Podcast: Osobní dopravci bojují o přežití, trakční energie zdražila na trojnásobek, říká Petr Moravec

Lokomotiva 362 v čele rychlíku mezi Prahou a Českými Budějovicemi u Olbramovic. Pramen: České dráhyLokomotiva 362 v čele rychlíku mezi Prahou a Českými Budějovicemi u Olbramovic. Pramen: České dráhy

„Všechno závisí na technologii 19. století, tedy na telefonu. Data v reálném čase dnes nemáme,“ tvrdí výkonný ředitel SVOD Bohemia o výměně informací při mimořádnostech.

Železniční dopravci v Česku jsou kvůli cenám trakční elektřiny ve velmi vážné situaci a musí řeší problémy s cash flow, varuje výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec. Právě on přijal pozvání do nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, který si můžete nyní poslechnout.

„Ceny trakční energie jsou neuvěřitelné a jsme v situaci, že nevíme, jestli budeme moci od nového roku v elektrické trakci vůbec jezdit. Správa železnic nesehnala dodavatele energie. Je to silná krize, pokud se nám ji s vládou a Správou železnic nepodaří vyřešit, vidím krátkodobou budoucnost železnice velmi ohroženou,“ říká v Petr Moravec. Jaké navrhuje SVOD Bohemia řešení, si můžete poslechnout v první části podcastu například zde na stránce. (Ve středu v den natáčení podcastu vláda oznámila zastropování cen, pozn. red.)

Českou železnici kromě problémů s drahými energiemi čeká ale v dalších letech i vlna veřejných soutěží. Právě soutěže a takzvané rozstřely stavěné na nejnižší nabídkovou cenu jsou podle svazu jedním z důvodů nekvalitního vozového parku na českých kolejích. „Doporučil bych všem objednatelům, aby se proboha jeli podívat na západ, jak se tam soutěží a jak vypadají lhůty ve výběrových řízeních. Cena není dominantním kritériem, ale je ve vyváženém poměru s kvalitou a dopravce se podílí na dopravním konceptu,“ popisuje Petr Moravec.

SVOD Bohemia aktuálně dokončil první výzkum dopravního chování cestujících pomocí dat mobilních operátorů. Podle pohybu SIM karet analyzoval pilotně v relaci Praha – Mělník počty cestujících v silniční a železniční dopravě. „Chceme metodu nabídnout objednatelům a odboru strategie ministerstva dopravy. Domníváme se, že by ji měli používat při tvorbě přepravní poptávky,“ navrhuje výkonný ředitel Moravec.

Poslechněte si nový díl podcastu přímo zde na stránce, případně Cesty Zdopravy.cz odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata najdete v těchto časech:

20. minuta: Jaké jsou podle nového výzkumu SVOD Bohemia ty nejčastější důvody, proč nechtějí řidiči automobilů vyzkoušet cestu vlakem?
25. minuta: Jak dopadl průzkum mezi strojvedoucími a co podle nich ohrožuje bezpečnosti na české železnici nejvíce?
34. minuta: Proč vznikl svazu osobních dopravců až nyní a co všechno způsobila před lety silná ega Petra Žaludy a Radima Jančury?
38. minuta: Jak vzpomíná Petr Moravec na časy, kdy řídil společnost Connex a snažil se proniknout do závazkové dopravy v Česku?
44. minuta: S kým je podle Petra Moravce lepší domluva – s řidiči autobusů nebo se strojvedoucími?

Tagy Petr Moravec podcast Cesty Zdopravy.cz SVOD Bohemia
113 komentářů