Dopravci Železnice

Most jako laboratoř železniční konkurence. Od prosince tu pojede pět dopravců

Nádraží v Mostě. Foto: Dezidor / Wikimedia Commons
Nádraží v Mostě. Foto: Dezidor / Wikimedia Commons

Železniční stanice Most bude od prosince letošního roku unikátem v celé české síti a současně i pokusem, jak může fungovat více dopravců v závazkové dopravě pohromadě. Od nového jízdního řádu bude z Mostu jezdit celkem pět různých dopravcům.

K Českým drahám a GW Trainu, který provozuje třetím rokem rychlíky mezi Plzní a Mostem v závazku státu, se od prosince přidají tři noví dopravci: AŽD Praha s novou linkou Most – Litoměřice, RegioJet s linkou z Mostu do Ústí nad Labem přes Úpořiny a Die Länderbahn s vlaky na lince Osek – Rakovník.

Cestující ale nečeká po příchodu na nádraží cesta k pěti různým pokladnám jednotlivých dopravců. Ve všech vlacích platí jízdenka Dopravy Ústeckého kraje a lidem bude ve finále jedno, do jakého vlaku sednou. Všude jim krajská jízdenka bude platit.

Podle mluvčí Ústeckého kraje Magdaleny Fraňkové má být na každém nádraží jedna pokladna. „Konkrétně v Mostě to bude pokladna Českých drah, jak je uvedeno ve smlouvě. Všichni dopravci musí umět vydat jízdenku DÚK,“ vysvětlila Fraňková. České dráhy pak budou mít provizi z prodané jízdenky. GW Train, který v Mostě už působí, využívá pokladny Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.

V Česku zatím neexistuje nádraží, kde by jezdilo pět různých osobních dopravců najednou. Na hlavním koridoru z Prahy do Olomouce mohou aktuálně cestující potkávat čtyři různé dopravce. Běžný je takový model v zemích, kde už soutěže proběhly, například v Německu. „Myslím, že Ústecký kraj to vymyslel skvěle. Konkurence více dopravců povede k tomu, že se budou snažit o co nejlepší služby,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz majitel RegioJetu Radim Jančura.

115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek

Soukromníci nemají vlaky ,personál a chtějí vstoupit na železnici, pochybuji že od Čd někdo k nim půjde za tu almužnu :-)))

Radek

To zase vymyslel kraj složité…..,to dlouho nebude fungovat ,italové mají problém v Německu z důvodu klimatizace a nacpou to k nám….. Doufám, že s tímhle kraj to moc nevyhraje….

Glutexo

Jakže si mám představit tu konkurenci? Jakože AŽD má hezčí sedačky než Länderbahn, tak místo abych jel do Rakovníka, tak pojedu do Litoměřic?

xyz

V úsecích, kde nadále bude jezdit jen jeden dopravce, v tomto ohledu nejde o konkurenci vůbec (snad jedině konkurence v podobě autobusu provozovaného jiným dopravcem). A (tím víc při vnitrokrajských cestách při existenci jednotného tarifu DÚK) o konkurenci v tomto ohledu moc nepůjde ani v těch úsecích, kde jezdí dopravci dva – šlo by o aspekt „časově mi nejlépe vyhovuje jízda s dopravcem X, ale ten např. jezdí s horšími soupravami, tak pojedu až o půl hodiny později s dopravcem Y, jehož soupravy mi vyhovují více“ (?).

mirek2

Co to zase je? Jaká laboratoř……… mostecké nádraží je jako každé jiné. Koupíte lístek a jedete… v rámci kraje na DÚK a mimo kraj za tarif dopravce. Tak to funfguje už dnes tak nevím proč by od prosince měl být problém. Pokud jde o čekání mezi spoji, tak to záleží na objednavateli jaké čekací doby budou nastaveny. Jinak se už těším jak se v prosinci zvedne opona a co na jevišti předvedou noví herci. Věřím že po vychytání dětských nemocí vše půjde jak má.

Daniel Mach

Aha, takže ono to jde úplně bez problémů a u jednoho okénka budou prodávat jízdenky na všechny dopravce. Tak to je fajn. Ale pro některé diskutující je to, zdá se, noční můra.

Martin

Budu parafrázovat Jančuru: „Myslím, že to Rakousko vymyslelo skvěle.“ … zatímco my si užijeme německé vymoženosti. Demoverze denně k dispozici na Ex6.

X 1

Ano. Souhlas. Rakousko Masivní investice do infrastruktury, včetně stanic, zastávek a okolí, plus investice do vozového parku. V zájmu ekologie také podpora veřejnosti, obecních a regionálních samospráv a samozřejmě politiků, napříč politickým spektrem. Samozřejmě naprosto otevřené účetnictví. Zapojení lokálních firem a živnostníků při výstavbě, modernizaci či údržbě infrastruktury. Důraz na praktičnost, estetiku a dizajn nádraží a okolí. A na prvním místě sledovaný ekologický slogan, “ Po stavbě samotné, na tom musí být příroda lépe, než předtím“. Dokážeš si něco takového představit u nás? Ad. Německo Funkční dopravní systém slučující několik stovek dopravců, poskytovatelů služeb a zejména zemských a národnìch institucí.… Číst vice »

František

V některých rakouských regionech to ovšem již delší čas poněkud pokulhává a namísto propojování se infrastruktura ruší s tím, že zelenou dostává individuální osobní a kamionová nákladní doprava.

X 1

Ideální svět neexistuje.
Ale je možné sledovat, kdo se mu více dokáže přiblížit.

Radek

nechci nic říkat, ale pěknej kocourkov to bude,zase má v tom p.Kominek prsty je mu nejde o lidi ,ale jak vydělat penize

petr.r

a ty peníze dá kam? Vy jako nemyslíte, že kraj má určitý rozpočet?

Kylchap

Komínkova kvalifikace je vlastnictví řidičáku na autobus.

Martin

A co cestující který chce cestovat za hranice DÚK? Ten ať si vyhulí, že! Ano Ústecký kraj to vymyslel skvěle – diletantsky.

Petr

A co byste čekal od kraje,kde vládne KSČM? 😀

Martin z Moravy

Spíš bych čekal, že když vládne KSČM bude se prosazovat státní podnik ať to stojí co to stojí :))

Ludvík

Tak nějak. Takovému cestujícímu nezbýva než doufat v zavedení celostátního, jednotného, národního…, či jak se ten tarif má jmenovat.

lOL

Proto se pracuje na státním tarifu, víme?

František

Nejlepším a nejdražším ze všech. 😉

Pražák

Tak buď bude železniční doprava kvalitní, nebo bude levná. Což ovšem neznamená, že bude stát/kraj platit z našich daní víc než je reálná cena (tu se ovšem bez soutěží nedozvíme). To, že si někdo koupil komerční produkt nějaké firmy (v našem případě nějaký druh in karty) a teď ho nemůže využít mě opravdu nedojímá. Takový je holt život. Prostě většiny cestujících, kteří pojedou v krajském tarifů se to nijak negativně nedotkne a pár „bláznů“, kteří mají potřebu 3x týdně cestovat z Aše do Jablunkova si to holt lehce dráž vyřeší přes národní tarif.

Martin

A to je jako nějaká špatná vlastnost, když někdo chce jet vlakem na delší vzdálenost, potažmo tedy přes hranice integrovaných systémů, neřku-li ještě přes nějaký tranzitovat?!?

Petr

Už se těším,až to bude stejné fiasko,jako ty „výrazně levnější a kvalitnější“ autobusy v podání DSÚK 😀 Ať žijí komunisté …

XXXD

Ale v Praze je taky minimálně pět dopravců (ČD, RegioJet, Leo Express, Arriva, KŽC) tak nevím, proč se tady dělá takový humbuk.

XXXD

Byť samozřejmě nejsou všichni v závazku.

AAA

dva nejsou v závazku a Arriva s KŽC se nikde nepotkává….

Petra

V teplárně Malešice.

Martin Novak

Ale ano…KŽC Pražský motoráček jezdí z Hlavního nádraží, stejně jako Arriva do Nitry…

xyz

„KŽC Pražský motoráček jezdí z Hlavního nádraží, stejně jako Arriva do Nitry…“ A nejen Pražský motoráček, ale i další linky KŽC – Posázavský motoráček, Rakovnický rychlík, Podtrosecký rychlík, Kokořínský rychlík; v loňském roce též Pošumavský rychlík.

XXXD

A co jsou teda ČD, ty už by dávno krachly, kdyby nevysávaly dotace.

XXXD

Nemluvě o AŽD, to je totiž naprosto rozený dopravce.

XXXD

No vždyť na hlavním nádraží, ještě minulý rok, když jezdila Arriva do Benešova. Byť samozřejmě nebyli všichni v závazku.

Xaver

KŽC jezdí z Masaryčky, ostatní v z hlaváku

VRT

No a když to zvládneme a podíváme se i mimo koleje, tak je těch dopravců v PID skoro 20. Jsou věci, co?

železničář v důchodu

A tu „naprosto dokonalou“ koordinaci dopravců v PID sleduji denně v praxi …
Ono ostatně úplně stačí, co si (ne)dokáže prosadit ROPID už v základním řízení (= tvorba jízdních řádů a návazností) jen v samotné MHD, kterou naprosto většinově provozuje DPP – a o nějaké koordinaci třeba aspoň pravidelného provozu železnice a MHD (na úrovni základního, nikoli operativního řízení) nelze mluvit už vůbec …

XXXD

Je vidět, že Vy zřejmě víte všechno nejlíp. Byl bych na Vás moc zvědavý, kdybyste to dělal Vy, jak byste zařídil, aby všechny spoje navazovaly na všechny. A navíc je trochu zbytečné dělat například vazby na vlaky, které stejně téměř vždy přijedou zpožděné. Ne, že by nebylo v PIDu pořád co zlepšovat, to ne. Rozhodně je stále, co zlepšovat, ale pochybuji, že je na území ČR integrovaný systém, který funguje lépe.

miquellpuig

Dycky most!!!

PetrB

Od sveho kamarada z Mostu vim, ze stanice Most by mela byt v dohledne dobe prochazet rekonstrukci… alespon dle jednani mezi mestem Most a SZDC, navic mesto Most chce opet koupit byvale autobusove nadrazi a na jeho miste vytvorit terminal pro MHD, regionalni a dalkove linky. To jen pro doplneni…

železničář v důchodu

Autor sice smazal mé upozornění na nesprávné (protože nelogické) slovo „konkurence“ v titulu, ale nesmysl neodstranil: většina nových dopravců si v Mostu ani okolí konkurovat nebude, ale naopak by měli kooperovat …

Xaver

Přímo si konkurovat samozřejmě nebudou, ale vzájemnému srovnávání se zcela jistě nevyhnou. Tedy budou si konkurovat nepřímo.

Kirschner

Akorát si nejsem jist, kdo v tom srovnání vozidel dopravců vyhraje. Do doby než Regiojet nasadí Pesy to bude na straně alternativních dopravců slušná sbírka desítky let starých ojetin.

Tronda

Už jsem se bál, že se nedočteme něco o ojetých šrotech. Zatímco ve vedlejší diskuzi o koženkovém království ČD se dočteme jaká jsou to moderní vozidla a navíc v nich kvalitně větrá mexická klimatizace.

Kirschner

A já se bál tvých rozumů. Nebál jsem se zbytečně. Už si se Troníku při nedělním ránu vyzvracel do mísy s logem ČD?

Tronda

Zase blbě, dneska jsem si užíval krásného dne se žlutým sluníčkem. 🙂

Kylchap

Jančurovy světlezelené Pesy jsou nevyzkoušené.

X 1

Ad. Nevyzkoušené Pesy.
To jsou Regiopantery taky. I když na Ústecku, na rozdíl od jiných krajů celkem jezdí.

Vapch

Pokud považujete za „nevyzkoušené“ něco, co v Polsku již X let jezdí a zajíždí i na území ČR (Bohumín)…

X 1

Kirschner
A co tam má ČD?
Taky desítky let staré ojetiny.
Regiopantery nepočítám, neb patří Ústeckému kraji.

Kirschner

Výběrové řízení se má dělat pro zkvalitnění pro cestující. V případě ČR to tak neplatí. Zde jde jen a jen o cenu. Zatímco náš velký vzor Německo s jejich x dopravci na jednom Bahnhofu po výběrku nasadí vesměs nová vozidla, tak u nás počkáme na zbylé drobky. Ty se obléknou do nových barev, vytůní a pošlou do provozu s poznámkou: jde o nová moderní nízkopodlažní vozidla + zaklínadlo wifi.

X 1

Kirschner
Ano. Máš recht.
Ale zapoměl jsi dodat, že to platí u VŠECH dopravců. Včetně ČD.

Kirschner

Ano platí to pro všechny dopravce. Proto například v LBC kraji stála nabídka většího molocha* než ČD dvacet až třicet let starých vozidel proti pětiletým Linkům II od národního. A krajští rozumové si podle toho vybrali.
*dosaď Arriva

X 1

Nemá být na Libercku Desiro? To přeca není třicet roku staré?

Jan Macháček

Nevšiml jsem si, že by Kirschner ve vámi kritizovaném komentáři psal jen o neČD dopravcích.

železničář v důchodu

Xaver: A je tedy snad skutečně výhodou nějaké „nepřímé konkurence“, že když budete potřebovat jet třeba do Třebívlic, a nebude se vám líbit, že tam právě pojede AŽD nějakým ojetým vozidlem ex DB, tak raději pojedete třeba do Žatce jiným „luxusnějším“ vozidlem jiného dopravce? Konkurencí v případě Mostu navíc vlastně nebude ani to, že do Ústí nad Labem budou vozit osobní vlaky Jančura a rychlíky ČD, protože ty dvě kategorie spojů také ani nelze smysluplně srovnávat, byť v tomto případě pojedou po stejné trase: jedinou jakž-takž skutečnou „konkurencí“ jsou tak rychlíky GWTR a zrychlené osobní vlaky ČD v úseku Most… Číst vice »

xyz

„jedinou jakž-takž skutečnou „konkurencí“ jsou tak rychlíky GWTR a zrychlené osobní vlaky ČD v úseku Most – Chomutov, což ovšem funguje už několik roků …“ Přičemž tato „konkurence“ znamená, že jsou pár minut od sebe v témže úseku vedeny dva spoje se stejnou zastavovací „politikou“… Ironií je, že prodloužení vlaků ČD z původní cílové stanice Mostu do Chomutova/Prunéřova se stalo pomyslným předpolím pro následné protažení do města Kadaně po elektrizaci tratě, aby následně došlo k rovněž dupliticnímu objednání jednak přímých Os vlaků Děčín – Most – Kadaň (tzn. těch, které mezi Mostem a Chomutovem jsou duplicitní s rychlíky GWTR) a… Číst vice »

železničář v důchodu

Ještě musím doplnit, že vlastně nějaká „nová konkurence“přece vznikne, ale jen po „sezónní“ části roku: přehlédl jsem, že na trati Most – Moldava v K.h. jezdí v sezónách osobní vlaky denně a ne jen o víkendech, takže v pracovní dny si s vlaky DLB v úseku Most – Osek město „konkurovat“ budou …

Apollo17

xyz:“ Ironií je, že prodloužení vlaků ČD z původní cílové stanice Mostu do Chomutova/Prunéřova se stalo pomyslným předpolím pro následné protažení do města Kadaně “
Z Mostu do Chomutova jezdily osobní vlaky od Ústí nad Labem již desítky let a opravdu nebyly prodlouženy,aby konkurovaly GVTR.
Ironii je Vaše nevědomost 🙂

JirkaM

Komentáře které obsahují „nesmysl“ (samozřejmě dle posouzení cenzora) se mažou proč? Chápu mazání urážek, ale tohle mi přijde trochu přes čáru určovat zda něčí názor je nebo není nesmysl.

xyz

Čímž si protiřečíte se svým předchozím vyjádřením „Smazal, protože obsahuje nesmysl“.

Karel

V Mostě, ne v Mostu

xyz

Souhlasím s vámi, že pojem „konkurence“ v dopravě v rámci ZDO byť v téže trase (kdy část spojů je zajištěna jedním dopravcem, jiná část spojů druhým dopravcem atd.) je sporný; reálně se tyto spoje navzájem doplňují než si konkurují (totéž pak v autobusové dopravě, kdy jedna linka může být v IDS zajišťována dvěma či i třemi dopravci, kdy každý zajišťuje část spojů – navzájem se doplňují). Konkurence jako taková byla učiněna již v onom poptávkovém řízení s cílem výběru nejlepší ceny či nejlepší kombinace nabídka vs. cena. P. S. Je pro mne zarážející, že autor stránek svůj NÁZOR o smysluplnosti… Číst vice »

železničář v důchodu

xyz: Díky za podporu. O nějaké „laboratoři konkurence“ v případě Mostu nemůže ve skutečnosti být vlastně ani řeči, protože rozšířením „portfolia“ na celkem 5 dopravců vlastně téměř nikde = kromě úseku Most – Bílina žádná skutečně úplně NOVÁ „konkurence“ nevzniká: na relaci Most – Chomutov existuje „konkurence“ rychlíků GWTR a zrychlených osobních vlaků ČD (se stejnými místy zastavování) už dávno, na relaci Most – Teplice v Čechách – Ústí nad Labem půjde o dvě různé kategorie vlaků, které si charakterem vzájemně nekonkurují, v úseku Most – Osek město se vlaky různých dopravců termínově nepotkají (= pracovní versus volné dny), a… Číst vice »

železničář v důchodu

Doplnění = oprava: přehlédl jsem, že v („prázdninových“) sezónách jezdí 4 páry vlaků relace Most – Moldava v Kr.h. osobní vlaky denně a ne pouze o volných dnech, takže v tyto dny skutečně „nová konkurence“ vznikne, a to v úseku Most – Osek město – omlouvám se proto těm, koho jsem svým nesprávným konstatováním uvedl v omyl.

Xaver

Co Mohamedu Mekka, to šotoušovi Most 🙂

VRT

#dyckyMost

AAA

K tomu ještě tramvaj z Mostu do Litvínova 🙂

petr.r

šak se budeme dívat na tu techniku co kdo tam přistaví.

XXXD

No nevím, já si teda myslím, že šotouši jsou spíš na šroty než na dopravce. Čili bych to viděl spíš na Českou Třebovou atp., tam je šrotů odstavených dost.

VRT

A k čemu je vlak, kde neplatí režijka?

železničář v důchodu

Natvrdlému „VRTovi“ samozřejmě k ničemu – zejména když nejede po VRT …

VRT

No já režijku nemám a nikdy jsem neměl.

Tom Atom

„vrták“… této osobě se říká „vrták“… 🙂

VRT

Děkuji za názor a posílám klíčenku. Asi nějakou pro děti do 8 let, že ano?

PetrB

K cemu je cestujici, ktery se veze temer zadara…

VRT

No od toho ten vlak je, aby vozil šotoušky a režisty…

Ketchup1970

Treba student za 29,- jak je na plakátech ?

petr.r

stát nemusí sypat peníze na bydlení pro školy a studenti jezdí raději domů a vyjde je to levněji i státu, to už je vedlejší, že jezdí RJ, kde mají vše pohodlí na učení včetně pitného režimu a novin v ceně jízdného a jistou bezpečnost která je taky trnem oku čdáků.

Zapa

Studenti….. Včera jeden nechtěl pochopit, že v první třídě skutečně nepojede, nebo jen s doplatkem okolo 200,- Kč. No a pak jsem se ještě dozvěděl, že jim to zařídil Miloš….😂 Podotýkám, že opravdu nejel ze školy, ale z fotbalu.

Zapa

Neví někdo v této souvislosti, na kolik přijde roční zaměstnanecká jízdenka DÚK?

PetrB

Od 182 do 450 Kc – zavisi na poctu tarifnich jednic. Za 450 Kc je to cely kraj.

Zapa

Dík. Takže vlastně taky taková „režijka“,ale na všechno. Tady je vidět, že nejen ČD něco takového má a paradoxně to bude v kraji za chvíli použitelnější než to drážní. Nárok na to má kdo všechno?

PetrB

Tak nema to jen CD, ale i mestske dopravni podniky napric CR.

PetrB

Ceník včetně zaměstnaneckého jízdného naleznete zde ve formatu PDF:
http://www.kr-ustecky.cz/tarif-a-cenik/ds-99089/p1=206500

petr.r

Jestli to bude stejný, tak okolo 600kč, platí se čtvrtletně 150kč

Daniel Mach

K přepravě cestujících, kteří se potřebují někam dostat, a nejsou zaměstnanci ČD. Pokud bychom my nebyli, tak by vám vaše režijka byla na h.., pardom k ničemu.

Kirschner

Tak s Mostem! jsme po osm týdnů každé pondělí zažívali slušnou komedii. No a od prosince ji budou cestující na mosteckém nádraží zažívat neustále. 😅

AAA

budou tam podávat karbanátky Uhlířova svačinka?

železničář v důchodu

Karbanátky tam vždycky vedli v bufetu i v prodejně občerstvení přímo v nádražní budově – jen jsem si nikdy nevšiml, že by je nazývali „Uhlířova svačinka“. Ale je pravda, že už jsem tam dávno nepřestupoval, tak se mezitím mohlo i něco změnit.

xyz

„K Českým drahám a GW Trainu, který provozuje třetím rokem rychlíky mezi Plzní a Mostem v závazku státu, se od prosince přidají tři noví dopravci: AŽD Praha s novou linkou Most – Litoměřice“
Dopravce AŽD Praha obsluhovala žst. Most už i v letech 2017 a 2018. Od 12/2019 nově přibude „jen“ Regiojet a Die Länderbahn.

JirkaM

Ano je to tak, ale jednalo se jen o turistickou linku během sezóny. Ne pravidelný provoz.

železničář v důchodu

A ona snad „Turistická linka“ není pravidelným provozem, když má stálý jízdní řád a vozí i běžnou „neturistuickou“ a nijak předem neobjednanou „veřejnou“ frekvenci?

petr.r

a platil tam krajský tarif?

xyz

Ano, krajský tarif DÚK platí na všech Turistických linkách Ústeckého kraje (tzn. včetně linky Lovosice – Most), a to již od začátku jejich existence (tzn. od jara 2016).

petr.r

No my jsme pozadu díky pragocentralismu.

PetrB

Ano nema, protoze se nejedna o dopravni obsluznost v klasickem slova smyslu

noerf

To porovnání dopravců bude zajímavé. Zejména od roku 2021, kdy již budou mít dopravci vozidla dle parametrů soutěže.

železničář v důchodu

Zajímavé bude především to, zda vůbec a jak se dokáží všichni ti dopravci dohodnout na kooperaci – třeba při mimořádnostech (zpožděních, přestupech, zvýšené frekvenci, atd.): v tom by to mohla být skutečně dobrá „laboratoř“ …

michal

A co jako chcete dohadovat? To co jste vyjmenoval obstarávají dispečeři dopravců a výpravčí už dnes.

železničář v důchodu

Právě proto, že vidím, jak to velmi často (ne)funguje mezi ČD a navazujícími dopravci nebo mezi „ČD konkurujícími“ dopravci a navazujícími ČD, tak považuji za zajímavé prověřit, zda a jak to bude fungovat, když těch dopravců (a tím pádem i dispečerů) bude ještě víc.

Michal

A teď myslíte třeba přípoje ze Zdic na Příbram, žejo? Tam je ten problém vidět v plné nahotě: Przewozy Kupcowe kašlou na zpoždění BlueGum Trains a babičkám a sociálně slabým tak ujíždí přípoje.

Tronda

Jestli to bude jako jinde tak ČD ujedou a ostatní na sebe budou čekat.

PetrB

Vlaky na lince U1, kterou provozuji CD v soucasnosti a i v dalsich letech, neceka na zadne pripoje jiz dnes. Je to tak uvedeno v jizdnim radu z duvodu navaznosti na dalsi vlakove a autobusove linky DUK

MRC

Je snad záležitostí objednatele, ne? 🙂

Třicátáprvní béé

Ona postačila ledová trolejová kalamita a dispečeři se domluvili během chvilky 👍

Pavel

Když to funguje v Jihomoravském kraji, kde KORDIS řekne dopravcům že mají čekat či jet, tak to může fungovat i jinde.

michal

Pan železničář v důchodu už bude asi dlouho v důchodu, protože netuší, jaká je realita.

VRT

Toho jste si nevšiml?

železničář v důchodu

Jistě – teoreticky může, byť v reálu je často hodně jinak. Ale právě proto to považuji za zajímavé s jsem zvědav, jak to bude v praxi fungovat na železnici v Ústeckém kraji.