Velký návrat uhlí na železnici. ČD Cargo shání vagony, kde se dá

Nákladní vagon Falls společnosti ČD Cargo. Pramen: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:PetrS.Nákladní vagon Falls společnosti ČD Cargo. Pramen: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:PetrS.

Jen v září poptávka po přepravách hnědého uhlí vzrostla o 80 procent, hnědouhelné elektrárny jedou na plný výkon.

Energetická krize a ceny, které lámou rekordy, aktuálně obracejí na železnici „chod dějin“ a vracejí složení přepravovaných komodit do doby před několika lety. V posledních týdnech se vítězně vrací hnědé uhlí.

„Eviduje se bezprecedentní růst poptávky po přepravě hnědého uhlí do elektráren a tepláren,“ uvedl šéf společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth. „Do pololetí se všichni oháněli Green Dealem a ještě v srpnu jeli útlumovou strategii směrem k uhlí, dnes je všechno jinak,“ doplnil.

Podle něj jen v září poptávka po přepravách hnědého uhlí vzrostla o 80 procent, neboť hnědouhelné elektrárny vesměs zvýšily výkony až na 100 procent. Tam, kde obvykle stačily tři vlaky týdně, nyní jezdí vlaků osm.

Železnice tak naráží na kapacitní možnosti a shání uhelné vagony, kde se dá. Jen za poslední týden si ČD Cargo půjčilo sto vagonů. „Opravny mají nastavenou prioritu na vozy Falls a Eas, najímáme další vozy. Děláme maximum pro to, aby v České republice bylo v zimě teplo,“ doplnil Tóth.

Nárůst poptávky po přepravě hnědého uhlí letos výrazně převyšuje běžné výkyvy spojené se zahájením topné sezony. Za nedostatkem energie a prudce rostoucími cenami, které děsí například i provozovatele MHD, je celý koktejl příčin. Především rostou ceny energetických komodit, jako je ropa a zemní plyn. Rostou také ceny emisních povolenek, po covidovém útlumu se zotavila poptávka a Německo odstavuje jaderné bloky.

Krize se týká téměř celého světa. Například ve Spojených státech letos poprvé po sedmi letech vzroste kvůli vysokým cenám elektřiny a plynu spotřeba uhlí. Tamní uhelné elektrárny vyrobí o 22 procent více energie než loni, odhaduje americká vládní agentura EIA.

Tagy ČD Cargo energetika přeprava uhlí
187 komentářů