Letecké společnosti Letectví

HN: Číňané chtějí pryč ze Smartwings

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý rok dopravci výrazně tato letadla výrazně chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý loňský rok dopravci výrazně tato letadla chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Čínská státní korporace CITIC se rozhodla odejít z majetkové struktury české letecké skupiny Smartwings, kde vlastní podíl 49,9 procenta. S odvoláním na své zdroje to píší dnešní Hospodářské noviny. CITIC se tak podle nich nebude podílet na záchraně Smartwings.

„Konkurz si nepřejí, ochota nalít tam další peníze je však hodně malá. Teď se vyjednává o prodeji jejich podílu,“ citují HN svůj zdroj obeznámený s průběhem jednání. Podle deníku nebyly aerolinie zatím úspěšné při vyjednávání s bankami o zajištění dalších peněz pro příští sezonu.

Číňané prý oznámili úmysl prodat svůj menšinový podíl v aerolinkách koncem července. Snaží se zároveň odejít alespoň s minimálním ziskem. Proto i cena, kterou podle informací HN požadují, odpovídá spíše době, kdy aerolinky celosvětově těžily z růstu letecké dopravy. Podle informací deníku Zdopravy.cz čeští akcionáři nabídku čínské strany odmítli jako přemrštěnou.

Zástupce CITIC v Česku Jaroslav Tvrdík v květnu pro HN uvedl, že Číňané koupili v roce 2015 svůj podíl za jednu miliardu korun.

„Podle původních představ měli Číňané i většinoví majitelé aerolinek, jimiž jsou Jiří Šimáně a Roman Vik (ten je také generálním ředitelem), nově vložit do Smartwings vyšší stovky milionů korun. Za dalších 900 milionů korun od bank se měl přes státní pojišťovnu EGAP zaručit stát,“ píší HN. Podle nich je nevyřešená situace mezi akcionáři pro úvěrující banky rizikem. Číňané prý navíc mohou blokovat navýšení základního kapitálu Smartwings, které bude pro celkové řešení potřeba.

„V žádném případě nechceme nechat společnost padnout. Na řešení s bankami pracujeme a v horizontu několika týdnů bychom měli být schopni předložit EGAP žádost o podporu,“ řekl Šimáně. Do přípravy restrukturalizace Smartwings zároveň vstupuje jako poradce firma EY. Šimáně věří, že se v příští sezoně bude díky nové vakcíně na Covid-19 více létat. Smartwings proto předpokládají, že se dostanou alespoň na úroveň 70 procent loňského roku.

Podle deníku E15 se CITIC chce zbavit i Pivovarů Lobkowicz.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

No jo, to se stává…

Šťoura

To je problém, když se cizí investor začne chovat TRŽNĚ !
Nejde o služby, ale o zisk – výnosnost investice.
Pokud vlastník (a zejména cizí) vidí ztrátovou investici, tak prostě vycouvá….
Když klesne zájem o nová auta – což se dá také očekávat, budou „padat“ automobilky na našem území (také zahraniční investoři) a navazující výroby (i ty české).Logicky budou chtít udržet ty domácí – tedy především u nich doma.

VíKo

Co je trzniho na tom, prodavat podil koupeny v dobe blahobytu za miliardu v dnesni dobe? 🙂 to je komunisticky. Ne trzni.

Y.K.

Celé to zamyšlení je kravina. Ten co investoval do Smartwings (Slavie atd.) už neexistuje a ten státní podnik co akcie zrekvíroval (CITIC) nikdy žádný záměr neměl. V jeho gigantickém portfoliu a obratech miliard dolarů ročně je to tak trochu zapadlá položka.

Dave

za mě tedy rozhodně lepší česká aerolinka, než Ryanair

Gwann

Absence povinností na sebe podat ins.návrh konci na konci srpna. Podat to museli nebo to je na klepeta a náhradu škody pro statutary.

Pavlos

všechny státy dávají podporu aerolinkám tak nevidím důvod je nedát je ČSA, když už můžem dotovat lázně a kupovat si hlasy důchdců…

xyz

Falešné dilema – i dotování lázní je velmi diskutabilní (tím více když to pak dopadá jejich přeplněností – jaký div).

Pavlos

přijde mi škoda zahubit 100 let fungující světoznámou společnost

David

Z ČSA nezbylo už nic.
Rozporcovalo se jako medvěd.

Gwann

Firmu zahubil Jarda, pak jeho následovníci a dorazily ty super drahé státní pokusy o záchranu…

Anonymus

Stejne nerozumim, ze jeste funguji, kdyz Simane rikal, ze penize jsou jen do konce cervna. Od te doby situace v letectvi jeste horsi…

Ondra

Ještě horsi ?

Gwann

Vzhledem k tomu, že je spousta lidí doma na neplacenem volnu…a tak podobně…Tak prachy nějaké můžou ještě mít. Navíc je otázka co vše už nezaplatili….

Rudolf

čína má teď svých problémů až až (např záplavy) a nějaká malá čechie pro ně asi není nejdůležitější, až se vše vrátí do normálu, budou zas aerolinky zlatej důl… zbavovat se čsa není dobré řešení

GPGP

A to nemůžou cz akcionáři ty čínské přehlasovat, uvolnit si ruce a pak to nějak profinancovat i s půjčkami? 🙂

kanafasik

Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Firmy to uvedly v tiskové zprávě….no mít koupené letenky září, moc klidný bych nebyl…

Anonymus

V zari to jeste odletaji. Oni vlastne nekrachnou. Charterove lety budou furt

Gwann

Jo, takže speciální covidove moratorium…To je ještě větší sranda

Pene

Všichni kdo se s nima chystaj odletět na dovolenou v září nebo pozdějc jsou dobrodruzi. Vlaky z Varny, Burgasu a Athén bejvaj tou dobou dost narvaný …. 😀

Ondra

A důvod ? Vít vůbec co znamená to co udělali ? Evidentně ne

Jan Semela

Můžete mi prosím uvést příklad vlaku, který jede z Varny, Burgasu, nebo Athén, který můžete použít místo letadla? Poslední vlak, který spojoval aspoň Varnu (Burgas ) s Budapeští odjel před 3 roky.

gogo

To je snad dobrá zpráva, že šikmoocí komouši odejdou, ne ?

Anonymus

Urcite

Kráťa

Kdo zaruci, ze nebude hur? Tedy ze neprijdou jini?

Jojou

Je mi to úplně jedno

Ondra

A proč se k tomu vyjadřujete ?

J.Siváček

Tak alespoň u některého komentu se můžeme jen v klidu zasmát a ne se jen vážně zamýšlet nad rozpory tohoto světa 🙂

Jakub K

I když nejsem levičák, tak si myslím že ten Čínský podíl by měl být vyvlastněn, za jejich nečinnost a přístup. Samozřejmě po dohodě z EK apod.

Peet

Jasně, proč si nezadělat na další arbitráž proti České republice….

Kubrt

A proč? Tady se vrší názory, kdp všechno by měl čínský podíl koupit/vyvlastnit, ale pořád nerozumím tomu, proč by to kdo delal? Co by z toho mel za užitek?

Václav

Tak už jasné, proč si Zeman včera zlomil tu ruku. Bouchnul s ní do stolu, když se dozvěděl tuhle zprávu.

Ted

Vstup číňanů byl především politický. Jim vlastně kolikrát nejde o to zda subjekt je výdělečný či ne. A jelikož tuší že Zeman bude zbytek období pasivní a v ničem jim nepomůže, navíc se dají čekat provokace od magistrátu, senátů, chvilkařů a milionu dalších tak to tu pro ně nemá smysl. Pro SW by bylo nejlepší kdyby do nich vstoupil nějaký další oligarcha typu Křéta, Kellner a spol protože záchrana bude hodně drahá. Jednorázová garance určitě nepomůže, krásně je to vidět ve státech kde nyní aerolinky žádají o druhou vlnu dotací.

Y.K.

Hlavně tam vstoupili jiní Číňani, než tam jsou teď. Nevím jestli lze dění kolem Tvrdíka nazývat politické, spíše politikaření. Smartwings se asi naivně viděli, že jim to otevře cestu za Velkou zeď, třeba se zimními pronájmy, jenže původní firma skončila a její majitel je nezvěstný. Současný majitel čínského podílu nechce nic než ziskové akcie, není to tradiční akcionář, je to trader.

Radek Zaoral

Krásně jste to vyjádřil. Číňanům vždy záleželo na komplexním rozvoji vzájemné spolupráce, a to díky povahové vlastnosti českého národa, který si libuje v pokryteckém a falešném jednání, nelze realizovat. Nejrozumnějším čínským rozhodnutím je v současné situaci minimalizace obchodních aktivit s Českou republikou.

sch

Jak s vaším příspěvkem nesouhlasím, tak výsledek této situace, tedy ukončení působení čínského kapitálu v ČR je pro nás to nejlepší. Již nějakou dobu se to ukazuje jako dosti toxické pro naši křehkou demokracii.

Jiří Kocurek

Ty pivovary Lobkowicz vypadají zajímavěji než celé Smartwings. A to píšu s vědomím, že Černá Hora ztratila podíl na trhu ve prospěch jiných pivovarů.

Patrice

Myslite? Vite, ze pivovar v Uh. Brode uz zavreli?

Džaro

Než tam vstoupili Číňani, tak to bylo super pivo. Bohužel pak trpělo velkými výpadky v kvalitě, jednou bylo skvělé a jiná várka o měsíc později byla nepoživatelná.
Snad pivovar nakonec najde kupce a tradice vaření neskončí.

Gwann

Jenže pan Peklo z nich tahá přes půl jardy za akci se Zdeneckem Radilem, co je kousek k pohledani. Podívejte se na ins.řízení Radila, co vše napáchal…

Takže i PiLo je v háji zeleném.

Češi obrali i Číňany…

Analytik

Není to tak dávno co Šimáně vyhrožoval, že když stát Smartwings nepodpoří, tak je nechá zkrachovat. Evidentně změnil názor. Pokud se dohodne s Číňany na ceně a navýší základní jmění (má z čeho, na úvěr spoléhat nemůže protože je to pro banky dost riziko), tak Smatwings můžou dál jako charterovka fungovat. Ten byznys se zase rozjede, jen co se nějak vyřeší ten Covid.
Možná je to pro něj šance, jak levně nakoupit ten podíl.

Anonymus

Presne tak. Budou fungovat jako charterovka.

LépeUžBylo

To zní logicky. Ořezat provoz na minimum a dělat to co umí a zkusit z toho postupně zase vyrůst. Problém tady budou ovšem naakumulované závazky z minulosti a ty bude těžké splácet a zároveň investovat do dalšího rozvoje. Vzhledem k tomu že oslabený Smartwings ztratí nejspíš i dominantní podíl na trhu a nebude moci diktovat podmínky na charterovém trhu tak jako mohl nyní tak to povede k dalšímu oslabení a problémů s případným růstem. Ziskovost v oboru je nízká, náklady astronomické a vytlačit zisk z objemu bude značně obtížné až nemožné. Situace jim nezávidím, i když to dopadne jak nejlépe… Číst vice »

Eda

Pár bonmotů..
– To jsem zvědav komu to prodají, v dnešní době a asi tedy za draho
– Už delší dobu to v SW „zapáchalo“
– Hlavně aby se na záchraně neangažoval stát (=Šímáněho kamarádi, zaplatili bychom to my všichni a stejně by to šlo díky NEkonkurenčnosti do kopru)
– Byla vůbec nějaká z „čínských megainvestic“ ČR k něčemu dobrému?

Původní Pražák

-Co si představujete pod slovem „bonmot“? Nebo se vám automaticky opravil „blábol“?

Jiří Kocurek

Z francouzštiny: Bon (apetit) – dobrý (dobrou chuť), Mot (de passe) znamená slovo (heslo).
Takže by to měla být dobrosrdečná poznámka.

G700

Ačkoliv SmartWings Group nefandím, a kdykoliv letím, tak se jim snažím spíše vyhnout, pokud to jde, tak tohle je šílená ultraprasárna.

Tomas

no nic, je na case utratil posledni zbyle mile na nejakou bonusovku s KLM … a posledni zhasne.

Rossec

Stejně by mě zajímalo, jak by to dopadlo se stavbou D47, pokud by Zeman skutečně na její stavbu prosadil Číňany.

Tomas

jako v polsku … blbe .

Gwann

Tak jako cokoliv čeho se Milouš kdy dotknul…

Pája

Číňani vyhodnotili situaci jako nesmysl lít další peníze do kanálu. Další z pochybných čínských pseudoinvestic končí blamáží. Držet podíl v krachující firmě nemá pro číňany už žádný ani symbolický užitek.

Kubrt

Prostě obchodní partneři do nepohody.

noerf

Kubrt: vzhledem k tomu, že CEFC kupoval vydělávající firmy, očekával stejně jako CITIC nyní dividendy. Pivovary Lobkowicz jsou ve ztrátě, Smartwings group mají potíže s financováním letadel Boeing MAX8, které jsou odstavená a k tomu koronavirus. Takže ve finále budou rádi, když to někdo koupí za korunu. A podobně časem dopadne několik dalších investic provedených managmentem někdejšího CEFC.

Kubrt

Hm, tak asi jsem měl naivní představy o významu slova investor.

noerf

Záleží na tom, zda-li do firmy nastupujete jako investor, který má zájem na dalším rozvoji a je ochoten je financovat. A nebo jestli kupujete firmu, aby jste dostal dividendu nebo se zajímal o rostoucí cenu akcí díky škrtání nákladů.

Kubrt

Léta slyším od Zemana o blahodarnych čínských investicích, takže jsem předpokládal to první. No nic, moje chyba, věřit nedůvěryhodnym.

Nekdo

laděnko, tomáši, atate, už máte sbírku na hithitu? mám tady pár víček od PETek, poslal bych Vám je… doufám, že už foukáte Šimáně, Vikoj a dalším bebí…

Atat

Vyhozeny bývalý mechaniku QS, ty jsi veselá kopa …. Smartwings fakt nemůže za tvůj zpackaný život! Jinak ale Číňanů určitě skoda není, ale to koblihar nikdy nepochopí, viď? Uvidíme co bude dal a já dal budu držet palce českému civilnímu letectví.

mik

Udelali by nejlip kdyby to zabalili a dohodli se nejak s Ryanairem

Jiří 24

Proč všichni chtějí Ryana? Kdyby se měl ten aeroklub rozpouštět, tak bych byl spíše pro dohodu s TUI případně Condorem.

Tomas

kdo by se mel domlouvat s ryanem?
proc?

navic … ne ze by byl qs nejaky zazrak… ale ryan? to jako fakt?

Pája

Ryanair neuzavírá dohody s krachujícími společnostmi, on jen zaplňuje vakuum krachem vzniklé svými letadly a personálem.

Jakub K

A co by si Ryanair z aeroklubu asi vzal? Třeba kolektivní smlouvy? 😇😛😂

Jiří 24

MAXy a kompenzace za ně😛

Jakub K

MAXe a kompenzace přece půjdou Číňanům ne? 😂

Roman

Bordel.

Růža

Zemanem slibovaná čínská investice odlétá.

Analytik

Miloškovi to vůbec nevychází s těmi Číňany.

Jakub K

Stejně jako Zeman… 🤭

poletucha15

Posledni at zhasne.

Napůl Laik

Není to ta slibovaná odveta za cestu Vystrčila na Taiwan?

Stony

To by spis Smarty zachranili ne?

Napůl Laik

No vidíte, to mě nenapadlo.

Kubrt

To by byla msta jen na českých spolumajitelích, na nikom jiném.

Tomas

ne. cinani se*ou na sw uz davno… kdyz to zaclo, tak jeste ani vystrcil ani netusil, ze by byl predsedou senatu… natoz ze pojede do ciny.

Richard

Spi sladce QS

Jan

Jsem rad, ze jsem vyuzil svou starou rezervaci uz behem cervence. Ted bych u teto spolecnosti koupil let jen v pripade nejvetsi nutnosti, ne vice jak 1-2 dny pred odletem…

kanafasik

neříkal náhodou Roman, před časem, že jsou připraveni odprodat státu svůj podíl za korunu? Koruna se mi nezdá přemrštěná cena.

Petr

Za tou korunou jsou miliony dluhů a žádný aktiva .

kanafasik

jojo, za korunu to není přemrštěné, ale pořád drahé. pravda.

Roman

Ničeho takového si nejsem vědom.

J. V.

No konečně, bylo to jen otázkou času než to příjde.

Jindra

Čaulidi to doleje ze státního? Co by pro kámoše neudělal.

Kalina

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka je jakékoliv další zapojení státu nad rámec těchto garancí vyloučené, stejně tak jako vykoupení čínského podílu.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/smartwings-koronavirus-jiri-simane-roman-vik-citic-egap.A200826_081652_eko-doprava_kou

kanafasik

vy věříte tomu Havlíčkovi? Vy věříte, že nevymyslí nějakou kulišárnu,?

Stony

Zalezi co napisou lidi na facebook Babisovi. Takze bych jeste pockal

Martin K.

Tak aspoň PR oddělení SW neplevelí místní diskuze 😉

Nekdo

asi proto, že teď se o peníze hraje někde jinde…

Greta

To je škoda, vykoupení čínského podílu českým státem bych uvítal, ale samozřejmostí by byla odpovídající cena, momentálně spíše symbolická, ani náhodou ne miliarda.

Tomas

a co by stat s 49% smartwingsu delal?

Analytik

To by nemělo žádný smysl – proč by to měl stát kupovat? Byly by s tím jen potíže a náklady.

Jiří Kocurek

Myslete na zadní kolečka, trafika se vždycky hodí.

Jakub

To jsou ty čínské investice o kterých se tu před lety mluvilo? Investovat do něčeho lukrativního a při problému firmu nezaložit ale utéct a chtít původní hodnotu zpět? Doufám, že to stát nekoupí za tu miliardu zpět.

Kalina

Není divu, když měli minoritní podíl, tedy bez rozhodovací pravomoci na chod firmy.

Rampakk

Tak to snad ale při koupi věděli nebo ne?

Greta

I minoritní akcionáři mají svá práva a zodpovědnost.

Kubrt

Kdyby to takhle fungovalo (nefunguje), tak by žádný akciovky ani jiné společnosti neexistovaly a vše by mělo jendoho vlastníka, že.

Kalina

Netvrdím, že nemůže existovat minoritní podíl, koneckonců kdokoli si může koupit firemní akcie jsou-li veřejně obchodovatelné, ale na strategii firmy vliv nezíská, nemá-li většinový podíl. Takový akcionář investuje z důvodu očekávání dividend nebo růstu hodnoty podílu. Ale také může kdykoli firmu opustit, např. pokud nastane situace, kdy není perspektiva, že firma bude plnit očekávání výše. Právě k tomu došlo.

Analytik

No hlavně ti Číňani co to teď vlastní Jsou úplně jiní Číňani než ti co to kupovali.
CEFC to koupil původně a teď to vlastní CITIC.

Jiří Kocurek

Tohle by vám fungovalo do doby, než zjistíte, že 3 akcionáři mají zhruba 20% podíl. V tu chvíli nemá najoritu nikdo a skvělý model se rozpadl v prach.

Y.K.

Firma se neopouští. Prostě prodáte svůj podíl nebo jeho část. Ideálně když je cena akcie vysoko. Ale zrovna teď prodávat podíl víceméně jakýchkoliv aerolinek=ztráta, nejistota je obrovská. CITIC je trader a nechce se mu vystoupit když jsou akcie dole, takže by byl rád, aby se zase vzchopily, ale nechce se mu investovat. Na tohle si tradeři nehrají, to jsou překupníci, ne investoři. Teď je to takový Šach, obě strany potřebují, aby se to někam hnulo, CITIC zkouší šponovat cenu, dost naivně, aerolinky teď určitě nemají hodnotu co měli ještě před rokem, ale zase valná hromada nemůže navýšit jmění, když 49%… Číst vice »

Gwann

Sponovani ceny je nyní vydírání či hra vabank.

Když to prodám, tak za to něco chci. Zadarmo to nedám, raději ať to chcípne.

Normální obchodní jednani

Y.K.

Neříkám že ne. Oni nemají co ztratit.

Y.K.

Předpokládám (neověřoval jsem), že akcie nekupovali, že propadly státu.

MartinS.

Ano, to jsou ty čínské akvizice (investice je silné slovo), které tady měly jen posílit vliv Číny, ale jinak nepřinesly asi vůbec nic dobrého.