Výpravčí přestanou prodávat jízdenky, SŽDC to vysvětluje malými provizemi kvůli slevám
Ze 148 stanic v české železniční síti zmizí od 1. prosince letošního roku možnost koupit si jízdenku u výpravčího. Správa
Ze 148 stanic v české železniční síti zmizí od 1. prosince letošního roku možnost koupit si jízdenku u výpravčího. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla smlouvu s Českými drahami o prodeji jízdenek hlavně v menších stanicích vypovědět. České dráhy i další dopravci budou muset hledat jiné cesty, jak prodej jízdních dokladů zajistit.
„Českým drahám bude smlouva na prodej jízdenek vypovězena k 30. listopadu 2019,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. „Důvodem ukončení je nerentabilnost prodeje s ohledem na sjednanou provizi a vynaložené náklady SŽDC spojené s prodejem,“ vysvětlila Pistoriusová.
Stávající smlouva počítá s provizí za každou jízdenku podle její hodnoty. Vzhledem k tomu, že u velké části cestujících došlo k poklesu ceny jízdného na 25 % původní hodnoty, tržby a následně provize jsou pro výpravčí podstatně nižší. Výpravčí prodávají jízdenky hlavně ve stanicích, kde se Českým drahám nevyplatí mít obsazenou pokladnu.
SŽDC vypověděla smlouvu už loni, nakonec se ale obě strany dohodly na nové. Tu podepisovalo ještě bývalé vedení SŽDC. Nové už další kontrakt na prodej jízdenek nechce. Před rokem argumentovala SŽDC tím, že prodej je administrativně náročný. Napětí vzrostlo hlavně proto, že České dráhy penalizovaly výpravčí například za to, že neznali dokonale tarif TR 10. Nová smlouva penále zlikvidovala, ubylo navíc dokladů, které výpravčí prodávají a musejí znát jejich tarifní podmínky.
„V současné chvíli toto rozhodnutí analyzujeme a připravujeme kroky, kterými na něj budeme reagovat,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj by mělo být o dalším postupu rozhodnuto v květnu nebo v červnu. Firma dříve zvažovala nahrazení pokladních automaty, celý projekt ale padl.
Konec prodeje jízdenek výpravčími společně s nástupem nových dopravců do závazkové dopravy může ale v řadě stanic znamenat nemalé komplikace. Ministerstvo dopravy i kraje si vymínily ve smlouvách, kde všude se jízdenky musí prodávat, často ale na nádražích není jiný vhodný prostor pro výdej jízdenek, než je okénko z dopravní kanceláře výpravčího. Ve větších stanicích je problém, že pokladny nejsou oddělené stavebně a nelze tak čekat, že vedle sebe usednou pokladní více dopravců.
V některých krajích vyřešili tento problém tím, že se dohodli na prodeji jízdenek jednotného krajského tarifu jedním dopravcem, například v Mostě to budou České dráhy.
V řadě železničně vyspělých zemích dlouhodobě výrazně podíl jízdenek prodaných přes pokladnu klesá. České dráhy nikdy neuvedly, kolik jízdenek prodají elektronicky či přes automaty. Známý je výsledek ze Švýcarska, kde tamější spolkové dráhy SBB uvádějí 88 % jízdenek prodaných mimo pokladny.