Doprava ve městě Metro

Varšava prodloužila metro o tři zastávky, další část postavili Turci

Nové stanice metra na lince M3 ve Varšavě. Foto: Metro Warsawskie
Nové stanice metra na lince M3 ve Varšavě. Foto: Metro Warsawskie

Cestujícím ve Varšavě slouží od soboty tři nové stanice na lince M2, trasa se prodloužila o 3,4 kilometry. Kvůli současné situaci ale město a dopravce vyzvali lidi, aby zatím zbytečně  metrem nejezdili a nechodili se dívat na nové stanice. Město kvůli tomu odložilo některé změny v systému pozemní dopravy, které měly nastat s otevřením dalších stanic metra. Podle nového plánu mělo více autobusů směřovat ke stanicím metra, město ale mělo obavy, že by se tam nyní koncentrovalo příliš mnoho lidí.

Na lince M2 vznikly nové stanice Płock, Młynów a Księcia Janusza. Novou trasu postavila turecká společnost Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt za 1,147 miliardy zlotých (zhruba 6,9 miliardy korun). Tři čtvrtiny nákladů zaplatí Evropská unie z Fondu soudržnosti.

Stavba trvala celkem 38 měsíců, od loňského listopadu už probíhal zkušební provoz a přejímka celé stavby. Povolení k provozu získala společnost Metro Warsawskie 31. března. Trasa vznikla díky dvěma razícím štítům, vede 12,3–18,2 metrů pod povrchem.

Varšavské metro má aktuálně délku 23,1 kilometru. Linka M2 je v provozu od roku 2015, město plánuje také novou linku M3. Aktuálně probíhá výstavba na západě města, město chystá soutěž na další úsek se třemi stanicemi. V budoucnu by ve Varšavě měly jezdit soupravy metra od Škody Transportation.

 

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cyklista

A co takhle místo podivných řečí o dotacích, porovnat cenu:

Praha metro D: 10,6 km cena 72 miliard Kč, to je 6,8 mld/km
Polsko linka M2: 3,4 km cena 6,9 miliardy Kč, to je 2 mld/km
Praha prodloužení A: 6,1 km cena 17,8 miliard Kč, to je 2,9 mld/km před šesti lety

Dobře, v trase D jsou zahrnuty i přestupní stanice, ale i tak je výstavba u nás mnohem dražší. Stejně jako u železnice a o dálnicích nemluvě.

Tady na Moravě

Nechci delat dablova advokata, ale podivejte se na podminky pro stavbu metra ve Varsave a v Praze. Varsava ma jedny z nejpriznivejsich podminek snad v cele Evrope – nenarocny teren, nenarocna geologie, pravouhla a siroka ulicni sit. V jejich podminkach probiha obrovsky podil stavby hloubene a nemusi resit majetkove pomery a demolice, protoze stavi pod ulici.

Eduard

A u nás se nestaví metro pod povrchem země? A Poláci taky mají jedny z nejpříznivějších podmínek v Evropě co se týče dálnic. V minulém století neměli skoro žádné a dneska budou mít za chvíli ji skoro hotovou dálniční síť. Ti Poláci mají fakt neskutečné štěstí….

Tady na Moravě

Vygooglete si technologicky a ekonomicky rozdil mezi hloubenou a razenou podzemni stavbou. Nejen tunely, ale hlavne stanice.

Hajnej

Možná by stálo za to zjistit, na kolik přišla střední část varšavské linky M2 (Rondo Daszynskiego – Dworzec Wileński), ta je s Prahou svým charakterem srovnatelnější.
Zatímco právě otevřené tři mezistaniční úseky mají parametry dost poplatné tomu, že se stavěly levně: jeden z nich má traťovou rychlost 70 km/h a dva dokonce jen 55 km/h.

TPal

Takový technický dotaz. Délka 23,1 km – není to přesně délka linky M1?

Janek

Opravdu jde o chybný údaj. Aktuální délka je necelých 40km, ve výstavbě je dalších 7km.

Tomas

Tak krásná barevná architektura a u nás se „architekti“ nezmůžou na nic než hnusné šedivé návrhy trasy D.

Martin S.

Bohužel ne architekti… Navrhovali to stavaři z Metrostavu, nové vedení Prahy už s tím nedokáže moc pohnout, leda že by se výstavba opozdila o dalších X let.

Y.K.

Ba ne, i pro metrostav to navrhují architekti, ale jsou nějací vyhořelí.

TPal

Přesně tak. Nádherné odstíny barev, nádherný fond písma na Mlynówě, každá stanice má trochu jiný design. Jak se mi varšavská MHD z pohledu povrchové dopravy zas tolik nelíbí, tak linka M2 je óda.

Vbb

každá stanice má trochu jiný design?
Na starých stanicích linky M2 je zcela jednotný design (resp. ve dvou verzích třeba laviček), ale každá stanice má „svou vlastní“ barvu, včetně třeba přístřešků na povrchu. Jinak je to ale „nasekané ve fabrice“, pouze jinak natřené.
Neříkám ale, že to je tak špatně. Přinejmeněím to vyjde levněji 🙂 .
(ale řemeslné zpracování původních stanic… místy k poblití)

TPal

Pravda, teď koukám na ostatní stanice a u nich se mi popravdě víc líbí samotný vstup do metra než stanice v podzemí jako taková. Nicméně Mlynów a Księcia Janusza. Děkuji za upozornění. 🙂

Tady na Moravě

V Praze byl vrchol architektury metra Acko a hlavne Bcko pod Starym Mestem. Pak se prihlasila o slovo postmoderna, kdy se to da rozdelit na dobu pred Kot., behem Kot. a po Kot. Pred Kot. to jeste slo, nejdrive temne zlate prodlouzeni do Butovic s odkazem na pozdni brutalismus s ornamentalnimi detaily…nadcasove. Prodlouzeni na Zlicin byl uz ulet, experimenty se sklem a ruznymi obloukovymi nesmysly a palmami ve skle, hlavne se za kazdou cenu vyhnout „pravouhle sedi“. Da se to ale omluvit tehdejsi dobou. No a pak prisel Kotas, postavil svou vesmirnou lod Rajskou Zahradu…originalita co kazdeho zaujala a absolutne… Číst vice »

MlB

Poláci holt výstavbu infrastruktury a čerpání dotací umí. U nás bohužel totální žabařina a všechno trvá několik lidských životů…

Nekdo

Ale jak krasne cyklostezky mame!

Eduard

Přesně tak. Na co nějaké dálnice, či metro. Lidi by se jen vozili. Takové cyklostezky to je něco! Žádné emise skleníkových plynů. Lidé dělají něco pro zdraví. To bude obrovská pochvala nejen z Bruselu.

čecháček

Ty neony jsou boží!!! <3

Asd

Tady jde vidět, že to jde když se chce. Kdy se asi tak dočkáme nových stanic metra?

Martin S.

V Praze kolem roku 2027, pokud se po příštích volbách ustanoví koalice která naváže na tu současnou a bude metro D podporovat jak to jde.

David

Asd – ano, když se chce, tak to jde. I proto má dneska Praha 3x delší síť než Varšava a dvojnásobný počet stanic.
Varšava: 23 km, 34 stanic
Praha: 65 km, 61 stanic

Roman Svačina

Praha má 21 let náskok. Ve Varšavě metro otevřeli v roce 1995…řekneme si za 5-7 let?

Eduard

Tak nějak. Prostě to tempo výstavby u |Poláků je závratné. U nás se jen pořád diskutuje, řeší se nesmrtelnost chrousta a jinde se staví. A přitom máme jak peníze, tak hlavně spoustu šikovných lidí.

Lubosch

A to vše díky komunistům.

Jakub

To je docela smutné že?

Kubrt

Kdyby tu nebyli komunisti, tak by metro nebylo?

...

Ano, díky komunistům vzniklo až tak pozdě. Poprvé se metro v Praze začalo stavět v roce 1938, nebyl by problém po volbách v roce 1946 výstavbu obnovit. Kdo tehdy byl primátorem? Nebyl to náhodou ten, co se po něm jedna stanice metra kdysi jmenovala? 🙂

Eduard

Mě je docela jedno, co bylo v minulosti. Ne že bych historii neměl rád. Ale nyní je irelevantní co soudruzi udělali či neudělali před 30 a více lety. Co mě mrzí, že Pražské metro neroste tak, jak by mělo. A není to proto, že bychom neměli peníze či šikovné lidi. Právě naopak, máme hodně šikovných, fundovaných lidí, kteří na mnoha místech ve světě dokazují, že zlaté české ruce nejsou prázdný pojem. Ale výstavbu brzdí přebujelá byrokracie, neschopnost politiků a leckdy sobecké zájmy lidí. Proto pak tiše závidíme nejen Polákům rychlost výstavby infrastrukturních projektů.

Xaver

Velice hloupý komentář. Za prvé se i po revoluci postavilo hodně kilometrů, za druhé díky komunistům je metro trasováno docela nevhodně, za třetí se díky komunistům začalo stavět dost pozdě. Ale zase nutné říct, že když už se do toho obuli, tak se stavělo skoro v jednom kuse, což se po revoluci opravdu neděje. Nicméně stačí se podívat třeba na Vídeň, jak se rychle staví metro. Takže ani komunisti nejsou žádná záruka rychlosti.

Janek

Varšavské metro má téměř 40km, dalších zhruba 7km je ve výstavbě. V článku je uveden chybný údaj.

mgr.pavel

Nejmenuje se ta první stanice „Płocka“, a ne „Płock“? I na té mapce to je s „a“ na konci.

Kubrt

Dobrý postřeh, Plock je sice nedaleko Varšavy, ale metro tam ještě nevede. Je to podle ulice Plocka.

V. K.

To se jim to taky staví, když 3/4 zaplatí EU. Praha je bohužel na tohle příliš bohatý region, takže všechno musí jít z městské kasy. A upřímně si neumím představit, že by Praha sama ufinancovala třeba takové metro S.

mgr.pavel

Praha sedí na miliardách, v tom problém není. Vždyť kvůli rozpočtovému určení daní stačí, aby třeba takový Ahold měl centrálu v Praze a pobočky v celé ČR, ale daně platil jen státu a Praze..

Problém Prahy je neexistence územního plánu, šíleně pomalé povolovací procesy, roztříštěnost schvalování a rozhodování (viz třeba Pražský okruh) a také ještě trochu šíbři a lobbysti, co se snaží protlačit své parciální zájmy. Na magistrátu to poslední už snad moc není, na místních radnicích ale leckde ještě ano.

Pražák

Praha na žádných velkých miliardách, které by ji umožnily výstavbu dvou velkých projektů (např. metra D a vnitřního okruhu) skutečně nesedí.

Pražák

Myšleno dvou projektů ve stejném čase. Ale chápu, nenávist k hlavnímu městu u spousty lidí často vítězí nad zdravým rozumem, viz třeba volby.

Jakub

Proč hned nenávist?

Pražák

Nelibost, nelásku, nepřejícnost, spokojen?

Xaver

Hned nenávist ne, ale u velkého množství lidí aspoň animozita, řevnivost, závist a pod.

lupenyk

To, že jim to financuje EU není vůbec o tom, že by byla Praha bohatší region než Varšava, protože podle HDP na osobu jsou na tom skoro stejně, ale spíš o tom, že Poláci to s dotacemi umí.

Pražák

To jste to velmi zjednodušil, ten klíč je podstatně složitější, než jen Vámi zmíněný poměr HDP vůči průměru EU. Poměřuje se např. také HDP per capita přepočtený na kupní sílu a to už je najednou poněkud jiný obrázek, Praha 56,2k €, Varšava 19k €. Takže nejde o nějaké polské čachry s dotacemi, to by ani nešlo, ale prostě o fakt, že Varšava je ve srovnání s Prahou podstatně chudší region. Tedy nárok má. Praha nikoliv.

lupenyk

Asi jste si spletl čísla, protože Praha má HDP na osobu v eurech 37,9 tisíc, a v PPS (tedy Vámi uváděném standardu kupní síly) má daných 56,2 tisíc. Varšavá ma HDP na osobu v eurech 26,6 tisíc a v PPS 45,7 tisíc. Rozdíl tam samozřejmě je, ale zase ne tak zásadní, protože oba regiony pořád patří do dvacítky nejbohatších regionů EU. Takže Varšava opravdu není podstatně chudší region.

Pražák

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_regions_by_GDP
Jistě si tam oba regiony najdete 😉

Lupenyk

Wikipedia se může mýlit. Já jsem Vám uvedl oficiální data Eurostatu 😉. Viz https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-press-releases/-/1-26022019-AP

Pražák

To je přepsaná tabulka z Eurostatu, nebo jste to zapomněl přepočítat počtem obyvatel, Praha 1200k, Varšava 3025k.

lupenyk

Není to přepsaná tabulka, u spousty regionů obsahuje úplně jiná data než uvádí Eurostat. Někdo se prostě na Wiki přepsal.

Janek

Varšava má 1750tis. obyvatel, ergo počtem obyvatel Prahu příliš nepřevyšuje. 🙂
Mám dojem, že se tu někdo snaží za každou cenu urazit Polsko.
Mimochodem, průměrný plat ve Varšavě ve čtvrtém kvartálu 2019 byl podobný jako ten Praze.

Crazytrain

S dotacemi je to i o tom, jak jsme si (sami) nastavili hranice regionu (kraju) pres vstupem do EU. Region Praha kopiruje hranice Prahy, otazka je, jak moc by se HDP per capita (ovlivnene vyse zminene formalni daneni velkych firem se sidlem v Praze) rozmelnilo napr. pri slouceni napr. s okresy Praha vychod, resp. Praha zapad. V Polsku maji vice center, podobne jako v Nemecku, a velke firmy zrejme nesidli jen ve Varsave.
To, jak komplikovana pravidla pro cerpani dotaci jsme si (sami) nastavili, je vec druha.

Pražák

Mají to podobně, Varšava se počítá odděleně od zbytku Mazowiecka. Většina velkých firem, speciálně zahraničních má oficiální sídlo ve Varšavě. Samozřejmě je pravda, že větších měst mají víc, Krakov, Gdaňsk, Poznaň, Vratislav by u nás aspirovala na číslo jedna či dvě. Ale obecně je pořád Polsko ještě přeci jen chudší země.

Tady na Moravě

Tak to jste na omylu, Prazaku. Ten centralisticky fetisismus s falesnymi sidly firem v hlavnim meste je typicky skutecne jen pro nas. V Polsku ani v Nemecku neni zdaleka tak bezny. Kdejaka velka firma ma oficialni sidlo tam kde se realne nachazi, takze klidne i v nejake horni dolni. V Cesku je spousta polskych vyrobku, tak se nekdy podivejte na etiketu a porovnejte si s ceskymi vyrobky.

Pražák

Já Polsko celkem dobře znám, co Vy? Například většina finančních institucí (banky, pojišťoven) má sídlo ve Varšavě. Výrobní podniky, stejně jako u nás mají sídlo tam kde mají výrobu, tedy většinou. Ale retail, tedy firmy, které provozují sítě obchodů, finančních služeb atp. pochopitelně mají sídlem ve velkých centrech. Polsko má jen výhodu větší rozlohy a lidnosti, tedy i těch center má více. Byť Varšava je bezkonkurenční. ČR tak velká není, takže má jako všechny podobně velké země jen jedno přirozené centrum. Doporučuji pro příště srovnávat srovnatelné.

Tady na Moravě

Dekuji za optani, Polsko znam velmi dobre. I retail tam mnohdy sidli mimo Varsavu. Samozrejme Varsava je sidlo mnoha firem, ale skutecne jsem se nesetkal s „virtualnimi sidly“. V Cesku je to extremne rozsireny zvyk a bohuzel proti nemu neexistuje zadny zakon, HDP Prahy je umele nafouknute a naopak HDP zbytku Ceska je podhodnocene.
K tomu retailu – shrnu sidla supermarketovych retezcu:
PL: Lidl=Jankowice, Biedronka=Kostrzyn, Auchan=Piaseczno, Carrefour=Warszawa, Tesco=Kraków, Kaufland=Wrocław
CZ: Ahold=Praha, Billa=Ricany u Prahy, Lidl=Praha, Tesco=Praha, Kaufland=Praha, Globus=Praha

Janek

Podnikám ve Varšavě už více než tři roky a můžu vám říct, že se ve všem mýlíte. Ano, ve Varšavě sídlí mnoho společností, ale úměrně k počtu obyvatel jsou zbylé firmy rozesety po jiných velkých městech (trošku více dominuje Gdaňsk a Vratislav).

Znám reálné mzdy, které v Polsku jsou a kromě výrobního průmyslu, ve kterém dominují pracovníci z Ukrajiny – je jich tu okolo 2mil. – jsou ve všech odvětvích platy o nějaké to procento vyšší než v ČR.

Pražák

Spíš jsou v Polsku ty nůžky mnohem více rozevřenější, Česko je bohužel víc rovnostářské i co se platů týče. Jinak kdyby platy byly v Polsku obecně vyšší, tak desetitisíce Čechů pracují v Polsku, nicméně až do chvíle kdy vlády zavřely hranice, tomu bylo přesně naopak. Jinak tvrdíte to samé co já, Polsko je větší, tedy má těch přirozených center více, byť Varšava jasně vede. U nás stejně jako v jiných podobně velkých státech je centrum jen jedno. V Maďarsku mají také Budapešť a pak dlouho nic, v Belgii Brusel, v Dánsku Kodaň a tak by se dalo pokračovat. Já pracuji… Číst vice »

Tady na Moravě

Vy tady vasi falesnou predstavu prezentujete jako nejakou pravdu. Co tim myslite, ze Cesko nema vice prirozenych center? Samozrejme ze ma, je tu pulmilionove Brno, milionova Ostravska aglomerace. Polsko take nema vice milionovych mest, Varsava vede oproti zbytku statu trojnasobne. Nebo Nemecko, kde Berlin je zdaleka nejvetsi. Presto v techto statech je normalni, ze firma ma sidlo a tedy i zvysuje HDP tam, dke skutecne sidli, tj. ma kancelare nebo vyrobu. Pouze v Cesku je nejaky centralisticky fetis. Kdejaka fabrika nebo sebemensi obchod musi mit falesne sidlo v Praze. Podivejte se na vyrobky v obchodech: „Vyrobeno ve firme XY Holding,… Číst vice »

Matyáš

Ano, české příhraniční společnosti se kvůli zavřeným hranicím potýkají s nedostatkem pracovníků z Polska, souhlasím. Ale asi zapomínáte, že také existují mnohé polské příhraniční společnosti, které aktuálně řeší nedostatek českých pracovníků, kteří denně za prací do Polska dojíždějí. Polsko už není zemí, kterou bývalo před 10 lety, nyní se dá slušně vydělat i na polském venkově.

David

Jak svěží design oproti našemu nejnovějšímu Áčku! Vypadá to skvěle. Dokonce i líp než vizualizace pražského Déčka.

Tady na Moravě

Tento usek se jim skutecne povedl. Nejvetsi prusvih je prvni usek M2, zejmena prestupni stanice Swietokrzyska, ktera je tezce poddimenzovana a lide se tam uz dnes ve spicce uslapavaji… a to M2 jeste zdaleka nema naplneny svuj potencial. Na M2 jsou ve vystavbe momentalne dva dalsi useky, jeden 3-stanicovy na severovychode mesta a jeden 2-stanicovy na zapade. Posledni 3-stanicovy usek spolu s depem na zapade je pripraven k zahájení stavby. Pak bude M2 kompletni a bude prostor pro M3. U ktere se ovsem stale ani nevi, kudy ji vest. Puvodni plan pocital s M3 jako s vetvi M2 na sidliste… Číst vice »

Hajnej

Účelem vybudování peronu pro M3 na Stadionu bylo mj. to, aby vznikly deponovací kapacity do doby, než se M2 na západě prokouše až na STP Mory (dnes Karolin). Ono to fakt není sranda, provozovat trasu bez depa.

Tady na Moravě

To je dobra urban legend, tu jsem jeste neslysel. Zdroj nemate?

Hajnej

No já se na té M2 trošku podílel, takže nejsem odkázán jen na to, co se donese Tam na Moravu…

Hajnej

Takže ověřeno u pramene: na C14 (Stadion) se v části pro M3 odstavuje i po loňském a letošním prodloužení linky M2.

Vbb

Kdyby původní plán počítal s M3 jako s větví M2, tak by stanici Stadion Narodowy navrhnul úplně jinak.
Z M2 na M3 se dostanete jen cestou posunu a dvojitou úvratí, odjezd M3 z SN je směrem „do centra“, takže další úvrať.

Tady na Moravě

Pocital s ni jako s vetvi, ale provozne oddelenou. Ono to nejdrive byla M3 v chalupoidni trase Stadion-Goclaw s vyhlidkou na zapadni prodlouzeni od Stadionu jizne od M2 pres Solec a Politechniku. Potom, aby se to dalo vybudovat za dotaci na M2, prohlasili, ze M3=M2 a postavili dvojperon na Stadionu. Ted je M2 doprojektovana a dokoncena, ale ve volbach do mestskych radnic minuly rok se politici predhaneli v tom, kdo navrhne posahanejsi „reseni“ metra a vetsina z nich se shodla, ze toto vedeni M3 je stupidni, protoze to cestu ze sidliste Goclaw do centra akorat prodlouzi. Takze pak vznikaly nejake… Číst vice »