Dopravci Železnice

Rekordní zisk švýcarských drah. 88 % lístků prodaly mimo pokladnu, zabraly akční jízdenky

Jednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBB
Jednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBB

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) zaznamenaly loni rekordní rok. Svezly nejvíce cestujících v historii a téměř o poloviny zvýšily svůj zisk. Zveřejněné hospodářské výsledky ukazují zajímavý vývoj například i v tom, jak lidé nejčastěji kupují jízdenky.

Tržby SBB stouply loni stouply na 9,6 miliard švýcarských franků (+ 2,2 %), zisk na 568 milionů franků (+42,5 %). Jde o nejvyšší zisk v historii švýcarského dopravce a správce infrastruktury. Firma nárůst vysvětluje úspornými opatřeními zavedené v roce 2016 pod názvem RailFit20/30.

Počet cestujících loni stoupl o 0,8%, každý den  jezdí ve Švýcarsku 1,25 milionů lidi. (SBB od roku 2017 neuvádí celková čísla počtu cestujících za rok, ale počty za den). Poprvé v historii SBB prolomily hranici 100 milionů prodaných jízdenek za rok. Loni jich prodaly SBB 107 milionů kusů.

Detailnější statistiky ukazují čím dál více klesající důležitost pokladen ve švýcarských stanicích: podíl jízdenek koupených přes internet či přes prodejní automaty dosáhl loni už 88 %. Podíl jízdenek nakoupených přes e-shop či aplikaci výrazně roste, klesá naopak podíl automatů.

SBB ve své zprávě upozornily na velký nárůst prodejů přes internet, tedy hlavně e-shop a mobilní aplikaci. Za rok stoupl počet takto vydaných jízdenek o 37 %. Téměř půl milionu cestujících má už celoroční jízdenku na neomezené cestování (+ 2,1 %), 2,6 milionu cestujících má průkaz opravňující ke slevě 50 %.

Přesnost osobních vlaků loni klesla o desetinu procentního bodu na 90,1 %. Firma si ve zprávě o hospodaření pochvaluje, že se jí daří přilákat další zákazníky prodejem cenově zvýhodněných jízdenek na pevný termín, tzv. Sparbillette. Za loňský rok jich firma prodala přes pět milionů kusů. Firma tvrdí, že třetina zákazníků vlakem cestovala jen kvůli slevě, dvacet procent vyměnilo vlak za auto.

Nákladní divize SBB Cargo se loni vrátila zpět do zisku, od začátku roku je už samostatnou firmou, pro kterou hledají SBB investora. Důvodem je ztrátovost vozových zásilek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Via Retica
Host
Via Retica

Ke zvýšení prodeje pres internet a mobilní aplikaci výrazně napomohla masivní kampaň v tv,na nádražích a pres sociální sítě A navíc tomu napomáhá i to,že pres aplikaci SBB CFF FFS koupíte jízdenky i na všechny vlakové spoje soukromých nebo kantonálních dopravců,mnohdy výrazně levněji (akční jízdenky) než na pokladnách nádraží či přes aplikaci samotných dopravců. Např. jízdenka z Vispu do Zermattu(dopravce MatterhornGotthardBahn) stojí na pokladně 37,- CHF,přes aplikaci SBB akční (koupě alespoň den předem) 18,50 CHF,bez nutnosti vlastnit jakoukoliv kartu Nebo relace Davos – Svatý Mořic (dopravce Rhätische Bahn) na pokladně nebo přes aplikaci Fairtiq 30,- CHF ,přes aplikaci SBB (akční… Číst vice »

David
Host
David

Přesná čísla nemám, ale pocitově mi přijde, že loňský rok bylo v oběhu mnohem více SuperSaver lístků než letos. Standardně jsem kupoval SuperSaver lístek téměř v jakémkoli čase a třeba jen 24h předem. Letos se na stejnou cenu dostanu třeba jen dva dny v týdnu, při nákupu několik dní dopředu a to jen u velmi neoblíbených spojů. Je pozoruhodné, že i s tak dobrými obchodními výsledky za loňský rok, ten obchodní model změnili.
Bude zajímavé sledovat jak se to projeví příští rok.

A.R.
Host
A.R.

No jo, Švýcarsko, to je úplně jiná mentalita. 🙂
Co se týká pokladen, tak já u pokladny nebyl už hoooodně dlouho. Divím se proto těm, kteří jsou ochotni stát frontu. Díky tomu, že si jízdenku koupím přes internet, chodím na vlak prakticky jako na MHD.
SBB přeji, aby se jim dařilo dál. Je vidět, že své profesi, na rozdíl od některých jiných, skutečně ovládají. 🙂

David
Host
David

Takže ČD přesnost 90.5% a SBB 90,1%?

A mají stejné kritérium, že >5 minut = zpožděný?

Už teď je vtipný vysvětlovat kaštanům, že máme přesnější vlaky než Němci.

Jimmy
Host
Jimmy

U SBB je vlak přesný, když má <3 min. zp…

Martin
Host
Martin

Švýcar má <3. 😉

David
Host
David

Tak to je mrzení. I tak ale dobrý, díky za info.

Aleš
Host
Aleš

To pro živá nádraží asi není dobrá zpráva…

Michal
Host
Michal

Co to s tím má společnýho? Třeba na hlaváku nemám zájem stát frontu u pokladny, ale za supermarket, bankomat a burger king (když už to fakt jinak nejde) jsem rád.

Aleš
Host
Aleš

Asi to, že když si na menších nádražích budete kupovat jízdenku přes internet a ne u pokladny, zvýšíte tím šanci, že pokladnu zruší, čekárnu zavřou a nádraží bude opuštěné. To je na dnešní železnici podle mě to nejhorší.

DBfan
Host
DBfan

Jenže ušetříte za personál a z nádraží se může stát malá zastávka//protože ve Švýcarsku se nevyplatí si koupit jednu jízdenku nýbrž kartu(kredit) na kterou budete jezdit…starším lidem rodina pomůže nebo na velkých nádražích je personál který pomůže a poradí

Myslím že vyřešené ne ?

Michal
Host
Michal

Já mám zkušenost jen z trati z Martigny do Chamonix, což už vlastně ani není SBB, nicméně vesnické nádraží v centru obce bylo pošta, turistické informační centrum, poštovní banka a prodejna jízdenek.

Co se týče čekáren, tak Švýcaři narozdíl od Čechů nejsou prasata, takže jiná naprosto zapadlá zastávka (Le Châtelard-Village) měla okna, dveře, lavici, WC a umyvadlo, na zimu konvektor a navštěvovala ji pravidelně uklízečka.

Nejmenovaný důchodce se dokonce na k-repu chlubil, že podobné objekty dokonce používal k přespání.

Xaver
Host
Xaver

Ono je vůbec docela smutné zjištění, že ať jedete na západ nebo na východ, tak máme jedny z nejzdemolovanější nádraží v Evropě

simbič
Host
simbič

To od vás není hezké, takhle pomlouvat p. Zikmunda.

dopravak
Host
dopravak

Podle mě je mnohem větší problém umělé živení pokladních tam, kde to nemá žádný smysl. Intuitivní a spolehlivý automat je snadno nahradí a ušetřené peníze lze mnohem lépe investovat do rozšíření zázemí pro cestující.

Partneři



CSCARGO