Velký návrat airbusů do ČSA. Přes léto jich může mít až třináct, řeší se budoucnost A330
Před rokem se to zdálo už téměř jisté: airbusy v Českých aeroliniích (ČSA) postupně skončí a nahradí je letouny Boeing
Před rokem se to zdálo už téměř jisté: airbusy v Českých aeroliniích (ČSA) postupně skončí a nahradí je letouny Boeing 737 z flotily mateřských Smartwings. Uzemnění letadel 737 MAX ale plány ČSA rychle změnily. Podle aktuálního scénáře počítají ČSA na léto až se třinácti airbusy
Vyplývá to ze změn ve flotile, který již firma oznámila zaměstnancům. Zařazení dalších airbusů potvrdila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. „Pronajímáme si tři Airbusy A320 na tři až šest let, jednáme o pronájmu dalších tří. V případě Airbusů A319 dojde k prodloužení leasingových smluv,“ řekla Dufková.
Plány na pořízení dalších airbusů pro ČSA potvrdily Smartwings loni v prosinci, kdy firma oznámila šestiletý pronájem A320 registrace OK-HEU a jednání o dalších dvou. Kontrakt je již podepsán. Není zatím veřejné, o jak staré letadlo půjde, známé jsou jen regisrace: OK-REV a OK-REW. V případě OK-HEU jde o osmnáct let staré letadlo po Air France a Brussels Airlines, dopravce si ho pronajal na šest let. Všechny tři airbusy mají být ve flotile do konce března. V jednání je pronájem dalších tří A320. V provozu mohou být i na linkách Smartwings.
Další novinkou jsou i plány s A319. Většina z nich létá aktuálně v Německu pro Eurowings, v únoru a březnu má být jedno letadlo půjčeno Lufthanse. Do konce se má část A319 vrátit do Prahy, v Německu zůstanou dvě. ČSA původně počítaly, že je poté už vrátí majiteli, tedy leasingové společnosti. Nakonec ale ve flotile zůstanou do srpna 2021. Jde konkrétně o letadla OK-NEM,NEN a NEO. Letos je tak jisté, že bude ve flotile ČSA šest A319. V srpnu zmizí OK-NEP, na konci roku OK-MEL.
ČSA řeší i co dál s největším letadlem ve flotile. Smlouva na pronájem A330 s Korean Air letos končí a není jasné, jak bude pokračovat. Letadlo totiž čeká delší údržba. „Jednání s Korean Air na téma obchodní spolupráce a pronájmu probíhají,“ řekla Dufková. Pro obě strany jde o výhodný obchod, provoz na lince z Prahy do Soulu je omezen na dva dopravce. Linka patří několik let k nejziskovějším v síti ČSA.
Součástí flotily bude letos i pět ATR 72-500, s turbovrtulovými stroji ale chce firma postupně skončit a nahradit je Airbusy A220.