Výluky Správy železnic připravily dopravce o 20 procent cestujících, říká Moravec ze SVOD Bohemia
Klíčem k lepší koordinaci výluk je podle svazu změna financování Správy železnic, dopravci chystají jednání s ministrem Kupkou.
Rozsáhlé výluky na koridorech především na východ od Prahy připravily podle výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petra Moravce přibližně o 20 % cestujících na postižených trasách. Náklady, které dopravcům výlukami vznikly a které musejí uhradit ze svého, se podle něj počítají v nižších desítkách milionů korun. Jde především o náklady spojené s větším množstvím personálu a souprav. Moravec o tom hovoří v novém dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, který vyjde v pátek.
Správa železnic je terčem kritiky za letošní souběh výluk na hlavních koridorech, který měl za následek vysokou nespolehlivost dálkových spojů mezi východem republiky a Prahou. Jedním z neproblematičtějších míst se stal koridor mezi Prahou a Kolínem kvůli výluce Poříčany – Velim.
„Když se výluka plánovala v roce 2019, dopravci – každý sám za sebe, to ještě neexistoval SVOD Bohemia – se Správou železnic jednali a snažně ji prosili, ať tu výluku nekombinují s jinou, která by mohla znamenat zrušení dvojkolejné alternativní cesty,“ říká v podcastu Moravec. To přesně se však nakonec stalo a ve stejném termínu se opravovala také trať mezi Prahou a Lysou nad Labem.
SVOD Bohemia vidí příčiny špatné koordinace výluk v modelu financování Správy železnic a způsobu, jak jsou jí přidělovány finanční prostředky. „Neexistuje pětiletý plán, respektive není garantováno jeho financování. Jakmile Správa železnic obdrží finanční prostředky, tak jde stavět a neohlíží se nalevo ani napravo. Bylo by ideální, kdyby prostředky zůstaly Správě železnic s možností čerpat je v dalším roce nebo období. Jedině tak by se daly výluky koordinovat. A naopak někde je výhodné výluky spojit, ale tam se stává, že zas nejsou prostředky na obě výluky zároveň,“ doplnil Petr Moravec s tím, že SVOD Bohemia na domluvené schůzce začátkem října požádá ministra dopravy Martina Kupku, aby se změnila rozpočtová pravidla a aby kritická infrastruktura státu, jako je železnice, měla dlouhodobé financování a garanci tzv. pětiletých peněz.
Celý rozhovor s Petrem Moravcem vám přineseme ve formě podcastu zítra v čase oběda.
Do podcastu Cesty Zdopravy.cz byl několikrát pozván i ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Pozvání k rozhovoru dosud nepřijal, naposledy ho odmítl letos v srpnu. „Děkujeme za nabídku, ale nevyužijeme ji,“ odpověděla v polovině srpna na opakované pozvání ředitelka odboru komunikace Kateřina Šubová.