Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Proč dráhy chtějí vagony pro Slovinsko? Sázejí na novou rakouskou infrastrukturu

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Jan Šindelář
Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Jan Šindelář

České dráhy před několika dny vyhlásily soutěž na dodávku až 90 nových vagonů pro mezinárodní dopravu. Jedním z požadavků, který vyvolal u čtenářů řadu dohadů, jsou přitom slovinské „papíry“, ačkoliv dnes žádné přímé linky ani vozy Českých drah do Slovinska nemíří.

To se ale může v blízké budoucnosti změnit. Dráhy Slovinsko zahrnují do svého rajonu, tedy středoevropského prostoru, kde se zahraničními partnery zajišťují provoz mezinárodních vlaků. „Nelze proto vyloučit, že v budoucnosti by mohly naše soupravy zajíždět až do Slovinska. Souviselo by to se změnami dopravních konceptů na jih od naší republiky v souvislosti s otevřením nových dopravních staveb, které se dnes realizují,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Klíčové železniční stavby dnes buduje Rakousko. Konkrétně jde o téměř třicetikilometrový úpatní tunel Semmering, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi Vídní a Štýrským Hradcem, a o něco jižněji budovanou vysokorychlostní trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Ta má být hotova v roce 2022, tunel o několik let později. „Tyto dvě stavby významně zrychlí dopravu ze střední Evropy na jih,“ doplnil Šťáhlavský.

Dráhy by tak díky tomu mohli obnovit přímou linku do Slovinska. Ta už fungovala, když do roku 2008 jezdil řadu let přímý vlak EuroCity Jože Plečnik z Prahy přes Linec a Štýrský Hradec do Lublaně. Sestavený byl z moderních vozů od Siemensu. Než definitivně skončil, byl ještě přesměrován do Salcburku. Dráhy dnes alespoň nabízejí pro trasu do Lublaně přes Vídeň a Villach takzvané Včasné jízdenky Evropa, které stojí od 1022 korun.

V tendru České dráhy poptávají tlakotěsné vagony pro rychlost 200 kilometrů v hodině. Od výrobce je budou odebírat podle provozních potřeb.

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • O po stavbě tunelů bude Vídeň – Lublaň 5 hodin, což je imo pořád moc na nějakou reálnou využitelnost

  • A ono už na vozech nestačí označení „RIC“, aby směly jezdit všude?

      • To jsem sice nezkoumal, ale to je ucelená „netrakční jednotka“, nikoli jednotlivý vůz – a v případě, který je popsán, má jít o jednotlivé vozy vzájemně spojovatelné s jinými vozy (pokud jsem tomu tedy správně rozuměl), takže problém asi bude v nějaké jejich jiné „specialitě“.

  • Dobrý den,

    domnívám se, že slovo doprava je vázáno na spojení ,,odněkud někam„, takže bych prosil opravit větu ,,Dráhy Slovinsko zahrnují do svého rajonu, tedy středoevropského prostoru, kde se zahraničními partnery zajišťují provoz mezinárodních vlaků.„ na ,,Dráhy Slovinsko zahrnují do svého rajonu, tedy středoevropského prostoru, kam se zahraničními partnery zajišťují provoz mezinárodních vlaků.„.

    Předem děkuji (a oceňuji správný tvar ,,sázejí„).

    • Dobrý den,

      děkuji za připomínku, nicméně si myslím, že naše varianta je přesnější. Vlaky ČD se ve středoevropském prostoru pohybují a zajišťují zde řadu spojů. Nepřijíždějí sem odněkud zvenčí, třeba z Ruska. Proto to necháme tak.

      Zdraví JŠ

  • Slovinsko navštěvuji rád a často, přímé vlakové spojení by bylo skvělé. Jen kdyby bylo přes Brno. Zatím je nejkratší spoj autobusem do Ljubljane s přestupem na letišti ve Vídni 7h 30min, ale seďte tak dlouho v buse. Vlakový spoj je o hodinu delší, ale za to komfortnější a kdyby byl bez přestupu? Labůžo.

    • Přímá linka Praha- České Budějovice – Ljublana – Terst od Flixbusu jízda tak těch 7h z ČB a 9 z Prahy.

  • Myslím, že by spíš mělo teoretický smysl protažení Jižních expresů. Po Tauerbahn do Slovinska, cestou je řada zajímavých destinací – Salzburg, projíždí rakouské Alpy, poté Jesenice a Lesce ve Slovinsku (Triglavský NP, kam v létě míří velké množství Čechů). Případně směr Innsbruck – Brennero, Bolzano – Verona, též časný turistický směr bez rozumného leteckého spojení.

  • Chtělo by to aby stát měl nějakou drážní firmu, která by se starala u tuzemský tratě a vypravovala nějaký motoráky, kde je bezbarierový vstup . Kupovat vagony pro nějaký cizí země a nemět obslužnost v tuzemsku je výsměch pro daňový poplatníky.

    • Tohle si vyřiďte s objednavateli na daných tratích. Co si objednavatel objedná, to ČD dodají a je naprosto logické, že nebudou dodávat nic co nemusí. Na druhou stranu jsou tu pak komerční trasy, kam zase logicky nasazují to nejlepší, aby držely krok s konkurencí.

      • ale výběrko teď bude, dříve jsme museli trpět pragocentralismus., nebot i ti lidi co musí jezdit 152 dávali peníze na pendolíno. Vy nevíte, že ve zlínským kraji byl jiný model financování dopravy jak v jiných částech republiky. Já si nemůžu nikam stěžovat, protože výběrko na dopravce už bylo asi čtyřikrát odloženo.
        Ale ta nezávislá sekce státem řízená by nebyla špatná, bojovat s konkurencí se má, ale nesmí být zvýhodněna určitá skupina cestujících na ukor druhých.

        • Jo jo, moravský komplex z Prahy, čekal jsem kdy nějaké Lozja ze sklépka zas bude brečet…

      • napiš telefon a jak někdo bude chtít jet 152-někde jezdí ty modré bez hvězdy 520 a bude mět kočárek, nebo bude na vozíku, tak mu pomůžeš anebo vysvětlíš, že čd mají taky railjety, ale bohužel né pro vás.
        Chlape nebo dětátko vzpamatukjte se a vžijte se do normálních cestujících.

        • Protože je smlouva s krajem za takových a takových podmínek, jsou blbě napsané že nevedou dopravce ke snaze zvýšit počet cestujících, komfort a pod. Upřímně odpovězte, pokud Vás bude smlouva s krajem zavazovat jen k provozu vlaků o nějaké kapacitě, není tam nic o nízkopodlažnosti a pod. dostanete pořád stejné prachy, tak budete se snažit zvýšit standart, utrácet za vozidla, nebo budete dál jezdit s honeckry?

          • tak dobře vzdávám to a jdu se do kostela modlit za výběrko ve zlínském kraji. Já jsem myslel, že čd dostávají od státu peníze a kraj jim platí něco navíc za objednaný služby. Jdu hledat tu smlouvu.

            • Dopravní obslužnost na regionálních tratích zlínského kraje si zajišťuje zlínský kraj sám, ne?

            • ČD jakožto akciovka nemohou od státu dostávat peníze, pokud ten si u nich neobjednává nějakou službu, nebo by nedošlo k emisi akcií, které si od nich stát koupí… Nebo se nedělají čachry s majetkem. Od krajů pak dostávají peníze na základě smlouvy, kterou s ním uzavřely na dopravní obslužnost.

              • můžete najít někde tu smlouvu, jenom vím, že zlínský kraj chce peníze od obcí(100kč na hlavu) protiprávně na autobusy. Na trati co protíná dva kraje je to jak? Nemá čd na starosti základní obslužnost a kraj si platí zbytek.

        • A vy si myslíte, že každý tady z diskutijících dojíždí do práce railjetem?? Já třeba jezdím denně nejvytíženější linku IDSJMK Tišnov-Brno. A víte co nám tam jezdí? Bdmtee a doufám, že budeme mít třeba někdy nový vlaky i u nás na lince, ale přece tady nebudu závidět, že někde se kupujou nový a hlavně teďka se objednaly pro mezinárodní dopravu, když mi jezdíme tímhle.

          • já nezávidím, jenom konstatuji. Nákladní doprava taky byla oddělena a co je na tym, že jsem navrhnul aby dálková doprava byla oddělena od místní, je to všude na světě, tak proč by to nemohlo být u čd. V čsad bylo taky zvlášt tir, mhd, meziměsto, dálková, zájezdová, kusovka atd.

    • Vždyť i v UK vybrali shit co jim nabídl Jančura jako druhou možnost. Případně tam ten váš guru může začít jezdit.

      • já neznám žádnýho duchovního učitele a nejsem ani tím směrem zaměřen, tím chi říci, že nerozumím co kde a co.

        • “ tím chi říci, že nerozumím co kde a co.“

          To je Váš hlavní problém.Nerozumíte co a kde,ale radíte jak a kdy :-))))

          • neradím, já jsem navrhnul aby dálková doprava byla oddělena od místní dopravy z důvodu lepšího hlídání dotací jak to bylo u nákladní.
            No a co kde- já jsem nevěděl že u dráíhy je i duchovní, jsem myslel, že tam máte jen odbory a proto jsem to chtěl vysvětlit.

    • Tak stát tu firmu už dávno má a jmenuje se SŽDC.
      A dopravce má taky a jmenuje se ČD.

      Zbytek je bohužel stále stejná písnička, že stát dodnes nebyl schopný vymyslet jednotný systém dotované hromadné dopravy s jednotnou cenou. Pak z toho v součtu vychází Kocourkov.

      Dokud MD jasně neřekne, jaké jsou minimální standarty dopravy platné pro všechny, nezavede se jednotné jízdné (cena za dopravu platná kdekoliv) tak si to bude každý kraj organizovat jak se mu zlíbí i kdyby stát těch firem měl 10.

      • Dopravce čd se má rozvinout do provozoven, má jen nákladní a osobní a to je málo na hlídání utraty státem.

  • Na jih Evropy cestují milióny lidí hlavně k moři a k tomu má Lublaň ještě hodně daleko. Není mi jasné, pro jaký typ cestujících by byl tento spoj přínosný. Naopak přímé sezónní spoje na italské nebo chorvatské pobřeží, př. do Benátek nebo Rijeky by už mohly mít mnohem zajímavější potenciál.

    • No a z Ljubljany je do Rijeky kousek, podobně jako do Terstu a kolem pobřeží dál. Ty tunely cestu hodně urychlí.

      • Přestupy jsou pro mnohé stresující a velkou překážkou i v rámci ČR, natož v zahraničí (jazyková bariéra, neznalost prostředí, ujetí přípoje atp.). Jediná možnost získání cestujících – rekreantů do vlaku jsou přímé spoje a možnost nákupu jízdenky v ČR pro celou trasu, nejlépe se zajištěním garantovaných přípojů až do cílových turistických destinací přes partnerské místní autobusové dopravce.

        • To je sice krásné, co píšeš, ale ČD není schopna zabezpečit přípoje ani v rámci ČR, tak pochybuji, že Ti zajistí přípoj někde v Rakousku. Už se mne několikrát, stalo, že kvůli nečekání přípojů jsem musel někde strávit noc na nádraží, a to ještě v tom lepším případě, že bylo vůbec otevřeno….Takových dnes už moc není…..A je to stále horší a horší, zpoždění vznikají už i tam, kde bych to vůbec nečekal a pokud to jde, tak pro případné návraty už raději používám odpoledne o jeden nebo i dva vlaky dříve, abych opět někde nestrávil noc. Naštěstí už až tak moc nejezdím jak kdysi.
          Proto má význam jen přímý vlak. Letos takový zavedli do Polska – k Baltskému moří. Zpočátku byl ten vlak levný – asi 620 Kč, ale než jsem se rozkoukal, už stál asi 950 Kč. U těch včasných jízdenek do zahraničí platí kdo dřív bere, ten dřív mele. Jenže je to nanic, ty jízdenky nelze vrátit zpět a kupuj to dopředu, když nevíš, co Ti mezitím do toho vleze – práce, počasí apod…

  • Jó, Jože Plečnik, poslední civilizovaný vlak na jih…

    A co takhle italský a francouzský papíry na lůžkáč, tam pořád nic? 🙂

Newsletter

Partneři