dkv-spojujeme

MHD v ohrožení. Zdražování energií zvýší dopravním podnikům náklady až o stamiliony

Trolejbus Škoda 32Tr ve vozovně DPMP. Foto: Dopravní podnik města Pardubic.Trolejbus Škoda 32Tr ve vozovně DPMP. Foto: Dopravní podnik města Pardubic.

Pro dopravní podniky existují jen tři cesty: zvýšení jízdného, omezení výkonů, nebo navýšení plateb od města.

Aktuální prudké navyšování cen energií je závažný problém, který může v nejhorším scénáři ohrozit provoz městské hromadné dopravy, a to i přesto, že některé dopravní podniky mají nastavené dlouhodobější kontrakty s dobrými cenami. Tak se dá shrnout prohlášení Sdružení dopravních podniků (SDP), jehož členy jsou provozovatelé MHD v tuzemských městech.

SDP se mimo jiné obává vypovězení současných smluv ze strany dodavatelů. „V případě DPMB zvýšení cen energií (nafta, elektřina, plyn) znamená nárůst nákladů v příštím roce o více než 250 milionů korun. Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu, nebo navýšení kompenzace ze strany města. O těchto variantách bude nyní město, jakožto akcionář DPMB, jednat,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu (a metro), je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. Většina z nich tuto komoditu nakupuje na burze formou tzv. postupného nákupu. „Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne. Náklady na pořízení elektřiny a plynu se můžou zvednout až o 150 milionů korun,“ doplnil šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Také Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. „Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy,“ sdělil šéf DPP Petr Witowski.

Podle něj se skokové zdražení elektřiny ve druhém pololetí promítne do nákladů v příštím roce. „Za elektřinu budeme příští rok platit zhruba 60 procent více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun,“ doplnil Witowski.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vybraly nového dodavatele elektřiny pro příští rok teprve minulý týden, protože do předchozí aukce, při které PMDP zajišťuje výběr dodavatele silové elektřiny nejen pro sebe, ale i pro 14 dalších subjektů Statutárního města Plzeň, se žádný obchodník nepřihlásil. Druhá aukce už byla úspěšná. „Nicméně u cen silové složky elektřiny na rok 2022 předpokládáme oproti letošnímu roku nárůst o 100 až 150 procent, tedy 30 až 40 milionů korun, což se nesporně promítne do ekonomických ukazatelů firmy,“ řekl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Tématem skokového růstu cen elektrické energie, zemního plynu i nafty se v minulém týdnu zabývala odborná skupina SDP. Zatím jde nicméně spíše o výměnu názorů a dojmů. „Příští rok je pro dopravní podniky z pohledu hospodaření prozatím velkou neznámou,“ uzavřel předseda SDP Tomáš Pelikán.

Tagy MHD Sdružení dopravních podniků ČR zdražování energií
189 komentářů