Infrastruktura Železnice

Výluka na Linec dočasně oživila nákladně elektrizovanou trať přes Gmünd

České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz
České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz

Byla to velká přeshraniční sláva, když před sedmi lety projel první elektrický vlak z Českých Velenic do Gmündu. Elektrizace celého úseku z Českých Budějovic na hranice včetně přestavby velenického nádraží vyšla na více než dvě miliardy.

Naděje na oživení trati nákladní dopravou se ale nenaplnily. Pomáhají pouze výluky. Aktuálně je v Rakousku uzavřena trať mezi Summerau a Lincem a zatímco osobní vlaky jsou nahrazovány autobusy, náklady berou zavděk objížďkami.

„Dotčení dopravci ve spolupráci se SŽDC realizují následující opatření: vlaky dopravce Metrans Rail jsou po dobu výluky vedeny odklonem přes Břeclav, vlaky dopravce ČD Cargo jsou po dobu výluky vedeny odklonem přes České Velenice,“ uvedla mluvčí správy železnic Kateřina Šubová.

Díky tomu jsou vidět na velenicko-gmündském přechodu ve větším počtu nákladní vlaky. „Výluka se týká dvou relačních vlaků s jednotlivými vozovými zásilkami denně a několika ucelených vlaků s různými komoditami týdně. Všechny vlaky jsou vedeny přes hraniční přechod České Velenice/Gmünd formou takzvaných provozních odklonů bez vícenákladů pro ČD Cargo,“ uvedl zástupce státního dopravce Petr Šťáhlavský.

Už příští týden tady ale opět takříkajíc chcípne pes. Výluka na linecké trati skončí a náklady se vrátí tam. Velenická trať tak slouží téměř výhradně osobní regionální dopravě, zatím se nedaří ani snahám o zavedení přímých spojů Vídeň – České Budějovice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal Kusniarik
Host
Michal Kusniarik

Nikdy jsem nepochopil proč byla elektrifikována trať z Č.B. do Č.Velenic, když mnohem větší potenciál má trať Veselí n.L. – Č. Velenice.
Dnes by se právě taková elektrifikovaná spojka náramně hodila pro spojení Prahy s Vídní a odlehčení trasy přes Brno.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

No, původně byl záměr elektrifikovat obě tratě. Jedna se již udělala, druhá je ve fázi zpracované Studie proveditelnosti. O spojení Veselí – Velenice v elektrické trakci mají nákladní dopravci zájem.

K.S.
Host
K.S.

A nebylo by ještě lepší elektrifikovat trať Jihlava-Brno a Okříšky-Znojmo? Přece jenom by měla být kratší pro spojení do Vídně a asi by se na těchto tratích vlaky ani nemusely tolik škrábat do kopce, nebo by to bylo přibližně stejně, navíc by se dalo z pravobřežní tratě přejet aniž by vlak musel čekat na průjezd Prahou, pokud by se šlo přes Znojmo, tak tam je už elektrika z Rakouska, pokud by se šlo pod Brnem, tak by to chtělo akorát dobudovat trojúhelník a dá se jet bez přerušení do Břeclavi. Myslím že tratí které by i jen s natažením drátů… Číst vice »