Letectví Letiště

Turci znovu posunuli stěhování na nové istanbulské letiště o další měsíc.

Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina
Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina

Velké stěhování leteckých společností na nové istanbulské letiště se opět posouvá. Provozovatel nového letiště Istanbul Grand Airport (IGA) oznámil, že namísto plánovaného přesunu 3. března začne stěhování až 5. dubna.

Stalo se tak už potřetí. Naposledy letiště oznámilo posun stěhování na začátku ledna s tím, že začátkem března ke stěhování dojde. Původní termín byl přitom 29. října, tehdy došlo alespoň k zahájení provozu několika letů, většinou vnitrostátních.

Nově má velké stěhování proběhnout mezi 5. a 7. dubnem. Rezervační systém Turkish Airlines i jiných dopravců nicméně zatím stále uvádí, že letadla budou startovat a přistávat i po 7. dubnu na současném Atatürkově letišti.

Nové letiště se má stát postupně jedním z největších letišť na světě, turecká vláda chce dosáhnout hranice až 200 milionů pasažérů ročně.

Turecký server Ahval spekuluje, že za důvodem dalšího posunu jsou obavy z možného kolapsu dopravy před komunálními volbami v Istanbulu, které se budou konat na konci března. Spekulovalo se i o nedostatku financí, to ale vedení letiště odmítlo.

Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliardy eur, tedy více než čtvrt bilionu korun. Dominantou je řídící věž, jejíž podobu navrhovala designérská společnost Pininfarina. Devadesát metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
V provozu zatím budou dvě ranveje o délce 3750 a 4100 metrů, v konečné podobě má mít letiště šest přistávacích a vzletových drah.

Turecko se chce novým letištěm postavit především konkurenci z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem pro stavbu nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Letiště vzniklo v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř osm tisíc hektarů. Za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti. Například na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Letiště bude používat zkratku ISL.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Marek
Host
Marek

no je pravda, že když jsem byl před měsícem na Atatürk airport, tak tam těžce TA kapacitně nezvládali odbavení cestujících, spousta prázdných přepážek pro self check-in (na které se nikdo moc neodvažoval), jinak jenom 8 přepážek obsazených lidma pro komplet všechny lety obsluhované TA! No, ale i přesto odbaví ohromnou spoustu lidí…
Jako velké plus bych bral to, že na Atatürk jsem dojel metrem, na to IGA to očividně nehrozí…

Martin V.
Host
Martin V.

Ty dvě runwaye jsou podle fotek ve skutečnosti dva páry (jedna široká 60 m , druhá kousek vedle ní široká 45 m). Netušíte někdo jak je hodlají provozovat? Něco jako Gatwick? Tedy v případě výluky na primární dráze se použije záložní? Nebo přistání na jedné, vzlety v mezidobí z druhé?

Partneři



CSCARGO
RSD