Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

Rozhodnuto: Škoda dodá desítky vlaků pro varšavské metro za sedm miliard

Vizualizace nového metra pro Petrohrad. Foto: Škoda Transportation
Vizualizace nového metra pro Petrohrad. Foto: Škoda Transportation

Plzeňská strojírna Škoda Transportation si může po více než roční soudní tahanici připsat další obří zahraniční zakázku. Polský soud definitivně rozhodl, že česká skupina loni zvítězila v tendru na dodávku 45 vlaků pro varšavské metro oprávněně. Informují o tom polské zpravodajské weby včetně portálu TransportPubliczny.

Škoda podle něj šla do tendru s cenou 1,3 miliardy zlotých (cca 6,8 miliardy korun), vítězem byla vyhlášená už loni v červnu. Konkurenti Stadler a Siemens se nicméně proti výsledku odvolali a letos v lednu věc pohnali až k soudu. Ten potvrdil vítězství Škody.

„Zahajujeme proces směřující k podpisu smlouvy,“ cituje portál mluvčí dopravního podniku Metro Warszawskie Annu Bartońovou. Na naplnění smlouvy bude mít Škoda 53 měsíců, první vlak by měl být dodán do 20 měsíců od podpisu. Metro Warszawskie může přitom využít opci na dalších osm souprav.

Škodovácké vlaky by měly zajistit provoz na nové (ve Varšavě druhé) lince metra, která slouží od roku 2015. Podle dřívějších zpráv polských médií jde o vůbec největší zakázku na vozidla v historii varšavského metra. V předchozích tendrech zvítězily Alstom a Siemens.

Škoda Transportation už dodávala metro pro Petrohrad, a to ve spolupráci s ruským Vagonmašem. Finančně podobně velkou zakázku získala Škoda loni i v Německu, když dodá 80 tramvají pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr, který zajišťuje dopravu v regionu kolem měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miro

Výborná zpráva, ať se dodávka podaří.

Tady na Moravě

Tendr proběhl už před X lety a škodovka ještě nevypustila ani náznak toho, jaké soupravy hodlá vyrobit.
Samozřejmě pokud mají splňovat zadání, tak to musí být zcela nový produkt, jiný než ruské vlaky.
Mají know-how na pohon, řízení, jak postaví skříně a podvozky? Můžou trochu vycházet ze svých zkušeností s vlaky, ale metro je něco jiného.

Kubrt

Můžete to zadání trochu více přiblížit? Co je na něm nesplnitelného pro „klasické ruské vlaky“? Průchodnost?

Tady na Moravě

Ano, průchodnost

Jiří Kocurek

Jistěže. Ona totiž ta skřň má jiné rozměry. A tak se na její výpočet musí uplatnit úplně jiná MKP než u skříně vlakové. A navíc se na to nedá ani použít ten samý Solidworks. Musí se použít jiný Solidworks, protože to bude mít jiné rozměry.
Jedna osmina kvé el na druhou platí pro pětimetrový nosník, ale pro čtyřmetrový se musí použít jiná osmina kvé el na druhou, ten výpočet bude úplně jiný.

Anonymni Petr

ŠT používá Catii… jako všichni. Ale je to stejná firma

bohyn

Jooo, tak pokud je potřeba použít „jinou osminu“ místo „běžné osminy“, tak už se nedivím proč je to tak složité, že v ŠT nikdo neumí spočítat.

Jussi

Již před více než rokem jsem v Plzni fotil skříň vozu. A mohu ujistit, že už se minimálně první souprava kompletuje. Já byl ve výrobě naposled asi před třemi měsíci a už to vypadalo dost slibně. Mimochodem, stačí si najít fotky ze dne otevřených dveří…

RSI

Hlavně ta bodová světla jsou vrcholem dizajnového umu. Kdy už to konečně skončí? Cpou to do všeho. Děs a hrůza

Xaver

Nevím, jestli je to nějaký úmyslný designový styl Škody, nebo jen snaha ušetřit, ale nápaditostí to opravdu nehýří.

simeon

Existuje nějaká vizualizace provedení čel pro Varšavské metro?

borek

Tato vizualizace je z roku 2010, do tendru, který vyhrál Siemens.

bkp

Zajímavé, je zajímavé uspět s takto specifickým produktem, aniž by se začalo na domácím trhu.

simeon

Soupravy na trase A, B Metra Praha byly modernizovány Škodou, na C jezdí M1 od bývalého konsorcia ČKD/Siemens. Tedy, doma na domácím trhu Škoda bodovala 😉

bkp

Ano, bodovala s modernizací, ne novostavbou.

Pražák

Doma uspět logicky nemohla, když jediný provozovatel metra v ČR, DPP objednal nové soupravy naposledy před více jak 20 lety.
Škoda relativně nedávno uspěla v Rusku, což je jako reference jistě lépe uplatnitelné než hypotetická, 20 let stará, reference z domácího trhu.

AAA

no nemůžu si pomoct ale ta vizualizace pro Petrohrad ve mě taky evokuje nějakou modernizaci EČS než novostavbu, pokud to tedy nebyl záměr

AAA

resp redy modernizaci 81-71 prostě jako v Praze

Pražák

Jsou to novostavby, ale dělali to s ruským partnerem.

Kubrt

Náhodou, Něva už nemá prolisy na skříni 🙂 Ty základní rozměry jsou samozřejmě dané „geometrií“ petěrburského (resp. všech „moskevských“ provozů) metra, nicméně ruští výrobci železničních vozidel a jejich zákazníci se vyznačují značnou konzervativností. Elektrické jednotky, dnes produkované v Rusku (vyjma siemensích lastoček), stále vypadají jako električky z Rigy, kterým někdo nalepil laminátové čelo. Dtto osobní vozy z Tveru, v Mytišči by klidně vyrobili další sérii 81-7xx atd. Na jednu stranu to působí zastarale, na druhou stranu je to levné, některé tratě jsou vybavené vysokými perony, takže nemusej řešit nízkopodlažnost… Dnes měl premiéru vůz pro egyptské železnice, dodávaný Transmašholdingem, stavěný v… Číst vice »

ythomas_ct

…k těm základním rozměrům – nemají náhodou v podstatě všechny linky metra stavěné svého času ve východním bloku stejné parametry, minimálně co se průměru tunelu, a tudíž i obrysu pro vozidla týče? Ono to má svá pozitiva, byť hovořit o interoperabilitě zrovna v metru není úplně na místě…

Kubrt

Tím všech „moskevských“ provozů v uvozovkách jsem se snažil říct, že to platí pro všechny metra východního bloku zahájená se sovětskou technologií – takže vše vyjma Berlína, Bukurešti a M1 v Budapešti. Aspoň doufám, že nic dalšího jsem nezapomněl 🙂

Y.K.

Mají. Liší se rozchod (1520/1435 mm) a napájení (přívodní kolejice shora či zdola).

Twix

Také bych řekl, že je poměrně důležité, že v Petěrburgu mají na některých stanicích dveře na hraně peronu, které se otevírají jakmile „přesně“ za nimi zastaví souprava. Tudíž tam těžko může někdo dodat vozy, které mají dveře trochu jinde 🙂

Ivan

Škoda dělala hlavně el. výzbroj.
Nevíte někdo, zda to budou dělat ve Škodě v ČR, nebo jinde? Nedivil bych se kdyby to bylo stejně jako Petrohrad.

Kubrt

Taky se mi to zdá pravděpodobné. Vagonmaš je společný podnik s účastí Škodovky, na výrobu metra zaběhnutý, i z hlediska kapacity výroby bude v příštích letech v Plzni a Vítkovicích dost rušno, řekl bych.

Xaver

Pokud vím, tak ve finále se na tom ČKD nijak nepodílelo, jelikož dřív zkrachoval.

Kubrt

Několik málo prvních souprav (2 nebo 3?) vyjelo v době, kdy ještě ČKD (plus mínus) fungovalo.

Vbb

Na to jsou asi ve Varšavě experti. Inspiro taky začínalo Varšavou. A že by bylo nějak zvlášť povedené, to bych ani neřekl. Doufám, že Škodovka bude lepší.

Y.K.

Teda Metro Warszawskie bude něco jako Brněnské šaliny. Od každého typu něco. 🙂
Ještě tam jezdí ruské 81-71 jak z Mitišči tak Petěrburgu pak Alstomy, Siemensova Inspira a teď Škoda.

Twix

Určitě jezdí ještě 81-71 z Mytišči? Ty z Petěrburgu samozřejmě ano, jsou novější než Alstomy. Na druhé lince, kam mají Škody přijít, jezdí dnes pokud vím jen ta Inspira, takže v rámci linek to zase takový brněnský guláš snad nebude 🙂

Y.K.

Myslím, že jo, dokonce prošly nějakou modernizaci v PESE. Všechny 81 jsou starší než Alstomy, jak Petěrbugské tak Mitiščinské, tedy prvotní nákupy, protože někdy 2007 nakupovali jen vložené vozy na prodloužení souprav – ty pak jsou novější než Alstomy.

Vbb

A to ještě 81 jsou v provedení „původní“ a „rekonstruované“, kde rekonstrukce spočívala v nalepení plastového čela (silové obvody ani výbava interiéru se nezměnily). Po nějaké době pojal DPhl.m.W nápad ty rekonstruované soupravy někomu prodat, tak je stáhl z provozu, zabalil do igelitu a zasekal jimi celé depo v Kabatech. Jestli nakonec našel kupce nevím.

Potěmkin

Super,velká gratulace 👍

Katun

To zní pěkně…

Jak jsou na tom ty tramvaje technicky? Mají být autonomní? Pro škodu by to byla skvělá skutečnost před tím než se budou shánět vozidla pro linku D Prahy.

Katun

*zkušenost

Pražák

Je to na druhou linku varšavského metra, která je již částečně v provozu, takže normální metro s řidičem.