Infrastruktura Železnice

Vlaky u Karlových Varů vyjedou až v únoru, odstraňování sesuvu nabírá zpoždění

Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic
Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic
Letos jde už o druhý posun termínu otevření důležité trati mezi Karlovými Vary a Chomutovem.

Správa železnic posunula nejméně o další dva měsíce termín návratu vlaků na Podkrušnohorskou magistrálu. Opravy úseku Dalovice – Hájek nabraly už podruhé zpoždění. Jde již o druhé prodloužení termínu dokončení oprav.

Nebude možné dodržet původní termín obnovení provozu se změnou jízdního řádu, tedy k 13. 12. 2020. Podle současných odhadů se těleso náspu dokončí k pokládce železničního svršku k 24. 1. 2021, obnovení provozu by mělo nastat k 13. 2. 2021. Tyto termíny mohou být ovlivněny klimatickými podmínkami, které mají dopad na technologii stavby,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle ní je těleso náspu a samotný násep nutné vybudovat skutečně kvalitně. „Odstraňování případných poruch železničního spodku je finančně a časově velmi náročné,“ dodala.

Jde již o druhý posun, původně měla být stavba hotová do konce října, na začátku září došlo k posunutí do 13. prosince. Kvůli sanaci tratě v úseku nejezdí vlaky, nahradily je autobusy.

Mezi Dalovicemi a Hájkem se opravují dva úseky, problém se týká úseku v km 178,850 – 180,000. V části od propustku směrem ke stanici Hájek došlo při těžení k odhalení další poruchy podloží. Jde o takzvané smykové plochy, které zasahovaly mimo původní rozsah stavby. „Je nutné je opět odtěžit na únosné podloží. Tím stále narůstá objem těženého materiálu, a bylo nutné snést dalších 25 m svršku a spodku,“ dodala Friebová.

Násep plný vody

Při těžení tělesa náspu došlo podle ní dále k odhalení původních odvodňovacích prvků (kamenná drenáž) plných vody, které je nutné odčerpávat. „Přestože se na stavbě pracuje ve dvousměnném provozu, práce je nutné vždy kvůli deštivému počasí pozastavit a srážkovou vodu odčerpat,“ doplnila.

„Akce je denně monitorována geotechnickými odborníky, kteří se shodují v názoru, že v této části stavby došlo k neobvyklé kumulaci geologických poruch a nedostatků vzniklých při stavbě a zdvoukolejňování dráhy,“ konstatovala Friebová.

Zakázku provádí sdružení firem, které už získalo předchozí práce na sanace jiného úseku provádí. Jde o společnosti Chládek & Tintěra, STRIX Chomutov a H-PRO GEO. Za tuto část opravy Správa železnic zaplatí 135 milionů korun. Správa železnic původně vypsala soutěž na sanaci větší části za půl miliardy korun, zakázku ale zrušila a zadala práce napřímo sdružení. První etapa byla vysoutěžena už dříve,  Správu železnic přijde na 467 milionů korun.

Úsek mezi Dalovicemi a Hájkem postihl v roce 2018 velký sesuv. V místě dochází od května k odtěžení stávajícího náspu a vybudování nového kolejiště a trakčního vedení. Po opravě bude trať v normovém stavu a bude zavedena plná traťová rychlost.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Odpadlik

Kolik je tam plná traťová rychlost, ví někdo? Bude tam nějaký bonus pro NS?

Apollo17

Za Hájkem směr K.V je V max 105 km/h(přes ten problémový úsek 179-179 km),dále pak 90 km/h(přes ten druhý úsek,kde došlo i k sesuvu předloni v kilometru180-182).Kdysi tam bylo 80 km/h.

Filemon44

Nejsem odborník a už vůbec nechci tvrdit že dříve se vše dělalo lépe,poctivěji a tak vůbec….ale současně nezapírám, že zde je mi nápadné, že k pohybům dochází až po modernizaci a elektrifikaci.Umí se k tomu někdo vyjádřit?

Alibaba

Větší dynamické zatížení?
Těžší lokomotivy? (20 t se zvětšilo na 22,5 t na nápravu)
Možná taky nové čisté kolejové lože pustilo do náspu víc vody?

Jakub

V článku to píší a je to nejpravěpodobnější vysvětlení: Při zdvojkolejňování porušili původní drenáže.
Plus to, co píše nick Alibaba.

dopravák

Kdyby platilo to, co píšete, totiž že „při zdvojkolejňování porušili původní drenáže“, tak by ovšem ten násep velmi pravděpodobně „ujel“ už mnohem dřív.

Alibaba

Porušily ve smyslu zasypaly, že neplnily původní účel.

Jiří Kocurek

Ze staršího článku: „Podle Správy železnic vznikl problém s tratí už v 19. století, kdy byla rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.“

Nechám na znalejších nechť sdělí, zda tam „trénovalo“ železniční vojsko či nikoliv.

Bespi

Jasne, tomu vysvetleni veri jen idiot. Ta dvoukolejka tam je uz moc dlouho. Zadny problem. Naproti tomu uprava svrsku probihala pred par lety.

Vašek

Úprava svršku zapřičiní sesunutí svahu, na to může přijít opravdu jen „odborník“… Víte vůbec co je to svršek? Rozhodně se neupravoval svah. Ten opravdu měl nakročeno k sesunutí už hodně dlouho… To prostě trvá desetiletí než se vodou vydrolí drobné trhlinky, a pak stačí vydatnější deště, který svah celý podmačí a svah se jednoho krásného dne sesune…

dopravák

Jenže při té obnově svršku klidně mohou být narušeny (nebo ucpány) i nějaké prvky odvodnění, a posléze skutečně může nastat i vámi popisovaná situace, že „pak stačí vydatnější deště“ a „je vymalováno“.

Bespi

Verte tomu, ze ty povrchove upravy na to maji obrovsky vliv. Dokonce bych rekl, ze vetsi nez to co je v tom svahu uvnitr. Protoze povrchova uprava vyrazne ovlivnuje to kolik vody a hlavne kudy se do svahu dostane. Stejne tak to, jak se ta voda ze svahu dostane pryc.

Bespi

Tj. pokud na jedne strane do toho pustim vic vody a na druhe to ucpu …. .

David

No tak vlaky budou do jara do léta zase jezdit a potom se to zase zesune a zase roční výluka. Proč tam radši nepostaví estakádu, a byl od toho pokoj.

Vašek

Zase „moudrý odborník“, který o tom nic neví. Já sice také ne, ale mám pocit, že se to tu už někde v diskuzi probíralo a estakáda by tam prostě buď nešla postavit, nebo by byla o hodně dražší…

Olda

No…, takže jestli to chápu dobře původní drenáž zasazená do podloží ještě při výstavbě jednokolejky za impéria plní stále svůj úkol na výbornou… Shromažduje a odvádí vodu. Problém asi bude, že machři – jedno kteří a jedno kdy, tu drenáž uzavřeli (násep druhé koleje) a tak vytvořili vodou nacucanou, podměklou, kluzkou vrstvu v základu spodní stavby. Jestli i místní podmínky nejsou nakloněny (Krušnohoří – to je samé těžební dílo již od pravěku), tak tentokrát ty peníze to asi bude chtít vrazit do té estakády, nebo přetrasovat. Jako, že často remcám na ceny staveb, tak tady to prostě holt drahý bude.… Číst vice »

Jiří Kocurek

„jestli to chápu dobře původní drenáž zasazená do podloží ještě při výstavbě jednokolejky za impéria plní stále svůj úkol na výbornou…“

Nikoliv. Kdyby to byla pravda a drenáž fugovala, tak by z ní nemuseli vodu odčerpávat.

M H

Teoreticky to může být funkční drenáž s nefunkčním odtokem…

Jiří Kocurek

Což znamená, že celek tak jako tak nefunguje.

Olda

Samozřejmě…, máme to v podobným a malým kousek před barákem. Za středověku byl poblíž mokřad s rybníkem. Za první republiky se skrz pozemek položila síť drenážních trubek s jejich vyústěním do potoku, kus za vesnicí. Fungovalo to jak švýcarský hodinky, sedláci a později za komančů takový ti „kovozemědělci“ tam měli louku s jetelem a krmením pro koně, později drobný dobytek, než nějaký podnikatelský p…s si protlačil stavbu hotýlku a kus dál stavebnin. Ještě teď slyším manželčina dědka, jak říká:“Víš, Pepo, nedělej to, to je tak dobrý akorát na tu louku, já tam ještě za Masaryka kopal a dával ty trubky…“.… Číst vice »

Bespi

K tomuto lze rict, ze vyhledove se samozrejme resi upgrade trati. V tomhle ohledu muze byt k lepsi predstave o situace vhodna treba tahle diplomka – https://dspace.cvut.cz/handle/10467/86490 .

a8n

Přečtěte si po sobě předposlední odstavec, nedává vůbec smysl.

Bespi

Uz nekdy v srpnu jsem slysel, ze se pocita s jarem. Takze nic noveho.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast