Letecké společnosti Letectví

ČSA končí s A319. Půjčí je Eurowings a vrátí leasingovým firmám. Nahradí je boeingy 737

A319, foto: ČSA
A319, foto: ČSA

České aerolinie čeká v příštích dvou letech jedna z největších proměn flotil. Po deseti letech ukončí na pravidelných linkách provoz letadel Airbus A319, nahradí je Boeingy 737-800 společnosti Travel Service, která je dnes většinovým majitelem aerolinek.

Konec celkem pěti airbusů A319 ve flotile vyplývá z podpisu smlouvy s dcerou německé Lufthansy, společností Eurowings, podle kterého budou v následujících měsících zajišťovat provoz na jejich linkách. ČSA do Německa pošlou i své piloty a stevardky. Kontrakt má začít od ledna příštího roku.

O změně se mluví v ČSA od léta, čekalo se ale na finální podpis dohody s Eurowings. Airbusy se už do flotily ČSA nevrátí: končí desetileté kontrakty na jejich provoz s leasingovými firmami, které si je vezmou zpět. Jediný airbus A319 v majetku ČSA je letadlo OK-REQ, které už pro Eurowings létá nyní. Po návratu z pronájmu se ale nedá očekávat, že by ČSA držely ve flotile jediné letadlo tohoto typu. 

ČSA s Eurowings spolupracují od loňského roku. Další tři letadla ještě zůstávají ve flotile, ale jen na pár měsíců: do jara příštího roku z flotily také zmizí a vrátí se majitelům, tedy leasingovým společnostem. 

V uplynulých týdnech se povedlo dojednat pokračování této spolupráce, na základě které od ledna 2019 budou ČSA společnosti Eurowings e pronajímat 5 letounů Airbus A319 včetně pilotů i letušek. V prvních měsících bude všech 5 letounů bázováno ve Stuttgartu a nasazováno na pravidelné lety Eurowings v rámci Evropy nebo do Egypta, Maroka či Turecka. Pronájem bude realizován na období 12 – 18 měsíců v závislosti na konkrétním letadle,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. „Jsme rádi, že se takový kontrakt podařilo dojednat. Pro ČSA a mateřský koncern Smartwings Group to znamená efektivní využívání flotily i posádek,“ řekl Šabík.

Už loni i letos při pronájmu letadel Eurowings pomáhal Travel Service (nyní už jako koncern Smartwings) ČSA pronájmem svých boeingů 37. Tak tomu bude i příští rok. Jen s tím rozdílem, že zatímco letos se do plné letní sezóny airbusy od Eurowings vrátily zpět ČSA, teď už ne.

Na rozdíl od loňského roku jsou ČSA nyní součástí nového koncernu Smartwings Group, tudíž je nutné nahlížet na celkovou flotilu a kapacitu koncernu, nikoliv na flotilu jednotlivých dceřiných společností. Provoz v příštím roce na linkách vypravovaných jak pod hlavičkou Smartwings, tak i ČSA bude zajišťován flotilou 70 letadel,“ řekl Šabík.

Podle informací Zdopravy.cz by měl být jeden z boeingů zapsaný pod ČSA v leteckém rejstříku. Firma musí ještě vyřešit, co s objednávkou na další airbusy A320neo, které by měla převzít v roce 2021.

Využíváním boiengů 737 stoupne ČSA kapacita na linkách obsluhovaných proudovými letadly. A319 obvykle pojmou maximálně 144 cestujících, 737-800 189 pasažérů. 

Ve flotile ČSA dál zůstávají turbovrtulová letadla ATR, kterých má ve flotile aktuálně sedm. I jedno z nich – poslední ATR-42 – zmizí z flotily na konci zimního letového řádu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
TS
Host
TS

Neni treba se pohorsovat ani nad jednim typem, soucasny vlastnik znacky CSA Vam umozni podobnou diskuzi (a clanek) s nejvetsi pravdobnosti jeste nekolikrat 😎

Filip
Host
Filip

Takže, letadla budou mit livery Czech Airlines anebo Smart Wings?

Přemek
Host
Přemek

737-800 je čtvrt století stará konstrukce. US lobbing zase zapracoval. A-320 vychází mnohem výhodněji a netrpí riziky technických problémů. Iluze, že se o to, co není moje ale leasingové společnosti, nemusím starat. Ani stonásobné ujištění výrobce či leasingové společnosti, že vše je OK, nemůže zaměnit prověřování místo víry v jeho znbytečnost. Kde a kdy ale dělat únavové zkoušky, když provozovatelé tlačí na maximální výkony? Tohle rozhodnutí přijde ČSA pěkně draho.

Jen tak
Host
Jen tak

no, vetsi snusku nesmyslu jsem uz dlouho nevidel 🙁

Jeník
Host
Jeník

Domnívám se, ač velmi nerad, že je to v dohledné budoucnosti i smrt jediné současné linky ČSA OK908/909 PRG-KLV-SVO-KLV-PRG. Rád bych se mýlil, její konec by znamenal další ničivý úder do ekonomiky karlovarského letiště. Ovšem v době, kdy A319 dnes létají z/do Varů s obložností z/do SVO v průměru kolem 100 PAX, tedy naplněné zhruba na 70% kapacity A319, nedovedu si představit, že vedení Travel Service jako majoritní akcionář ČSA dopustí, aby Boeingy létaly s obložností cca 50 %. To může být potenciální důvod k tomu, označit toto letecké spojení jako neefektivní, ztrátové – a zrušit ho…

Rossec
Host
Rossec

Sledujeme potupnou proměnu leteckého dopravce ČSA na Prodejce letenek ČSA.
Miroslavu Kůlovi z toho musí být na blití.

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Takhle to dopadne se vším, do čeho začne strkat nos politik. Fungujíci firmu rozjebat… a tleskat soukromníkům, jak dobře si vedou.
To samé se začíná připravovat i u Českých drah.

J.L.
Host
J.L.

S první větou souhlasím. Jen doplňuji, že ČSA „rozjebal“ jistý Luftjarda Tvrdík, neúspěšný ministr čehokoliv a současný lobista.
ČSA se stala low-cost společností s full-cost cenami.

Petr
Host
Petr

Pravda, ovšem nelze pouze ukazovat na jednoho člověka. někým byl do ČSA dosazen. A také tam byla nějaká rada a kdo se kdy ozval? Jedinej Ševčík, který byl následně odvolán )))

J.L.
Host
J.L.

Špatná zpráva.

A319 jsou oproti B737-700/B737-800 mnohem pohodlnější.

Petr
Host
Petr

Přijde mi to úplně nastejno. Spíš záleží, jaký prostor pro nohy si která aerolinie objedná. Nejhůř, co se týče místa pro nohy, jsem se cítil v ekonomy třídě A380.

mikiqex
Host
mikiqex

U jaké letecké společnosti? Protože třeba economy v A380 Emirates považuji v tomto za nejvelkorysejší.

Petr
Host
Petr

V BA.
Jinak je pravda, ze A319 je o neco sirsi, takze ma sirsi ulicku a mozna i sedadla nez srovnatelny B737.

Jen tak
Host
Jen tak

Blabol. Oba dva typy jsou presne tak pohodlne, jak je ma dana aerolinka nakonfigurovane.

VJY
Host
VJY

Další pokles úrovně a kultury cestování. Myslím, že je to jeden z posledních hřebů v rakvi CSA. Ale zase na druhou stranu. Přerod CSA v low cost snížil její pověst natolik, že její zánik je přirozeným procesem. Ostatně maďarský Malév rozkradli sovětští oligarchové a Budapešť to taky přežila.

Jen tak
Host
Jen tak

Malev v zasade nikdo nerozkradl. Malev skoncil pote, co EU dosla k zaveru, ze statni podpora poskytnuta statem, byla nelegalni a malev ji musel vratit.

Kuba
Host
Kuba

Smutný konec kdysi slavné letecké společnosti. Škoda.

mfr
Host
mfr

Dalo se to čekat, bohužel…

Tomas
Host
Tomas

Ne že by mě úpadek ČSA nemrzel, ale kdy a kde byly ČSA slavné? Možná těch pár let s Tu 104, než Západ nastoupil s B707. Jinak to ve světovém měřítku vždycky byla nevýznamná aerolinka, akorát si furt cosi nalháváme.

Martin Š.
Host
Martin Š.

No tak jde o 5. dosud fungující nejstarší leteckou společnost. Dále kolem roku 2006 prozovala asi 50 letounů, v té době to celkem významný síťový dopravce byl (největší v regionu, s mnoha dálkovými linkami – něco jako dnešní LOT)…

Jen tak
Host
Jen tak

Tech dalkovek nebylo mnoho, byly asi tri.

Prave tato etapa s 50+ letadly je pricinou dnesniho srabu. Naprosto nesmyslna expanze, jejiz nasledky si csa nesou dodnes.

X 1
Host
X 1

Martin Š
ČSA jsou Druhou nejstarší nepřetržitě (vyjma 2.sv.války) fungující aerolinkou, na světě. První je Holandská KLM.

jirka
Host
jirka

za rok, dva zbyde už jen ta KLM, tomu věřte

Zdeněk
Host
Zdeněk

Je otázkou, zda se podaří naplnit kapacitu boeingů osmistovek, když byl nezřídka problém naplnit kapacitu A-319. Snad po změně současné cenové politiky, která cestující od létání s ČSA přímo odrazuje. Vhodnějším typem pro ČSA se mi jeví letouny Embraer. Polský LOT používá krátkou i dlouhou verzi, daří se mu s těmito letadly úspěšně nahrazovat jak airbusy a boeingy, tak ATRka. Je jen pár linek z Prahy, kde by měly B737 opodstatnění. Obzvláště za situace, kdy ČSA opustily destinace jako London-Heathrow nebo Istanbul.

Tomas
Host
Tomas

Myslíte, že když se A319 do Istanbulu neuživil kvůli drtivé konkurenci THY, tak ještě daleko kapacitnější 737-800 by byl terno?

Martin
Host
Martin

LHR opustily převážně, protože potřebovaly peníze a těch dostaly hodně za prodané SLOTy na LHR.

palecek.m
Host
palecek.m

repaint?? nebo TS resp. smartwings??

Kuba
Host
Kuba

Budou v barvách smartwings. ČSA v podstatě zůstanou jen značka, pod kterou se budou prodávat letenky.

untitled
Host
untitled

ČSA livery bude, počkejte si 5 dní.

Zdeněk
Host
Zdeněk

To raději Smartwings livery! Současné logo a livery ČSA je prostě příšerné, umělé, nanicovaté, nicneříkající. Nezohledňuje ani naše národní barvy, což by národní dopravce měl, a stydí se i za češtinu. Bohužel, přetrvává snad právě proto, že největší kraviny mívají obvykle nejtužší kořínek. Předcházející ČSA livery vůbec nebylo strnulé a navozující postkomunistický dojem, to se jen snaží veřejnosti namluvit určitá zájmová skupina.

Sch
Host
Sch

Je to pochopitelné rozhodnutí. Přesto bych jako cestující raději viděl konec ATR, ale to je asi v nedohlednu.

Já
Host

Na krátký tratě jsou skvělý, nevím,co co proti ATRkům máte. Lepší výhled, pocit létání je v něm hezčí.

Jen tak
Host
Jen tak

Pocit letani je v nich hezci… pokud v nich litate parkrat do roka.

V okamziku, kdy v nich za rok date 70-80 letu, tak je budete proklinat 🙂

Přemek
Host
Přemek

Létat dvakrát týdně nedává v současném ICT světě žádný smysl a ekonomika jde do háje. Kromě toho stačí přestat s nehoráznou podporou civilního letectví osvobozením od spotřební daně z paliv a rázem je po civilní letecké dopravě. Mám staré české/československé společnosti hluboko v srdci, ale ČSA nemá žádnou perspektivu, pokud se nepřerodí v pionýra elektroletecké dopravy.

Petr
Host
Petr

Nikdo nezruší osvobození od spotřební daně, protože by tím zabil svoje aerolinie a uvolnil tak prostor aeroliniím ze států, kde by to nezavedli. (Třeba z Emirátů….)

...
Host
...

Ale to by je museli nasazovat na ty krátké tratě, nicméně takové ČSA nemají. Oni to nasazují třeba i na linky jako je Praha – Nice. A co je vám v husté oblačnosti platný výhled, že.

Twix
Host
Twix

Akorát jsem hledal spojení Bukurešť – Praha na příští týden. Je možnost letět přímo s ČSA za 3h00m (což je podle času určitě ATR, už jsem to tam zažil a požitek to nebyl) a nebo s Austrian s přestupem ve Vídni za 3h20m, navíc levněji, takže volba je asi jasná 🙂

Zdeněk
Host
Zdeněk

Praha-Bukurešť je pro ATR cu moc, když do vzdálenějšího Istanbulu doletíte airbusem nebo boeingem za 2h40min. Ještě nikdo totiž nezrušil pravidlo, že čas jsou peníze. Poláci nasazují i na mnohem kratší linku z Varšavy do Prahy embraery, byť ne na exponované časy, a vyplácí se jim to, mají slušnou obsazenost.

Partneři



CSCARGO