Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Velký vlakový tendr ČD: Garance odběru 90 vozů, německé VRT, lokomotivy jsou záhadou

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Jan Šindelář

České dráhy po nedávném schválení v řídícím výboru vypsaly tendr na dodávku až 182 vozů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Z vagonů chtějí složit devítivozové netrakční tlakotěsné soupravy. Na profilu zadavatele už zveřejnily i zadávací dokumentaci, která uvádí podrobnosti k soutěži.

Dráhy budou garantovat výrobci odběr 90 vozů plus dvou vagonů pro SŽDC. Vozy musejí být schválené k provozu v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Polsku a Německu, u posledně jmenované země požaduje dopravce i „papíry“ pro vysokorychlostní tratě, kde jsou vedle jednotek povoleny vozy a lokomotivy.

„Výběrové řízení na dodání až 182 vozů vychází z plánovaných potřeb a nasazení vozů v rámci České republiky a mezinárodní dopravy, kterou provozujeme v kooperaci se zahraničními partnery. Tomu odpovídají i požadavky na přístup na síť ve stanovených státech,“ sdělil bez podrobností mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

V úvahu by nicméně mohla připadat třeba VRT z Lipska do Erfurtu, která leží na trase Praha – Frankfurt nad Mohanem. V minulosti vlak z Prahy přes Drážďany do Frankfurtu jezdíval. Oproti původnímu zrušenému tendru dráhy ze seznamu zemí vypustily Slovinsko. Jeho zařazení do požadavků v minulosti zdůvodňovaly výstavbou nové infrastruktury v Rakousku na jih od Štýrského Hradce, která Slovinsko výrazně „přiblíží“.

Záhadou zůstává, jaké lokomotivy dráhy k novým netrakčním jednotkám pro rychlost 230 kilometrů za hodinu připojí. Ve flotile mají ČD mají ve flotile aktuálně na rychlost 230 km/h pouze dva nedávno koupené stroje Siemens ES64U4 (řada 1216). „Vzhledem k tomu, že půjde o jednotku pevně spojených netrakčních vozů, bude možné soupravu táhnout všemi standardně schválenými hnacími vozidly v osobní dopravě u nás i v zahraničí,“ řekl Šťáhlavský.

Dráhy nicméně podle dokumentace požadují i řídicí vozy, které při tlačení musejí umět s lokomotivou komunikovat. Šťáhlavský připomněl, že dráhy chystají nákup až 65 vícesystémových lokomotiv, z nichž část by měla umět vyvinout rychlost až 230 kilometrů za hodinu. O tendru se nicméně mluví už téměř dva roky, zatím byly letos na jaře vypsány tržní konzultace. „Lokomotivy pro tyto rychlosti mají k dispozici nebo je objednali také naši zahraniční partneři, se kterými plánujeme soupravy provozovat,“ doplnil mluvčí.

Vagony by měly dráhy obdržet nejpozději 48 měsíců od podpisu smlouvy. Podobné vozy (na bázi Railjetů) si dráhy v počtu 50 kusů objednaly už loni u konsorcia Škoda-Siemens, jejich maximální rychlost bude 200 km/h.

Ze zadávací dokumentace:

(i) 182 osobních železničních vozů s rychlostí nejméně 230 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1435 mm na území Evropy (souhrnně dále jen „vozy“ nebo samostatně „vůz“), a to konkrétně následujících druhů vozů:
a. velkoprostorový vůz 1. třídy označovaný jako řada Ampz;
b. velkoprostorový řídící vůz 1. třídy označovaný jako řada Afmpz;
c. kombinovaný osobní vůz s velkoprostorovým oddílem 2. třídy a s jídelním oddílem označovaný jako řada BRmpz;
d. multifunkční osobní vůz 2. třídy označovaný jako řada Bbmpz;
e. osobní velkoprostorový vůz 2. třídy označovaný jako řada Bmpz,
f. osobní velkoprostorový vůz 2. třídy v provedení jednoho koncového přechodu a příslušných rozhraní pro spojení s dalším vozem označovaný jako řada Bdmpz

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ona P
Host
Ona P

Jestli je přiložená fotografie doopravdy k dané problematice, tak už je mi to naprosto všechno jasné. Rostíkovy záda poznám, víc netřeba dodávat.

bkp
Host
bkp

No podobné vozy… Předpokládám, že ty nové budou nízkopodlažní.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…no, nechci sice vystupovat z pozice „nikdy se to tak nedělalo“, ale fakt, že vozy pro dálkovou dopravu jsou standardně řešeny jako ne-nízkopodlažní, má také určité konstrukční souvislosti…

Dan
Host
Dan

ythomas: Hodláte nějak navázat na diskuzi z předchozího článku? 🙂 Sám jsme zvědavý, jestli vůbec a jak se ty nízkopodlažní railjety OBB osvědčí, ale držme jim palce 🙂

https://zdopravy.cz/ridici-vybor-drah-schvalil-nakup-182-vagonu-pro-rychlost-230-km-h-dva-dostane-szdc-36113/#comment-154866

jan
Host
jan

Jen nerozumím, měli nové pseudo railjety škoděné jezdit do Bratislavy. Teď zas do Chebu… Kde ta trať je dost mizerná..

Martin
Host
Martin

Hezký, ale rád bych věděl, jak si ČD už konečně ošetří, aby tím lidí nejezdili úseky jako Praha – Kolín, Kolín – Pardubice, Pardubice – Česká třebová, Česká Třebová – Brno, Brno – Břeclav!!!

bohyn
Host
bohyn

A proč by neměli jezdit? To není hospůdka na mýtince 😉

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Já jen doufám, že tyto nové vozy budou jezdit také do Ostravy, kde nahradí Pendolina, která by pak mohla „systémově klopit“ do Chebu (časem Norimberku). Zároveň by tak byla šance ukončit perverzní situaci, kdy dále na Slovensko (a tedy třeba i do Třince) nepokračuje ta rychlá vrstva. Jinak k tomu Slovinsku mám takový soukromý tip, že ÖBB přišly interně na chuť myšlence na vlaky Wien – Zagreb přes Zalaszéntiván, jakmile tam (snad už brzy?) bude dokončena elektrizace. A je asi logické, aby se z ČR jezdilo spíš tam než do Slovinska. Ale pak je mi divné, že se nepožaduje HR… Číst vice »

TPal.
Host
TPal.

Pendolina nahrazena nebudou. Maďarsko a Německo jsou prioritnější, to by se muselo dokoupit minimálně 5 souprav.

Tronda
Host
Tronda

Pendolina měla už v době výroby jít na komerční spoje (tehdy nedotované, příplatkové EC) a dopravce by se neměl snažit tento neúspěšný projekt mermomocí narvat pod dotační deštník, ale zaplatit si ho ze svého.

susmaz
Host
susmaz

Pendolino bude jezdit tam kde bude nejvíce vydělávat! (což je a ještě dlouho bude trať Praha-Ostrava) ne tam kde by pak mohla „systémově klopit“! Jediná zásadní změna by mohla být s vysokorychlostní tratí Praha-Brno-Ostrava ale toho už se nejspíš Pendolina nedočkají.

Haha
Host
Haha

Na Ostravu by při racionálním uvažování jezdily ty nové railjety (kde by opravdu nejvíc vydělávaly, jenže asi ani to by na odpis nestačilo) a Pendolina se poslala (po elektrizaci) na Praha – Plzeň – Cheb Norimberk…

_Pavel_
Host
_Pavel_

Po elektrizaci bude někdy 2030? 🙂

Haha
Host
Haha

S ohledem na to, že to je v BVP 2030, tak nejpozději. https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/bahnausbau-nordostbayern

_Pavel_
Host
_Pavel_

Tak v té době snad už bude i elektrifikace na Mnichov. 🙂

David
Host
David

Zeptejte se DB Netz jestli tam ty ojetiny po roce 2030 pustí.

Tronda
Host
Tronda

Cože? Railjety, že by si na sebe nevydělali? Vždyť nám je přece pořád vtloukáno do hlavy, že to byl ten nejlepší kauf v historii ČD resp. ČSD a že se jich mělo koupit mnohem víc. Takže to musí být nesmysl a šotoušci by je na Ostravu jistě vyprodali. Jinak pokud zo nestačí na odpisy, tak to znamená, že ten nesmysl nevydělává, ale prodělává.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

A to je zase co za nesmysl? Ty nové vozy „vydělávat“ nepotřebují nebo jak? Či snad patříte k těm, co to berou ve stylu „je fuk že to má drahé klopení, ale hlavně to má hezký koberec = mus to být na prestiřním výkonu“? Dát naklápěčky na pro ně vhodné tratě je to jediné rozumné. Bohužel tomu brání MD, které sice jednou rukou pojalo koncepci III. TŽK s naklápěním aby ušetřilo na přeložkách, ale druhou rukou tam odmítá naklápěčky objednávat, aby ušetřilo na provozu…

Tronda
Host
Tronda

MD by tím hlavně porušilo (a už také na těch dvou párech porušuje) dávná vyjádření o tom, jak si pendolino na sebe vydělá a nebudeme ho muset cvakat z našich daní, tak aby se MD nedostalo do spirály vlastních lží.

PS: viděl jste někdy kolik lidí s tím jezdí z Chebu do Ředvic? Ta dvouvozová jednotka tam stačí víc než dostatečně i dál do Německýho vnitrozemí a to to ani nejezdí ke každýmu Ex.

K.S.
Host
K.S.

Tak se na tu záhadu podívejme jinak. Kdo v Evropě je schopen vyrábět lokomotivy pro tuto rychlost a má, teoreticky, kapacity? Siemens s Vectronem, ale ten možná nebude mít v rozhodnou dobu kapacity. ŠT s 380, ale otázka je jestli ještě splňuje normy aby ji mohli vyrábět. Talgo. Ani ony španělské lokomotivy by nemusel být zcela mimo, umí jezdit pod 3 i 25kV a navíc budou nějaké dodávky do Německa, tedy asi bude dostupný i modul pro 16 2/3Hz. V takovém případě by se mohla do hry přidat i Travca. Ta má sice výkon „jen“ 3600kW (na stránkách výrobce mají… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

ČD chce TALGO pro V = 230 km/h s mašinou alá ECx, co má objednané Němec, proto taky zrušily ty Bbdgmpz, protože v tom talgu jsou jen jízdní kola spolu s 2.třídou a vozíčkáři jsou sólo v multifunkčním voze kde naopak není služební oddíl pro vlakvedoucího – proto vypadlo to písmeno „g“ a nově je jen Bbmpz a ne Bbgmpz – prostě je to dle mého ušitý na ty Talga – to je celý.

David P.
Host
David P.

Dobry den, odkud mate informaci, že ČD chtějí Talga?

K.S.
Host
K.S.

Mohl byste to mírně rozvést? Na ECx jsou, pokud jsem četl dobře, objednané právě lokomotivy Travca, které nic takového nemají, když si zadám jakékoliv označení těch vozů, ať už Bbmpz, nebo Bmpz, tak mi vybíhají vozy klasické vozy, nevím jestli Talgo má shodné značení či ne (ale nehádal bych to). Je ale klidně možné že se pokusí o diverzifikaci dodavatelů nových lokomotiv.

K.S.
Host
K.S.

Ještě mne k tomu napadá, další kousek do skládačky by mohl být počet objednaných Vectronů a schopnost Siemense je vyrábět, z toho by se, a z časového rámce, také dalo ledasco odvodit.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…já spíš četl něco ve smyslu „lokomotivy na bázi konceptu TRAVCA“. Tedy že Talgo – celkem logicky – koncepčně vyjde z toho prototypu, co mají (mimochodem – je to ta lokomotiva, co stála v Berlíně v roce 2008 hned vedle 380.001, že?), ale výsledkem bude něco, co bude svými parametry nakonec bližší dnešnímu „lokomotivnímu standardu“…

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak to snad ne…Talgo mi v dnešní době přijde (v podmínkách běžných dálkových vlaků) jako celkem slušný „úlet“, byť Španělé to můžou vidět optikou „vždycky se to tak dělalo“…

Ondra
Host
Ondra

A nekupovaly ČD náhodou dva tauruse?

Alex
Host
Alex

A ty mají tahat ty „miliony“ vozu co se dodají? Nehledě na to, že ty půjdou na vlaky Warszava – Wien.

Pitrys
Host
Pitrys

Ondra naráží na výraz…“ŽÁDNÉ takto rychlé nemají“

Dan
Host
Dan

Pro autora:
Není pravda, že „Ve flotile žádné takto rychlé nemají.“
Správně má být „Ve flotile mají pouze dvě takto rychlé lokomotivy.“ Psali o tom nedávno na zdopravy.cz – pokud ten web neznáte, doporučuji k navštívení, je to jinak celkem dobrý počin. 😀

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-koupily-v-rakousku-dve-lokomotivy-taurus-pro-mezinarodni-vlaky-33129/
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-si-uz-privezly-zanovni-lokomotivy-z-rakouska-nahradi-skodovacke-stroje-35127/

Samozřejmě: ano, chápu sdělení – nemají jich dost na vozbu 9 souprav, ale proč psát zbytečně zavádějící formulace? 😉

Jan Sůra
Admin

Ty dva koupené taurusy nejsou na 230.

Dan
Host
Dan

Ale v obou článcích jste psal „Stroje konstruované pro využití v osobní i v nákladní dopravě s rychlostí až 230 km/h,…“ 😉

Jan Sůra
Admin

Jak jistě víte, vectrony jsou také na různé rychlosti.

Dan
Host
Dan

To jistě vím. A škoda 109E taky. A Traxx taky…. Ale pokud tyto dva stroje nejsou na 230, nechápu, proč v těch dvou zmiňovaných článcích vytváříte ten dojem. Ano, jasně, v tom citovaném odstavci jste psal o lokomotivách Taurus obecně, a použil jste to magické slůvko „až“ (které se na české železnici poněkud nadužívá a to zejména, když je řeč o rychlostech). Ale v odkazovaném druhém článku jste taky mimo jiné psal „České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů“ – a railjety tahají stroje s Vmax 230 km/h 😉 Proč tedy do článků píšete údaje, které jsou zavádějící? Když… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

Vectrony nejsou na různé rychlosti, Vectrony jsou – snad s výjimkou dieslové verze – jen na V = 200 km/h s tím, že kdo tu 200-ku nevyužije, tak si objedná V = 160 km/h a výrobce mu mašinu na tu 160-ku softwarově omezí a mašina je i levnější. Motory, převodovky a všechno je imrvére identické.

Jan Sůra
Admin

Tak jsme to ještě ověřovali a máte pravdu, 230 km/h. Díky za upozornění.

Dan
Host
Dan

Také Vám děkuji, přeji pěkný den a těším na další zajímavé články na Zdopravy.cz 😉

PeMIČ
Host
PeMIČ

Ale jsou na 230km/h.Při TBZ dosáhly 253km/h! viz ŽM 9 str.4.

Jan Sůra
Admin

Při TBZ těchto strojů?

PeMIČ
Host
PeMIČ

Ano,těhto strojů.Teď jde jen o to,zda je ČD budou udržovat pro rychlost 230 nebo 200km/h.Viz .Pendolíno z 230 na 200km/h nebo konkurence Flirt LE ze 190 na 160km/h.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Samože jsou na 230. To jen pan Sůra asi zase čerpá z nějakého pdf, kterému věří více než bibli 😀.

TPal.
Host
TPal.

10 souprav garantováno. To pravděpodobně tak akorát pokryje potřebu do Německa. Takže Maďaři zatím jistí nejsou.

Dušan
Host
Dušan

Pro Maďary se už vyrábí těch 50 ks vozů na V = 200 km/h z loňska – ti už jsou dávno pořešení – teda doufám:-))

Haha
Host
Haha

Nejsou. 50 vozů je na Praha – Plzeň/Ústí – Cheb.

TPal.
Host
TPal.

Právě že ne. Kolega nade mnou má pravdu. Proslýchá se, že Maďaři nejsou s našimi Metropolitany zas tak spokojení. I když… Vlastně je pravda, že vozy od Siemense se mohou snadno přesunout do Maďarska, že jo. 🙂

Tomáš N.
Host
Tomáš N.

To jsem dost zklamán, těšil jsem se na lepší vagony na trase Praha-Budapešť.

Dušan
Host
Dušan

K té Vámi uváděné skladbě vozů (viz text kurzívou) – nově se požaduje vůz pro přepravu kol řady Bdmpz řešit samostatně a k tomu je sólo multifunkční osobní vůz řady Bbmpz, kdežto v původním zrušeném výběrku přeprava kol měla probíhat v multifunkčním voze řady Bbdgmpz – bylo tedy původně požadováno celkem 5 řad vozů, kdežto teď je to nově 6 řad vozů.

noerf
Host
noerf

Zajímalo by mne, kam těch 20 devítivozovych souprav budou posílat, když nejdelší jednotky provozují sedmivozové. A na zahraniční linky se vyplatí spíše jednotlivé vagóny, které je možné pospojovat dle potřeby.

Cestující
Host
Cestující

To, že se dnes u nás provozují sedmivozové soupravy, které mnohdy kapacitně nestačí znamená, že v budoucnu se nevyplatí nasadit devítivozové (mimochodem aktuálně sedím v EC 176 Berliner a souprava se skládá z devíti vozů)?
Na zahraniční linky se vyplatí dělitelné soupravy? V tom případě nerozumím konceptu ÖBB nebo DB, kteří hojně využívají trakční nebo netrakční jednotky a to i na spojích do zahraničí.

Jerry
Host
Jerry

Na takový rychlík Brno -bohumin by devíti vozová souprava v některé kdy byla akorát.

Dushan
Host
Dushan

Každou chvíli jsou zde nářky, že některé vlaky jsou moc plné, dopravce se tedy správně rozhodl pro posílení kapacity. Posílat je bude zcela jistě na hlavní koridory z/do Prahy.

Khunas
Host
Khunas

9 vozove soupravi jezdi pravidelne na EC 281 278 378 379 176 atd…

Jakub Pospíšil
Host
Jakub Pospíšil

Na 140 jezdívá i dvanáctivozová 😀 nemluvě o 573 například. O počet vozů tu fakt nejde.
Za sebe ale doufám, že půjdou na Metropolitany a ne na tu poslední dobu tak protežovanou Plzeň…

Haha
Host
Haha

Ta Plzeň je protěžovaná dost možná kvůli té směšné „optimalizaci“ většiny trati mimo úsek Plzeň-Doubravka(včetně) – Rokycany (mimo) a stále jen s vyplazeným jazykem konkurenceschopné jízdní době i vlivem tragické 171 a její nespolehlivosti. Tak se to holt dohání komfortem. Pořád je plzeňská aglomerace největší v Čechách hned po pražské…

Haha
Host
Haha

Navíc ono „protěžování“ v podobě půlrailjetů má docela logické zdůvodnění – třeba uvolnění oněch 4 luxusních chebských Amz138 na polské EC, kde ta jednička dneska kulhá. A tlakotěsnost v Ejpovicích je taky velice podstatná pro ne až tak malou skupinu cestujících.

Martin V.
Host
Martin V.

Ty vozy snad bude možné poskládat i do jiných sestav, nebo ne? Třeba jedna osmivozová souprava a druhá desetivozová (pokud budou zrovna takové kapacitní potřeby). Navíc Bdmpz má mít koncový přechod, takže sezónní posílení jinými vozy (na rozdíl od Railjetu) bude snad taky možné, i když nebude tlakotěsné.