Lidé nechápou symbol S. Ropid si udělal průzkum, jak fungují nové navigační prvky
Navigační totem na nové železniční zastávce Praha - Rajská zahrada. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Stávající informační vitríny PID jsou respondenty považovány za zastaralé a složité.
Problém: potřebujeme čtvereček 10×10 pixelů, ze kterého bude jasně poznat, že „tady-tudy-tohle je (příměstký) vlak“. Čoudivka je moc retro, stylizace moderního vlaku je bedna s okýnkama, nepozná se od jiného dopravního prostředku. Latinská abeceda má za sebou několik tisíc let vývoje ve smyslu hledání 30 tvarově co nejunikátnějších obrázků – můžeme buď použít písmeno nebo hledat něco, co takové požadavky splní a není to písmeno. Ale podívejte se, jak celý reklamní průmysl už desítky let hledá další Swoosh a většinou se to nedaří. A i když se vám povede najít nějaký „nepísmenkový a dobře rozlišitelný“ znak na 100 pixelů, brzo… Číst vice »
„S“ je tak strašně známé a „používané“, že třeba i na tak významné stanici, jako je Kačerov, je přístup k „S“ linkám tak nenápadně značen, že o něm ví jen „skalní“. Nějaká tabule s odjezdy vlaků není ani po rozsáhlé rekonstrukci stanice Kačerov ani u vstupu do podchodu, ani v podchodu, ani u odchodu z podchodu k vlakům. Je pak až před tou novou lávkou, avšak v pozici, že ji příchozí prakticky nevidí. Můj dojem z toho je, že linky „S“ jsou pro ROPID takový nechtěný přívažek na noze. V samotné Praze je pak vlak něco jako to je pro… Číst vice »
Argumenty vymezovačů v diskuzi jsou veskrze nesmyslné, směšné a jejich podání vysoce dětinské. Pokud někdo po téměř 20 letech používání písmena S v Praze jeho význam nechápe, znamená to jediné – nechce to chápat. Stejně tak jako mnozí lidé nechtějí být spokojení, a právě proto nejsou.
Zrovna v gůglmapách je veřejná doprava dost skrytá. Koleje a zastávky jsou tam až při velkém přiblížení. Přecejenom jsou to americké mapy a tam veřejná doprava nemá tak významnou roli jako u nás.
Na tohle jsou lepší open street mapy (nějaké podobné má seznam, má vykreslené vlastní mapové dlaždice z databáze open street map) nebo nějaké jiné. Ty od gůglu jsou asi ta nejhorší varianta. Tam jsou hlavně reklamní odkazy na podniky, co si to zaplatili. Ale abych je jen nehaněl, streetview je docela dobré, dá to člověku představu, co v daném místě očekávat.
Zase když hledám cestu veřejnou dopravou, tak Google Maps funguji dobře, znají i jízdní řád, ukážou kudy spoj pojede, včetně správné nástupní zastávky, a včetně pěšího přesunu na ni. Co je horší je jen ten celkový přehled sítě.
„Mapy“ od Googlu jsou jedny z nejméně kvalitních obecně (hlavně co se mapového podkladu týče)
I Seznamovy mapy ukazují tratě až při násobně větším zvětšení, než silnice a cesty.
Většina lidí se holt zajímá víc o silnice než nějaké železo v trávě.
To mají ti „jezevčíci“ být popsáni cyrilicí (pravda, určenou původně právě slovanským jazykům), nebo raději hieroglyfy? Já je přečtu v pohodě, ty jednolinkové nejlépe. Vytkl bych snad pouze duplicitu velké části zobrazení u nových mapek na bočních sklech u dveří, přičemž je tramvajová síť zobrazena už jen v centrálním výřezu, zabírajícím ovšem – i s nevyužitým prostorem – skoro polovinu plochy.
Průšvih je, pokud se člověk ocitne někde, kde to nezná (ani ten nejzkušenější cestovatel nezná všechny zastávky). Lahůdkou je hledání odjezdového stanoviště na rozsáhlejších zastávkách. Zejména pokud člověk nejede na konečnou a tudíž ji nezná a nezná ani směr (a na navigačních infotabulích nejsou čísla linek, což je to, na co člověk jde). Už teď nevím, kde to naposledy bylo. Nutno uznat, že třeba Budějovická už je celkem slušně upravená, ale taky jsem tam svého času strávil snad 20 minut, než jsem našel odjezdy hledaným směrem. Výluky jsou kapitola sama pro sebe, třeba když jsem naposledy na Palmovce šel podle… Číst vice »
Ne, každý opravdu ne. Já si spíš myslím, že dost Čechů raději používá mapovou aplikaci od jednoho českého portálu, která má daleko lepší a přehlednější právě mapové podklady. Google Maps sice občas používám také, ale spíš třeba na hodnocení podniků a míst (kde těch hodnocení je víc, než u české konkurence) a možná je to použitelné ještě tak na navigaci autem (ale to spíš ve Waze). Ale na turistiku a obecně pěší pohyb ať už v přírodě nebo ve městech mi přijdou daleko horší protože dost objektů a orientačních bodů v nich prostě není. Spoleh je tak na tu základní… Číst vice »
A není snad pro spěchajícího důležitější vidět v terénu něco jako inteligentní „dálkovou turistickou značku“, než mu nabízet, aby si nahledal nějaký výstup z aplikace v MT, takže mu mezitím ten vlak ujede? A nejde právě o to, aby byla inteligentní a ne hloupá?
A teď mi řekněte – symbol S vlastní ČD. Stačí, aby chtěly prachy za užívání a můžou ho začít přelepovat…
Dnes jsem viděl tramvaj Forcity v reklamním polepu Českých drah s nápisem ComfortJet. Také jsem byl (na pár vteřin) zmaten. Na chvíli to vypadalo že ČD se daly na tramvaje
Stejně tak městské Iveco v reklamním polepu Etihad Airways 🙂
Já jsem kdysi na autobuse viděl napsáno “v minulém životě jsem byl 747”. Ale foto jsem nikde nedohledal, na co to vlastně byla reklama.
„S“ je Straßenbahn
Není
Není třeba zbytečně matoucí, když je na každé dvojici protilehlých stran té kostky jiný symbol? Nestačil by symbol vlaku, když vlak je to vždy a to „S“ (prosazované před už skoro 30 roky Kubou Slavíkem a Rudou Markvartem z tehdejšího O16 GŘ ČD) je jen jakýsi nástavbový znak navíc, protože vždy jde výhradně o osobní vlaky? S-bahn v německy mluvících zemích mívá nezřídka i zvlášť oddělenou dopravní cestu, na které se jiné vlaky objevují jen výjimečně, obvykle jen při mimořádnostech, takže tam má to zvláštní označení smysl, ale je tohle nutné u nás? Nestačilo by jen oznašení v jízdních řádech… Číst vice »
Vždycky nemusí jít o osobní vlaky. Zatím možná sice jo, ale pokud to chcete rozšířit třeba na hlavák, tak tam už to platit nebude
Symbol S je nesmysl. Nikdo nechape, co to je.
Tys nikdy nebyl v Německu?! 🤦🏽
Přece samoobslužný provoz.
„S“ Straßenbahn
Straßenbahn sice existuje, ale v kontextu městské dopravy je symbol „S“ v německy mluvících zemích využíván pro příměstské a městské vlakové spoje tzv. Schnellbahn, protože narozdíl od našich vlaků se opravdu často jedná o nejrychlejší spojení.
Přestože mám k železnici blízko, symbol S bych také nechápal – kdybych nejezdil do Německa ….
Jsme snad v Reichu? Proč S?
Rozšířilo se to do Švýcarska, Rakouska, Dánska, Polska, Maďarska, dokonce i na Slovensko
Rozšířilo se označování zastávkových linek, ale nikoliv symbol jako takový.
V Německu je unifikovaný a zavedený. V Česku není jednotný ani na vlacích v rámci PIDu, protože je to duševní vlastnictví Českých drah (přičemž ale na vlacích KŽC je…).
Jste si zcela jistý tím duševním vlastnictvím? Já už si sice zdaleka všechny detaily toho, jak to vznikalo, nepamatuji, ale vše to byla tenkrát v podstatě pouhá iniciativa několika osob jak z ČD, tak z ROPIDu (oficiálně dokonce zpočátku nepříliš vítaná a dost nesnadno probojovávaná), a mělo jít právě o opravdovou obdobu německých S-bahn, byť ne na vyhrazených kolejích, ale měly to skutečně tehdy být pouhé „městské linky“ a ne veškerý provoz osobních vlaků na tratích celých středních Čech. Kdo nakonec ten symbol „S“ začal používat tím podivným způsobem, to ovšem už nevím, stejně jako nevím, kdo o tom má… Číst vice »
Zrovna tak jezdím po Švýcarsku a ačkoli S linek je tu spousta, není to nijak oddělená věc. Směrovky jsou na vlak, dojdu na vlakové nádraží… S je kategorie vlaku, “vymeták co jezdí často a nemívá taktové přestupy”.
Stejně tak v ČR – Ska jsou vlaky a linky, ale není to zvláštní oddělený druh dopravy, který potřebuje vlastní obří logo na totemech.
Na těch totemech by asi měla být směrovka na nádraží (vlakovou zastávku) a u ní třeba teda to logo S jako že tam jezdí tyhle linky a možná i jaké linky, aby to člověk nemusel jít zjišťovat až tam.
a ono je to potřeba nějak specificky chápat?
to je proste fakt – jednou si to člověk někde přečte a ví, že S je příměstská doprava v praze.
je to asi tak stejné, jako že černá barva je černá – to je proste jednoduchá skutečnost, kterou netřeba chápat. to se prostě naučíte , protože vám to v kinder věku řekli (většinou) rodiče.
(tím se toho „S“ zas nějak nezastávám – je mi jedno, co tam bude, třeba at je tam V .. jako vlak. jen občas nechápu, v čem všem jsou schopni lidi hledat problémy)
S jako Stadt. Město. (pří) městská dráha/železnice
Za komunismu bylo kdysi snad dokonce na autobusech velké písmeno S. Také jsem to nepochopil
S znamenalo samoobslužný způsob odbavení, tedy že ve voze nebyl průvodčí.
Někdy tam bylo i S i průvodčí. Třeba vepředu samoobsluha, vzadu průvodčí.
Prvni vuz byl oznacen eSkem, dalsi ne. Znamenalo to samoobsluzny system.
Bývalo to i na zastávkách a na některých je to dodnes, na některých je to zastříknuté barvou. I když poslední roky se tyhle reliktní zastávky hromadně rekonstruujou a tím to mizí. A taky jsem nikdy nechápal smysl toho označení.
Symbol M chápete? Nebo symbol plotu nebo parní lokomotivy na dopravní značce? Ono totiž na symbolu není moc co chápat – prostě jeho význam buď znáte nebo neznáte.
To, že ho neznáte, bude nejspíš tím, že Praha k linkám S přistupuje způsobem „no dobře, když to teda musí bejt, tak si tu nějaké linky S udělejte“.
Nemáte úplně pravdu: Praha (kromě několika lidí na ROPIDu) sice pořád nechce vznik něčeho jako „S-bahn“ strávit, ale to neznamená , že by to vyřešilo, když to „S“, které v německy mluvících zemích logicky označuje specifický druh (městských) vlaků, bude použito jako označení pro fakticky všechny osobní vlaky, protože ty nejsou ani v Německu totéž jako „S-bahn“.
Pokud vím, v Německu S-bahn označuje páteřní linky velmi kapacitní kolejové dopravy srovnatelné s metrem (U-bahn). S-bahn má delší intervaly, ale nejkratší interval S-bahn může být stejný, jako delší interval metra. Hlavní rozdíl je ten, že S-bahn obsluhuje i region (tedy ne městské vlaky, ale příměstské a městské), zatímco U-bahn především město – proto je U-bahn víc pod zemí než S-bahn. V Praze jsou linky S takový zárodek S-bahnu a cílem těch, kteří linky S chtějí, je S-bahn z toho postupně udělat. Akorát nám k tomu jaksi chybí infrastruktura. Ale pojmenovat to podle cílového stavu je v pořádku – přece… Číst vice »
Klidně to chápejte jako symbol kraje, podobně jako L pro Liberecký kraj.
A proč mají být běžné osobní vlaky označovány ještě navíc podle toho, v jakém kraji se právě nacházejí? Je vůbec potřeba je nějak takto zvlášť označovat, když na hranicích krajů jen to označení zlomí a stejná souprava pokračuje dál?
A jaká je česká varianta? P = příměsto? R = rychlodráha? MŽ = městská železnice?
M – metro(politní dráha). K odlišení „metra“ bychom mu ale potom museli říkat „podzemka“ – P. 🙂 Nebo to sloučit do jedné řady… Jenže to by byl větší zmatek, než změnit čísla „nástupišť“ na čísla nástupních hran (a vyhnout se tak přidávání fiktivních čísel kolejí), protože mnozí dodnes nechají přijíždět vlak na nástupiště a z něj také odjíždět (patrně se zanecháním mrtvol na jeho ploše, čili platformě :-)). Proč označovat věci jednoduše…
Nebo celou MHD označit jako M a bude to sjednocené. Přestup z M na M vedoucí po kolejích, po kterých jezdí M a hned vedle je zastávka M.
Ty linky R jsou teprve zmatek. Původní myšlenka, že integrované (a žádné jiné) rychlíky budou mít R a to samé číslo byla dobrá. Za prvé vím, že s lítačkou můžu jet R9 namísto abych se trmácel S9, za druhé právě to stejné číslo. Pak ale si písmeno R přivlastnilo ministerstvo dopravy, které tak označilo rychlíkové linky, takže R vyjarřuje něco úplně jiného a čísla jsou taky jiná. Třeba k S9 je R17 (náhodou zrovna všechny spoje jsou integrované, ale na jiných linkách to neplatí a příležitostný cestující se nemá šanci v tom vyznat, výčet integrovaných linek a úseků na nádražích… Číst vice »
Ty totemy jsou úplná blbost. Z dálky není poznat co inzerují, protože je kostka příliš malá a piktogram nečitelný a zblízka je kostka moc vysoko a v oblacích nikdo metro nebo vlaky nehledá.
Mně tam vadí ta oranžová. Dokonce použitá na něco tak zbytečného, jako je nápis “Pražský chodec”.
Přitom mezinárodně oranžová znamená výluku, objížďku, změnu.
Teď jste mi vnukl ďábelský nápad a nesmazatelnou touhu to po nocích začít přelepovat nápisem „Moravský vrabec“
Můžu chodit s Vámi?
To tu je pomalu jak na seznamce 🤣
No jo, posun významu slov chodit a přítel tak, že se skoro nedají v původních významech užít…
Symbol S u příměstských vlaků označuje tzv. linky systému Esko, což je síť vlakových spojů integrovaných do Pražské integrované dopravy (PID). Písmeno „S“ znamená „Spojení pro město“ a vychází z mezinárodního označení příměstských vlaků, podobně jako S-Bahn v Německu nebo Rakousku
Linky „S“ jsou v rámci celé republiky. Brno má vlastní „S“ linky. Není to tedy jen výhradou PID. 🙂
Ostrava!!! taky.
!!!Poruba taky.
Plzeňský kraj má linky P.
A není snad jihomoravský IDS JMK moravskou kopií rakouského VOR?
Jenže v německy mluvících zemích to je Schnellbahn – (městská) rychlodráha
U nás nesmysl
Tak v Berlíně ku příkladu je to tedy Stadtbahn.
Písmeno „S“ znamená „Spojení pro město“? Nemělo by tedy v takovém případě platit výhradně pro „městské linky“ a nikoli pro běžné osobní vklaky po celých středních Čechách?
S je Straßenbahn
Není ani když to napíšeš tisíckrát.
Nespamujte, hergot
Podobné roubování, jako „metropolitní expres spodem“, aneb jak se od městské dráhy dostat ke kýženému označení Stadtbahn. 😀
Lidé nechápou symbol S, protože se s ním většina mimopražských setká maximálně v metru s jako symbolem na schématech nebo v hlášení „přestup na linky S a další vlakové spoje…“ ale co to je a že to jezdí ve špičce i každých 15 minut se nedozví, takže pokud to Ropid s S-Bahnem myslí vážně tak by měl posílit jeho branding – propagovat každou z páteřních linek jako rovnoucenou s linkou metra, více zduraznit a zjednodušit přestupy (klidně i v hlášení metra – příští stanice Rajská Zahrada, přestup na linky S2 a S3…), více je označit a hlavně s linkama co… Číst vice »
Je to tak, v Německu jsou zpravidla ve stejném schématu jako U-Bahn. Dokonce mívají i vlastní koleje, ale to už se dostávám k jiné organizaci, která by s tím měla něco dělat…
A jak by to mělo být bez facek?
Ta má by kudlila za kotlety.
Taky v těch hlášeních je to jen balast – přestup na “nějaký vlak”. Proč se nehlásí číslo linky?
Protože se hlásí naopak „další vlakové spoje“, i když tam třeba žádné jiné nejezdí. Prostě zprznění možná dobré myšlenky hromadou nepodstatných požadavků zúčastněných stran, hrajících si zároveň na svých pískovištích.
Přesně. A třeba i nejbližší odjezd. Ale asi jen tam, kde toho moc nejezdí, třeba na hln by to byla tuna balastu. Zase na druhou stranu, v jiných městech Evropy (napadá mě třeba Miláno), kde hlásí přestupy třeba na konkrétní tramvajové linky je to pro cizince dost nepřehledné (a pochybuju, že to místním pomáhá). Možná by takové věci měla řešit nějaká informační obrazovka (nebo ty světelné stěny, ale obrazovka ve voze je asi jednodušší). A rozhlasem hlásit jen aktuální stanici, případně teda možnost přestupu (přestup na jinou trasu a přestup na vlaky, možná nějaké významnější přestupy, třeba na Veleslavíně letištní… Číst vice »
Na Masaryčce byste měl o hodně delší hlášení… Ale dalo by se to řešit. Kde jsou 3 a více linek hlásit jen přestup na linky S…
S je pripominka lepsich let, kdy se Praha snazila byt jako mesta na zapade, ne jako Belehrad.
Dneska můžeme být rádi, že to tu není jak na západě. I když už západ docela doháníme, k Berlínu, Frankfurtu nebo Londýnu na štěstí přece jen ještě kousek chybí.
Vyjádřeno v kilometrech bezpečných, oddělěných cyklotras ten kousek měří stovky kilometrů.
Cyklotrasy mě trápí ze všeho nejmíň. Ale když už je o tom řeč, těch oddělených cyklotras jsem na západě v zastavěné části města taky moc neviděl. Ono je to vlastně logické. Dřív se s nimi nepočítalo a dneska už je není kam nacpat. Proto se to řeší omalovánkami na chodníku nebo na silnici. Osobně bych na kole nejezdil jinam než do lesa nebo na polní cestu. Na to se mám moc rád.
Zrovna němci jsou v tom, pravda podobní alibisti jako my, řeší to čato také jen tím nátěrem. Naproti tomu dáni to mají zmáknuté dost dobře, a Nizozemci ještě lépe.
Zřejmě jim to tam může i stačit, pokud mají méně arogantní řidiče a méně nenávisti vypěstované vůči slabším…
přitom velký podíl cyklistů , tedy podle zpráv médií, havaruje v lese a na polních cestách 🙂
Tak z logiky věci, cyklista se nemůže zranit tam, kde se nevyskytuje:)
Tak jistě, jen mě baví komentáře typu , že se má někdo tak rád, že by na kole jezdil jen v lese nebo na polní cestě.
Můj jediný letošní pád na kole, navic v Praze byl na cestičce v lesíku mezi Kyji a Libní. Takzvaně jsem “ chytil kraba“ . Přitom ten “ bezpečný les“ tvoří asi 1 procento z mé pravidelné trasy Praha 21- nemocnice Bulovka kam jezdím každý den na rehabilitace…
Oddělené cyklostezky se dělají na hlavních tazích, kde jezdí hodně aut, jinde nejsou třeba. Tam se samozřejmě vejdou, protože jde i v centrech měst o široké ulice. Že je „není kam nacpat“ se může zdát, protože i tyhle ulice jsou obsypané (prakticky zadarmo) parkujícími auty. Stačí parkovací místa zrušit/přesunout a místa je rázem víc než dost.
Tak cyklotrasy je úplně to poslední, co by mne trápilo 🙂
Tak ještě, že jste se nám s tím zvládl pochlubit. Už jste dokonce druhý v tomhle vlákně. Díky.
Od začátku si „S“ spojuji se středočeskými regionálními linkami. Ústecko má „U“ a Liberecko „L“.
PS: Vím, že původně je „Esko“ převzaté z Německa, jen pro pochopitelnost mě to svádí k tomuto rozdělení.
Děkuji do teď jsem si S s ničím nedovedl spojit a měl jsem jej za bezobsazne kopírování z Německa. Ale právě na severu to pojali po svém a celkem dobře.
Jen pražští Němci to budou v Ústí, chudáci, hledat pod zemí. 🙂 No, to S podle středních Čech tomu bylo připsáno podle všeho také až ve druhém plánu. Možná jako odpověď na otázku „co s tím“, když vyvstaly z lidu výhrady proti německému označování… Kdo ví.
Ska jsou ustálený název už jak dlouho? 25 let? V celém PIDu se hlásí u každé zastávky, kde je přestup – jestli to někdo nezná, tak není problem v informačním systému, ale v inteligenci jedinců.
To, že tady máme něco 25 let neznamená, že to dává smysl.
Smysl to dává. Jak jinak chcete označovat příměstské linky? Nějaký prefix před číslem tam být musí a tohle už je docela evropský standard
je to jen německý standard Schnellbahn
Má to třeba i Miláno. Jaký jiný označení těch linek navrhujete?
Může být i M (1, 2, 3…). Podzemní metropolitní dráha to písmeno, kromě loga, stejně neužívá. Pokud by bylo zadání to změnit…
Radeji bych slysel hlaseni prestup na vlaky smer Kralupy nez linky Sx. Cislo linky zna jen pravidelny cestujici na te konkretni trati.
Naopak, číslo linky je jednoduché někomu říct, najít v online mapách, atd.
Náhodný cestující často netuší, kam až která linka jede. Navíc různé konečné, naopak společné konečné, či průjezdný model.
Přestup “směr Kolín” bude na S1, nebo S2? Jak mi pomůže přestup směr “Beroun” třeba v Českém Brodě – když tou S7 chci do centra Prahy?
Znát něco není o inteligenci, nýbrž o znalostech. Znalosti a inteligence spolu souvisí jen málo.
To není o inteligenci, ale o pochopitelné neznalosti jazykového původu označení S jako Stadtbahn nebo Schnellbahn.
S jako Socka, to je snad jasný, ne?
Nu, zasmál jsem se, i když spíše hořce. 🙂
S bahn je co? Proč podle německýho vzoru?
Je to v hodně zemích, nejen v Německu. Chápu, že to v češtině nedává smysl, ale je to pro spoustu Čechů i turistů zažité.
Já vám věřím, ale z Francie ani Itálie to teda neznám. Proč to prostě není příměstský vlak, commuter?
Takže tam má být „P“?
P snad používá pro své vlakové linky Plzeňský kraj. Ústecký kraj si linky značí U, Liberecký kraj L a Olomoucký kraj M. Tedy podobný systém, jako je u registračních značek aut.
S by tak dávalo smysl pro Středočeský kraj (vzhledem k úzké integraci PID i pro Prahu)
A co S jako Moravskoslezský?😉
Nebo Jihočeský, Jihomoravský a Zlínský.
Moravskoslezský má „T“.
A jak touto „logikou“ vysvětlíte „S“ v Jihomoravském kraji? To je prostě univerzální mezinárodní označení, které pouze někde nepochopili.
v KHK/PAK jsou pro zmenu linky V, asi jakoze Vychodni Cechy
Aneb původní Východočeský kraj. Jen aby je někdo nehledal u břehu Labe, jakožto linky vodní dopravy. 🙂 Za mě je trochu na hlavu mít druh podsystému označený zrovna podle kraje, na druhou stranu německá zkratka také osloví jen někoho. P jako příměstská linka OK, akorát se nesmí plést s přívozem; ten by mohl mít L jako lodní linka. V Německu ovšem opět S. 🙂
a co S jako stanice?
S jako „spoždení“?
Č jako češťyna?
No ve Francii, totiž něco jako intenzivní příměstskou dopravu ještě nevynalezli. Jedinou výjimkou je Paříž a Île-de-France s RER a Transilienem. Jinak je to, co se příměsta týká, velká bída…
Z Itálie to neznáte? A v Miláně jste byl? Já zrovna asi před dvěma měsíci a měli tam tak vlakové linky značené také. Podobně jako linky metra mají značené M1-M5, tak tam ve schématech mají i S1- až nevím kolik…
Je to zažité podobně, jako TEPLOMĚR, kterým ale neměřÍte teplo, ale teplotu, takže by to měl být principielně TEPLOTOMĚR. 🙂
Dejte váš návrh na výstižný český ekvivalent k dlouhodobě zažitému S-Bahnu, třeba se ujme…
Vždy tady bylo rozdělení Os/R/ex/atd, to logo správy železnic, který bývá na nádražích, by taky šlo použít. S nemá vazbu na nic.
Zeptejte se náhodného kolemjdoucího zda ví, co je to SprŽel… 😀
Protože v Sovětským svazu to neměli. Metro tam měli, proto je v Práglu =M= a ne U.
Byl jste někdy v Paříži nebo v Milánu?
Nebyl. V Milanu maj S, jako Suburbano, jsem se teď dočetl na Wiki. Takže v Práglu může být třeba S jako ešuS. Nebo S jako poSprejovaný…
Nebo S jako Satelity, bo právě těm to slouží…
K – kosmická linka (ku družicím :)). Jinak v tom výše zmíněném „svazu“ to jen převzali zřejmě od Francouzů, jen to přepsali svým písmem.
S jako „suburbie“ je samozřejmě použitelné i v česku.
Mě přijde celkem ustřelené, že se na nádražích a zastávkách v Praze bude potkávat informační systém pid s informačním systémem správy železnic.
S jako S-Bahn. Pořád je vidět, komu to tady patří.
Vám zjevně ne, no.
Tobě taky ne. Buď v klidu.
Á – buran tykan.
Komu?
Symbol S bohužel nechápou zejména samy České dráhy, které si ho vymyslely a kterého si ho, z mně neznámých důvodů, s oblibou lepí na své vozy vzhůru nohama. Takže malý oblouček písmene S je dole zatímco velký nahoře, což vypadá naprosto příšerně. Bohužel to není ojedinělý jev.
Neví někdo jak aktuálně vypadají teploměry v Dolních Počernicích? S7 už tam nejezdí a je tam nová linka S61, tak jestli je upravili, či je tam pořád schéma jako na fotkách.
https://pid.cz/pruzkum-odhalil-jak-vylepsit-informacni-systemy-na-vlakovych-nadrazich/
Při mimořádnostech se přece zásadně využívá křídová tabule, pokud mimořádnost trvá už více dní, tak se dokonce najde někdo, kdo to zadá do odjezdových monitorů v metru (které jinak operativně stejně nikdo nevyužívá k rychlému informování cestujících). Jaká škoda, že v roce 2025 pořád máme informační systém v metru předpotopní a nejlepší pak v soupravách, kde místo přidání monitorů (kde by šlo rychle předávat všechny mimořádné informace, propadne vyhazovat uzavřené stanice apod.) řešíme jak přesně bude vypadat papundekl s jezevčíkem.
Křídová tabule funguje i při blackoutu 😉
Jakože potřebuju, aby mi tabule vysvětlila, že když nejde elektřina, tak nejede i metro? Jinak neříkám, že se má vyhazovat, vůbec, jen že má dost limitující použití
Je pravda, že v té situaci bude nejlepší zavřít vrata jako na noc.
To jistě potřeba je, zejména pro tu poslankyni, co elektřinu pořád nepotřebuje, protože na televizi se může dívat pro svíčkách a zavolá si z mobilu. Že je to jasné Vám, ještě neznamená, že je to jasné každému.
Urban legend.
Presne tak, na monitoru by se treba dalo hned vyresit uzavreni stanice Staromestska. Takto to nikdo neresi i kdyz je letni sezona a Praha je plna turistu jezdicich do centra. Ani dnes jsem nevidel v metru stanici prelepenou krizkem, aby cestujici videli, ze tam musi jinak. Pritom je to jen o tom, dat kazdemu strojvedoucimu nebo uklidove cete samolepky,, aby pred odjezdem z depa prosli soupravu a vylepili to.
Nic o tom nevíte. Strojvedoucí to nemají v náplni práce, nic lepit nebudou. Úklidové čety jsou z externí firmy, která toto nemá ve smlouvě. Takže Váš návrh je nesmysl.
Pořád změna smlouvy je asi jednodušší než instalovat monitory všude. A myslím že třeba po strojvedoucí by to byl v pořádku odpočinek od řízení.
To by se možná dalo vyslat i na ty stávající panely. Naopak obrazovky často slouží vysílání všemožné reklamy. Pravda, ta je už i dnes na polepech, akorát tam ‚nebliká‘ a dá se ignorovat. A není to tak poruchové zobrazení. Ono vše má svoje.
Nevím, proč by na totemu pražský chodec mělo být schéma celé vlakové linky. Od toho je přeci jízdní řád, ne?
Ten totem by mi měl říct, kam dojdu, kudy dojdu na nástupiště, ale jaká tam jede linka už by mi říkat neměl, ne? To by tam rovnou měli dát jízdní linky busů, dalších vlaků ap… Ani nemluvím o tom, jak často by se potom ty totemy musely aktualizovat při každé menší změně názvu stanice/trasy ap.
Ty podrobnosti, které uvádíte, by mohly být na speciálním totemu PRAŽSKÝ JEZDEC.
Musím říct, že jako občasnému návštěvníkovi Prahy a okolí mi symbol S nepřirostli ani k srdci, ani k rozumu. Sice „vím, co to je, ale v praxi jsem se s tím nenaučil pracovat a hledám konkrétní spoj, linku vůbec nevnímám…
Chápu ale, že linky jsou hlavně pro pravidelné cestující, nicméně tenhle princip pro mně všude na světě zabíjí výjimky jako „S2 – některé spoje končí v Poděbradech, některé v Nymburce a většina spojů nestaví ve Veltrubech a Kolíně-Zálábí“.
A jako úplný cizinec bych taky nádraží intuitivně nehledal podle nějakého S, pokud bych zrovna nebyl z Berlína. Jasně, můžu si to předem někde načíst, ale to už podle mě není intuitivní.
to mě vždycky štvalo na jezevčících v metru, kde bylo/je u nádražních stanic modré S, ale žádný symbol vlaku.
Proč „z Berlína“? Jednak celé Německo a Rakousko, jednak dokonce i Dánsko (S-Tog) nebo Milan (Suburbano) používají „S“ pro přiměstskou železnici.
A také na Jižní Moravě máme S-kové linky příměstské železnice:-) ale žádné „S“ logo tu není. Teda vyjma S-vagonu, které k nám zavítají z pražské oblasti, třeba na rychlíku R9.
Ad S2 a různé konečné stanice: je to obtížné – mít pro každou variaci vlastní číslo linky vede k ještě větší nepřehlednosti. Myslím že u pražských linek S a R je to nastavené celkem rozumně. Druhý extrém byl svého času RER C (teď je už jednodušší), kde se pod jednou značkou skrývalo snad 15 různých typů spojů (a samotné RER C zničilo spíš dílčí síť, než jednu linku). Chce to nějak vybalancovat.
No, zato u podzemní dráhy pokaždé asi tři stanice předem hlásí „upozornění pro cestující, vlak končí jízdu ve stanici…“, přičemž je totéž napsáno i na panelech ve stanici a ve vlaku. Možná to hlásí pro nevidomé, to bych ještě pochopil. I děti se už jinak učí číst.
Mně i přijde, že problém je v tom, jak nespolehlivá a nerozvinutá je naše příměstská železnice. Plus teda samotné označení linky S na vozidle (případně odjezdových tabulích), je dost nevýrazné
V Praze hlavně žádná (pří)městská železnice není. To je normální železnice částečně využívána zastávkovými vlaky.
On i v Německu se ten výraz S-Bahn dost významově rozpliznul od berlínského modelu až po linky s hodinovým intervalem daleko na venkově.
Nechápu, proč by se u nás měly linky označovat podle německého vzoru „S“. Co v češtině znamená to „S“? Nic.
Znamená to oSobák. 😉
A Spěšňák.
Když už se to nakouslo, není čas přemýšlet o zrušení kategorií Os a Sp (a R?) pro cestující? Téměř každá regio linka, včetně turistických spojů jedoucích jednou denně, už nějakým tím S (R, T, U, L, V…) označena je. Interně ať si to dopravce značí jak chce, ale cestujícímu to už nic nepřinese když na tabuli přeblikává Os/S3, případně tam ta linka není vůbec. U linek Sp/R43 je to spíš i matoucí. V německy mluvících zemích to dávno takhle mají, linka je rovnou kategorií vlaku.
Naprosto souhlasím. S těmi kategoriemi jsme jak magoři. Došlo to dokonce tak daleko, že máme rychlík s názvem Slovácký expres. To je vrchol debility (citlivější jedinci prominou).
A pak je Valašský nebo Západní expres co mají kategorii EC nebo IC. S těmi názvy linek je to ještě trochu širší téma než to co jsem psal, ale v podstatě jde o totéž – nějak sladit kategorii a linku, ať nemáme dvojí údaje. Číslo vlaku (i regionálního) samozřejmě nadále uvádět tam, kde je potřeba, třeba při vyhledávání spojení.
Jenže EC, IC a SC je pořád Ex. Zkratky -C jsou jen komerční nálepkou, kdysi dokonce jmenovanou jako „vyšší kvalita“ – přitom jde hlavně o to, co obsluhuje. Osobně stále rozlišuji Os a R, protože to mnohem spíše napoví, kde to zastaví. Naopak státní číslování rychlíkových linek je pro běžného příměstského cestujícího zbytečně nepřehledné.
Expres ve spojení se Slováckým je součást názvu vlaku, s druhem vlaku to nesouvisí.
Tramvaj nebo autobus také v češtině neznamenaly nic. A jak se ujaly. Nebál bych se plně přijmout termín S-Bahn. Samozřejmě, pokud někdo vymyslí něco lepšího a maximálně srozumitelného, sem s tím.
Neznamená to v češtině nic, ale v Evropě je to nejčastější a ty německy mluvící země mají tyto systémy obecně nejvíce rozvinuté, i z hlediska značení a srozumitelnosti. Přejímat to nemusíme, některé kraje tam dávají jiné písmeno, každý může mít názor na to co je lepší.
Ono asi není od věci jít v Evropě cestou sbližování různých označení a systémů, než aby si každá zemička jela všechno po svém. Dost to usnadní cestování po naší EU ale i cizincům kteří se to EU opakovaně vracejí, ale do různých zemí a měst, to pomůže.
Tak zrovna nevím, že by Frantíci chtěli označovat svoje RER nebo Španělé jejich Cercanias jako S.
Titulek zní, že symbol S Pražané nechápou. Tak proto se ptám.
Asi jsme si neměli vyhánět české Němce, pak bych proti S nic neměl.
Jo, kdyby se od začátku ujala vícenárodnostní federace tak, jak se to předtím nepovedlo v Rakousku-Uhersku, možná jsme se nemuseli ani dobrat války, která vedla ke zlosti, nespravedlivě pak vyhánějící i odpůrce nacismu (ale někomu se to zase výtečně hodilo). Těžko to posuzovat zpětně z dnešního pohledu. Ostatně to staleté trauma tu s námi žije pořád, bohužel.
Tímto přístupem by šlo rozporovat i “L” u autoškol.
Však v době zavedení to na u vlastenecky založených jedinců budilo odpor. Samotnému L ještě předcházela etapa, kdy na původní plechové žluté ceduli AUTOŠKOLA bylo L podbarvené.
L se nicméně používá všude. S ani ve čtvrtině Evropy.
OK. Takže zavedeme něco, co se bude používat exkluzivně jen v ČR?
Těším se, až to (snad) bude všude
Z panelů tramvaji zmizel symbol S i vláčku. No aspoň je snaha zvenčí zobrazovat průběžné zastávky.
Vláček apod. na tramvajích byl stejně nesmysl, když snad každá linka vede kolem nějakého nádraží.
Je to v podstatě charakter zastávky, stejně jako přestup na metro nebo křížek u znamení. To, jestli má smysl ukazovat na čelní orientaci konečné zastávky, je otevřená otázka.
Nejde o to, zda linka jede kolem nádraží. Symbol S u zastávky označuje, že je v dané konkrétní zastávce přestup na linky S, které tvoří spolu s metrem páteř PID. Je to tedy stejné, jako když jsou symbolem označené zastávky s přestupem na metro – přestože snad každá tramvajová linka vede kolem nějaké stanice metra.
Myslím si ale že je nesmysl nějak vydělovat S od ostatních vlaku. Tak jako třeba v nočních spojích není na Hlavním nádraží označen přestup na vlak (ano, vím že je to u zastávky s názvem nádraží nadbytečné, ale to potom i linky S), i když jsem tam právě jel kvůli němu.
Naopak v rámci systému PID se hodí označovat jen vlaky zařazené do systému. Vláček u nádraží být nemusí, u rychlíkových stanic je beztak užito slova nádraží, jež by se u pouhých zastávek mohlo naopak vynechat, zato sjednotit název (Hlubočepy vs. Zlíchov či Perkutov, Cibulka, Podbaba apod.).