Varšava postaví třetí linku metra, hledá projektanta

Nové vlaky metra od Škody pro Varšavu, zahájení provozu s cestujícími (28. říjen 2022). Pramen: Metro Warszawskie/Škoda GroupNové vlaky metra od Škody pro Varšavu, zahájení provozu s cestujícími (28. říjen 2022). Pramen: Metro Warszawskie/Škoda Group

Nový úsek se napojí na stávající síť metra u Národního stadionu. Součástí bude šest nových stanic.

Polské hlavní město zahájilo výběrové řízení na projektové práce třetí linky metra z Národního stadionu do městské části Gocław. Součástí stavby má být šest nových stanic. Na zpracování projektové dokumentace bude mít vítěz tendru 36 měsíců. Stavební řízení by mělo začít v roce 2027, na stavbu však nesmějí chybět peníze.

Na kolik nová linka metra vyjde, nechtějí radní Varšavy v této fázi příprav říct. Předběžný odhad nákladů je 5 miliard zlotých, tedy v přepočtu asi 28 miliard korun. Výstavbu by mohl financovat stát, podle dřívějších informací možná použije prostředky z Evropské unie.

Pokud vše půjde podle plánů, začne se stavět v roce 2028. Hotovo může v takovém případě být o tři roky později. Jestli se bude stavět po částech, nebo v celku, není zatím jasné. Rozhodne se o tom později.

Pochybnosti vyvolává trasování třetí linky, podle webu Transport-publiczny.pl vyvstávají otázky, jestli je navržený koridor optimální. Po dokončení první etapy třetí linky budou muset cestující ve směru do centra města přestupovat u Národního stadionu. U plánovaného přímého tramvajového napojení tato povinnost odpadne.

Varšava 2050: tři nové trasy metra

Pomoci s obsazeností třetí linky by mohlo prodloužení trasy až na Mokotów. Vyšší prioritu má však podle radních čtvrtá linka metra. Z celé plánované pětilinkové sítě je u ní totiž nejvyšší předpokládaná vytíženost. Práce na ní Varšava nepozastavuje. Již na příštím zasedání městské rady chce zajistit prostředky na předprojektové práce.

Výhled rozvoje veřejné dopravy do roku 2050 představila polská metropole začátkem letošního roku. Díky třem novým linkám metra bude více než polovina obyvatel Varšavy bydlet maximálně 15 minut v docházkové vzdálenosti od metra. Délka celé sítě metra by se měla zvýšit ze 41,5 km na 113 km. Počet stanic se rozšíří na 103. Součástí plánů jsou také nové tramvajové trasy.

„Téměř 60 % obyvatel Varšavy využívá veřejnou dopravu. Přes 90 % je s ní spokojeno. Jsme na to hrdí a počítáme s jejím dalším rozvojem. Chceme, aby metro zajíždělo do všech osmnácti obvodů hlavního města a aby do roku 2050 měla více než polovina obyvatel metro v dosahu kilometru chůze. A kam nepovede metro, dojedou tramvaje. Je nám blízká i filozofie patnáctiminutového města, aby všechny služby a záležitosti důležité pro obyvatele byly do 15 minut pěšky nebo městskou hromadnou dopravou,“ uvedl dříve primátor Varšavy Rafał Trzaskowski.

Budoucnost varšavského metra. Zdroj: město Varšava

Budoucnost varšavského metra.
Zdroj: město Varšava

Tagy metro Varšava Metro Warszawskie Polsko varšava
20 komentářů