Velký vlakový tendr ČD: Garance odběru 90 vozů, německé VRT, lokomotivy jsou záhadou

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy po nedávném schválení v řídícím výboru vypsaly tendr na dodávku až 182 vozů pro rychlost 230 kilometrů za

České dráhy po nedávném schválení v řídícím výboru vypsaly tendr na dodávku až 182 vozů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Z vagonů chtějí složit devítivozové netrakční tlakotěsné soupravy. Na profilu zadavatele už zveřejnily i zadávací dokumentaci, která uvádí podrobnosti k soutěži.

Dráhy budou garantovat výrobci odběr 90 vozů plus dvou vagonů pro SŽDC. Vozy musejí být schválené k provozu v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Polsku a Německu, u posledně jmenované země požaduje dopravce i „papíry“ pro vysokorychlostní tratě, kde jsou vedle jednotek povoleny vozy a lokomotivy.

„Výběrové řízení na dodání až 182 vozů vychází z plánovaných potřeb a nasazení vozů v rámci České republiky a mezinárodní dopravy, kterou provozujeme v kooperaci se zahraničními partnery. Tomu odpovídají i požadavky na přístup na síť ve stanovených státech,“ sdělil bez podrobností mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

V úvahu by nicméně mohla připadat třeba VRT z Lipska do Erfurtu, která leží na trase Praha – Frankfurt nad Mohanem. V minulosti vlak z Prahy přes Drážďany do Frankfurtu jezdíval. Oproti původnímu zrušenému tendru dráhy ze seznamu zemí vypustily Slovinsko. Jeho zařazení do požadavků v minulosti zdůvodňovaly výstavbou nové infrastruktury v Rakousku na jih od Štýrského Hradce, která Slovinsko výrazně „přiblíží“.

Záhadou zůstává, jaké lokomotivy dráhy k novým netrakčním jednotkám pro rychlost 230 kilometrů za hodinu připojí. Ve flotile mají ČD mají ve flotile aktuálně na rychlost 230 km/h pouze dva nedávno koupené stroje Siemens ES64U4 (řada 1216). „Vzhledem k tomu, že půjde o jednotku pevně spojených netrakčních vozů, bude možné soupravu táhnout všemi standardně schválenými hnacími vozidly v osobní dopravě u nás i v zahraničí,“ řekl Šťáhlavský.

Dráhy nicméně podle dokumentace požadují i řídicí vozy, které při tlačení musejí umět s lokomotivou komunikovat. Šťáhlavský připomněl, že dráhy chystají nákup až 65 vícesystémových lokomotiv, z nichž část by měla umět vyvinout rychlost až 230 kilometrů za hodinu. O tendru se nicméně mluví už téměř dva roky, zatím byly letos na jaře vypsány tržní konzultace. „Lokomotivy pro tyto rychlosti mají k dispozici nebo je objednali také naši zahraniční partneři, se kterými plánujeme soupravy provozovat,“ doplnil mluvčí.

Vagony by měly dráhy obdržet nejpozději 48 měsíců od podpisu smlouvy. Podobné vozy (na bázi Railjetů) si dráhy v počtu 50 kusů objednaly už loni u konsorcia Škoda-Siemens, jejich maximální rychlost bude 200 km/h.

Ze zadávací dokumentace:

(i) 182 osobních železničních vozů s rychlostí nejméně 230 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1435 mm na území Evropy (souhrnně dále jen „vozy“ nebo samostatně „vůz“), a to konkrétně následujících druhů vozů:
a. velkoprostorový vůz 1. třídy označovaný jako řada Ampz;
b. velkoprostorový řídící vůz 1. třídy označovaný jako řada Afmpz;
c. kombinovaný osobní vůz s velkoprostorovým oddílem 2. třídy a s jídelním oddílem označovaný jako řada BRmpz;
d. multifunkční osobní vůz 2. třídy označovaný jako řada Bbmpz;
e. osobní velkoprostorový vůz 2. třídy označovaný jako řada Bmpz,
f. osobní velkoprostorový vůz 2. třídy v provedení jednoho koncového přechodu a příslušných rozhraní pro spojení s dalším vozem označovaný jako řada Bdmpz

Tagy České dráhy tendr Top vagony
56 komentářů