Autobusy Doprava ve městě

Ve Vsetíně vyjede do MHD čtrnáct nových autobusů na zemní plyn s valašskými polepy

Nové autobusy SOR NBG 12 v polepech pro provoz ve vsetínské MHD. Foto: Městský úřad Vsetín
Nové autobusy SOR NBG 12 v polepech pro provoz ve vsetínské MHD. Foto: Městský úřad Vsetín
Od ledna dochází k navýšení provozu vsetínské MHD o 27 %. Autobusy budou jezdit na zemní plyn.

Cestující ve vsetínské městské hromadné dopravě čeká od ledna velká změna. Objem dopravy se navýší o zhruba čtvrtinu, cestující čeká svezení úplně novými autobusy. Ty navíc získaly netradiční polepy s valašskou tematikou inspirovanou místními písničkami.

Čtrnáct nových autobusů SOR NBG 12 dnes pokřtili zástupci ČSAD Vsetín a vsetínské radnice. Dopravce na linky nasadí autobusy na stlačený zemním plyn (CNG), ve Vsetíně tak skončí provoz autobusů na diesel. Do pořízení čtrnácti nových autobusů české výroby s typovým označením SOR NBG 12 ČSAD Vsetín investovala 98,93 milionů korun, velkou část nákladů financovala Evropská unie z dotačního programu IROP.

„Vozidla jsou nízkopodlažní po celé své vnitřní ploše, umožňují tedy pohodlný nástup i výstup všemi dveřmi především starším lidem nebo maminkám s kočárky. U prostředních dveří mají navíc mechanickou plošinu pro nástup cestujících na vozíčku,“ uvedl ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Autobusy jsou vybaveny vnitřním i vnějším elektronickým vizuálním a akustickým systémem pro informování cestujících včetně nevidomých a slabozrakých, kteří si pomocí speciálních ovladačů budou moci vyžádat ohlášení informací o lince ještě před nastoupením, kde se autobus zrovna pohybuje. Moderní odbavovací systém umí přijímat kromě hotovosti i čipové karty, bankovní karty nebo QR kódy.

Mám radost, že po Vsetíně budou jezdit ekologické autobusy, které také splňují veškeré standardy dnešní doby. Věřím, že budou cestujícím dobře sloužit a že přitáhnou do městské hromadné dopravy více lidí,“ řekl starosta Jiří Růžička. Polepy jsou inspirovány valašskými písničkami v celkem pěti variantách.

O 27 % větší rozsah MHD

Kvůli investici do autobusů vybudoval dopravce ve svém areálu i velkokapacitní plnicí stanici CNG. Nebudou ji využívat jenom autobusy a nákladní vozidla, ale je připravena i na možnost plnit osobní vozidla pro veřejnost.

Vsetín od ledna navýší objem objednávaných kilometrů ze 630 na 800 tisíc ročně, což je nárůst o 27 %. Město ale nechce zdražit jízdné. Náklady na MHD mají stoupnout jen o 16 % ze současných 15,5 milionů korun ročně na 18 milionů korun za rok.

Všechny změny v MHD připravujeme s cílem, aby lidé při přepravě na území Vsetína preferovali hromadnou dopravu před osobní automobilovou a snížila se tak dopravní zátěž zejména v centru města,“ vysvětlil starosta. Město zavádí taktovou dopravu. Na nejužívanějších linkách v pracovních dnech pojedou autobusy každých patnáct minut během špičky a každou půlhodinu mimo ni. „Na méně vytížených linkách by měly autobusy jezdit v pracovní dny každou hodinu,“ zmínil starosta.

Další velkou změnou je organizace samotných linek, každá pojede přes dva přestupní uzly: Dolní náměstí a autobusové nádraží. „Cestujícím tak usnadníme přestupy mezi jednotlivými linkami. Čekací doba v těchto uzlech by se měla pohybovat v rozmezí pěti až deseti minut. V důsledku uvedeného zavádíme přestupní jízdné s třicetiminutovou platností,“ dodal Růžička. Kvůli tomu dojde k přečíslování linek, název změní 28 zastávek. Kompletní jízdní řády jsou na stránkách města.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
František Pernický

Takové MHD nemají nikde v republice jak výstižné a jedinečné pro tuto oblast!!

Vlastimil Kocurek

Oni těmi polepy chtějí potvrdit svou valaškou identitu. Dokonce PRÝ budou stejným způsobem polepovat i vozy Policie ČR, Městské policie, sanitky a hasící vozy. Tím se upevní jejich důležitost a jedinečnost.

Sharkovec

Nevi nekdo, zda bude vsetinska MHD zaintegrovana do chystaneho IDZK? V clanku jsem to nevidel, tak se radsi ptam.

Jiří

Slyšel jsem, že MHD chcou zaintegrovávat v průběhu roku 2021.

Honza D.

V rychlosti jsem titulek přečetl jako že autobusy vyjedou na valašský plyn. 😅

Pája

SOR fakt NENÍ autobus. Na druhou stranu Vsetín NENÍ město. Howg

Midar

Nejste ze Zlína? – dědiny s trolejbusama 😀

Jan Hojsák

S příspěvkem Midara nelze nesouhlasit 😁

Juraj

Ooo, trojdverové NBčko 😮

Pavel Vavříček

Akorát že to je jiné uspořádání dveří trojdveřové verze

Martin V.

Na příměstských linkách jezdí běžně i třídveřové NB 18, třeba https://www.cs-dopravak.cz/2019-4-15-arrivy-city-zaazuje-do-provozu-nov-vozy-sor-nb-18/

Juraj

Tieto dlhé bežne vídam na kladenských linkách, ale trojdverových krátkych je podstatne menej. Jeden jazdil ako IKEA bus, pár snáď teraz má Arriva City, vídam ich na 155…

Lukáš F.

Před pár lety takové jezdily u About Me v Praze na lince 302.

Jakub P

Na to, že je to celopolep, mi to přijde dobrý. Vypadá to na relativně decentní barevnou škálu, je to vtipný, nezaměnitelný a odkazuje to na věci, na který je řada Vsetíňáků hrdá. Kdyby to byly stejný a stejně provedený náměty a nezasahovalo to do oken, nebo jen trochu na jejich okrajích, přišlo by mi to skvělý, takhle se zakrytýma oknama jen dobrý.

Martin V.

Škoda, že ten jalovec je tak vysoký, že přerostl do oken. A ty ovce taky. 🙁

Vlastimil Kocurek

Je to nechutné. nazývejme věci pravým jménem, ale pořád je to lepší než stupidní reklama.

Petr

Myšlenka bohulibá, provedení nevkusné…

Autrans

Naprosto souhlasím…

Novotny

Ty polepy strasne, pres ty okna. Fakt uz nikdo nepremysli z radnich, aby to bylo aspin trochu decentni, nez takovahle zhyralost pres cely vuz.

Ic540

Nové busy jim přeji. Ale ty polepy. Nic horšího nemůže být. Člověk se v buse necítí dobře, ztrácí orientaci, zejména starší. Nemístní se také hůře orientují. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale polepy bych zakázal. Kdyby mi bylo 15 či 20 asi bych to nenapsal. Ale po 50tce se spousta věcí mění včetně zraku… Polepy schválili i tak ti co tím nepojedou. Mají služební vozy a polepy jsou něco jako PR pro ně… Za mě opravdu ubohost které se vyhýbám. Ještě že v Havířově jezdí polepen jen bus Globus linky a možná dva z desítek dalších. Ani vozy msk… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Radní nejsou od toho, aby přemýšleli, a už vůbec nemají vkus, jen ostré lokty.

M19

Podle sebe soudím tebe?

kanafasik

Pokud to kreslila nějaká chráněná dílna, která se stará o mentálně postižené, budiž. Alespon to prospěje dobré věci. Ale pokud někdo toto myslí vážně, tak by se do podobné dílny měl nechat zavařít.

Vlastimil Kocurek

Možná je to součást psychoterapie psychiarického oddělení místní Valašské nemocnice, a.s.

M19

Možná máte osobní zkušenost?

jva

Ještě řada NB a ještě s takovým báglem. No to je teda kauf…

Vlk

To je kauf…..naprostý souhlas. Měli jsme přesně tyhle šroty s motory Cumins….To věčně nejezdilo, to byl průser za průserem. Nakonec se to sešrotovalo, protože ani SOR Libchavy si s tím nevěděl rady…………..Čas trochu pokročil, třeba to bude dobré, ale co mám já zkušenosti, tak fakt hotová poprava.

Study

Tohle jste s Cumminsem určitě neměli. Ale hlavně si kopnout…

Guest

S Cumminsem byly staré Ekobusy a první BNG/CNG, NBG nikdy s Cumminsem nebylo, má Cursor 8 CNG, jak třeba Citelis/Urbanway

esc

Ty polepy jsou něco příšerné – vypadá to jako nepovedená reklama a kromě toho, cestující asi nebudou dvakrát nadšeni že se kvůli tomu musí dívat z okna přes děrkovanou folii. Na radnici by jim měli říct, že toto atraktivitu veřejné dopravy jenom snižuje.

Pavel Vavříček

Hold kdyby to bylo dotované, tak si na to nějaký polep pár let neškrtne

Autrans

Dotované to právě že je… doporučil nejdříve přečíst a až pak diskutovat… v tomto pořadí…

Pavel Vavříček

No ale jsou i dotované vozy a těch je největší většina, na které se nesmí po dobu několika let dávat celovozový polep a reklama

švarc

Plně souhlasím, dalo se to udělat jinak, jako např. vozy DSUK v Ústeckém kraji, kde jsou taky na busech informace o zajímavých místech, ale není to děláno takovýmto polepem.

Adam H

Města jsou plná vizuálního smogu, tak proč ještě trochu nepřidat na vozidlech MHD…

Twix

Mně se nejvíc líbí to jehně na fotce 6, které vlezlo až do informačního displeje. Ono sice nejspíš nepřekrývá žádný text, ale číslo linky nad jeho hřbetem je tak malé, že ho skoro nepřečtu. Obecně, doufal jsem že takovým celovozovým polepům přes okna (i hezčím) už konečně odzvonilo, a že už by se neměly vyskytovat ani na různých linkách co vozí lidi k obchoďákům apod. Tak bohužel. Zevnitř dejme tomu nějak vidět jde, ale když čekám venku na zastávce a přijede taková neprůhledná krabice, připadám si že nastupuju do nějakého neútulného náklaďáku, nemůžu předem přejít k jiným dveřím když vidím… Číst vice »