Vilémovský viadukt dostane novou konstrukci, cestující čeká na Šluknovsku tříměsíční výluka
Od neděle vypukne i oprava trati z Rumburku do Velkého Šenova.
Cestující na trati mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou ve Šluknovském výběžku čeká od neděle 18. dubna tříměsíční výluka. Důvodem je začátek rekonstrukce úseku z Rumburka do Velkého Šenova a výměna ocelové konstrukce viaduktu přes Karolinino údolí ve Vilémově.
Rozsáhlá oprava mostu začala loni na jaře, zakázku za 217 milionů korun získalo sdružení firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Chládek a Tintěra Pardubice. Hotovo mělo být původně loni, kvůli pandemii a zpoždění dodávek potřebného materiálu ze zahraničí se výměna ocelové konstrukce samotného mostu uskuteční až letos.
Most o sedmi mostních otvorech měří 217,3 metru a pochází z roku 1904. V prvním a sedmém otvoru je kamenná klenbová konstrukce, ve druhém až šestém pak ocelová příhradová konstrukce. Nejvyšší výška mostu nad údolím je 34 metrů. Podle Správy železnic se zejména jeho ocelové prvky dostaly na konec své životnosti, a proto přistoupila k jeho rekonstrukci. Nová konstrukce bude mít stejnou podobu.
Zpoždění kvůli dodávkám ze zahraničí
„Vzhledem ke zpoždění dodávek materiálů ze zahraničí, jako jsou ocelové plechy pro výrobu nové ocelové konstrukce či kalotová ložiska z Itálie, bylo nutné stavbu zakonzervovat a přesunout její dokončení do letošního roku. V loňském roce se provedla například sanace základů pilířů či všech kamenných částí mostu,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Pro výměnu jednotlivých mostních polí budou na upravené úložné prahy pilířů postaveny portály. Pomocí těchto věží bude proveden zdvih a spouštění jednotlivých částí staré i nové ocelové konstrukce. Stará konstrukce bude pomocí hydraulických válců osazených na portálech svisle zvednuta z uložení nad úroveň koleje a pomocí přepravních podvozků odvezena. Poté bude na portál zavěšena nová ocelová konstrukce, která bude podélně posunuta na místo uložení, kde bude spuštěna na ložiska.
Od neděle začíná i další velká výluka kvůli rekonstrukci úseku Rumburk – Velký Šenov. Zakázku na rekonstrukci získalo sdružení firem Strabag Rail a Chládek a Tintěra Pardubice za 308 milionů korun. Oprava se týká zhruba šestnáctikilometrového úseku. Má přinést odstranění propadů rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a prodloužení životnosti železniční infrastruktury.
Železniční svršek bude kompletně vyměněn, na trati budou bezstykové koleje na betonových pražcích s pružným upevněním. V úsecích s menšími poloměry oblouků budou použity ocelové pražce „Y“. Projekt počítá také s opravou sedmi mostů a 16 propustků, opraví se celkem 20 železničních přejezdů a v zastávce Šluknov zastávka se upraví nástupiště pro zajištění bezbariérového přístupu.
Vlaky nahradí v úseku Rumburk – Dolní Poustevna autobusy, výlukový jízdní řád je na stránkách ČD.