LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Velký návrat uhlí na železnici. ČD Cargo shání vagony, kde se dá

Nákladní vagon Falls společnosti ČD Cargo. Pramen: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:PetrS.Nákladní vagon Falls společnosti ČD Cargo. Pramen: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:PetrS.

Jen v září poptávka po přepravách hnědého uhlí vzrostla o 80 procent, hnědouhelné elektrárny jedou na plný výkon.

Zpět na článek
187 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milan

Cargo je vůbec zvláštní podnik. To je vidět dnes a denně.

ondra

Ještě týden zpátky bych se snažil vám váš dojem rozmluvit,ale poté co se s dočasným uzavřením škodovky vesele komandují veškeré motorové směny do škodovky,musím vám dát za pravdu.

Jiří

Nojono, do r.89 existovala Vagonka v České Lípě, Popradu a ve Studénce, vagony se tu vyráběly, jenže…vše se rozprodalo…

Axel

Promiňte, ale to střílíte od boku, ne?

a) Tatravagonka Poprad

b) Částečně se přestěhovali ze Studénky do Vítkovice (Škoda Vagonka)…

c) Vagonka Louny ( Legios )

P.S. Jestli znáte firmu Bombardier Transportation Czech Republic, a.s. z České Lípy… Asi neznáte. Tak zkuste hádat , výrobou pro jaké zákazníky se živí tahle firma (v roce 2019 obrat cca 3,5 miliardy)? Nabízím Vám 3 možnosti čím se živí:
– stavbou vzdušných zámků
– jednou za rok a to 30. února – si vsadí a vyhrají bambiliony
– Region2N, Talent 3, NAT, M7, RER

Karl vB.

Pane Axel, máte problém se čtením, nebo jen s prostým pochopením textu?
Pan Jiří psal o stavu výrobců železničních vozů v Československu do roku 1989.
Ohledně filiálky firmy Bombardier v České Lípě nemusíte pana Jiřího zkoušet, on když bude chtít, tak si klikne na tento link:
https://zdopravy.cz/tag/bombardier-transportation-czech-republic/

K.S.

Pan Jiří hlavně napsal klasický dřívbylolípismus.

Axel

prima, díky za odkaz.

Filip Kopčák

Už,dávno.Léto rekordní.Vozmistr Ostrava.Někdo s Tím článkem zaspal.

Vochomůrka

Tady je svět ještě v pořádku!

Ibragim z Bastru

Ne, skutečného není. Ve světe, který je v pořádku jede jednou za rok vlak do Temelína a jednou za rok do Dukovan. A ne tisíce vlaku z uhlím. ….

PepaM

Úplně ideálně by pak jel ještě jeden do třetí české JE.

rumpeak

Do Blahutovic…

K.S.

Blahutovice byl nápad severomoravských komančů a už za nich nedávala ta JE moc smysl.

kakov

tak pokud vím, vize KSČ byla, že každý tehdejší kraj bude mít svou JE

K.S.

Tady tu informaci mám od člověka z Báňské. Je ale klidně možné že se ta Vaše je z jiné doby (projekt KS150?) protože v 80. se už mluvilo jenom o dvou v Čechách, dvou na Moravě (teď doufám že Blahutovice už nejsou ve Slezsku 🙂 ) a třech na Slovensku.

Axel

To jsem nevěděl, že v 80.-tých letech se pracovalo na projektech 3 jaderek na Slovensku.

Tj. myslím další 3 kousky k dokončené jaderce v Jaslovských Bohunicích (myslím ty 2 reaktory x 408 MW, nikoliv první reaktor A1 = 98 MW)

K.S.

No na Slovensku to měly být celkem 3JE, tedy Bohunice, Mochovce a ještě jedna.

Axel

Jenže Jaslovské Bohunice už byly dokončeny v 80. letech… Takže mě Vaše formulace zmátla… OK, vysvětleno.

Miroslav Zikmund

Obě JE nakupovaly na několik let dopředu ….

Axel

Dotaz na redakci, z jaké příčiny vyplývá údajný nedostatek vagonů používaných na přepravu hnědého uhlí, o kterých mluvil pán z firmy ČD Cargo? Neboť to nedává smysl… Dle statistiky Ministerstva průmyslu obchodu se v 2020 v ČR spotřebovalo cca 29 milionů tun hnědého uhlí. A předloni cca 37 milionů tun. Přitom před 10-ti lety se spotřebovalo cca 45 milionů tun hnědého uhlí, od té doby spotřeba mírně, pozvolna klesla a od roku 2014 se spotřeba v ČR ustálila na cca na cca 38 milionech tun hnědého uhlí… Kam se „vypařily“ ty vagony užívané na hnědé uhlí, které měly práci ještě… Číst vice »

Axel

Nemůže být příčina v tom, že byla nadprůměrně vysoká spotřeba dřeva/klestí na vytápění vlivem kůrovce… přičemž předpokládám, že se pálilo co nejblíž, tj. že kůrovcové odpadní dřevo/dřevní hmota se asi nevozí např. 300 kilometrů, neboť by se to asi nevyplatilo… A protože postupně klesá „kůrovcové dřevo“, tak naskočila poptávka po černém uhlí (které má vyšší výhřevnost a proto se vyplatí přeprava na větší vzdálenost) …. Tj. mohla by být pravda, že přeprava černého uhlí potřebuje víc „vagono-dnů“ než je „vagonodnů“ u přepravy hnědého uhlí …neboť kratší přepravní vzdálenost? . . . Typickým příkladem by byla např. Elektrárna/Teplárna Alpiq ve Zlíně,… Číst vice »

Matěj

Jen tak mimochodem v Polsku se černé uhlí těží v oblasti okolo Katovic a Rybniku, takže žádné uhlí z Gdaňsku do Zlína se nekoná

Miroslav Zikmund

Patrně vycházíte z předpokladu, že v roce 2019 Cargo používalo jen vlastní vozy, nikoli vozy pronajaté od jiných vlastníků v tuzemsku / zahraničí …
Objem přepravy se snížil – viz vámi uvedené údaje, pronájmy byly ukončeny …
Kromě Wapek se používaly dvou nebo čtyřnápravové uhláky, které se vyprazdňovaly na rotačním výklopníku nebo u drobných prodejců uhlí pomocí kolového bagříku, případně lopaty …

Axel

Nevím. Neboť podstatou mého dotazu bylo, že ČD Cargo v 2015 uvádělo cca 16 tisíc „otevřených vozů“ jako „evidenční stav“. Číslo pozvolna klesalo. V roce 2020 totožný ukazatel cca 13 tisíc.
http://www.ceskedrahy.cz/pro-investory/financni-zpravy/statisticka-rocenka/-31554/
Nechme stranou ten spor s TSSS/Vagonkou Louny. To samé ohledně zvláštní smlouvy na 500 vagonů (firma SMK)

Osobně bych si spíš tipl, že příčinou, že poptávka „proudce vystřelila“ mohlo být, že vlastníci uhelných elektráren/tepláren si „vsadili“ že minimálně několik týdnů bude platit: že vysoká cena zemního plynu vyřadí z provozu elektrárny/teplárny spalující zemní plyn…

Tj. že by elektřina z uhlí nahradila elektřinu ze zemního plynu…

K.S.

Otázka je kolik jich bylo v tak mizerném stavu že měly větší cenu jako šrot.

Další věc kterou je třeba brát v potaz je možné prodloužení doby přepravy protože covid a možná stále ještě zvýšený objem přepravy dřeva v uhlících.

Axel

jj. Asi máte velký kus pravdy s oběma odhady.

Miroslav Zikmund

Myslíte, že každá elektrárna má kotle jak na plyn, tak na uhlí / biomasu ?
Výkonově vzájemně zastupitelné ?
ELNA na plyn musí mít jako velkoodběratel nasmlouvány dodávky plynu, tak jako má nasmlouvány dodávky uhlí. To se na rozdíl od plynu dá v nějakém přiměřeném objemu skládkovat.
Chvaletice, původně zásobované vodmo musely mít rezervu na dobu nesplavného Labe – v zimě, kdy se plavba zastavila ….

Axel

Netvrdil jsem, že každá.

Vycházel jsem z odhadů pro rok 2015 od největšího obchodníka s uhlím v ČR – fa Carbounion ve své studii – zopakuji odkaz na tuto studii
https://docplayer.cz/8589127-Bilance-tezby-a-spotreby-hnedeho-uhli-v-ceske-republice.html

cituji ze str. 9.: „V některých případech je spoluspalováno černé uhlí (…).

Velmi časté je i spoluspalování hnědého uhlí s biomasou“

K.S.

To spoluspalování může být třeba technologické protože kotel daných parametrů nemusíte být s to jen na uhlí postavit, nebo by byl v některé části požadované výkonové křivky nestabilní.

Spoluspalování biomasy a hnědého uhlí je pak o něco jednodušší protože oboje jsou to pevná paliva.

Axel

Teplárna Otrokovice, když patřily do společného koncernu jako těžařská firma na hnědé uhlí Mostecká Uhelná, tak tato teplárna spalovala tuším výhradně hnědé uhlí z lomu ČSA (to je ten lom, kvůli kterému by se musel zbourat chemička/rafinerie v Litvínově).

Následně (po prodeji jinému vlastníkovi) začali v této teplárně používat i černé uhlí.

182-097

Docela dost vlastních vozů Falls živí ČD Cargo na přepravách například polského uhlí pro koksovny na Ostravsku, kde se Cargo poslední dobou docela značně realizuje. Před měsícem jsme si půjčovali od ČDC soupravy Falls na uhlí z PL do Dětmarovic a stalo se že se na volné vozy čekalo i týden, pokud bylo štěstí že vůbec byly.

Axel

Mě hlavně šlo o to, jestli ČD získalo potencionální zákazníky NATRVALO (tj. jestli je vlnka, která opadne do vánoc nebo jestli po řadu roků bude ČD Cargo potřebovat spoustu vagonků navíc)… Tj. jestli ČD přesměruje část investic do nákladních vagonků…

Ono totiž ta teorie popsaná v třetí možnosti (že uhelné teplárenské/elektrárenské firmy začali nakupovat uhlí o106, neboť vycítili šanci vystrnadit elektřinu dosud vyráběnou z plynu, který podražil) … tak tato teorie má zásadní slabinu = kde se vezme to uhlí?

Fsociety

Je to jednoduché v roce 2020 se společnosti ČDC příliš nedařilo, ale vrcholný managment si přál vyplatit tučné odměny jako každý rok a tak nechalo ČDC nevyužívané vagóny sešrotovat a z výzisku si vyplatili prémie

Axel

Zajímavé. Já myslel, že v těch vagonech co používali na uhlí, se bude vozit odpad do spaloven:
„Podle Tótha by železnice mohla hrát větší roli například u přeprav odpadu. „Určitě budeme usilovat o to, aby likvidace komunálního odpadu, logistika s tím spojená, byla pod taktovkou železnic,“ řekl manažer. ČD Cargo už dnes vozí odpad například ze Svitav a Zábřehu do Brna.“
https://zdopravy.cz/toth-z-cd-cargo-green-deal-je-obrovska-hrozba-i-obrovska-prilezitost-zelenaji-i-zakaznici-82829/

Asdfg

To je hezký že CDC má práci, ale paradoxně jeden pár uhlí vozí CDC SD se 184.5, protože CDC nemá lidi a stroje, stroje se půjčují BFl jako dneska Vectron 011.

BR193EEL

S 011 to byla jiná písnička, byla náhradou za 065, která zůstala zamčenæ v Pirně.

Dorota

Současná krize je ukázkou bruselského zeleného terorismu, který provede likvidaci současných zdrojů energie a přitom nemá žádnou náhradu a alternativu. Všem těm ekoteroristům bych zabavil, mobily, počítače, vozy a všechny spotřebiče elektrické energie, zarazil dotace na jejich destrukční činnost a až dokážou bez těchto komodit žít, tak bych je pozval k jednání.

Axel

jj, myslíte jako v Hostětíně – vymírající vesničce v Bílých Karpatech, kde měli velký problém neboť bylo velmi nákladné protáhnout kanalizační trubky do nejbližší čističky odpadních vod.

Schválně jestli uhodnete, jakou „katastrofu“ způsobili Ti „ekoteroristé“, tam kde selhalo konvenční řešení čištění šedé/černé vody?

Tím chci říct, že je užitečné naslouchat oponentnímu názoru (ale netvrdím, že je správné vždy a za všech okolností tento oponentní názor přejmout … zvláště není-li pečlivě promyšlen do praktického detailu, i když si to přeje podstatná část voličů)

Dorota

Neřešíme kanalizaci v Bílých Karpatech, ale prostředky pro výrobu el. energie kdy ekoteroristi způsobili energetickou krizu v celé EU prosazením svých nereálných požadavků.

Axel

Bez rozmyšlení házíte vše do jednoho pytle… To byla pointa

…. Tipnu si, že neexistuje víc různorodější skupina lidí, než jak je nepřesně označována jako „ekoteroristé“..

Např. parta lidí z Č. sdružení ochránců přírody – Veronica, na konkrétních věcech prosadili dobré nápady… nicméně nemůžu vyloučit, že někteří lidé z této party můžou působit nejen ve Veronice, ale možná se taky angažují v jiných partách, které jsou spíše idiotského či fanatického charakteru.

„Po ovoci poznáš strom“

Martin

Nejak zapominate na vliv Ciny (a Ruska),… tyto zeme jaksi omezili vyrazne export surovin…

No a koneckoncu problem odstavenych jadernych elektrarem predevsim v nemecku je nemecky problem, ten s GD nesouvisi…

Ale velky problem u GD jsou emisni povolenky, na druhou stranu CR mela vzdy naskok a na povolenkah vydelavala, za poslednich 15-20 let jsme se ale nikam nepohnuly a spise je sami potrebujeme…

Brusel zadny zeleny terorismus sam neprosadi, musi ho schvalit clenske zeme a to CR schvalila, a to za teto soucasne odstupujici vlady…

Ono je snadne nadavat na bruselsky zeleny terorismus, kdyz jsme si ho schvalili, ze?

mimochodem

Polozit posledni zbytky vyroby oceli v Evrope dodavkami dotovane oceli z Ciny a pak mit dostatecne velkou domaci poptavku na to, ten export odstrihnout, to byl skutecne cinsky majstrstyk. Mezitim se to v Evrope uzavrelo a navic oznacilo za fujky nebio neeko vyrobu, kterou tu nechceme, a tak nastane dalsi diveni.

K.S.

Takto, ocele běžných kvalit je na světě více než dost, dělají ji šejkové, dělají ji Indové, Čína, Rusko, Brazílie, každý rapidně se rozvíjející stát, v Evropě je to ale už více méně o udržovací spotřebě, takže se pak ocelárny zaměřily na kvalitní ocele a speciální ocelové výrobky jako kolejnice, trubky pro vrtné soupravy, ocelové výrobky pro jaderný průmysl… Prostě pokud máte zemi která sama spotřebuje 1000 0000 jednotek kari sítí a o kus vedle byste měl zemi která spotřebuje jenom 10 000 jednotek, tak je blbost stavět ocelárnu na 10 000 jednotek, ale raději je dovezete levněji ze země kde… Číst vice »

Dorota

Rusko neomezilo vývoz zemního plynu, ale navýšilo ho dokonce o 15% přes bojkot EU a nepodepsání dlouhodobých smluv na odběr plynu. Stačilo se dívat na konferenci novinářů s Putinem , která proběhla minulý týden a byla vysílána v přímém přenosu na Vremja. A jak řekl Srbský prezident ve Slovinsku cena za 1000 kubíků plynu pro Srbsko 270 USD, pro EU 1440 USD.

Axel

Závidím Vám, že Vy jasnozřivě znáte utajované detaily obchodů s plynem za miliardy. Každý měsíce… Právě kvůli nedostatku informací, já osobně si prozatím netroufám označit „jednoznačného viníka“ … Podobně jako loni zprvu nebylo jasné jak je to s tím údajným znečištěním ropy do rafineriíí západně od Ruska (Bělorusko, Litva, Polsko) = následně vyplynulo, že této situace se snažily zneužít velké ruské firmy, aby ovládli běloruské rafinerie. Uvidíme jestli se potvrdí silné podezření… viz aktuální článek Hospodářských novin (novináři O. Houska, P. Lukáč): „ZA DRAMA S CENOU PLYNU NEMŮŽE JEN ZELENÁ POLIKA. RUSKO BY MOHLO NYVÝŠIT DODÁVKY EVROPĚ HNED TEĎ, ŘÍKÁ… Číst vice »

Y.K.

A kdybysme nebyli v EU, to by se udělalo jak, že by se někde koupil levný plyn?

Ketchup1970

Bychom bychom , by sme hovorí pan premiér ( expremiér )

mimochodem

Mno, tak treba Madari v unii sice jsou taky, ale plyn si tedka nasmlouvali prakticky sami na sebe a dostali se dokonce na lepsi ceny, nez meli predtim. Procpak neco takoveho nejde i jinde?

Y.K.

Nikoliv. Plyn se kupuje od Ruska, za komerční ceny, není žádná EU, která by plyn nakupovala. Maďarsko má velké zásoby na třetinu roku (109 dní tvrdí), to je proč udrží ceny pro distribuci. Až své zásoby vyčerpá, bude muset nakupovat taky (možná už plyn zase zlevní, možná ne).

mimochodem

Obavam se, ze nemluvime o tomtez.
Mam na mysli mesic zpatky sjednanou novou smlouvu, kterou si s RU sjednali na 15 let za „ceny priznivejsi, nez dosavadni“. Slo to i v nasich mainstreamovych mediich, napr. https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/rusko-madarsko-energeticka-dohoda-zemni-plyn-ukrajina.A210927_151026_eko-zahranicni_rie

Axel

Prozatím těžko říct co přesně bylo sjednáno o dodávkách do Maďarska. IMHO to může (a nemusí) být součástí balíku vzájemných transakcí… které mi nepřipadají srozumitelné – viz rapidní průtahy při jaderce v Maďarsku v Paks, kdy netuším co přesně se odehrává … je to neschopnost dodavatele technologie (RosAtom, tj. státní firma Ruské federace) nebo jde o platební neschopnost Maďarska? https://world-nuclear-news.org/Articles/Hungary-gets-agreement-to-delay-Paks-II-loan-repay Tím chci říct, že klidně je možné, že Maďaři vypouští do světa takové zprávy, které se líbí vlivným lidem v Ruské federace, neboť jsou z Ruské federace financováni. Viz ten příklad s modernizací vojenských vrtulníků Mil zhruba v roce 2018,… Číst vice »

K.S.

Vy jste opravdu Dorota, energetická krize je celosvětová, za to Brusel jaksi nemůže. Do toho Rusko omezuje už druhý měsíc dodávky aby si vymohlo provoz Nordstreamu 2, ve světě vypadlo par palivových terminálů… Jasně, ekoteroristi.

A to řešení ve stylu „Když mi chcípla koza, ať zdechne i sousedovi“, o Vás taky vypovídá.

Miroslav Zikmund

Na základě toho, jak se „EU svými hloupými sankcemi k Rusku chová“ je vůbec div, že je Rusko ochotné nějaký plyn dodávat bez podmínky zrušení sankcí – jen na základě dlouhodobě uzavřených smluv ….

Axel

Ruská federace je závislá na vývozu energetických surovin… Jednak proto, že mají spoustu peněz investovaných do přepravních technologií (plyno-/ropovody). Druhak proto, že ve specifických podmínkách některých sibiřských regionů umí lidi z RF těžit relativně efektivně (když nakoupí špičkové technologie např. z USA). A zejména proto, že na ropě/plynu umí RF dosáhnout relativně slušné marže…

Tj. ze zisků z ropy/plynu se dotují ztrátové aktivity, jako např. aerospace průmysl – zejména vojenský … Viz Yak/Jak-130, který je patrně prodělečný z pohledu ruského státního producenta těchto letadel (viz analogie s M-346 resp. s úpravami původního Jak-130 do dnešní podoby M-346)

K.S.

Na základě dlouhodobého chování Ruska se divím že EU ještě něco od něj kupuje… Nezlobte se, tu se asi neshodneme, ale nemalou příčinou sankcí je chování ruské federace vůči sousedům a dalším zemím. Nezapomeňte že si o ty sankce řekli událostmi před deseti lety, anexí Krymu a podporou bojůvek na Donbase.

Dále pak akce tajných služeb na území EU, vměšování se do vnitřních záležitostí zemí a samospráv v EU a využívání dezinformačních taktik jejichž cílem je destabilizace společností a vedlejším dopadem jsou tisíce mrtvých z koronavirové pandemie.

To je myslím dost důvodů na to aby vůči němu byly vedeny sankce.

Axel

Znáte „dobrý sluha, zlý pán“? Tj. když člověk má na výběr z víc možností, tak zvažovat dodavatele z Ruské federace může být super (ono v Ruské federace žije spousta šikovných lidí, byť řadě zejm. těch nejchytřejších radši emigrovala) … Naproti tomu být zcela závislý na dodavateli z Ruské federace… to si vyzkoušeli na Slovensku… Fico jezdil „žebrat“ do Moskvy jak zběsilý a výsledkem jeho snahy byla nula, naprostá… Kdyby neotočili směr plynovodu, aby mohli brát plyn dodávaný přes ČR, tak na středním, východním Slovensku by asi určitě „na kost“ promrzly bytovky v těch únorových mrazech 2009 Jen hlupák zopakuje nevynucenou… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Tajné služby pletichaří všude … bylo by naivní si myslet, že české tajné služby nepletichaří taky … takzvaná anexe Krymu je zjevně uvedení faktického stavu do právního stavu odpovídajícího právu v SSSR v době tzv. předání Krymu RSFSR > USSR …. polovina 50. let minulého století …

K.S.

Ale tak nějak běžně asi nevyhazují do luftu sklady nebo netráví lidi, žeano…

Co, se týče Krymu, ten byl předán Ukrajinské SSR, následně se stal součástí samostatné Ukrajiny, s ním byla uznána mezinárodním společenstvím. Stejně tak se Ukrajina vzdala jaderných zbraní ve prospěch Ruska po tom co byla uzavřena smlouva ve které se Rusko zavázalo zachovávat její územní integritu a tím že se zavázalo k tomuto, uznalo Krym jako součást Ukrajiny. Rusko tedy nemá na toto území žádný nárok.

Dorota

KS Lžete jak Havel z balkonu v 89.

K.S.

kurzy. cz/zpravy/607476-rusko-zamerne-omezuje-dodavky-plynu-do-evropy-cena-emisnich-povolenek-eu-leti-vzhuru-k-novemu/

reuters. com/article/safrica-ports-fire/second-fire-in-a-week-hits-south-africas-richards-bay-port-idUSKBN2H40W1

maritime-executive. com/article/video-fire-damages-russian-coal-export-terminal-supplying-china

reuters. com/business/energy/freeports-texas-lng-export-plant-still-offline-after-storm-nicholas-2021-09-15/

Nech sa páčí.

Axel

Pane troll Dorota,

ve Vaší bolševické buňce kapánek nervozita, co?

Ibragim z Bastru

Taky jste vůbec Green Deal nečetla. Z drtivé většiny totiž vůbec není o energetice, ale o „farm to fork“, o znečištění, o pesticidech, o dopravě a tak…

Takže plky si nechte do hospody nebo na novinky….

Dorota

Nepotřebuji číst nesmysly ala Gréta, ale dívat se okolo sebe.

K.S.

Doroto, tohle nejsou Novinky, fórum SPD, nebo profil Internet Ban Kinga Okamury.

Pavel Bláha

Dle aktuální dnešní statistiky pochází 29,66% elektřiny v ČR z uhlí, přičemž je využito 40,99% instalované kapacity. Tolik k demagogii ČD Cargo Tomáše Tótha. zdroj: https://app.electricitymap.org/zone/CZ

Pavel Bláha

Využití uhelné kapacity v průběhu dne dále pokleslo v ČR na aktuálních 38,15% a v Německu 18,6% 😉

K.S.

Nechápu za co Vám dali ty mínusy.

K.S.

Tady je vidět jak do to dopadá pokud jsou na hranicích omezené profily a obecně nedostatečně integrovaná kapacita.

Nevím kde končí země v západní Evropě, ale východ je jasně definován. To je myslím jeden z důvodů vysokých cen, burzy se poměrně dost ovlivňují, přičemž je problém že české elektrárny nemohou dodat ven dostatek výkonu. Ten by pak vedl, pravděpodobně, na pokles ceny na burze, o trochu.

www. entsoe. eu/data/map/

Miroslav Zikmund

Opravdu jste přesvědčen, že vámi uváděná – bez pochyby pravdivá – čísla, mají příčinnou souvislost s dlouhodobými požadavky na přepravu uhlí a vozebním pokrytím třeba za jeden / dva měsíce ….
Například přeprava uhlí kamiony zdraží natolik, že přeprava 1 tuny po silnici bude dražší než samotná tuna uhlí – pokud budou moci kamiony (viz jakési Adblue) možná …

Ondřej

Stejně je to krásný, jak my Češi všemu rozumíme.

MildaIV

Na rozdíl od západní Evropy tu máme 40letou zkušenost s poroučením větru a děšti.

Zrzek

A víme i jak to dopadlo, podobnost EU a RVHP je jen čistě náhodná.

Greta

Podobnost RVHP a EU není žádná. Cílem RVHP bylo napodobit úspěch Evropského společenství uhlí a oceli, ale soudruzi nepochopil, že nelze sloučit trhy zemí, ve kterých žádné trhy nejsou.

Zrzek

Že začátku tam rozdíl byl, ale postupem času se začli rozdíly stírat a EU začla mít snahu podobně jako RVHP ovlivňovat přírodní zákony. Tyto zákony bohudík předělávat nelze, jak si někteří myslí. Opravdu se znovu začlo dít něco co tu již bylo.
Kdo zapomíná na historii ke nucen ji prožít znovu.

K.S.

Které přírodní zákony to EU zkouší měnit?

Air Traveller

elementarni fyziku.

rumpeak

Například termodynamické? Například vývoj normy Euro pro motory předpokládá funkční perpetum mobile někdy kolem roku 2035

Axel

Spíše bych řekl, že jde o reakce na zdvojnásobení počtu obyvatel na zeměkouli během života jedné generace. A zejména jde o reakci na fakt, že prudce stoupá počet obyvatel kteří chtějí žít v +- blahobytu…

Blahobytem nemyslím výstřelky elit v Ruské federaci jako např. zlatá (či pozlacená) štětka na záchod.

Blahobytem myslím, že několik miliard lidí má zájem se každý den dosyta najíst/napít, aspoň oběd nebo večeři

Takže o suroviny na zeměkouli je čím dál větší „rvačka“

Jan

Blahobyt není každý den se najíst a napít, na to má naše planeta více než dostatečné kapacity. Blahobyt je přepravovat se v tunových plechovkách na desítky kilometrů každý den, svítit si doma/v práci přes celý den i když je kolem nás světla dost, pouštět si několik měsíců v roce energeticky náročnou klimatizaci, v zimě si vytápět daleko větší prostory než je nezbytné (a ještě u toho větrat) a podobně. Na tohle energetické plýtvání dojedeme, ne na obědech a večeřích.

K.S.

Nezlobte se ale kdo jste abyste říkal co je a co není zbytečné? Uvědomujete si třeba že to pojíždění plechovkami je vynucené tím že se nestaví což je jenom důsledek toho že ti kdo už mají bydlení a povětšinou mají vliv na to co se ve městě děje to nechtějí? Že je to důsledek toho že ve městech místo hustých předměstí jako před sto lety vznikají krabice v podstatě s kójemi kde možná může bydlet jeden člověk, ale pro dva je to malé a že pokud chtějí prostor pro rodinu tak musí jít z města celkem daleko? Kdo jste abyste… Číst vice »

K.S.

Axle, zase nebuďte takový doomer, to je cesta do pekla, nahlížíte ekonomiku, společnost, celý systém stejně pitomě jako WORLD3 v 70. letech, který se celkem netrefil. Zapomínáte totiž na to že tu je technologický pokrok. Pokud spotřeba v autech od 70. klesla, no možná i na třetinu, tak z toho stejného objemu paliv se povozí trojnásobek lidí. Došlo k masivním změnám v technologiích. Jedna malá revoluce se patrně dělá poblíž Prahy lidmi z VŠCHT… Zvládli jsme již rozvázat spojitost mezi půdou a množstvím potravin, hodně dlouho si umíme zvýšit efektivní množství dostupné vody pro naše potřeby. Se surovinami také není… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Pokud vám EK nařizuje, jak se mají / nemají jmenovat různé potravinářské komodity (rum, marmeláda, pomazánkové máslo, mandlovice … a asi další) tak je to stejné, jako když RVHP = politbyro ÚV KSSS v Moskvě, rozhodla, že ostatní členské státy RVHP si mohou vyrábět motorové lokomotivy s výkonem spalovacího motoru nejvýše 2 000 ks (tehdejší jednotka výkonu) a lok nad tento výkon budou vyráběny pouze v SSSR > Sergeje … Takže Serjožkové a Ragulini zaplavili ČSSR, NDR, Polsko, Maďarsko, Bulharsko – ubránil se akorát soudruh Ceaušescu … Tím nezpochybňuji výkonnost Serjožků … mnozí na ně nedají dopustit … V Polsku… Číst vice »

K.S.

Na rum z lihu a tresti, na pomazánkové máslo, na to se dala získat výjimka (v Rakousku ji na tuzemský rum mají, pokud vím), -ice jako označení destilátů z ovoce zase vzniklo jako návrh nových „slovanských“ zemí. Někdo to podělal u nás a pak to hodil na Brusel který jenom zapsal požadavek do nějaké sady pravidel.

To je asi jako vydupat si na ulici zákaz vjezdu nad 3.5t a nadávat radnici že k domu nemůžu s Tatrou písku.

Honza

Diky za tyto komentare se kterymi plne souhlasi. Bohuzel lide casto slysi jen ty rumy, pomazankova masla, banany aniz by vedeli jak to vlastne je (protoze jimtomtak media a politici rekli) a uplne pomijeji ostatni obrovske vyhody plynouci z EU (…i pres jine negativni/naivni stranky).

Miroslav Zikmund

Ale rumy, másla jsou uměle vytvořené – nesmyslné hloupé problémy – protože tuzemský rum nikoho nepoškozoval, stejně tak jako pomazánkové máslo …. apod ….
Slovy klasika : „Kdyby hloupost nadnášela ….!

Axel

K rumu, který není „rum“, nýbrž tuzemák… Pokud mám koupit rum do buchet, tak v čem je problém, když to má název tuzemák, má to barvu černého čaje a v obchodě to mají u jiných „sprostých“ kořalek které se od sebe liší akorát použitým koktejlem chemických přísadami? Krom rumu, mluvím např. o „pepprmintce“. Pointou je, že u těchto kořalek je vcelku jedno jak se jmenují. Naproti tomu by byl dost problém, kdyby někdo nerozlišoval např. mezi jablkovicí a normální slivovicí (ze švestek, z durancií,….) Protože kořalky z jádrovin se chovají dost jinak než z peckovin, např. během prvotní fáze „staření“… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A k čemu je to přejmenování dobré ?
Proč z tuzemského rumu dělat etiketově tuzemák.
Komu to co přinese … Občanovi v Portugalsku, na Sicílii, v Rumunsku je skutečně lhostejné, zda se český rum dělá z třiny nebo něčeho jiného. Obava, že by spotřebitel mohl být uveden v omyl je pouze fantasmagorie úředníků v Bruselu ….

Axel

IMHO řešíte malichernost, z mého pohledu… Ale neberu Vám, že pro někoho musí být naprosto nesnesitelné nazývat věci pravým jménem.

Ibragim z Bastru

Tak alespoň je vidět, kde jsou jejich priority – ze je pro důležitější letní tuzemáku než svovoda pohybu.

Miroslav Zikmund

Každopádně taková omezení ve stylu „aby nedošlo k omylu zákazníka“ jsou hloupá …. stejně jako jsou hloupé výjimky z hloupých pravidel.

K.S.

U másla by se to asi nestalo, i když u lidí z jiných zemí s příbuzným jazykem by k tomu mohlo dojít, u rumu záměna hrozí. (Nezapomeňte že to vznikalo ještě v 90.) Logiku to má.

Axel

Před deseti lety jsme si přece vyzkoušeli, jaké to je, když někdo nerozlišuje mezi „metanolem“ a „etanolem“

… Kvůli těm gaunerům prý přes 50 nebožtíků/nebožtic a snad stovky lidí v invalidním důchodu…

Miroslav Zikmund

Ale ti darebáci mezi tím rozlišovali … jenže to „nějak“ objemově přepískli …

Pepa

Začínající energetická krize ukazuje neudržitelnost logistiky systémem In Time, spoléhání se na rychlou přepravu po silnicích. Jedině diverzifikace přepravy a návrat k výraznějšímu využití železnice i za cenu omezení osobní dopravy může být nástrojem k eliminaci nastupujících problémů. Nepřipravenost Německa na Green Deal v oblasti energií odnese celá Evropa enormním růstem cen všech typů energií.

ABC

železnice vysokými cenami energií netrpí? nebo se bude vozit pokud bude zrovna někde svítit nebo foukat nebo se opráší párovky?

Leipaer

Železnice především odveze daleko více nákladu za méně energie, než silnice.

ABC

jistě, ovšem odkud a kam

Leinad

To je podobné jako silnice – kde to někdo vybuduje. Vlečky jsou soukromé až k nějaké trati, silnice jsou obecní až k bráně areálu.

Mysel

Ano. Ted je jeste zajistit, aby ten naklad dovezla v tom stoleti, kdy ho prijemce ocekava..

ABC

Na slepé koleji stojí už měsíc vagón plný sýra

Savik

Pane řediteli, jestli ho dnes nevyložíme, tak se nám ten sýr vyloží sám.

pzag

co to je zase ta šotouškou sračku?

Martin

ani tak ne sotousska, jako spise demagogicka…

Miroslav Zikmund

Jenže – to znamená revitalizaci vleček, revitalizace nákladišť, resp. nakládacích ramp, na hlavních tratích navýšení prostorových oddílů mezi stanicemi / dopravnami ….

K.S.

Aha, takže místní troll má nový nick…

Air Traveller

s just in time to nijak nespuvisi.

tech 1000000 kusu neceho stale musite odnekud nekam dostat. a cele je ti jen o tom, jestli to tam dostanete naraz mebo v case.

Wenzel

„Po celou historickou dobu, možná už od konce mladší doby kamenné, byly na světě tři druhy lidí: Ti nahoře. Ti uprostřed a Ti dole. Cíle těchto tří skupin jsou naprosto neslučitelné. Cílem Těch nahoře je zůstat, kde jsou. Cílem Těch uprostřed je vyměnit si místo s Těmi nahoře. Cílem Těch dole, pokud mají nějaký cíl – je totiž trvalou charakteristikou Těch dole, že jsou příliš zkrušeni dřinou, než aby si častěji uvědomovali cokoli mimo svůj každodenní život – je zrušit všechny rozdíly a vytvořit společnost, v níž si budou všichni lidé rovni. A tak se v průběhu dějin znova a… Číst vice »

Zrzek

Aneb všichni jsme si rovni, jen někteří rovnější. Jestli si dobře pamatuji též Orwell. Jinak můj názor se dá též sonetem 66 od W. S., jen u mě neplatí poslední řádek.

Tady na Moravě

Pane Ovčáčku, jste to vy? Nějaký žalm k tématu by nebyl?

Majkl

Trapné

MildaIV

Orwell byl optimista.

K.S.

Aha, a já že kde jsem to viděl. V historii to nikdy nebylo tak jednoduché a tady je to spíš jako taková jakási parodie Marxe a jeho třídního boje. Ono je to daleko, mnohonásobně, složitější. Všimněte si ale že velké tragédie začínají více méně až po tom co ten člověk publikoval své pamflety. Stejně tak jako po tom co se začal šířit mor jazykového nacionalismu. Navíc až do určité komplexity společnosti se nedá mluvit o tom že by byly nějaké tři kategorie lidí, máte maximálně dvě, tu pasivní, neusilující a tu usilující. Byly doby kdy celou říši mohl ukončit jeden… Číst vice »

Marcel Štancl

Jestli to uhlí taky nevozí z Turowa? dokud to jde když Poláci nemají s kým jednat?

Gwann

Marceli, kdybyste něco věděl o elektroenergetice, tak se neztrapníte. Ona každá elektrárna/její kotel je postavena na určitý typ uhlí. A obvykle ten typ je specifický pro daný důl/velkolom. Bílinské uhlí je jiné než vršanské a tak dále.

Lignit z Turówa opravdu nejde běžně spalovat v elektrárnách postavených na naše hnědé uhlí. Max. možná v Opatovicích, kde snad předělávali kotle, aby tam mohli pálit tu mňamku z Mibragu, což je taky lignit. Nakolik odlišný od Turówského, nevím.

Ale jinam bych to fakt moc nesypal.

Jo, na lignit byla ještě elektrárna v Hodoníně, ale tam už je po reko asi vše jinak.

Axel

Elektrárna Hodonín

Gwann

taky ji zminuju. ale tam se masivně rekonstruovalo, asi taky proto, že se v okolí už lignit netezi

Axel

No, já nevím jestli rekonstruovali, resp. nevím co si pod tím představit …

Namísto radikální rekonstrukce spíše preferovali, že průběžně řeší ty odlišnosti co způsobuje změna paliva viz

viz „Provozní zkušenosti na kotli pro spalování biomasy v elektrárně Hodonín – tvorba úsad a následné zanášení II. tahu kotle“
http://old.allforpower.cz/UserFiles/file/cez.pdf

Rovněž rozsáhlé zkušenosti s přechodem na poněkud odlišné palivo mají v Teplárna Zlín (původně Alpiq) a v Teplárně Otrokovice (původně Mostecká uhelná)… Je to logické neboť jsou poměrně vzdáleny od místa těžby, tj. velmi řeší přepravní náklady vs. cenu za samotné hnědé/černé uhlí či jiné palivo.

Chronosphere

Nevím co si pod tím představit….heslo Adularya a krach Vítkovice Power Engeneering,a plynulý přechod soudruha Světlíka z pozice průmyslníka na pozici developera napoví více. Státní pokladnu to přišlo na cca 7,5 miliard,ale možná se pletu.

Axel

Není to stručné, neboť to zestručnit nejde. . . Základem je proč pan Světlík investoval do rozvoje energetického strojírenství ve Vítkovicích (firma Vítkovice Power Engineering z roku 2004 = zkráceně VPE)? Protože ČEZ v té době investoval spoustu peněz do modernizace svých uhelných elektráren… Jenže tak jak byly dokončovány jednotlivé zakázky pro ČEZ, tak bylo zřejmé, že pan Světlík buď zmenší firmu VPE. Nebo najde jiné zakázky, aby ve stejném rozsahu pokračoval VPE. Zvolil druhou možnost – VPE jako subdodavatel pro jaderné elektrárny… Menší dodávky probíhaly už pro JE Mochovce na Slovensku… A rýsoval se projekt v ČR = Temelín… Číst vice »

Axel
Gwann

tak jak to bylo v adulariya…uz nikdo nikdy nerozklicuje. chvilku jsem se pohyboval ne úplně daleko, a bylo několik odlišných teorií.

kotel tam pak dodával někdo jiný než vítkovice, nějací rakusaci. a právě v kotli byl údajně ten zakopaný jezevčík. jedna z teorií říkala, ze turci dodali jiné uhlí pro návrh kotle, než se tam mělo pálit. druhá teorie…ze se nechtělo, aby to fungovalo. a třetí…ze to chtěl ukrást Erdogan a jeho gang, který Naksan po tom neúspěšném puči dál pod státní správu.

Greta

Hodonín jel na biomasu.

Gwann

historicky na lignit z blízkých dolů, vzhledem k tomu, že se rekonstruoval ještě v době těžby lignitu v Ratíškovicích, tak nevím zda se tam nedá pálit nadále. jakkoliv se tam nepálí.

K.S.

Ratíškovice spíš ne, Lužice zcela jistě.

Miroslav Zikmund

Na lignit z Ratíškovic / Šardic, pak se tam vozilo uhlí „z pánve“ … dneska je to spíše teplárna na biomasu ….

Axel

To platilo. Ale naposled fungovali na uhlí z Mikulčic .
https://brno.rozhlas.cz/navstivili-jsme-dul-mir-v-mikulcicich-hornici-z-nej-odesli-pred-sedmi-lety-6462684

Což byl důl jižně od Hodonína a proto ta kolej do Elektrárny Hodonín je natočená opačným směrem než jsou Mikulčice = tj. směr který vyhovoval vlaku ze směru Ratíškovice/Čejč… zatímco vyrubaný lignit z Mikulčice musely vagonky dovézt couváním, poté co dojely z Mikulčic k elektrárenské vlečce (, předpokládám)

182-097

Uhlí z Turowa odebíraly často slovenské teplárny, Zvolen, Martin a podobné.

Greta

Na plný výkon tepelné elektrárny rozhodně nejedou, např. dnes využívají instalovaný výkon na 35% a dodávají méně než 30%elektriny v Česku. Pan Tóth patrně dělá mylné závěry z toho, že teplárny chtějí doplnit zásoby uhlí za nižší ceny, které začaly růst vlivem růstu cen zemního plynu. Pro Cargo je to určitě dobrý přivýdělek, ale stejně rychle jak přišel, tak může i skončit.

Petr Ipser

Nebral si nějaké Řebíček když končil jako ministr dopravy za ODS?

Třicátáprvní Béé

ANO!

Radovan

A zase pozdě, už fouká a vetrniku v nemecku vyrábí, cena El. Energie je pod 50€ za MWh. Uhelné elektrárny zase omezují výrobu, začínají prodelavat kvůli povolenkam… Ve 4hod byla cena pod 20€ a stále je teď pod 50€…

Jiří Kocurek

Jasně, ve 4 hodiny ráno pojedem všichni do práce, aby se přesunula odběrová špička tramvají do doby, kdy fouká.

ABC

no hlavně aby dneska nefoukalo více než je zdrávo

Zrzek

No co tak ulitnou nějaký vrtule, někde se rafnou ložiska. Ať je zase veselo.

Air Traveller

vy jste jak za sociku … chleba zdrazil, ale lokomotivy zlevnily o polovinu.

takze zlevnujeme, jasejme

zkuste hadat, proc je ve 4 rano elektrina levna?

Tady na Morave

Takze ceske doly a elektrárny jedou na 120 procent aby vynahradily vypadek v nemeckych (a jinych) plynovkach, do kterych je plyn z Ruska prilis drahy, ale cesky spotrebitel si stejne priplati trojnasobek. A svedeme to na green deal. Dobra prace, energokapitalisti. Vyrubejte a zasmradte nam zem svyma prachama.

Jiří Kocurek

Jasně, za odstavení amotových elektráren v Německu můžou čeští energokapitalisti. Strana Zelených (Die Grüne) s tím nemá nic společného a cenu emisních povolenek šroubují živnostníci.

ABC

pan Jaaa se přejmenoval?

Tady na Moravě

Je mi upřímně docela jedno, kdo může za problémy v Německu. Štve mě, že to je byznys příležitost pro český smraďochy a ods…em to my, obyvatelé Česka, svýma peněženkama a svým zdravím.

ABC

jo, výhody spojené evropy

MildaIV

Český energetický trh neexistuje. Existuje společný Evropský a na ten má mnohem větší Německo zásadní vliv.

ABC

Jojo, láska hřeje ale uhlí je uhlí

Beda

Tady je jasny dukaz toho, ze neni rozumne prehanet to s Green Dealem a s auty na baterky, ktere neprinesou nic dobreho. Co zatim prinesly elektroauta a Green Deal zdrazovani elektriny, zdrazovani vseho. A co se dela proto, aby se prestaly kacet destne pralesy-nic. A pokud se nesnizi emise u letadel a zaoceanskych lodich a kamionu vyrobou ekologictejsich spal.motoru a v uhelnych elektrarnach ve svete nebudou lepsi technologie, aby vypoustely drasticky mene skodlivin, tak se stejne emise celosvetove vyznamne nesnizi.

Zrzek

Ty pralesy se vozí taky do Evropy v podobě energetické štěpky viz. Dánsko.
Nejlepší strategie všechno dovezeme a když se to po…. jsem vděčni za uhlí, které se dá nakopat za rohem. Tohle už není, že svět se zbláznil, ale jen a jen o tom kdy celý padne.

ušatá

Navíc se také musí brát v úvahu, že uhlí máme, ale ostatní musíme dovážet. prostě nějaká koncepce soběstačnosti a rozumu schází.

Zrzek

Hlavní vtip je v tom, že příroda nezná peníze a neexistuje u ní tady to vytvořím levněji a potom to vezu přes půl světa. Taky nezná to je moc práce, tak to vytvořím z nově vyrobeného a nevyužijí stávající. Pravda ne vždy to jde.

roman

Většina dostupných uhelných zásob je u nás vytěžená

Jenisej

A na toto tvrzení jste přišel jak prosím ? V Karvinském revíru je těžitelných zásob uhlí dostatek.

Miroslav Zikmund

Jenže – náklady na těžbu, důl Frenštát je definitivně odepsán ….

Zrzek

Kladno se celé vytěžilo? Plzeňsko také? Žacléřské černouhelné doly se zavazely popílkem ze škodovky a to tam ještě zůstalo velké procento uhlí v zemi.

roman

Píšu dostupných, většina uhlí je v takových hloubkách a v tak nízkých slojích že se ho nevyplatí těžit.

Jiří Kocurek

Při současné ceně plynu a nebýt emisních povolenek, tak by se to uhlí vyplatilo těžit i větších hloubek než je nenačatý důl ve Frenštátě. Je tam 1,6 mld. tun černého uhlí.
PS: Němci právě bourají nejmodejnější černouhelnou elektrárnu, neboť zelení si vyprotestovali nemožnost využití odpadního tepla pro vytápění. Tak jedou staré teplárny na lignit…

Zrzek

PS a tomu se říká ekologie a ekonomie.
To poznají až budou v zimě trochou víc mrznout. Německo adept této zimy na black out, nebo tě příští?

LiP

A my budeme mrznout taky, protože na burze cena vystřelí a sice bychom měli dostatečnou výrobu, která by přispěla ke stabilizaci cen, ale přeshraniční toky jsou technicky omezené.
Nás nebude trápit, že elektřinu nemáme, ale že na ní nemáme.

Leinad

Kteří zelení, co požadovali?

Glum218

Uděláme sbírku, koupíme trať do Žacléře a půjdeme tam vozit uhlí 😀

Gwann

Kladno i Plzeň jsou prakticky vytěžené, dtto Oslavany. Žacléř, Odolov aj. měly neakceptovatelné náklady už za bolševika. Menší ložiska na Mělnicku a Slánsku jsou netěžitelné konvenčně. Nad spoustou hnědého uhlí stojí třeba města.

Lignit by asi těžit šel, ale je to svinstvo a jde to více méně jen hlubinně, tudíž sakra draze, dtto třeba křídové uhlí kolem Hřebče.

Kolem Karviné by dál těžit šlo, tam to je momentálně o nechuti těch kašparů, co si tam ano nasadilo, něco dělat. Ze zavírání dolů asi bude víc peněz.

Frenštát – neumím posoudit, to by to udělalo s Beskydy.

Oldřich Sládek

Kladno není celé vytezene, spousta uhlí
je v rozumných hloubkách, ale pod kladenskými sídlišti a navíc není, jak se k němu dostat. Takže celkově nereálné a out.

Gwann

ja to bral tak, že ty posledni uzavřené šachty…byly prakticky vytěžené. ale díky za upřesnění a doplneni

Miroslav Zikmund

Tuchlovice byly odepsány kvůli vysokému riziku metanu.

Zrzek

Největší šance na produkci uhlí se propásla s tím jak se omezil kůrovec. Jen by se dala tát zásoba použít za pár milionů let.

Radovan

Podle mě ty vytezene nejsou už dostupné… A dostupného je dost a za schvalenymi limity ještě více…

Axel

Akorát že když do nákladů na těžbu
– započítáte zbourání Rafinerie v Litvínově (areál je rozlohou největší chemička v ČR)
– plus lidská obydlí
– plus odtěžení velmi tlusté vrstvy skrývky

… tak kolik lidí bude mít peníze na takto velmi zdražené hnědé uhlí z lomu ČSA?

Otto

Přesně, tady se Kolář, Fialal, Bartoš, Pekarová Adamova a ostatní zaklínají tím, jaký je Putin arcilotr, ale reálně dělají všechno pro to, aby nás vehnali do jeho náruče. Protože jamile Němci zavřou jaderky a uhelky půjdou taky do kopru (a s těma uhelkama to my dobrovloně uděláme brzo taky), tak jemu stačí jenom trochu přivřít kohouty a bude veselo. Stačí se podívat na ceny plynu teď, a to Rusko říká, že dodávky neomezí.

Lukáš F.

Proto ti jmenovaní nechtěli, aby Dukovany II stavělo Rusko, protože teď přesně je vidět, jak vypadá energetická závislost na Rusku.

ABC

do Temelína si můžeme vybírat jestli palivo ruský nebo americký, nevím proč by to nemělo jít i u nových bloků.

PvvS

Jde i o bezpečnost a zajištění podpory/ dílů/servisu. Sice ani jedna strana není výhra, ale Rusko se jeví stále méně stabilní.

ABC

A Dukovany jsou závislé na ruském servisu? Reaktory VVER jsme svého času vyráběli ve tady Škodovce, turbíny předpokládám taky

Axel

Myslíte, že
Chladící věže Praha
Modřany Power
Pilsen Steel
Evraz Steel Vítkovice
byly rozvíjeny nebo spíše „zašlapávány“ pod vlastníky z Ruské federace? Viz insolvence většiny těchto firem.

Podobně jak se KSČM a spol angažovali v „sešupu“ energické částí Vítkovice (Vítkovice Power Engineering)

Gwann

tak minimálně pilsen steel nebyl úmysl ale katastrofální neschopnost Igora Šamise

Axel

U Pilsen Steel jde o 2 insolvence. 2012 (skončila). Firma Pilsen Steel oživená po skončené insolvenci chvíli fungovala a pak znovu insolvence – v roce 2019

Gwann

tak ta druhá už byla akorát následkem té první. po Samisovi, coz byl ukázkový mamlas, to vzala na knihy vlastně banka, co mu to celé předtím financovala. Samis byl tuším mluvčí Putina nebo tak něco a celé to platila ruská státní banka. jak si myslíte, že to asi mohlo dopadnout…

Axel

Připomenu na co jsem reagoval:
„A Dukovany jsou závislé na ruském servisu? (…)“

Tj. pod vlastníky ( také ) z Ruské federace došlo k „rozbití/likvidaci“ některých odborných týmů v některých fabrikách v ČR, které byly schopny dodávat pro jaderky.

Otto

Nikdo netvrdí, že Rusko má u nás stavět JE. Za mne se nejlépe jeví zatím KHNP, Areva jsou slibotechny, kde to bude stát za jednou tak dlouho (možná) a za dvojnásobné prachy a Westinghouse je furt jedno nohou v krachu…. ale ti korejci by to dát mohli..

Axel

Zajisté, pane Otto… Reálně drží vládní moc už několik let parta kolem Faltýnka (či kolem Babiše)

… Ale Vy víte, že za všechno Kalousek.

Asi jste si zapoměl vzít ráno své léky.

Jen zvídavá otázka, až Kalousek bude na ono světě (jestli má taky prochlastaná játra), tak jakého „náhradního“ viníka si najdete?

Karl vB.

Vážený pane Axel, pan Otto ve svém příspěvku nemá o Kalouskovi ani zmínku, Soustřeďte se prosím a vámi doporučované léky si vezměte sám!
Váš příspěvek je čistě manipulativní.

Otto

Jak píše kolega KvB, nikde jsem Kalouska nezmiňoval, to zaprvé. A zadruhé můj příspěvek byl myšlen tak, že na jedné straně se tady Rusko považuje za původce všeho zlého, a pak tedy nechápu (pokud to je pravda), proč tedy děláme všechno pro to, abychom na něm byli existenciálně závislí. Likvidujeme uhelné elektrárny, jejichž provoz vč. dodávky paliv jsme v podstatě schopni si zajistit sami. Do jejich ekologizace se za posledních 20-30 let narvaly desítky, ne-li stovky miliard korun (i „evropských“). Takhle se vyhodí do kanálu. Němci odstaví jaderky a výpadky OZE budou nahrazovat paroplynem = zvýšení poptávky a tedy i… Číst vice »

Axel

Pane Otto, nemůžu za to píšete zmateně/víceznačně… já z Vašeho komentáře pochopil, to na co jsem reagoval…. Berte to jako poučení – některé téma nelze shrnout do 2-3 vět … a když se člověk snaží to popsat pořádně, tak vznikne dlouhatánský elaborát, který málokdo čte (píšu z vlastní zkušenosti). Opravdu to nemyslím jako hejt, nýbrž jako zpětnou vazbu pro Vás. K jádru Vašeho sdělení… IMHO jde o kombinaci: a) blbě prováděných rozhodnutí, přičemž některá z rozhodnutí se jeví jako pitomá. b) Plus souhra náhod (zejména vliv přírody, které se projevily např. v omezení dodávek uhlí z Austrálie, což způsobilo prudký… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak u těch lodí se třeba snížil přípustný obsah síry v palivu z 4,5 % na 0,5 %, to se stalo už v roce 2018/2019. Jen se neví, že existují emisní limity pro lodě, tak žádné nejsou. A 15 roků starý hoax stále platí. Totiž ta studie se týkala jen a pouze emisí oxidů síry, ale všeobecně měla mít loď spotřebu větší, než kolik ta loď sama váží. Což si ale nikdo neověřoval. A z 5 milionů auto bylo 50 milionů at a později všecky auta na světě. Za jedinou loď. A když jsme u toho ověřování dat, tak spotřeba… Číst vice »

Axel

Byl by prosím odkaz na to o čem mluvíte? Tedy jak ta samotná „studie“, tak i „fact-checking“?

Díky.

Jan

Ty emisní limity jsou ale vymahatelné pouze u pobřeží zemí, na volném oceánu emise nikdo nereguluje, stejně tak nakládání s odpadem, proto se taky všechno vyhazuje až když je země z dohledu.

ušatá

Nejhorší na tom je, že se nebere vůbec v úvahu to, že nejhorší na celkové emise a dopady má plyn a ropa a uhlí je v celkovém pojetí až na 3. místě. Navíc u těch prvních jde hlavně o úniky metanu, což je podstatně horší než kysličník uhličitý. A ty pralesy jsou , samozřejmě, na prvním místě. prostě životní prostředí musí dělat lidi, kteří tomu rozumí.

pzag

Fascinují úvaha jak desítky procent emisí energetiky za nic nemůžou, a vlastně ani za spotřebu paliv, ale letectví a námořní doprava s několika procenty je zkáza celého vesmíru.

LiP

A jaké technologie to podle vás mají být? O kolik dokážete na kotli s účinností 88% zvednout účinnost? Jaké nové technologie použijete na TG a zařízení okolo, abyste zvedl účinnost někam nad 45%? Ono se to kecá.

Chronosphere

Hele,to jsou ideologové,vůbec netuší,co to nějaká účinnost je,ale umí štěkat na východ, takže good.

Kuba

Tak by si po více než roce mohli vyzvednout ten Eas, co se válí v pangejtu v Mstěticích.

medvěd

Humbuk skončil…………..byznys byl správně nasměrován……… Oblbnutí ovcí „grétou“ skončilo…..globální peníze jsou „ve správných“ kolejích. A my daňoví …. to ze svého zamáznem !