Velký vlakový tendr ČD: Garance odběru 90 vozů, německé VRT, lokomotivy jsou záhadou

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy po nedávném schválení v řídícím výboru vypsaly tendr na dodávku až 182 vozů pro rychlost 230 kilometrů za

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ona P

Jestli je přiložená fotografie doopravdy k dané problematice, tak už je mi to naprosto všechno jasné. Rostíkovy záda poznám, víc netřeba dodávat.

bkp

No podobné vozy… Předpokládám, že ty nové budou nízkopodlažní.

ythomas_ct

…no, nechci sice vystupovat z pozice „nikdy se to tak nedělalo“, ale fakt, že vozy pro dálkovou dopravu jsou standardně řešeny jako ne-nízkopodlažní, má také určité konstrukční souvislosti…

Dan

ythomas: Hodláte nějak navázat na diskuzi z předchozího článku? 🙂 Sám jsme zvědavý, jestli vůbec a jak se ty nízkopodlažní railjety OBB osvědčí, ale držme jim palce 🙂

https://zdopravy.cz/ridici-vybor-drah-schvalil-nakup-182-vagonu-pro-rychlost-230-km-h-dva-dostane-szdc-36113/#comment-154866

jan

Jen nerozumím, měli nové pseudo railjety škoděné jezdit do Bratislavy. Teď zas do Chebu… Kde ta trať je dost mizerná..

Martin

Hezký, ale rád bych věděl, jak si ČD už konečně ošetří, aby tím lidí nejezdili úseky jako Praha – Kolín, Kolín – Pardubice, Pardubice – Česká třebová, Česká Třebová – Brno, Brno – Břeclav!!!

bohyn

A proč by neměli jezdit? To není hospůdka na mýtince 😉

Tomáš Záruba

Já jen doufám, že tyto nové vozy budou jezdit také do Ostravy, kde nahradí Pendolina, která by pak mohla „systémově klopit“ do Chebu (časem Norimberku). Zároveň by tak byla šance ukončit perverzní situaci, kdy dále na Slovensko (a tedy třeba i do Třince) nepokračuje ta rychlá vrstva. Jinak k tomu Slovinsku mám takový soukromý tip, že ÖBB přišly interně na chuť myšlence na vlaky Wien – Zagreb přes Zalaszéntiván, jakmile tam (snad už brzy?) bude dokončena elektrizace. A je asi logické, aby se z ČR jezdilo spíš tam než do Slovinska. Ale pak je mi divné, že se nepožaduje HR… Číst vice »

TPal.

Pendolina nahrazena nebudou. Maďarsko a Německo jsou prioritnější, to by se muselo dokoupit minimálně 5 souprav.

Tronda

Pendolina měla už v době výroby jít na komerční spoje (tehdy nedotované, příplatkové EC) a dopravce by se neměl snažit tento neúspěšný projekt mermomocí narvat pod dotační deštník, ale zaplatit si ho ze svého.

susmaz

Pendolino bude jezdit tam kde bude nejvíce vydělávat! (což je a ještě dlouho bude trať Praha-Ostrava) ne tam kde by pak mohla „systémově klopit“! Jediná zásadní změna by mohla být s vysokorychlostní tratí Praha-Brno-Ostrava ale toho už se nejspíš Pendolina nedočkají.

Haha

Na Ostravu by při racionálním uvažování jezdily ty nové railjety (kde by opravdu nejvíc vydělávaly, jenže asi ani to by na odpis nestačilo) a Pendolina se poslala (po elektrizaci) na Praha – Plzeň – Cheb Norimberk…

_Pavel_

Po elektrizaci bude někdy 2030? 🙂

Haha

S ohledem na to, že to je v BVP 2030, tak nejpozději. https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/bahnausbau-nordostbayern

_Pavel_

Tak v té době snad už bude i elektrifikace na Mnichov. 🙂

David

Zeptejte se DB Netz jestli tam ty ojetiny po roce 2030 pustí.

Tronda

Cože? Railjety, že by si na sebe nevydělali? Vždyť nám je přece pořád vtloukáno do hlavy, že to byl ten nejlepší kauf v historii ČD resp. ČSD a že se jich mělo koupit mnohem víc. Takže to musí být nesmysl a šotoušci by je na Ostravu jistě vyprodali. Jinak pokud zo nestačí na odpisy, tak to znamená, že ten nesmysl nevydělává, ale prodělává.

Tomáš Záruba

A to je zase co za nesmysl? Ty nové vozy „vydělávat“ nepotřebují nebo jak? Či snad patříte k těm, co to berou ve stylu „je fuk že to má drahé klopení, ale hlavně to má hezký koberec = mus to být na prestiřním výkonu“? Dát naklápěčky na pro ně vhodné tratě je to jediné rozumné. Bohužel tomu brání MD, které sice jednou rukou pojalo koncepci III. TŽK s naklápěním aby ušetřilo na přeložkách, ale druhou rukou tam odmítá naklápěčky objednávat, aby ušetřilo na provozu…

Tronda

MD by tím hlavně porušilo (a už také na těch dvou párech porušuje) dávná vyjádření o tom, jak si pendolino na sebe vydělá a nebudeme ho muset cvakat z našich daní, tak aby se MD nedostalo do spirály vlastních lží.

PS: viděl jste někdy kolik lidí s tím jezdí z Chebu do Ředvic? Ta dvouvozová jednotka tam stačí víc než dostatečně i dál do Německýho vnitrozemí a to to ani nejezdí ke každýmu Ex.

K.S.

Tak se na tu záhadu podívejme jinak. Kdo v Evropě je schopen vyrábět lokomotivy pro tuto rychlost a má, teoreticky, kapacity? Siemens s Vectronem, ale ten možná nebude mít v rozhodnou dobu kapacity. ŠT s 380, ale otázka je jestli ještě splňuje normy aby ji mohli vyrábět. Talgo. Ani ony španělské lokomotivy by nemusel být zcela mimo, umí jezdit pod 3 i 25kV a navíc budou nějaké dodávky do Německa, tedy asi bude dostupný i modul pro 16 2/3Hz. V takovém případě by se mohla do hry přidat i Travca. Ta má sice výkon „jen“ 3600kW (na stránkách výrobce mají… Číst vice »

Dušan

ČD chce TALGO pro V = 230 km/h s mašinou alá ECx, co má objednané Němec, proto taky zrušily ty Bbdgmpz, protože v tom talgu jsou jen jízdní kola spolu s 2.třídou a vozíčkáři jsou sólo v multifunkčním voze kde naopak není služební oddíl pro vlakvedoucího – proto vypadlo to písmeno „g“ a nově je jen Bbmpz a ne Bbgmpz – prostě je to dle mého ušitý na ty Talga – to je celý.

David P.

Dobry den, odkud mate informaci, že ČD chtějí Talga?

K.S.

Mohl byste to mírně rozvést? Na ECx jsou, pokud jsem četl dobře, objednané právě lokomotivy Travca, které nic takového nemají, když si zadám jakékoliv označení těch vozů, ať už Bbmpz, nebo Bmpz, tak mi vybíhají vozy klasické vozy, nevím jestli Talgo má shodné značení či ne (ale nehádal bych to). Je ale klidně možné že se pokusí o diverzifikaci dodavatelů nových lokomotiv.

K.S.

Ještě mne k tomu napadá, další kousek do skládačky by mohl být počet objednaných Vectronů a schopnost Siemense je vyrábět, z toho by se, a z časového rámce, také dalo ledasco odvodit.

ythomas_ct

…já spíš četl něco ve smyslu „lokomotivy na bázi konceptu TRAVCA“. Tedy že Talgo – celkem logicky – koncepčně vyjde z toho prototypu, co mají (mimochodem – je to ta lokomotiva, co stála v Berlíně v roce 2008 hned vedle 380.001, že?), ale výsledkem bude něco, co bude svými parametry nakonec bližší dnešnímu „lokomotivnímu standardu“…

ythomas_ct

…tak to snad ne…Talgo mi v dnešní době přijde (v podmínkách běžných dálkových vlaků) jako celkem slušný „úlet“, byť Španělé to můžou vidět optikou „vždycky se to tak dělalo“…

Ondra

A nekupovaly ČD náhodou dva tauruse?

Alex

A ty mají tahat ty „miliony“ vozu co se dodají? Nehledě na to, že ty půjdou na vlaky Warszava – Wien.

Pitrys

Ondra naráží na výraz…“ŽÁDNÉ takto rychlé nemají“

Dan

Pro autora:
Není pravda, že „Ve flotile žádné takto rychlé nemají.“
Správně má být „Ve flotile mají pouze dvě takto rychlé lokomotivy.“ Psali o tom nedávno na zdopravy.cz – pokud ten web neznáte, doporučuji k navštívení, je to jinak celkem dobrý počin. 😀

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-koupily-v-rakousku-dve-lokomotivy-taurus-pro-mezinarodni-vlaky-33129/
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-si-uz-privezly-zanovni-lokomotivy-z-rakouska-nahradi-skodovacke-stroje-35127/

Samozřejmě: ano, chápu sdělení – nemají jich dost na vozbu 9 souprav, ale proč psát zbytečně zavádějící formulace? 😉

Jan Sůra

Ty dva koupené taurusy nejsou na 230.

Dan

Ale v obou článcích jste psal „Stroje konstruované pro využití v osobní i v nákladní dopravě s rychlostí až 230 km/h,…“ 😉

Jan Sůra

Jak jistě víte, vectrony jsou také na různé rychlosti.

Dan

To jistě vím. A škoda 109E taky. A Traxx taky…. Ale pokud tyto dva stroje nejsou na 230, nechápu, proč v těch dvou zmiňovaných článcích vytváříte ten dojem. Ano, jasně, v tom citovaném odstavci jste psal o lokomotivách Taurus obecně, a použil jste to magické slůvko „až“ (které se na české železnici poněkud nadužívá a to zejména, když je řeč o rychlostech). Ale v odkazovaném druhém článku jste taky mimo jiné psal „České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů“ – a railjety tahají stroje s Vmax 230 km/h 😉 Proč tedy do článků píšete údaje, které jsou zavádějící? Když… Číst vice »

Dušan

Vectrony nejsou na různé rychlosti, Vectrony jsou – snad s výjimkou dieslové verze – jen na V = 200 km/h s tím, že kdo tu 200-ku nevyužije, tak si objedná V = 160 km/h a výrobce mu mašinu na tu 160-ku softwarově omezí a mašina je i levnější. Motory, převodovky a všechno je imrvére identické.

Jan Sůra

Tak jsme to ještě ověřovali a máte pravdu, 230 km/h. Díky za upozornění.

Dan

Také Vám děkuji, přeji pěkný den a těším na další zajímavé články na Zdopravy.cz 😉

PeMIČ

Ale jsou na 230km/h.Při TBZ dosáhly 253km/h! viz ŽM 9 str.4.

Jan Sůra

Při TBZ těchto strojů?

PeMIČ

Ano,těhto strojů.Teď jde jen o to,zda je ČD budou udržovat pro rychlost 230 nebo 200km/h.Viz .Pendolíno z 230 na 200km/h nebo konkurence Flirt LE ze 190 na 160km/h.

Zdeněk

Samože jsou na 230. To jen pan Sůra asi zase čerpá z nějakého pdf, kterému věří více než bibli 😀.

TPal.

10 souprav garantováno. To pravděpodobně tak akorát pokryje potřebu do Německa. Takže Maďaři zatím jistí nejsou.

Dušan

Pro Maďary se už vyrábí těch 50 ks vozů na V = 200 km/h z loňska – ti už jsou dávno pořešení – teda doufám:-))

Haha

Nejsou. 50 vozů je na Praha – Plzeň/Ústí – Cheb.

TPal.

Právě že ne. Kolega nade mnou má pravdu. Proslýchá se, že Maďaři nejsou s našimi Metropolitany zas tak spokojení. I když… Vlastně je pravda, že vozy od Siemense se mohou snadno přesunout do Maďarska, že jo. 🙂

Tomáš N.

To jsem dost zklamán, těšil jsem se na lepší vagony na trase Praha-Budapešť.

Dušan

K té Vámi uváděné skladbě vozů (viz text kurzívou) – nově se požaduje vůz pro přepravu kol řady Bdmpz řešit samostatně a k tomu je sólo multifunkční osobní vůz řady Bbmpz, kdežto v původním zrušeném výběrku přeprava kol měla probíhat v multifunkčním voze řady Bbdgmpz – bylo tedy původně požadováno celkem 5 řad vozů, kdežto teď je to nově 6 řad vozů.

noerf

Zajímalo by mne, kam těch 20 devítivozovych souprav budou posílat, když nejdelší jednotky provozují sedmivozové. A na zahraniční linky se vyplatí spíše jednotlivé vagóny, které je možné pospojovat dle potřeby.

Cestující

To, že se dnes u nás provozují sedmivozové soupravy, které mnohdy kapacitně nestačí znamená, že v budoucnu se nevyplatí nasadit devítivozové (mimochodem aktuálně sedím v EC 176 Berliner a souprava se skládá z devíti vozů)?
Na zahraniční linky se vyplatí dělitelné soupravy? V tom případě nerozumím konceptu ÖBB nebo DB, kteří hojně využívají trakční nebo netrakční jednotky a to i na spojích do zahraničí.

Jerry

Na takový rychlík Brno -bohumin by devíti vozová souprava v některé kdy byla akorát.

Dushan

Každou chvíli jsou zde nářky, že některé vlaky jsou moc plné, dopravce se tedy správně rozhodl pro posílení kapacity. Posílat je bude zcela jistě na hlavní koridory z/do Prahy.

Khunas

9 vozove soupravi jezdi pravidelne na EC 281 278 378 379 176 atd…

Jakub Pospíšil

Na 140 jezdívá i dvanáctivozová 😀 nemluvě o 573 například. O počet vozů tu fakt nejde.
Za sebe ale doufám, že půjdou na Metropolitany a ne na tu poslední dobu tak protežovanou Plzeň…

Haha

Ta Plzeň je protěžovaná dost možná kvůli té směšné „optimalizaci“ většiny trati mimo úsek Plzeň-Doubravka(včetně) – Rokycany (mimo) a stále jen s vyplazeným jazykem konkurenceschopné jízdní době i vlivem tragické 171 a její nespolehlivosti. Tak se to holt dohání komfortem. Pořád je plzeňská aglomerace největší v Čechách hned po pražské…

Haha

Navíc ono „protěžování“ v podobě půlrailjetů má docela logické zdůvodnění – třeba uvolnění oněch 4 luxusních chebských Amz138 na polské EC, kde ta jednička dneska kulhá. A tlakotěsnost v Ejpovicích je taky velice podstatná pro ne až tak malou skupinu cestujících.

Martin V.

Ty vozy snad bude možné poskládat i do jiných sestav, nebo ne? Třeba jedna osmivozová souprava a druhá desetivozová (pokud budou zrovna takové kapacitní potřeby). Navíc Bdmpz má mít koncový přechod, takže sezónní posílení jinými vozy (na rozdíl od Railjetu) bude snad taky možné, i když nebude tlakotěsné.