Letecké společnosti Letectví

ČSA končí s A319. Půjčí je Eurowings a vrátí leasingovým firmám. Nahradí je boeingy 737

A319, foto: ČSA
A319, foto: ČSA

České aerolinie čeká v příštích dvou letech jedna z největších proměn flotil. Po deseti letech ukončí na pravidelných linkách provoz letadel Airbus A319, nahradí je Boeingy 737-800 společnosti Travel Service, která je dnes většinovým majitelem aerolinek.

Konec celkem pěti airbusů A319 ve flotile vyplývá z podpisu smlouvy s dcerou německé Lufthansy, společností Eurowings, podle kterého budou v následujících měsících zajišťovat provoz na jejich linkách. ČSA do Německa pošlou i své piloty a stevardky. Kontrakt má začít od ledna příštího roku.

O změně se mluví v ČSA od léta, čekalo se ale na finální podpis dohody s Eurowings. Airbusy se už do flotily ČSA nevrátí: končí desetileté kontrakty na jejich provoz s leasingovými firmami, které si je vezmou zpět. Jediný airbus A319 v majetku ČSA je letadlo OK-REQ, které už pro Eurowings létá nyní. Po návratu z pronájmu se ale nedá očekávat, že by ČSA držely ve flotile jediné letadlo tohoto typu. 

ČSA s Eurowings spolupracují od loňského roku. Další tři letadla ještě zůstávají ve flotile, ale jen na pár měsíců: do jara příštího roku z flotily také zmizí a vrátí se majitelům, tedy leasingovým společnostem. 

V uplynulých týdnech se povedlo dojednat pokračování této spolupráce, na základě které od ledna 2019 budou ČSA společnosti Eurowings e pronajímat 5 letounů Airbus A319 včetně pilotů i letušek. V prvních měsících bude všech 5 letounů bázováno ve Stuttgartu a nasazováno na pravidelné lety Eurowings v rámci Evropy nebo do Egypta, Maroka či Turecka. Pronájem bude realizován na období 12 – 18 měsíců v závislosti na konkrétním letadle,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. „Jsme rádi, že se takový kontrakt podařilo dojednat. Pro ČSA a mateřský koncern Smartwings Group to znamená efektivní využívání flotily i posádek,“ řekl Šabík.

Už loni i letos při pronájmu letadel Eurowings pomáhal Travel Service (nyní už jako koncern Smartwings) ČSA pronájmem svých boeingů 37. Tak tomu bude i příští rok. Jen s tím rozdílem, že zatímco letos se do plné letní sezóny airbusy od Eurowings vrátily zpět ČSA, teď už ne.

Na rozdíl od loňského roku jsou ČSA nyní součástí nového koncernu Smartwings Group, tudíž je nutné nahlížet na celkovou flotilu a kapacitu koncernu, nikoliv na flotilu jednotlivých dceřiných společností. Provoz v příštím roce na linkách vypravovaných jak pod hlavičkou Smartwings, tak i ČSA bude zajišťován flotilou 70 letadel,“ řekl Šabík.

Podle informací Zdopravy.cz by měl být jeden z boeingů zapsaný pod ČSA v leteckém rejstříku. Firma musí ještě vyřešit, co s objednávkou na další airbusy A320neo, které by měla převzít v roce 2021.

Využíváním boiengů 737 stoupne ČSA kapacita na linkách obsluhovaných proudovými letadly. A319 obvykle pojmou maximálně 144 cestujících, 737-800 189 pasažérů. 

Ve flotile ČSA dál zůstávají turbovrtulová letadla ATR, kterých má ve flotile aktuálně sedm. I jedno z nich – poslední ATR-42 – zmizí z flotily na konci zimního letového řádu.

38
Diskuze

avatar
12 Komentáře
26 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
TSjirkaPetrmikiqexPetr Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
TS
Host
TS

Neni treba se pohorsovat ani nad jednim typem, soucasny vlastnik znacky CSA Vam umozni podobnou diskuzi (a clanek) s nejvetsi pravdobnosti jeste nekolikrat 😎

jirka
Host
jirka

za rok, dva zbyde už jen ta KLM, tomu věřte

Petr
Host
Petr

V BA.
Jinak je pravda, ze A319 je o neco sirsi, takze ma sirsi ulicku a mozna i sedadla nez srovnatelny B737.

mikiqex
Host
mikiqex

U jaké letecké společnosti? Protože třeba economy v A380 Emirates považuji v tomto za nejvelkorysejší.

Petr
Host
Petr

Pravda, ovšem nelze pouze ukazovat na jednoho člověka. někým byl do ČSA dosazen. A také tam byla nějaká rada a kdo se kdy ozval? Jedinej Ševčík, který byl následně odvolán )))

Petr
Host
Petr

Nikdo nezruší osvobození od spotřební daně, protože by tím zabil svoje aerolinie a uvolnil tak prostor aeroliniím ze států, kde by to nezavedli. (Třeba z Emirátů….)

Filip
Host
Filip

Takže, letadla budou mit livery Czech Airlines anebo Smart Wings?

Jen tak
Host
Jen tak

no, vetsi snusku nesmyslu jsem uz dlouho nevidel 🙁

Přemek
Host
Přemek

Létat dvakrát týdně nedává v současném ICT světě žádný smysl a ekonomika jde do háje. Kromě toho stačí přestat s nehoráznou podporou civilního letectví osvobozením od spotřební daně z paliv a rázem je po civilní letecké dopravě. Mám staré české/československé společnosti hluboko v srdci, ale ČSA nemá žádnou perspektivu, pokud se nepřerodí v pionýra elektroletecké dopravy.

Přemek
Host
Přemek

737-800 je čtvrt století stará konstrukce. US lobbing zase zapracoval. A-320 vychází mnohem výhodněji a netrpí riziky technických problémů. Iluze, že se o to, co není moje ale leasingové společnosti, nemusím starat. Ani stonásobné ujištění výrobce či leasingové společnosti, že vše je OK, nemůže zaměnit prověřování místo víry v jeho znbytečnost. Kde a kdy ale dělat únavové zkoušky, když provozovatelé tlačí na maximální výkony? Tohle rozhodnutí přijde ČSA pěkně draho.

X 1
Host
X 1

Martin Š
ČSA jsou Druhou nejstarší nepřetržitě (vyjma 2.sv.války) fungující aerolinkou, na světě. První je Holandská KLM.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Praha-Bukurešť je pro ATR cu moc, když do vzdálenějšího Istanbulu doletíte airbusem nebo boeingem za 2h40min. Ještě nikdo totiž nezrušil pravidlo, že čas jsou peníze. Poláci nasazují i na mnohem kratší linku z Varšavy do Prahy embraery, byť ne na exponované časy, a vyplácí se jim to, mají slušnou obsazenost.

Zdeněk
Host
Zdeněk

To raději Smartwings livery! Současné logo a livery ČSA je prostě příšerné, umělé, nanicovaté, nicneříkající. Nezohledňuje ani naše národní barvy, což by národní dopravce měl, a stydí se i za češtinu. Bohužel, přetrvává snad právě proto, že největší kraviny mívají obvykle nejtužší kořínek. Předcházející ČSA livery vůbec nebylo strnulé a navozující postkomunistický dojem, to se jen snaží veřejnosti namluvit určitá zájmová skupina.

Twix
Host
Twix

Akorát jsem hledal spojení Bukurešť – Praha na příští týden. Je možnost letět přímo s ČSA za 3h00m (což je podle času určitě ATR, už jsem to tam zažil a požitek to nebyl) a nebo s Austrian s přestupem ve Vídni za 3h20m, navíc levněji, takže volba je asi jasná 🙂

Jeník
Host
Jeník

Domnívám se, ač velmi nerad, že je to v dohledné budoucnosti i smrt jediné současné linky ČSA OK908/909 PRG-KLV-SVO-KLV-PRG. Rád bych se mýlil, její konec by znamenal další ničivý úder do ekonomiky karlovarského letiště. Ovšem v době, kdy A319 dnes létají z/do Varů s obložností z/do SVO v průměru kolem 100 PAX, tedy naplněné zhruba na 70% kapacity A319, nedovedu si představit, že vedení Travel Service jako majoritní akcionář ČSA dopustí, aby Boeingy létaly s obložností cca 50 %. To může být potenciální důvod k tomu, označit toto letecké spojení jako neefektivní, ztrátové – a zrušit ho…

Jen tak
Host
Jen tak

Tech dalkovek nebylo mnoho, byly asi tri.

Prave tato etapa s 50+ letadly je pricinou dnesniho srabu. Naprosto nesmyslna expanze, jejiz nasledky si csa nesou dodnes.

Jen tak
Host
Jen tak

Malev v zasade nikdo nerozkradl. Malev skoncil pote, co EU dosla k zaveru, ze statni podpora poskytnuta statem, byla nelegalni a malev ji musel vratit.

Jen tak
Host
Jen tak

Blabol. Oba dva typy jsou presne tak pohodlne, jak je ma dana aerolinka nakonfigurovane.

Martin
Host
Martin

LHR opustily převážně, protože potřebovaly peníze a těch dostaly hodně za prodané SLOTy na LHR.

Petr
Host
Petr

Přijde mi to úplně nastejno. Spíš záleží, jaký prostor pro nohy si která aerolinie objedná. Nejhůř, co se týče místa pro nohy, jsem se cítil v ekonomy třídě A380.

Rossec
Host
Rossec

Sledujeme potupnou proměnu leteckého dopravce ČSA na Prodejce letenek ČSA.
Miroslavu Kůlovi z toho musí být na blití.

J.L.
Host
J.L.

S první větou souhlasím. Jen doplňuji, že ČSA „rozjebal“ jistý Luftjarda Tvrdík, neúspěšný ministr čehokoliv a současný lobista.
ČSA se stala low-cost společností s full-cost cenami.

Partneři


Newsletter

Výběr editora