Ve Vysokých Tatrách se po roce a půl vrátily vlaky na zubačku ze Štrby na Štrbské Pleso

První den provozu s cestujícími na trati Štrba - Štrbské Pleso. Foto: ZSSKPrvní den provozu s cestujícími na trati Štrba - Štrbské Pleso. Foto: ZSSK

Podle ZSSK začala nová éra cestování po Vysokých Tatrách.

V červenci roku 2020 zahájená rekonstrukce ozubnicové železnice Štrba – Štrbské Pleso je definitivně u konce. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes oficiálně zahájila provoz na trati s novými vozidly od společnosti Stadler Rail. Nahradí soupravy, které jezdily po ozubnicové trati od roku 1970.

Pět nových jednotek má hybridní pohon, mohou jezdit jak po klasické trati TEŽ Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica, tak na ozubnicové železnici. Jednotky jsou pojmenovány po méně známých tatranských vrcholech Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.

„Doprava ve Vysokých Tatrách dlouhodobě trpěla nedostatkem kapacit a zastaralým vozovým parkem, v sezóně jsme jezdili bez záloh. Moderní vozidla představují novou éru cestování v Tatrách,“ řekl předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.

Jednotky mají kapacitu 91 míst k sezení, mají 2 místa pro invalidní vozíky. Součástí je i multifunkční prostor pro přepravu kol či kočárků. Jsou vybaveny informačním a kamerovým systémem či automatickým počítadlem cestujících. Jsou klimatizované, vybavené zásuvkami a wifi připojením. Celkové náklady na nová vozidla včetně jedné lokomotivy byly 38,8 milionů eur, většinu zaplatila evropská dotace. ZSSK u příležitosti zahájení provozu spustí zítra prodej speciální suvenýrové bankovky a USB klíčů ve tvaru jednotlivých jednotek.

Nepřetržitá výluka tatranské zubačky byla zahájena 6. července 2020. Jejím cílem byla celková rekonstrukce tratě, při níž došlo k obnově železničního spodku a svršku, včetně odvodnění. Dále bylo kompletně vyměněno trakční vedení a zabezpečovací zařízení. Opravou prošly také nástupiště nebo opěrné zdi, které byly v některých místech nově vybudovány.

První den provozu s cestujícími na trati Štrba - Štrbské Pleso. Foto: ZSSKDvojice jednotek 495.951 a 955 během
zkušebních jízd. Autor: Dalibor PalkoOzubnicová výhybka. Autor: Dalibor PalkoPosun se soupravou 495.951 za pomoci lokomotivy 485.951. Autor: Dalibor PalkoČištění kolejiště ve stanici Štrbské Pleso. Autor: Dalibor PalkoDvojice jednotek 495.951 a 955 během
zkušebních jízd. Autor: Dalibor PalkoDvojice jednotek 495.951 a 955 během
zkušebních jízd. Autor: Dalibor PalkoČištění kolejiště ve stanici Štrbské Pleso. Autor: Dalibor PalkoMultifunkční lokomotiva s pluhem na Štrbě. Autor: Dalibor PalkoMultifunkční lokomotiva s pluhem na Štrbě. Autor: Dalibor PalkoPrvní den provozu s cestujícími na trati Štrba - Štrbské Pleso. Foto: ZSSK

Na trati dříve jezdily elektrické jednotky 405.95, v provozu byly padesát let. ZSSK chce minimálně jednu zachovat pro muzejní provoz. Ozubnicová železnice vznikla před padesáti lety, otevřela se těsně před zahájením mistrovství světa v klasickém lyžování na Štrbském Plese. Dříve byla na jejím místě parní ozubnicová dráha, která ukončila svůj provoz v roce 1936. Trať na necelých pěti kilometrech překonává výškový rozdíl 550 metrů. Zhotovitelem stavby o celkovém finančním objemu 18,5 milionu eur (cca 450 mil. Kč) bylo sdružení firem Strabag a Swietelsky.

Tagy Ozubnicová železnice Štrba -Štrbské Pleso Tatranské elektrické železnice (TEŽ) TEŽ Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
31 komentářů