Krize osobní dopravy na železnici. Ptejte se šéfa svazu Petra Moravce

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ustojí osobní doprava na kolejích všechny hrozby, které se na ni začínají snášet, nebo nás čeká zavírání tratí a omezení dopravy?

Na začátku letošního roku spojili osobní dopravci na české železnici síly a založili po vzoru nákladních dopravců (ŽESNAD.cz) vlastní svaz SVOD Bohemia. Jeho výkonným ředitelem se stal Petr Moravec, který bude tento týden hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Své dotazy mu můžete klást v diskusi i vy.

Osobní doprava na českých kolejích se potýká s obrovskými problémy. Jedním z těch největších jsou rostoucí ceny trakční energie, někteří objednavatelé už varují před hrozícím rozpadem celého systému veřejné dopravy v Česku. Ale problémy jsou i s nedostatkem některých profesí. Spolu s rostoucí inflací roste i tlak na růst mezd a první kraje začínají pomalu redukovat osobní dopravu kvůli úsporám a méně vytížené spoje nahrazovat levnějšími autobusy. K tomu všemu se zásadně zhoršuje schopnost dopravců plnit grafikon a jezdit včas kvůli rozsáhlé výlukové činnosti v síti Správy železnic, a cestující hledají na těch nejpostiženějších trasách spolehlivější náhradu, než je železnice.

Co čeká osobní železniční dopravu v Česku? Ustojí všechny hrozby, které se na ni začínají snášet, nebo nás čeká zavírání tratí a omezení dopravy na nezbytné minimum, které budou schopni objednavatelé financovat? Co říkají nejnovější průzkumy dopravců o chování cestujících a jejich ochotě ve vlacích zůstat? Proč způsobil přechod na ECM takové problémy a proč trpí vozový park českých dopravců často vysokou mírou poruchovosti? Co by se mělo změnit v předpisech, aby byla česká železnice bezpečnější? Jak se poperou dopravci s vysokou cenou ETCS pro vybavení starších vlaků? A co může pro železnici SVOD Bohemia skutečně udělat?

Výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec v minulosti vedl například český Connex (později Veolii Transport) a snažil se s ním proniknout do segmentu osobní dopravy na železnici. Tehdy byl také silným kritikem ministerstva dopravy, které se k otevírání železničního trhu pro další dopravce nemělo, i Českých drah, které držely své postavení dominantního hráče. V roce 2008 přijal nabídku stát se náměstkem generálního ředitele ČD pro osobní dopravu a po odchodu z ČD pracoval například pro českou pobočku dopravce Abellio.

Své otázky Petru Moravcovi můžete psát do diskuse až do úterního podvečera.

Tagy Petr Moravec podcast Cesty Zdopravy.cz SVOD Bohemia
34 komentářů