LOT 3a leaderboard

Řídící výbor drah schválil nákup 182 vagonů pro rychlost 230 km/h, dva dostane SŽDC

Vagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. Autor: České dráhy

Řídicí výbor Českých drah na svém včerejším zasedání schválil vypsání soutěže na dodavatele až 182 nových osobních vozů pro expresní

Řídicí výbor Českých drah na svém včerejším zasedání schválil vypsání soutěže na dodavatele až 182 nových osobních vozů pro expresní spoje s rychlostí až 230 km/h. Dráhy je chtějí nasadit na mezinárodní linky, především pak pro provoz do Německu. Vypsání soutěže se očekává v nejbližších dnech.

Dráhy požadují vozy, které půjde sestavit do dvaceti pevně spojených devítivozových netrakčních souprav, podobně jako je to u rychlovlaků Railjet. „V souvislosti s nákupem většího počtu vozů s vyššími požadovanými standardy očekáváme, že dosáhneme lepší nabídkovou cenu, lepší míru využití v provozu a udržíme postavení významného partnera na mezistátních linkách. Některé sousední železnice totiž plánují povoz souprav EC/IC rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, což naše nové vozy splní. V budoucnosti je budeme moci nasadit také na naše první vysokorychlostní tratě. Hovoří se například o úseku z Prahy do Poříčan,“ uvedl člen představenstva ČD pro provoz Michal Kraus. Podobné vozy (na bázi Railjetů) si dráhy v počtu 50 kusů objednaly už loni u konsorcia Škoda-Siemens, jejich maximální rychlost bude 200 km/h.

Nová akvizice bude znamenat i vyřazení části starších vozů z poloviny 80. let, které byly vyrobeny v tehdejší Německé demokratické republice. Na vnitrostátní expresy a rychlíky budou namísto starších vozů přesunuty vagony ze současných vlaků EC/IC.

Pro České dráhy bude určeno 180 vagonů, zbylé dva jsou určeny pro potřeby SŽDC. Právě navýšení objednávky o dva vozy zřejmě celý tendr o měsíce zpozdilo. Původně měl být vypsán už v srpnu, změna zakázky ale musela projít řídícím výborem. „SŽDC se připojila k plánované veřejné zakázce Českých drah na pořízení dvou vysokorychlostních kolejových vozů. Účelem společného zadávání veřejné zakázky je dosažení výhodnější ceny při množstevní dodávce a synergie pro pozdější servis a údržbu. Pořizované vozy SŽDC pro rychlost 230 km/h budou tvořit ucelenou jednotku, do které se vestaví měřicí a diagnostické techniky, zejména pro sledování komplexního stavu železniční trakční soustavy. Vozy budou způsobilé pro jízdu i v sousedních státech,“ doplnila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

České dráhy přitom nejprve před více než rokem vypsaly tendr na 90 vozů pro rychlost 200 kilometrů v hodině. V polovině letošních prázdnin jej ale nečekaně zrušily s tím, že budou chtít více vagonů a pro vyšší rychlost. Dráhy se rozhodly pro nový tendr namísto úpravy parametrů tendru původního.

Přehled běžících tendrů drah na nová vozidla přinesl deník Zdopravy.cz v sobotu.

Nové vagony pro ČD

– klimatizovaný interiér a tlakotěsná skříň vozů včetně mezivozových přechodů
– oddíly 1. a 2. třídy s komfortními polohovatelnými sedačkami
– restaurační vůz
– bezbariérové řešení umožňující komfortní cestování osobám na vozíku (včetně sociálního zařízení)
– speciální úpravy pro cestování s dětmi (místa pro uložení kočárků, přebalovací pult, dětské kino)
– místa pro uložení objemných zavazadel a jízdních kol
– zásuvky 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky
– sklopné a rozkládací stoly
– palubní wifi síť a technologie usnadňující průchod mobilního signálu
– audiovizuální informační systém s LCD monitory,
– řada moderních bezpečnostních prvků např. u nástupních dveří, požární signalizace atp.

Tagy České dráhy tendr vagony
148 komentářů