejné dopravy zaznamenala pokles kolem třetiny: železnice úbytek o  30 %, autobusová doprava o 35 %, městská hromadná doprava o 30 %. V absolutním vyjádření je největší pokles u MHD (-672 milionů cestujících), kde jde z velké části o virtuální číslo počítané z přepravních průzkumů, nikoliv na základě skutečných jízd.

Statistiky za první čtvrtletí letošního roku ještě nejsou k dispozici, podle ohlasů dopravců došlo opět k velkému propadu o více než byl loňský průměr.

Výrazně méně byla loňskou pandemií zasažena nákladní doprava. Na železnici došlo k poklesu přepravených tun jen o 8 %, v posledním čtvrtletí došlo k nárůstu o 3 %.
U silniční nákladní dopravy byl za loňský rok výrazný nárůst v přepravních výkonech, téměř 45%, objem přepravených věcí v tunách poklesl o asi 9 %. Nárůst je způsoben zejména poměrně výrazným vzrůstajícím trendem v mezinárodní silniční nákladní dopravě.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda

Jeli jsme ve čtvrtek v poledne na malý výlet (pro rýpaly – v rámci Prahy). Hlavák prakticky prázdný, na nástupišti ani noha. Po odjezdu šel průvodčí rovnou k nám, že prý jsme v celém Elefantu sami. To jsem fakt zíral, příměsto bývalo v Praze našlapané ve dne v noci… Na druhou stranu víkendový Semmering bývá teď obsazený na stojáka.

Zdeněk

Ono to patrně nebylo asi až tak kuli omezování pohybu (loni nějaké bylo?) a vládním opatřením jako spíš kuli rušení spojů. Já se chtěl několikrát dostat vlakem z ostravy do prahy (a dál na západ) a spoje byly poškrtané tak, že abych se tam dostal v potřebném čase, tak bych musel vyjet den předem. Se mnou další 3 lidi a umím si představit, že jsme nebyli jediní, kteří MUSELI jet autem, než by čekali, až se uráčí jet nějaký vlak 😉

Willy

K částečnému omezení spojů došlo až následně právě v reakci na dramatický pokles poptávky. A převis nabídky převažuje dosud, spoje nejsou omezeny ve stejném poměru, jaký je úbytek cestujících.

SaulGoodman

Studenti přestali jezdit do škol, nemalá část lidí zůstala na homeoffice. Třeba v okolí Prahy tihle lidé běžně narvali zdvojené Elefanty po okraj, v téhle situaci jsou poloprázdné.

Herold

Jak může někdo dvakrát napsat „kuli“ místo kvůli???

Ondřej

Kolik procent zaměstnanců propustili ČD? Blíží se to těm 30% ?

Jaaa

Vlaků jelo o 30 % míň, nebo jakože cože?

Willy

Správná otázka měla být, zdali objednatelé snížili nabídku přepravní kapacity o zmíněných 30%.

M152

Proč by je měli propouštět?

Kuna

Aby v následující konjuntuře obtížně scháněly zaměstance, které předtím slavnostně propustily! 🙂 🙂

Tomas

boze, vy jste hnup.