Výpravčí přestanou prodávat jízdenky, SŽDC to vysvětluje malými provizemi kvůli slevám
Pokladny Českých drah v České Třebové. Foto: České dráhy
Ze 148 stanic v české železniční síti zmizí od 1. prosince letošního roku možnost koupit si jízdenku u výpravčího. Správa
Nebudu prodávat jizdenky, nedostanu rezijky. Odveta se da ocekavat velmi brzo..
Jestli pravým důvodem tohoto zrušení nebude to že pokud by prodávali pro ČD tak by museli prodávat i pro soukromníky, což byl mimochodem i důvod pro zrušení prodeje na soukromníky u ČD.
Já bych všechny ty lístky zakázal. Každého jenom otravují. Měli bychom být rádi za každého kdo jede vlakem místo auta, ne.
Takto provizně nastavená smlouva je pro SŽDC zásadně nevýhodná a zřejmě obě strany nepočítaly se zavedením státních slev. Pokud se v globále stává služba pro SŽDC prodělečnou záležitostí je to krok nutný.
A co kdyby SŽDC řekla, že chce jiné provize?
To jistě může ,ale na vyšší částku ČD stěží přistoupí. Pokud riziko úniku tržeb bude menší než náklady na kasu,tak není co řešit . Hodně dávno už byla kalkulace … kasa po – pá na 8 hodin náklady na jednu pokladní nájem , teplo ,voda UNIPOK atd… pokud neudělala měsíčně průměr 70 tis …..byla na zavření.
70 tisíc předpokládám jsou pouze náklady na prodejní misto. Nevím jaká část marže z prodeje jízdenky jde na pokrytí nákladů pokladny, ale určitě to budou pouze jednotky procent. Řekněme třeba 3%, potom musí být obrat pouze pro pokrytí nákladů 2 300 000kč. Pokud je průměrná cena jízdenky na lokálce 50kč, musí jich prodat 46 000ks za měsíc, tedy 287ks/za hodinu.
Pro porovnání vodotěsný automat na jízdenky co přijímá bankovky i karty stojí cca 5000$ ~ 115 000kč (teda je z Alibaby 🙂
Když došlo vinou chybné koncepce na rozdělení železnice, mělo být samozřejmé, že veškeré služby za dopravce ve stanicích převezme SŽDC. Že to bude dražší, když se takto budou dělit činnosti, bylo jasné. Takže ten, kdo toto navrhoval by měl být za to postižen. Prostě stanice musí mít veškeré služby pro cestující, včetně zajištění dopravní služby atd. bez ohledu na to, kdo to zajistí. Že se tam pak vyplatí kumulace činností, je jasné. Když to šlo po více než 100 let, pak to musí jít i dnes.
Zrušení prodeje jízdenek výpravčími pokládám za velmi rozumné. Komerce by neměla výpravčí odvádět od plnění dopravních povinností. To pětičento měsíčně výpravčí jistě rádi oželí.
Od plnění poviností ? Jízdenky prodávají výpravčí tam, kde té práce mají poskrovnu. Jako například jeden pár vlaků za hodinu.
I tam, kde je slabší provoz a je tudíž na všechno sám, musí výpravčí prokazovat svoje kvality…
Přitom by stačilo zrušit tu nesmyslnou přirážku za prodej jízdenky ve vlaku. V dnešní době je snad jedno, jestli si koupím lístek v eshopu, u pokladny nebo u průvodčího.
EC Praha – Brno, 600 lidi ve vlaku, ani jeden nemá jízdenku, protože si ji přeci může koupit ve vlaku. Já být vlaková četa na tomhle spoji, tak si sednu do jidelaku, dám si pivo a zavolám na komando, ať si do z Kolína vezme někdo jiný 😂
Když někde nastoupí člověk, vidím že dobihal, nemá jízdenku a mám na to čas, tak se to dá vždycky nějak udělat 😉 je to o lidech ale ta Přirážka má svůj důvod. Jakpak je to třeba v Německu? 😉
Jsem zvědav jestli třeba arriva nebo RJ se s výpravčíma nedohodne, to by se čdáci vztekali.
Nemyslím. Náklady jsou vysoké a dopravce raději bude motivovat zákazníky on-line nákupem, nebo využití prodeje dosavatních prodejců JD IDS, pokud samozřejmě smlouva s objednavatelem nebude hovořit jinak.
By mně zajímalo, o jakých provizích pro výpravčí se v článku mluví ?
výpravčí mají 500 bez ohledu na počet směn a výši tržeb, vedení určité procento…
Nic takového ve výplatě nemám, i když si zkoušky udržuju, protože několikrát v roce sloužím tam, kde ještě výpravčí obsluhují pokl. přepážku.
Bývalo to že pokud má minimálně jednu směnu v pokladně v daném měsíci.
Nevím, ale kdybych měl navíc i tu 50korunu každý den, bral bych to a nevzdal bych to. Možná tohle je začátek zrušení režijek-oni na mně já taky.
Kdyby šlo jen o tu padesátikorunu. Ale ony jsou tam navíc nájklady na školení a na udržování provozuschopné pokladny, odvod tržeb. Nedivil bych se, kdyby tržby ve většině těch stanic nepokryly ani tyto náklady.
Školení by se mohlo zrušit, nahradil by to dobrý program a odvod tržby by se mohl změnit nebrat hotovost a tiskárnu by nahradily nahráním třeba na tu platební kartu. Jedno jsem nevyčetl, jestli výpravčí to nechtějí dělat a bombardují vedení nebo naopak. Vždyt výpravčí ze stanic mizí a co vím o nejbližším v malenovicích, ten(ta) asi jen do modernizace.
No nejsem proti. Považoval jsem za cunikarnu projít kolem zavřené pokladny a následně poslechnout jak průvodčí tvrdí že stanice je obsazená.
Přesně, výpravčí plnil dopravní povinnosti, lidi přišli pár minut před odjezdem a pokladna zavřená. V popce ale mám že tam je kasa 4-24. Takže dám bez přirážky a jen čekám na výtku od OPT. Běžné.
Staci automaty na jizdenky… a samozrejme internet…
A samozrejme placeni kartou, koneckoncu i na InKatre je e-penezenka…
Budou-li funkční, dokáží-li i poradit a půjde-li platit též libovolnou přiměřenou hotovostí, proč ne. Ale vidím v tom ještě jistá úskalí.
Ano, i tady naše opičí království poněkud zaspalo. Ve vyspělých zemích jako je Německo či Rakousko si lze bez problému obstarat jízdní doklad na každé železniční zastávce prostřednictvím prodejního automatu, a ti hloupější, kteří neumí s appkou ani jízdenkomatem, si halt koupí jízdenku se servisní přirážkou.
V těch zemích automaty jsou hlavně proto, že tam s nimi začaly dávno a v té době to bylo to nejlepší řešení.
Dnes je to ale jiné. Téměř každý má dnes svůj automat v kapse. Mobilní aplikace je provozně mnohem levnější, nezná fronty, a lze v ní koupit lístek ještě dříve, než dorazíte na nádraží.
myslíte si že 100% lidí co chce zrovna jet vlakem má zrovna při sobě fungující chytrý telefon s naistalovanou aplikací? asi těžko že. A Představte si že jsou i lidé kteří chytrý telefon nemají a dokonce.. jsou i lidé kteří nemají mobil, … divné že 🙂
Takoví jistě jsou.
Ale myslím, že množina lidí, kteří nemají chytrý telefon, ale zároveň jsou schopni obsluhovat automat, je dnes téměř nulová.
Takže takoví skončí u prodeje u průvodčího tak jako tak.
hlavně aby tam vůbec nějaký průvodčí byl, ona ta depersonalizace železnic postoupila do nebývalých rozměrů, a tyhle sarepatičky v podobě mobilů člověku v nesnázích těžko pomohou.. tak jako ve filmu pátý element, scéna kde se zorg dusí 🙂
„hlavně aby tam vůbec nějaký průvodčí byl, ona ta depersonalizace železnic postoupila do nebývalých rozměrů“
Půjde-li o vlak provozovaný národním dopravcem ČD, a. s. (na základě tzv. přímého zadání), tak tam průvodčí určitě budou (viz mj. https://zdopravy.cz/zeleznicni-odbory-v-akci-na-nadrazich-a-ve-vlacich-dnes-agituji-proti-mizeni-personalu-17050/). 🙂
Pozor, ať si neodřeš čumák o strop.
jirka.
To je opravdu divné – nikdy jsem se s nikým takovým nesetkal..
upřímně řečeno chytrý mobil také nemám a dokud žiju z mateřský (odborně rodičovského příspěvku) je pro mě investice do chytrotelefonu příliš (nehledě na fakt, že na volání je tlačítkáč mnohem lepší),
každopádně, že pro cestování vlakem bude podmínka vlastnit chytrotelefon s příslušnou apkou, je nesmysl (mimo to, že vím od mnohých lidí, jak funguje telefon přeplácaný apkama), vždy bude skupina, která takovýmobil mít nebude, ty vyloučíme z přepravy??? a co když se chytrotelefon vybije, což se většině lidem stává velmi často?? nedostanu se domů?? vždy musí existovat i jiná možnost
Ale já nepíšu, že není jiná možnost. Jen vysvětluju, že oproti aplikaci nemá automat téměř žádnou výhodu. A proto je dobře, že se tím směrem ČD nevydaly.
Jinak nejlevnější chytrý telefon stojí kolem 1000 Kč, nejlevnější tlačítkový kolem 300 Kč. Nemyslím, si, že je moc lidí, co na to nemají, důvody jsou spíš jiné. A aplikace MůjVlak je kvalitní a telefon nezatěžuje, to není reklamní sračka jako všemožné messengery.
jinak nejlevnější chytrý telefon stojí kolem 1000 Kč
ovšem takový je akorát pro zlost. Něco reálně použitelného je tak od 2500 (třeba základní modely Nokie nebo Xiaomi)
Jen „chytrý“ telefon sám o sobě nestačí. Cestující by musel (+ musel by být ochoten) používat aplikaci znamenající mj. odečet peněžních prostředků, aby k nákupu jízdenky tímto způsobem mohlo dojít.
P. S. Automat na jízdenky používat umím; tzv. chytrý telefon nemám.
P. S. č. 2: Diskuse na toto téma je bezpředmětná; prostě kde přestanou výpravčí prodávat jízdenky, budou se nově prodávat jízdenky ve vlaku (ostatně, na mnoha místech již výpravčí jízdenky neprodávají a řeší se to právě prodejem ve vlaku).
A čím víc lidí bude používat mobilní data tím budou levnější!
Však jo, konečně. U nás výpravčí prodává jízdenky třeba v Bakově hl.n. kde když někdo nastupuje (nejedná se o přestup) tak je to zázrak. To samé Loukov. V Lomnici také není potřeba aby je prodával výpravčí, vlaková četa na to má času dost. V Rovensku se to také bez pokladny obejde. Na Malé Skále se pokladní zaplatí.
Tak to je další rána pro malá nádraží… 🙁
Tam kde se nevyplatí pokladna, tak stejně jezdí málo lidí, takže to stihne prodat průvodčí ve vlaku. A pak taky máme aplikaci MůjVlak, že.
Nojo, 19. století už skončilo…
Nádraží kde nikdo není, akorát jednou za 14 dní přijede na hodinku dozorčí nevyhnutelně chátrá. A pokud se naskytne problém typu zaseknutá výhybka, který by člověk na místě vyřešil za 10 minut ( prostě vylezu z DK a ten kámen mezi jazyky vyndám), je to v případě dálkoviny alespoň na hodinovou výluku( z velkého nádraží musí přijet údržba). Na malých stanicích byl výpravčí odjakživa zároveň člověk, co vám prodá jízdenku, poskytne informace o spojení, ráno zamete čekárnu a zatopí v kamnech, odklidi sníh, zaleje muškáty… Ten člověk strávil na jedné stanici obvykle celý profesní život, měl k svoji práci vztah… Číst vice »
Nojo, 19. století už skončilo…
Ten člověk strávil na jedné stanici obvykle celý profesní život, měl k svoji práci vztah a v rámci možností se o budovu i staral. Ano. Všechno jako zastara: vechtrovna, švestka, šraňky, hrad. Jestlipak víte, mladý muži, kdo tenhle hrad postavil? To vím. Nějakej Hájek, co tu sloužil ještě před Fialou. A jestlipak víte, kdo tady na tom místě udělal patou důlek a vypliv do něj švestkovou pecku? Taky Hájek? Taky Hájek. A teď nejtěžší otázka: Jestlipak víte, kdo jsem já? To tedy nevím. Taky Hájek. Tak vy jste taky Hájek! Taky Hájek. Přemysl Hájek, vechtr ve výslužbě. Kamil Patka, vechtr… Číst vice »
Jo, kdysi bylo všude zaměstnáno plno lidí, protože byli levní (tj. chudí). Stačilo jim, když si vydělali na jídlo, auto neměli, na dovolenou nejezdili. Zároveň stála jízdenka na vlak z Prahy do Brna jako týdenní plat. Jo, pak to asi vycházelo. Ovšem nyní jsou ceny jízdeného poněkdu nižší, a jak ČR bohatne, rostou náklady na zaměstnance. Vynásobte superhrubou mzdu toho člověka třeba 4-5x, jestli tam má být nepřetržitá služba a přidejte náklady na údržbu jeho kanclíku. A kolik je za rok případů, kdy stačí při poruše „vyndat kámen“ z výhybky? Jeden? Ty úspory jsou tak vysoké, že investice do dálkového… Číst vice »
Akorát tu výpočetní techniku musí také někdo udržovat, sice je to asi méně lidí, ale zase s vyššími mzdovými nároky, vyvolanou dopravou a stěhováním z opouštěných do přelidněných míst, s další vyvolanou dopravou (zásobováním). Vše má své, a ne vše moderní je vždy lepší. Spíše se to venkoncem vyvažuje.
A řídit veškerou dopravu z jednoho baráku v Praze je taky super… Stačí jeden neopatrný bagrista, co vám překopne kabel, nebo šikovnější hacker.
Když v Bohumíně vyhořelo ústřední stavědlo, stala několik dnů půlka Moravy
Proto se dneska (s výjimkou pohraničních úseků) tahají kabely tzv. do kruhu. Ve finále to bude vypadat tak, že povede jeden kabel z Prahy do Budějic, druhý z Budějic do Plzně a třetí z Plzně do Prahy. Když jej kdekoliv překopnou, komunikace běží dál jen z druhé strany. Někde bude/je těch tras (a tedy i záloh) ještě víc.
Na malých regionálních dráhach se investice do JOPky, nerku-li do CDP nikdy nevrátí. On v tom je i ten sociální rozměr.Je lepší mít natakovehle drahé jednoho univerzálního člověka co se postara o stanici i dopravu za 30.000 měsíčně ( nemusí to vždy být člověk se zkouškou D07, stačí mnohdy “ dozorčí stanice/výhybek“ , tedy člověk s D04 – levnější). Pokud ten člověk na té stanici bude i bydlet , tak seženete dost lidí, co jim bude stačit 15 000 hrubého ( protože nemusí platit nájem).Idea všeobecné automatizace, kde nikde nepotkáte člověka je nesprávná, takovy systém je také velmi zranitelný. A… Číst vice »
Tak ono nějaká univerzální osoba je tam víc třeba než ten výpravčí. Jen pod sebou řežou větev.. Ale řešením by pro dráhy mohl být automat ve vozidle a nějaká sleva z jejich kreditu, té jejich peněženky z inkarty, ať tam není moc hotovosti. A důchodce nechat platit průvodčím.
Že si to nemohli nechat až na období po 2019. Nyní nemá smysl do něčeho investovat, když na více místech budou krajonesmysly. Asi by bylo dobré dát do vozu jeden automat.. Ale zase.. na jaký systém…
Já v článku nevidím, že by někdo chtěl do něčeho investovat.
Správně, výpravčí je výpravčí a ne hokynář. Má se věnovat odpovědně svojí práci a bezpečnosti provozu. A ne studovat TR10 a IDS tarify, které ani zaměstnanci ČD pořádně neznají…
Jasně, na lokálce, kde 56 minut sedí na zadku a 4 minuty řeší jízdu vlaku. Každý den sedí v té stejné stanici, tak co je za problém si nastudovat tarif dopravce a místního IDS. Když je člověk schopný se odbavit po netu, proč by to neměl být schopen udělat zaměstnanec dráhy za provizi. Že je za provize kvůli Babišovi na pytel, je věc druhá a lze samozřejmě vymyslet jiný model provizí.
Pokud někde zaměstnanec pracuje 4 minuty ze 60, měl by se jeho zaměstnavatel (minimálně) zamyslet….
Nebojte, na rozdíl od od některých jiných států, hlavně východním a severním směrem, se ten zaměstnavatel zamýšlí. Ale občas to stále ještě vychází líp než investiční řešení.
Proč by to měl dělat výpravčí, když je ve vlaku průvodčí, který je zaměstnanec dopravce a prodává jízdenky z většiny zastávek tak jako tak. A kromě toho na pokladně co tak pozoruji tak jízdenky kupuje tak 20-30% víc to rozhodně nebude.
K vytížení – když ony jsou to právě ty samé 4 minuty. Právě v okamžiku, kdy se do stanice blíží vlaky ke taktovému křižování, tak on musí telefonovat, postavit dopravní cestu, tak na ten vlak přicházejí ti lidi, co chtějí koupit jízdenku.
Jiank obecně nemají výpravčí v malých stanicích co dělat – to má být řízeno dálkově a na stále více místech už tomu tak je.
Mohl byste tvrzení o tom, že výpravčí nemají na malých stanicích co dělat, podpořit rámcovými čísly? Jaké jsou náklady na výpravčí a na kolik přijdou pořizovací a provozní náklady DOZ? To by jistě zajímalo nejen mě. Díky.
Třeba tahleta práce, kapitola 3.2
https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/29640/DusekL_Dalkove ovladane_RS_2008.pdf
Návratnost počítají 10-15 let, vygooglováno za 2 minuty.
Ale to je všeobecně známo, že je výhodnost DOZ veliká. Proč si myslíte, že se všude zavádí? Snad ne proto, že je to „moderní“. Prostě to šetří peníze. V Německu není ani noha na většině stanic …
Díky za odkaz. Po kliknutí na něj se mi ukazuje jakési nesrozumitelné chybové hlášení. Zdá se mi to symptomatické pro námi probírané téma. Kouzlo nechtěného. 🙂 Viděl jsem několik stanic s DOZ, byl jsem na exkurzi na CDP. V obou přídech jsem viděl proklatě konkrétní chronické problémy. Obávám se, že Vámi zmiňované ušetřené peníze neviděl nikdo. S tak zprofanovanými triky, že se náklady přenesou do jiné položky s jiným názvem, se tu doufám nebudeme obtěžovat.
Proč by to dělal?
Výpravčí je placen za ŘÍZENÍ drážní dopravy, ne za obsluhu cestujících.
Ne v současné době, kdy je zaměstnancem správce infrastruktury,ne dopravce.
Za těch pár drobných z provizí za prodej to nikdo dělat nebude,ono upřímně obdivuju průvodčí, já bych musel půlku těch arogantních hovad co ČD vozí umlátit POPkou…
Samozřejmě, že to (Vaší terminologií) zaměstnanec dráhy dovede, ale nesměl by se v té době věnovat své hlavní pracovní náplni, t.j. zajišťovat plynulost a především BEZPEČNOST vlakové dopravy…
Na lokákle další povinost, kterou bude mít strojvůdce… Místo plánovaného pobytu ve stanici 1 minutu to budou 3-4 minuty. Takhle se to nasčítá a do koncové stanice vlak přijede o cca 8-9 minut opožděn a navazující přípoje nepočkají. Další způsob, jak odradit veřejnost jezdit vlakem. A to píšu z vlastní zkušenosti na trati 110.
Zavede se samoobslužný způsob odbavení a je po problému, cestující si zajistí jízdenku sám (automat, eshop). Průvodčí zrušit, provádět namátkové kontroly revizory. To je jediný smysluplný způsob, který v MHD funguje už desítky let.
To už se zkoušelo a výsledek, do 24 hodin si už nekupuje nikdo lístky….nebo přijdou s velkou bankovkou, co automat nezvládá a začnou výmluvy. To samé je vidět při výlukách, kde bus není doprovázen, lístek má minimum cestujících.
Ono kraje od tohoto systému také ustupují, viz poslední jejich prohlášení….
Cestující je povinnen si jízdenku zajistit – pro namátkovou kontrolu jsou revizoři. Samozřejmě nelze vyloučit, že někteří risknou jízdu na černo a projde to, ale i tak bude ztráta nižší, než živit průvodčí v každém vlaku.
A co třeba bezpečnost ve vlaku? Vandalismus? Opilci, feťáci??? To se pak opravdu vyplatí. Asi málo jezdíte, jinak byste to i viděl na vlastní oči.
Bezpečnost ve vlaku průvodčí nezajistí, ani před vandalismem nechrání, průvodčí nefunguje jako ochranka.
Takže tam bude jezdit v každém vlaku ochranka v počtu nejméně dvou osob? Tak navrhněte něco. Já minimálně to, že tresty musí být exemplární, třeba takové, že když někdo něco provede, bude mít třeba tři měsíce nucených prací a k tomu pořádnou pokutu. To by docela pomohlo. Navíc průvodčí musí být chráněn jako úřední osoba apod.
Něco jiného je MHD ve městě, kde je spousta trafik a jiných možností k prodeji jízdenek včetně automatů, které jsou „pod dozorem“ veřejnosti, ale úplně jiná je situace na venkovské železnici.
Automaty mohou být přímo ve vozidle, dále existuje eshop, nákup jízdenek IDS do zásoby… Prostě možností je dost a netřeba usilovně hledat problémy, kde nejsou.
Když se v MHD černý pasažér odmítne legitimovat, je nucen v nejbližší zastávce vystoupit a revizor hrozí přivoláním policie (která je často po ruce).
Už vidím, jak vlakový revizor vystupuje s černým pasažérem na zastávce v Horní Vltavici, honí se s ním po zasněženém úbočí Boubína a shání přitom nejbližší policejní hlídku.
Tento „problém“ ale musíte řešit na železnici už dnes, ne? Nebo snad nelze nastoupit do vlaku bez jízdenky a odmítat si ji koupit?
Je to myslitel…
Je to rebel!
Rozdíl je přece v tom, že takových případů je minimum, zatímco v režimu bez průvodčího jezdí na černo kdekdo.
Já třeba! 🙂
Jinak on se ten systém spoléhání se na revizory příliš nevyplácí dokonce ani v tom městě, ostatně do metra v Madridu nebo v Londýně se bez turniketů nedostanete.
A dnes to dělá přibližně jak? S těmi co nechtějí zaplatit, případně rozlévají Braníčka po kožence?
Přesně jak popisujete to revizoři ČD dělají (zkušenost z trati na Trhový Štěpánov).
To se těmhle lidem špatně vysvětluje. Nota bene, když oni sami celý život jezdili na režijku.
Tak mi vysvětlete, když jsou v Lounech vybaveny tři motoráčky tímto automatem, ale pořád na nich jsou cedule: Mimo provoz. Jak si potom má člověk počínat, když to nefuguje a ani není snaha to zprovoznit, aby si na to lidé zvykli. Podotýkám ještě, že první 809 takto přišla vybavená cca 2016. Už jsou to 3 roky a automat je pořád mino provoz…
Za minulé smlouvy byla poměrně vysoká penále i za to, že výpravčí dodržoval dopravní předpis a neodbavil na poslední chvíli dobíhajícího cestujícího, neboť podle předpisu už měl očekávat vlak na nástupišti. Případně si cestující stěžovali, že výpravčí často odbíhá k telefonu a naplno se jim nevěnuje. Ze strany vedení SŽDC bylo argumentováno tím, že výpravčí mají prodej ke své pracovní náplni navíc a musí dodržovat podmínky smlouvy. Zároveň ale nesmí zpozdit žádný vlak ani ohrozit bezpečnost. Že jim tam přeci nejezdí tolik vlaků. (Jen ti cestující chodí kupodivu v době kdy jezdí vlaky a ne v době, kdy si na… Číst vice »
Je zajímavé, že v době existence unitární železnice se takovými problémy nenapadlo nikoho vůbec zabývat – výpravčí žádné příplatky za prodej jízdenek neměli, na rozdíl od současnosti většinou museli dělat mnohem víc dopravních úkonů než dnes, kdy už za ně leccos dělá technika, a přesto stíhali i prodej jízdenek, jen byla u všech jimi obsluhovaných výdejen jízdenek vyvěšena upozornění, že „Výdej jízdenek končí 5 minut před příjezdem vlaku“: nikdo nic nezpochybňoval a všichni se tomu přizpůsobili (a aniž by za to chtěli nějaké příplatky ke mzdě) …
No jo, strana zavelela a bylo to!
Možná ano, i když většinou ani velet nemusela, protože zaměstnanci byli asi odpovědnější a uvědomovali si více, komu a jak má jejich práce sloužit – a tak leccos fungovalo lépe než dnes, kdy si nemálo lidí plete demokracii s anarchií.
Když už tady se slzou v oku hledíme do minulosti, tak tehdy na každé pokladně byla cedulku, že pokladnu je uzavřena 5 minut před odjezdem vlaku. To bylo velmi praktické. Dále, tarif byl nesrovnatelně jednodušší. Mám dojem (znalci nechť mne opraví či doplní), že kouzelné razítka p.c. (nešlo o personal computer, ale o „přímou cestu“), už také neexistuje.
DŘÍV BYLO LÍP!
To rozhodně ano. Lidé uměli používat caps lock a v psaném textu dominovala spisovná čeština. :-))
provokuješ?
Vy jste ale myslitel….
No právě. Prodej jízdenek 5 minut před odjezdem a konec. To dnes být nesmí, cestující musí být odbaven i když vlak stojí na peroně. To je to co vadí výpravčím nejvíc.
Já to kdysi vyřešil jednoduše. Jízdenku jsem prodal, vlak návěstidlem vypravil a když se cestující vyřítil z čekárny, protože si musel posbírat všechny své věci, viděl vlak mizící v dáli. Od té doby až do zrušení pokladny chodil 15 minut před odjezdem.
My si tam tu cedulku nedávno vyvěsili, přišly stížnosti a musela jít pryč.
Stanice Dívčice (okres České Budějovice) na trati 190 – provozovatel: SŽDC. Ještě v zimě mezi vánočními svátky se v této stanici prodávali jízdenky. Minulý týden jsem z této stanice jel znova. Čekárna otevřena, jízdenku mi však už nikdo neprodal. Nikde žádný papír (upozornění) , že prodej jízdenek byl v této stanici ukončen nebyl vyvěšen a to ani v čekárně, u poklady a ani na nástupišti. Kdyby náhodou stanicí neprojížděl rychlík na Plzeň a nevyzl z kanceláře na nástupiště vypravčí nedozvěděl bych se, že prodej jízdenek v této stanici skončil. Vypravčí jen poznamenal: „stejně jsme to pro ně rádi dělali zadarmo.… Číst vice »
To by měly upozornit České dráhy, pro ně se to smluvně zajišťovalo a jejich zákazníci to byli (a jsou). Možná tam cedule i byla, ale logicky tam nebude navěky.
V některých stanicích visí ty cedelule i roky. A tady ji někdo sundal ani ne po 4 měsících od ukončení prodeje?
Já myslím, že tam ta cedule byla, jen jste ji nenašel. Ona je to totiž bývá jen A4 s relativně drobným písmem, žádný plakát.
Navíc tam ani být nemusí – když tam není pokladna, lze koupit jízdenku ve vlaku, takto to je obecně napsáno v přepravních podmínkách.
Tady je vidět, jak bohužel čím dál víc a víc lidí začíná trpět něčím co se dá již nazvat diagnózou Digitální Demence. Vše za nás budou již navždy řešit přechytralé technologie a my se odnaučíme základní mezilidské slušnosti. Brand new world, welcome.
ahaa, zajímavá teorie, hlavně že víte na koho to hodit, je vylepení papíru takový problém??? stojí to tak moc peněz, že si to SŽDC nemůže dovolit? když dopravce ztratí zákazníky, ztratí je i SŽDC, přesněji řečeno přestanou jezdit vlaky a SŽDC se může jít klouzat,
ono nejde jen o to kdo to měl udělat, ale taky o normální lidskou slušnost, ohleduplnost vůči druhým, ochotu udělat maličkost navíc………
A proč by to sakra měla dělat SŽDC? Dopravce je za to od kraje placený a má to ve smlouvě, tak se má starat on. Nebo jak si to představujete jeden to bude dělat zadarmo a druhý nebude dělat nic a brát za to peníze?
Protože převzala správu budov – třeba v Praze firmě ARRIVA vlaky diktuje právě SŽDC, kam vůbec smí na zastávkách „ML-S49“ vyvěšovat informace, a to včetně těch, které by měla zajišťovat jednoznačně SŽDC, protože je sama pracovává = například o výlukách a výlukových jízdních řádech. Byla-li SŽDC posledním „smluvním“ prodejcem jízdenek, mělo by být její povinností vyvěsit informaci, že nadále tu službu už zajišťovat ona nebude.
A pokud jste si 100% jist, že tam není ani vývěska pro neobsazenou stanici (husté popsaná A4), ze kterého se to dá (byť značně složitě) také vyčíst, můžete dát podnět na Drážní úřad, který ve věci může podniknout příslušné kroky.
Ano jsem si jist. Jediná cedule co tam visela byl text o tom kdo je provozovatel čekárny vyvěšená na vnější straně dveří do čekárny a jízdní řád na nástěnce na nástupišti. Uvnitř čekárny a ani na skle pokladní přepážky vůbec žádný papír nevisí.
V tom případě se obraťte na Drážní úřad, každý provozovatel drážní dopravy musí mít na nádraží vývěsku o způsobu odbavení.
Já jezdím vlakem poměrně často a po celé ČR, ale ještě se mi nestalo abych nepoznal zavřenou pokladnu od otevřené a žádnou cedulku sem ani nehledal.
To jsou problémy. Viděl jste výdejní okénko, které je otevřené nebo na něm otevírací dobu? Neviděl. Tudíž je snad logicky zavřeno. Předpokládám, že máte přístup k internetu, tak si tam můžete na ČD zjistit jaké služby jsou ve stanici popř. v IDOSu budete mít u stanice piktogram, že je stanice neobsazená.
Jde snad jenom o me? Jezdim z te stanice jen ja? Jsou snad i jini cestujici a starsi co nemaji pristup na net. A je povinnosti provozovatele pokladny o teto skutecnosti informovat cestujici na miste. Internet neinternet.
Vlastně, když tam pokladna není, tak žádný provozovatel pokladny tam není. Nebo chcete, aby tam měl cedulku každý provozovatel osobní dopravy v Česku?
A proč bych měl pořád sedět nad internetem, čučet do počítače a pořád tam něco hledat? Na to nemám čas, mám jiné starosti i koníčky. Už se to s těmito věcmi přehání. A až to zkolabuje (což se dá snadno předpokládat (např. zazlobí sluníčko), co pak? Svět se zastaví? Není na čase jednat trochu normálně a logicky? To se opravdu všichni zbláznili? Jinak v těch stanicích je potřeba, aby tam někdo byl, byly informace, základní prodej jak jízdenek, tak ale třeba občerstvení, záchody, voda, informace atd. Pak i dohled nad pořádkem, bezpečností. Jinak jsou to stanice duchů, zdroj kriminality, zázemí… Číst vice »
jak už říkal můj děda, prošetřit se dá jedině k válce
kam mizí? no do kapes majitelů různých firem, oni apk mají celoroční Holiday – baráky s třema garážema, a letadla do Dubaje a na Seychely jsou pak narvaná k prasknutí, no nebrte to když to jde.
Money, Money, Money, modla a zlaté tele této zvrácené doby kapitalismu. Ale nějak se nám toho vytrácí člověk , soudruzi
Pokladna byla přesunuta do Hluboké nad Vltavou, kde je vysoká studentská frekvence + návštěvníci ZOO
Na Hluboky je ta pokladna v provozu od nepameti… tak jaky presun?
V roce 2018 byla ze strany SŽDC zrušena
Ze strany SŽDC nemohla být zrušena, protože žádné nemá a nikdy neměla.
Šedesátá léta, mám jako střídač výpravčích první noční směnu z neděle na pondělí po šestihodinovém zácviku v Jablůnce. Noc byla rušná , vlaky s ropou, rudou, hnědým uhlím , dřevem neměly kam jet, nebyly postrky. Je 5 hod ráno a rozespalý přijímám předvídané odjezdy ze Vsetína a Valašského Meziříčí. Stavím vjezd ze Vsetína a dávám předvídaný odjezd do Valach. V tom někdo klepe u pokladny. Okénkem vidím řadu asi odhadem sto cestujících. Začnu prodávat, ještě že samy dělnické lepenkové jízdenky jen Vsetín ,Valašské Meziříčí a Frenštát. Ještě nemám doprodáno, když vjíždí vlak ze Vsetína. Zjišťuji volnost z Valach, vypravím osobák… Číst vice »