Vik v DVTV: Číňané jsou ochotni svůj podíl ve Smartwings prodat za korunu, po Boeingu chceme 100 milionů dolarů
Generální ředitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik dnes v rozhovoru pro DVTV uvedl, že se otevírá cesta i k možnému
Generální ředitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik dnes v rozhovoru pro DVTV uvedl, že se otevírá cesta i k možnému majetkovému vstupu českého státu do skupiny Smartwings. Čínská státní společnost CITIC je podle něj ochotna prodat svůj téměř poloviční podíl v tuzemském dopravci za jednu korunu.
Vik, který se rozhovorům dlouhodobě spíše vyhýbá, uvedl, že s akcionářem jednají. „My s nimi jednáme, oni si tu situaci uvědomují. Deklarují, že pokud by stát měl zájem jejich podíl odkoupit, tak jsou připraveni podíl za korunu předat,“ řekl Vik. Podle něj ale „určitě budou mít nějaké podmínky“. Jaké konkrétně, to neuvedl, redakce požádala o doplňující vyjádření skupinu Smartwings. Ministr dopravy Karel Havlíček ale dnes v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že stát preferuje místo majetkového vstupu spíše státní garanci.
Vikovo vyjádření je překvapením, dosud si totiž česká strana stěžovala, že čínský akcionář nekomunikuje a na záchraně firmy se nechce podílet. Podle Vika je čínský spoluvlastník ochoten své akcie poskytnout jako ručení.
Smartwings podle Vika chtějí záruku od státu za komerční úvěr v hodnotě zhruba 100 milionů dolarů. „Nežádáme o nějaký milodar. Jen aby nám někdo umožnil dostat se ke komerčnímu úvěru na delší dobu, řekněme pět let,“ dodal Vik. „Pokud ho dostaneme, máme velké šance, abychom společnost znovu rozjeli. Máme plán, jak firmu restartovat. Pokud nám to situace v dubnu příštího roku dovolí,“ řekl Vik. Pokud Česko aerolinky nepodpoří, půjde podle něj o unikátní situaci, protože jiné státy dopravce zachraňují. Podle něj by stát zaplatil více na podporu v nezaměstnanosti propuštěných lidí než za případně nesplacený úvěr.
Vik aktualizoval i údaj o tom, jaké škody způsobilo letecké společnosti uzemnění letadel Boeing 737 MAX. „Jednáme s Boeingem o navrácení peněz, o které jsme kvůli nim přišli. K 28. únoru to bylo přes sto milionů dolarů (2,488 miliardy korun),“ řekl Vik. Podle Vika nepůjde o jednoduchá jednání.
Smartwings byly loni podle Vika ziskové i přes potíže s uzemněním letadel. Uvedl, že jsou na trhu zdravé a nezdravé aerolinky. „Jsou firmy, které jsou prokazatelně nezdravé, například LOT, Norwegian nebo Alitalia,“ dodal Vik.