V Istanbulu se dnes po několikerém odkladu završuje velký přesun provozu ze starého Atatürkova letiště na nově zbudované mezinárodní letiště (ISL). Dle oznámení na stránkách letiště i společnosti Turkish Airlines je přelomová dnešní druhá hodina po poledni místního času (GMT+3).
Nové letiště se oficiálně otevřelo už loni na konci října. Některé linky už na něj byly přesměrovány dříve, například spojení s dalšími tureckými letišti, Moskvou, Paříží, Londýnem, Frankfurtem či Mnichovem.
Ode dneška nové letiště odbavuje téměř všechna letadla, která míří do či z Istanbulu. Pravidelný provoz na Atatürkově letišti z drtivé většiny utichne dnes ve dvě odpoledne, jeho definitivní zavření pro veřejnou dopravu se ale plánuje až na rok 2021. Pak bude sloužit výhradně pro soukromé lety. Atatürkovo letiště se nachází asi 24 kilometrů západně od centra města a cestujícím se otevřelo téměř před sto lety.
In the past 24 hours Turkish Airlines has moved nearly 100 aircraft from its 300+ fleet to Istanbul (New) Airport ahead of scheduled operations at the new airport. https://t.co/Oitbd4IOpZ
The mass move continues today. https://t.co/l4cttQ99iK pic.twitter.com/PJUmQXby3w
— Flightradar24 (@flightradar24) April 6, 2019
Nové letiště se má stát postupně jedním z největších letišť na světě, turecká vláda chce dosáhnout hranice až 200 milionů pasažérů ročně. Nejrušnější letiště současnosti v americké Atlantě přitom odbaví ročně kolem 100 milionů cestujících.
Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliardy eur, tedy více než čtvrt bilionu korun. Dominantou je řídící věž, jejíž podobu ve tvaru poupěte tulipánu navrhovala designérská společnost Pininfarina. Devadesát metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen. Projekt se přitom neobešel bez kontroverzí. Zabral například plochu posledního lesa na území Istanbulu, při samotné stavbě pak zahynuly minimálně desítky dělníků. Přiznané oficiální číslo je 27, neoficiálně se mluví až o stovkách mrtvých. Zhruba 47 tisíc tun letištního vybavení v noci na dnešek stěhovaly stovky nákladních aut ze starého na nové letiště.
V provozu zatím budou dvě ranveje o délce 3750 a 4100 metrů, v konečné podobě má mít letiště šest přistávacích a vzletových drah.

Turecko se chce novým letištěm postavit především konkurenci z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem pro stavbu nového letiště byla vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.
Nové letiště vzniklo v evropské části poblíž Černého moře na pozemcích o rozloze téměř osm tisíc hektarů. Za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti. Například na parkoviště se vejde 45 tisíc aut, duty free zóna má být největší na světě.
Dost dobře si nedokážu představit těch 200 miliónů cestujících za rok. Přes Atlantu jsem měl tu čest letět a tam je to opravdový šrumec. Je fakt, že přes 90 % je vnitrostátních letů. To v Istanbulu to budou asi jiné proporce. Jsem na to zvědav. V každém případě to letiště bude i nadčasové a bude to i zážitek jím projít. Jestli bude na úrovni Turkish Airlines,bude to paráda, neboť po řadu let jsou tyto aerolinky vyhlašované mezi nejlepší na světě a to můžu potvrdit z mé zkušenosti.
Oni se v tym turecku snaží a tych 200m si dovedu představit, jeno třeba v AYT je odlet každých 5minut. Stačí se zajímat o dopravu z letišt a je to uplně jiné než v eu.
Návratnost té investice asi nebude nic moc (ale asi pořád lepší než to co mají v Berlíně), letiště Sabiha Gokcen má stále volnou kapacitu na případné navýšení letů a konkurenční huby z oblasti zálivu jako Qatar a další se podbízejí cenou.
Jinak do konce roku by mělo být dokončeno metro z letiště do centra.
Turci nahradu za IST potrwbovali tak jako tak. Ataturk byl maly, nemel dostatecny pocet stani, a nebylo ho kam rozsirovat.
I velky longhauly se tam casto boardovaly autobusama, protoze nebylo kde parkovat.
Otřesné nízkonákladové letiště Sabiha Gokcen se právě zbavilo jedné z konkurenčních nevýhod, a sice vzdálenosti od centra.
pokud je to jen trochu mozne, tak zasadne neletam statnimi (at uz oficialne, nebo skryte) aerolinkami diktorskych a ideologicky podivnych zemi. takze ani nepouzivam jejich huby. a je docela jedno, zda TK nebo EY, zda IST nebo DXB…
EY leta do AUH
Dalsi fanousek TravelService? 🙂 nedela mi problem transferovat cez DXB, DOH, AUH, IST, PVG, atd. Jedine co bych doporucoval se vyhnout letisku JED v Saúdské Arabii, to letiště je hnus, je v top 10 nejhorších letišť světa… Btw, kam vlastne litate, s Ryanair-em do Bergama..? .
JED je Džidda? Tam má být velká modernizace, pokud to Arabové neodpískají. 🙂
Standardní megalomanie v soutěži lokálních autokratů „mám z vás největší péro“.