Letecké společnosti Letectví

Piráti: Číňané spoluvlastní Smartwings přes firmu z daňového ráje

Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Poslanec České pirátské strany Jan Lipavský požádal ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka, aby vysvětlil, kde mohou skončit peníze z případné státní pomoci skupině Smartwings Group.

Podle Lipavského totiž není jasné, kdo nakonec bude skutečným příjemcem možné státní pomoci. Konkrétně mu jde o čínský státní fond CITIC, jehož pobočka CITIC Europe Holdings drží 49,9 procent Smartwings. „Vlastníkem CITIC i jeho evropské pobočky je společnost Rainbow Wisdom Investment Limited (registrovaná v Hongkongu), o jejíž vlastnické struktuře víme jenom to, že vede do daňového ráje na Britské Panenské ostrovy. Není tedy jasné, kdo by byl skutečným příjemcem miliard ze státní pomoci,“ uvedl Lipavský.

Jaroslav Tvrdík, který v Česku působí jako velvyslanec čínsko-české spolupráce, na Twitteru uvedl, že vlastníkem firmy je skutečně čínský stát. „100% vlastníkem společnosti Rainbow Wisdom Investments Limited je největší čínský státní konglomerát CITIC Group Corporation. Společnost drží prostřednictvím své dceřiné společnosti,“ uvedl Tvrdík.

„Požaduji, aby bylo vyjasněno, s kým český stát o pomoci vlastně vyjednává a aby byla transparentně rozkryta celá majetková struktura všech akcionářů Smartwings,“ dodal Lipavský.

Piráti interpelovali ve věci státní pomoci i premiéra Andreje Babiše. V odpovědi Babiš například vysvětluje, proč Smartwings považuje za vizitku České republiky či jak využívá dopravce služeb leteckých opraven patřících do svěřenského fondu premiéra.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beija
GPGP

Výborný rozhovor na téma TVS i ničení životního prostředí, je nutné dočíst do konce 🙂

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stat-by-se-smartwings-nemel-dotknout-ani-slepeckou-holi-rika-manazer-107904

Analytik

Myslím, že v tom rozhovoru je přesně uvedeno co se dá očekávat a jakým způsobem bude probíhat konkurenční boj.
Malé evropské aerolinky budou fungovat jen tak dlouho jak jim to ty velké dravé a bohaté dovolí. A pokud by se např. Ryanair rozhodl zlikvidovat konkurenční Smartwings tak to prostě udělá a nikdo mu v tom nezabrání. Boj by trval jen tak dlouho dokud by někdo do Smartwings lil peníze.

Nekdo

no a to může být hodně dlouho, zejména když mluvíme o kamarádíčcích z pézétek… jedině, že pán, který sedí na rozpočtu zavětří, že z toho nejenže nekouká koblížek, ale naopak mu socializace ztrát „skvělého“ hospodaření QS kouká poklesem preferencí, tak pak přestane vyhazovat peníze oknem, nebo alespoň bude hledat způsob, jak to dělat méně okatě (jako u mýta). proto taky ani o tom nechce rozhodnout osobně, ale ponouká na to různé své podržtašky…

takže i když různí přezdívkové z QS sem chodí mlžit, pravdu nezmění a nás ostatní taky neumlčí!

Lemmy

To je hezkej rozhovor.

František

Než držet nad vodou čínské majitele, tak je čas Smartwings, udělat pápá.

Petrs

Muzeme mi nekdo vysvetlit, proc se neustale resi cinsky podil? Zamestanav snad SW Cinany? Podnika v Cine? Plati dane v Cine? Vse zustava v CR? Myslite, ze maji Cinane podil pouze v SW? Ne. Maji podil i v dalsich aerolinkach. Chapal bych to jako argument proti SW, kdyby podnikatelske aktivity byly v Cine, ale neni tomu tak

Analytik

Protože majitelé žádají o státní garance a to jak ti čeští tak i ti čínští.
Čínští majitelé podle českého managementu nekomunikují a odmítají navýšit základní jmění společnosti.
Český stát by se tak dostal do situace, kdy bude ručit za investice čínského státu, což nedává žádný smysl.

Nekdo

To ze to nedáva smysl Vam nebo me, jeste neznamena, ze to nedava smysl Zemanovi nebo Tvrdikovi… 🙂

MrMarkus

Obávám se, že čínský majitel není ignorant, číňané jsou velmi pečliví pokud jde o analýzy a prostě jim už před tím rokem nedávalo smysl zvýšení základního kapitálu. Bylo by ale naivní od nich čekat prohlášení, že tenhle kůň je pro ně mrtvý, takovou chybu neudělají. Nečekám, že by se na jejich trpělivé taktice cokoliv změnilo, svou pozici by tím jen zhoršili.

Analytik

Proto by měla být pomoc podmíněna vysokou spoluúčastí. Tím by se odkopali.

GPGP

Stát má jen poskytnout záruky, aby si vůbec TVS mohlo půjčit, tzn. ty peníze půjdou z bank či EU, když nebudou včas splácet tak pak přijde na řadu nějaká role státu a případně „naše“ společné peníze…. něco jako, Jardo dáme ti šanci, ale když to pos.tak uvidíš 🙂

Herold

Vy asi moc netušíte, jak funguje záruka za úvěr, co?

Jiří Kocurek

Takže je v tom zase namočený Jarda Tvrdík. Bývalý ředitel ČSA, který je přivedl ke krachu. Milijarda sem, milijarda tam.
Proč by měl daňový poplatník zachraňovat firmu, která už před krizí byla předlužená. Firmu, která má nejen finanční, ale i legislativní problémy (let na jeden motor) a navíc je vlastněná z části cizím státem, pokud Jarda nekecá.

Proč nepožádá Čínu o státní pomoc, když teda Čína vlastní 49,9 % akcií?

Martin

Preddevsim proc zachranovat firmu, kterou vlastni z pulky cinsky stat? To muzou rovnou poslat na ucet cinske vlady.

Petrs

Jak vite, ze byla preduzena? Mate nejake podklady?

Zoran

No co třeba zkusit poslední výroční zprávu? předlužení jsou fest, proto jim taky žádná banka už nepůjčí. A viditelně ani Číňani ne, ti už to viděli před rokem, kam se to sype.

Jarmila Andrštová

Musíme si uvědomit jakou mají pověst Tvrdík a Čína. Také jak se tito vlastníci chovají k zákazníkovi. Jaká je pohoda letu, hrůza.

Nekdo

tak ale zase kdo jiný Vám jen tak umožní býti přítomni rekordu v době a délce letu osobákem pouze na jeden motor? historický okamžik, a zcela v základní ceně letenky!

Greta

Souhlasila bych s renacionalizací ČSA nebo jejich vykoupení v rámci konkurzu, pokud k němu dojde. Ale záruky nebo půjčky pro SW jsou vyhazováním peněz a nedovolenou podporou zároveň.

František

V podstatě by se z našich daní sanovalo 49,9 % majetku číňanů a ti by se chechtali až by se jim oči srovnaly.

Martin

Jako majitel muze byt odkudkoliv, ale cinsky stat? Davat penize Cine? To je na me trochu moc…

Axel

Mě by nevadila mimořádná dotace řekněme 3 miliard Kč, kdyby byla záruka, že přežije část firmy Smartwings a že dva roky bude provozovat také linky s mírnou ztrátou, tak aby přežili čeští exportéři, protože naše ekonomika je závislá na exportu. Po faulech kterých se dopustila čínská vláda, patrně dojde k přesunu části výroby z dalekých krajin (např. z Číny), blíže ke konkrétním spotřebitelům. Možná by z tohoto přesunu mohla profitovat i Česká republika. Ale základní podmínkou této dotace by mělo být, že nebude spotřebována na splácení starých dluhů, které vznikly před epidemií. Neumím si představit jiné řešení než to, že… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Pokud se ty peníze tam nalejou, tak jedině tato firma sama bude rozhodovat o jejich použití, a tomto smyslu nemá cenu zabývat se nějakými podmínkami. Nedělejte to tak složité. profitovat z toho budou jedině majitelé.

Herold

Jak konkrétně souvisí přežití SW s přežitím českých exportérů? Jako že když krachnou SW, tak se čeští exportéři nedostanou k zákazníkům a zkrachují?

Axel

Pro Herodl – ano. Když máte dlouhodobý projekt např. na dodávku výrobní linky např. v odlehlém regionu ve Španělsku, tak potřebujete mít jistotu, že se na místo dostanete v rámci nějaké rozumné doby. A z toho Vám vyjde jestli se o zakázku drát či nikoliv. Tj. já neřeším částku za letenku, ale aby spojení s dopravcem xyz fungovalo. Např. s přestupem v Madridu, buďto na regionální letadlo nebo na vlak nebo autem. A mluvím o spojení 12 měsíců v roce. Nikoliv každý den v týdnu, ale aspoň jednou za čtrnáct dní, v lepším případě jednou týdně. Vemte si příklad firmy… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

ad Greta: ty totiž mohou být následně vyvedeny ze SW prakticky kamkoliv. tady není hra o nějakou „národní“ společnost, ani hra o budocnost této firmy, ale parciáoní zájmy spoluvlastníků kteří spolu ani nekomunikují – za takové siutuace, kdyby do toho šel stát, tak budeme míz o jednu velkou blamáž více.Jediný společný činitel je podojit ČR. To je spojuje.

František

Tak jako Hnujdé, tak ani Smartwings nezastavíš.

Pepa

V tom případě je potřeba požadovat, aby byly zveřejněny všechny firmy, které obdržely nebo obdrží státní pomoc (COVID I, II …….) a mají nejasnou vlastnickou strukturu, včetně sídel v daňových rájích. A upřesnit, kdo přesně je příjemcem státní pomoci. To bychom se divili….

Kolemjdouci

Nikoliv. Tyto firmy nepožadují od státu něco extra, jako je záruka za úvěr v hodnotě 2,5mld. Nikdo by do Smartwings Group nešťoural, pokud by se spokojili s balíčky, který COVID I, II a III obsahují. Jenže jim to z nějakého důvodu nestačí a teď se diví, že se to lidem nelíbí.

Axel

Pro Kolemjdoucí … mě nevadí, že Smartwings požaduje cosi extra. Mě vadí, že náš zaměstnanec – pan ministr Havlíček – už cosi extra přislíbil, aniž by měl teoretickou šanci zjistit detaily, jestli z našich daní budou peníze využity smysluplně. Můj osobní názor – kromě odškodnění za březen 2020 by Smartwings neměl dostat jednu jedinou korunu nadstandartních dotací, do okamžiku, než věřitelé Smartwings odpustí firmě velkou část dluhů a do okamžiku než se sejde valná hromada Smartwings, která navýší vlastní kapitál = tj. že spoluvlastníci vloží extra peníze navíc. Nemluvím o půjčce od akcionářů, mluvím o tom, že akcionáři své peníze… Číst vice »

kanafasik

správně se ptáte proč? Protože kamrád Andreje.

Vlastimil Kocurek

Též plus, tak Číňané se tváří, jako by jim to ani nepatřilo, nedělají proto vůbec nic, Šimáně, při vši úctě, nedělá také nic, mohl by přitom navýšit majetek té společnosti v hodnotě cca 2 miliardy (kvalif. odhad). A další velká akcionářka paní Viková se také tváří že ona vlastně nemá žádnou starost, jen p své peníze na soukromém účtě.
Vlastně zdá se, že ta firma vůbec nikomu nepatří, a jediný bod vylepšení je dojení státu.

Axel

Pro Vlastimil Kocurek – Možná vloni do té firmy už nějaké peníze investovaly nebo Šimáně+číňané půjčili firmě Smartwings.

Pravdu se dozvíme, až Smartwings odkryje karty. Prozatím nás lidé ze Smartwings zahrnovaly spoustou nepodstatných informací, ale důležité informace utajují.

Vlastimil Kocurek

Věřitel nemůže odpouštět dluhy, to je protisystémové, a možná ani neodpovídá legislativě a tržnímu prostředí už vůbec ne. Tím si krátí zisk, ze kterého se odvádějí daně.
Řešením je, jak píšete, navýšit vlastní kapitál a touž mohli dávno udělat, na místo primitivního žebrání.

Axel

Jasně že věřitel může odpouštět dluhy. Děje se to běžně. Např. takto probíhaly šachy kolem některých firem z koncernu Vítkovice. Holt, někdy se věřiteli vyplatí odpustit 70% starých dluhů a inkasovat 30% plus udržet dodávky služeb/zboží ve srovnání s variantou, že neúspěšná firma skončí v insolvenci formou konkurzu a části firmy budou jako inventář prodávány. Uspokojení věřitelů v insolvenci formou konkurzu může být klidně 10%-15%. Proto si myslím, že může být naprost opodstatněný požadavek na to, aby věřitelé firmě Smartwings odpustili většinu dluhů (i těch dluhů splatných v budoucnu jako např. závazky z operativního leasingu letadel). Ale bez znalosti konkrétního… Číst vice »

kocka65

A mohu se zeptat jak firme s naklady na provoz jako ma SW pomuze COVID I, II a III ktery jsou zastropovany nekde v nizkem poctu desitek MLD?

Letecka doprava neni pekarna ci restaurace, at chce nebo ne… naklady na provoz tam budou VZDY v MLD.
Nezavisle na tom zda si koupite letenku za 800 nebo za 3000.

Vlastimil Kocurek

Proboha to si měli spočítat předem než to SW vytvořili. To co píšete je demagogie, prostě je to jiná úroveň podnikání, na kterou nikdy svým majetkem neměli. Od toto jsou v normálním tržením prostředí fúze, kdy nový majitel zaplatí an bloc úplně všechno, na co si vzpomenete, jinak by fúze neprošla legislativou.

Nekdo

No tak at majitele pekne ty MLD nekde sezenou. Ja se na jejich business fakt skladat nechci…

Jiří Kocurek

Proč? Protože Smartwings žádá něco nad rámec (COVID I, II …….), tak musí _všichni_ dokazovat, přestože nic nad rámec (COVID I, II …….) nechtěli?

Analytik

Ono už je vůbec s podivem, proč by měl český stát zachraňovat čínské investice a ručit za ně.
Jakákoliv státní garance by měla být podmíněna hloubkovým auditem společnosti, aby bylo zřejmé kolik a komu Smartwings dluží a zda je reálné aby vůbec přežil na trhu. A také pokud bude garance poskytnuta by měla být podmíněna minimálně 50% spoluúčastí akcionářů.

kanafasik

naprosto logická a racionální úvaha, ovšem to neprojde. Takhle se ta partička „dojičů státu“ nikdy nechovala a chovat nebude

bohyn

Takze az by se takova pomoc schvalila, tak za 1-2 roky, tak z by stejne byla k hovnu, protoze firma prezije bez ni, nebo uz je v bankrotu. To beru obecne, nejen SW. Takovou pmoc si strcte do prdele.

bohyn

Jo, socani, bolševici a kobliháři nechápou, ale hloubkový audit zmíněný v příspěvku výše fakt zabere rok a víc.

František

Já zase nechápu, že tě za ty kecy v článku o letecké společnosti Sůra nezablokuje?

Rosťa

S Vaším názorem naprosto souhlasím ! Psaním zde nic nezměníme 🙁 Musíme jít k VOLBAM !!!

Nekdo

I psanim zde neco malo mozna zmenime. Nesmime byt zticha a necaht je pred nasimi zraky tam utopit penize a jeste na tom posbirat politicke body. Staci si uvedomit, ze kdyz je prilis hlasity odpor i agent StB se zalekne – viz myto 😉

RHood

Tak ono se stačí podívat na konsolidaci celé skupiny SWG (QS + ČSA) za 2018. A je okamžitě vidět, kde je problém. TOTAL Equity 1,4 Mld CZK, Liabilities 8,3 Mld CZK. Pravidlo pořád platí, obchodní společnost poměr 20% Equity 80% Liabilities, výrobní společnost 40% Equity 60% Liabilities. SWG 14,4% Equity a 85,6% Liabilities. A abych byl spravedlivý, tak ten výsledek vylepšuje ČSA a zhoršuje QS. Firma byla již v roce 2018 předlužená. A rok 2019 asi nebude žádná hitparáda v této oblasti. Toto jsou ekonomické a finanční fakta. Prosím o červené palce. Ale to co jsem napsal vám řekne každý… Číst vice »

Axel

Pro RHood – takto to nelze počítat, protože firma Smartwings v podstatě nemá žádný vlastní majetek, ale téměř vše si najímá. A v době ekonomických problémů mohlo nastat, že z nájemních smluv vznikly firmě Smartwings obrovské smluvní pokuty, sankce = mohlo dojít k prudkému navýšení zadlužení firmy Smartwings. Čili bez aktuálních detailů zevnitř o Smartwings si nelze udělat obrázek o ekonomické situaci této firmy. Myslím to tak, že čísla za rok 2018, které uvádíte, platily za normálního stavu. Ovšem už loni – v roce 2019 nastaly mimořádné problémů (uzemění 737 MAX, rozhádaní vlastníci, obrovská chyba když firma bagatelizovala hazardní let… Číst vice »

kanafasik

ano změnila. a to k horšímu.

Axel

To není jisté, že k horšímu.

RHood

Takže k lepšímu ? :)))))

Axel

Pro RHood – nevím.

Snažím se být objektivní. Nechci hádat (i když názor mám), neboť v otázce případných desítek miliard Kč pro Smartwings by měla rozhodovat fakta, nikoliv domněnky.

RHood

Tak s nejlepším ekonomem, finančním expertem a propagátorem zdravého rozumu p. Juránem to bude určitě lepší.

František

Tak když dokázal ojebat ČKA , tak stát pro něj nebude problém.

Pan X

Ano. Napriklad uz pul roku neplati pristavaci a parkovaci poplatky Letisti Praha. Pokud se podivate na cenik, tak si lehce spocitate kolik to dela mesicne

Axel

Pokud jsou už po datu splatnosti ty dluhy Smartwings vůči Letišti Praha, tak proč Letiště Praha nenavrhne insolvenci? Jestliže by firma dlužila několik měsíců jednomu z klíčových dodavatelů, tak je důvod předpokládat, že dluží po splatnosti i dalším dodavatelům/zaměstnancům.

Stačí existují-li 2 věřitelé Smartwings, jejichž dluh už byl splatný a tímto vznikl legitimní důvod, aby se Smartwings bylo úspěšně zahájeno insolvenční řízení. Předpokládám, že insolvenci Smartwings formou reorganizace by mohl navrhnout i věřitel.

Pan X

To se musite spis ptat nekoho kompetentniho z Letiste Praha. Pripadne by se o to mohli zajimat novinari. Letista Praha tu insolvenci nenavrhuje patrne z nejakeho duvodu, nemyslite?

Axel

Pro Pan X: Jestli je to tak, jak píšete, hm… být člověkem v čele Letiště Prahy, tak bych se v noci budil strachy. Neboť je jisté, že v čele firmy LP je někdo jiný než vlastník (=vlastníkem je stát) viz Trestní zákoník 40/2009: „§ 220 Porušení povinnosti při správě cizího majetku (1) Kdo poruší podle zákona mu uloženou nebo smluvně převzatou povinnost opatrovat nebo spravovat cizí majetek, a tím jinému způsobí škodu nikoli malou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti. (…) (3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem… Číst vice »

RHood

Musím oponovat, SWG má majete jak povahy dlouhodobé, tak krátkodobé. Ten můj příspěvek poukazoval na strukturu financování bussines SWG, a očividně to je velký problém a v takovéto strukturální podobě = balvan uvázan na krku. 2019 jsem jednoznačně uvedl, že to nebude žádná hitparáda, ano finanční výsledky budou špatné. Let na jeden motor měl dle mého názoru pozitivní ekonomický dopad. Úspora nákladů, která určitě převýšila propad výnosů z titulu, že se klienti rozhodli již služeb SWG nevyužívat z bezpečnostního hlediska. Zároveň se jasně vyhrazuji, že jakýkoliv ekonomický/finanční nebo jiný prospěch z takto provedeného letu schvaluji. Neschvaluji.

Axel

Pro RHood – můžu se zeptat jaký majetek vlastník firma Smartwings má ve svém vlastnictví?

Sídlí v budově patřící dceřinné společnosti, ovšem háček je v tom, že budova je na cizím pozemku. Což je dost velký problém který velmi snižuje hodnotu nemovitosti.

Letadla – IMHO všechna letadla provozovan firmou Smartwings (i dceřinnou firmou ČSA) jsou najatá. Kdosi tady psal, že i ty menší letadla (Cessny) prý už nejsou v majetku Smartwings, ale jsou prý v jakýchsi nezávislých firmách – myslím že snad jde o firmy UG s.r.o. a UG2 s.r.o.

Existuje nějaký majetek, který Smartwings může zpeněžit?

František

Prodej aktivit Šimáněho. Unimex Group, Vedlejší firmy, Smartwings, Global Stores, Albatross Golf Resort.

Axel

Ale věřitelé Smartwings se nemohou zhojit na na UniHobby, Global Stores atd. protože tyto firmy neslouží jako záruka za dluhy firmy Smartwings.

Čili garancí z našich peněz za půjčku pro Smartwings v podstatě znamená, že ty peníze budou zaplaceny z našich daní, protože ve Smartwings IMHO není téměř žádný majetek ze kterého by šlo splácet půjčku v případě dalších ekonommických problémů Smartwings.

František

Tak není co řešit, nic jim nedat a neručit.

beija

Nemovitý majetek či letadla nemá.. A dle katastrálního rejstříku patří sídlo společnosti Smartwings (stejně jako pozemek) Letišti Praha, tedy ani ta budova nepatří jim nebo nějaké dceřince..
Cessny paří s.r.o. firmě UG Jet 2 s.r.o., jednatelé jsou Šimáně a Šmejkal a nějaké další zahraniční firmě..

beija

Je to i se zdroji na Wikipedii..

Vlastimil Kocurek

Ano ty firmy jsou nezávislé, převést prostředky z jedné na druhou může jen JUDr. Šimáně, nikdo jiný. Šimáně je do letadel docela zamilovaný, je to jeho prestižní společnost. Ale nevloží tam peníze z jiných svých firem, které přinášejí zisk. Proč ?? Protože by ohrozil Unihobby, etc. a stejně by neměl jistotu, že SW nějak pomůže. Na to je dost konzervativní, a v tom jej naprosto chápu. Ale nevysvětluji tím, proč by to stát měl platit.

Vlastimil Kocurek

Mr. Hood, nepředělávajte angličtinu: business místo bussines 🙂
To jsou provozní náklady, úspora paliva , ne majetek.
V podstatě je takový let likvidační pro společnost. Tedy obecně, ne protože se to stalo u SW.

RHood

Neslovičkařím, ano je tam gramatická chyba, nehádám se. A pokud pořádně čtete můj příspěvek, tak reakce je jasně rozdělena na části a vůbec nemíchám majetek společnosti a finanční dopad letu na jeden motor. Takže vaší reakci považuji za zmatečnou.

Vlastimil Kocurek

V této oblasti vám nikdo nebude dělat audit v takové těžké době, protože stejně j jako naschvál , by se netrefili do budoucnosti, tato firma stojí za něco ……, na to audit nepotřebujete, a budoucnost hádat nebude.

beija

A to možná i vysvětluje ten dnešní mediální humbuk pomalu okolo každé otevřené linky ČSA a Smartwings..
Jen drobná úvaha – jsou-li interpelace poslanců veřejně dostupné, tak mohlo smartwingsové PR oddělení spustit mediální smršť nových linek právě kvůli těm interpelacím, aby pak už byli všichni novináři otrávený, že zase ještě dneska další Smartwings/ČSA…

Analytik

O tu pomoc evidentně hodně usilují a linky zprovozňují z marketingových důvodů. Je to momentálně dost ztrátový byznys.

beija

Ano, ale každá linka je dnes ohlašována pomalu jako za dob vzniku ČSA.. 🙂

Jožin

Naprostá pravda!!!

Iluminát

Vse řídíme my

Jožin

Oznamování nových linek je především PR v této době, kdy se rozhoduje o dotaci. Nic víc.

mgr.pavel

Moc hezké, jak naše vládní garnitura poklonkuje Číně, aby sem přitekly ty slibované miliardové investice, a nakonec to přitom vypadá, že vláda bude miliardy platit možná někam do Číny..

kanafasik

tak tak. Bude zajímavé sledovat, pokud by státní garance nakonec prošla, která banka případný úvěr poskytne. vsadím sůj klobouk, že to bude banka čínská.

Vlastimil Kocurek

To ani nevzpomínejte.

beija

Konečně si toho všiml i někdo nahoře! A nebyla z toho jen planá diskuze pár znalců a insiderů na fóru..

Nekdo

Přesně proto jsem psal, že má smysl na to poukazovat, a ne mlčet, jak by si to přáli u QS, v ANO, nebo o kousek výše Rosťa. Když vidíme nepravost je naší občanskou psí povinností se ozvat…

Honza

Mě fascinuje, že se nikdo nepozastavuje nad tím že prohlásili, že mají ztrátu 150 milionů měsíčně a daří se jim to trochu snížit. A pak nad tím, že chtějí garanci na 2,5 miliardy.

Vždyť to jsou neredukovane škody skoro za dvacet měsíců. Co mají v plánu s penězi v několikanásobku škod dělat?

Kolemjdouci

To je jednoduchý… Šimáně a další čeští akcionáři si vytáhnou svoje půjčený prachy zpátky a se zbytkem se to nějak zkusí uhrát. A když se to nepovede, tak co… Stát to zaplatí. Cessny už se stejně vesele převádí do jiné firmy, takže pro „svoje lidi“ místo bude i nadále.

Analytik

Také to tak vidím. Protože pokud by chtěli běžný komerční úvěr a zaručili se jiným majetkem tak ho dostanou.

Kolemjdouci

Ano, ale to právě nechtějí, když můžou jednoduše podojit náš stát.

beija

To je pravda. Prostě oligarcha Šimáně ucítil příležitost, jak se dostat k miliardám z kapes nás všech. Říká se tomu kapitalizace zisku a socializace ztrát. 🙁

Jiri

Proc jine aerolinky take neručí jinym majetkem majitelů?

beija

Branson chtěl ručit. A když si prostudujete podmínky státních půjček leteckým společnostem podrobně, jsou obvykle dost tvrdé podmínky..A hlavně mají transparentní strukturu, jsou obchodovatelné na burze, atd..

Jiri

Cekal jsem ze vytáhne Bransona s jeho bezcenným ostrovem. Ale to že UK stale dluzi 1,6 mld a nesplácí je to uz neřekne.
Transparentní strukturu? Treba LH ktera ma firmy v danovych rajich a odmita ukazat jejich uzaverky?
Co tam mate dál?

kanafasik

v některých má stát poddíly, v některých je tímto získá…někteř akcionáři nabízejí ručení svým majetkem.Branson to jen Šimáně a spol žijí myšlenkově v devadesátkách, jak ja tady zvykem.

Vlastimil Kocurek

Úplně jisté to není, když máte hodně špatné výsledky, tak úvěr nedostanete. Paradoxně dostal byste ho, kdyby jste neměl tu firmu, protože to je pro banku to hlavní riziko – ztrátovost firmy. Píšu to na základě reálné situace.

beija

Přesně tak to zatím vypadá, bohužel pro českého daňového poplatníka, tedy nás. 2,5mld. je hodně.
A ty cessny už jsou převedené do Šimáněho a Šmejkalova s.r.óčka..Těch s.r.óček má Šimáně více..

beija

S.r.óčka jsou uvedena třeba v obchodním rejstříku. A ty cessny jsou zase dohledatelné v Leteckém rejtříku..Je to už snad i na Wikipedii, pokud si dobře vzpomínám..

beija

Podle odhadů dle dostupných zdrojů by ta denní ztráta měla být cca o 1/3 nižší. Ztráta se musí nadsadit, aby byla vyšší možnost dostat vyšší podporu. Šimáně má tvrdé lokty a žádné skurpule,.

Roman

Jake zdroje ze to máte?

Vlastimil Kocurek

To jsou všechno spekulace, založené na nedostatečných informacích to pusťte z hlavy.

Martin K.

Prosím přispivatele s nickem „maďar“, aby situaci opět vysvětlil a rozptýlil obavy všech o zneužití prostředků státu. Děkuji

Nekdo

Tak oni se brzy objeví všichni, nebo možná “všichni“, nejen maďar, ale i atat, Petrs, Pítr, Y.K., katka a dokonce možná i Laďka. Nebo se objeví i pár nových “diskutujících“ 😀

Nekdo

Díky piráti! Nejsem Váš volič, neshodneme se ve vícero věcech, třeba pohledu na homeopatii, nebo vlastnická práva k nemovitostem na kšeft, ale uznávám, že čím dál častěji překvapíte rozumnými návrhy a dotazy. Tady je to zcela na místě, jde nejméně o 2.5 miliardy Kč z našich daní…