cargo

Rekordní zisk švýcarských drah. 88 % lístků prodaly mimo pokladnu, zabraly akční jízdenky

Jednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBBJednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBB

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) zaznamenaly loni rekordní rok. Svezly nejvíce cestujících v historii a téměř o poloviny zvýšily svůj zisk.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) zaznamenaly loni rekordní rok. Svezly nejvíce cestujících v historii a téměř o poloviny zvýšily svůj zisk. Zveřejněné hospodářské výsledky ukazují zajímavý vývoj například i v tom, jak lidé nejčastěji kupují jízdenky.

Tržby SBB stouply loni stouply na 9,6 miliard švýcarských franků (+ 2,2 %), zisk na 568 milionů franků (+42,5 %). Jde o nejvyšší zisk v historii švýcarského dopravce a správce infrastruktury. Firma nárůst vysvětluje úspornými opatřeními zavedené v roce 2016 pod názvem RailFit20/30.

Počet cestujících loni stoupl o 0,8%, každý den  jezdí ve Švýcarsku 1,25 milionů lidi. (SBB od roku 2017 neuvádí celková čísla počtu cestujících za rok, ale počty za den). Poprvé v historii SBB prolomily hranici 100 milionů prodaných jízdenek za rok. Loni jich prodaly SBB 107 milionů kusů.

Detailnější statistiky ukazují čím dál více klesající důležitost pokladen ve švýcarských stanicích: podíl jízdenek koupených přes internet či přes prodejní automaty dosáhl loni už 88 %. Podíl jízdenek nakoupených přes e-shop či aplikaci výrazně roste, klesá naopak podíl automatů.

SBB ve své zprávě upozornily na velký nárůst prodejů přes internet, tedy hlavně e-shop a mobilní aplikaci. Za rok stoupl počet takto vydaných jízdenek o 37 %. Téměř půl milionu cestujících má už celoroční jízdenku na neomezené cestování (+ 2,1 %), 2,6 milionu cestujících má průkaz opravňující ke slevě 50 %.

Přesnost osobních vlaků loni klesla o desetinu procentního bodu na 90,1 %. Firma si ve zprávě o hospodaření pochvaluje, že se jí daří přilákat další zákazníky prodejem cenově zvýhodněných jízdenek na pevný termín, tzv. Sparbillette. Za loňský rok jich firma prodala přes pět milionů kusů. Firma tvrdí, že třetina zákazníků vlakem cestovala jen kvůli slevě, dvacet procent vyměnilo vlak za auto.

Nákladní divize SBB Cargo se loni vrátila zpět do zisku, od začátku roku je už samostatnou firmou, pro kterou hledají SBB investora. Důvodem je ztrátovost vozových zásilek.

Tagy SBB švýcarská železnice
15 komentářů